واردات چای خارجی چایکاران را زمین زده است / بعد از 60 سال بیمه نیستیم و دولت حمایت نمی کند!


واردات چای خارجی چایکاران را زمین زده است / بعد از 60 سال بیمه نیستیم و دولت حمایت نمی کند!
به گزارش رکنا، حمایت از تولید چای ایرانی ، جلوگیری از واردات بی رویه چای خارجی آن هم در فصل برداشت، مدیریت مناسب دولت، تسهیل صادرات، ترویج فرهنگ مصرف چای ایرانی در کشور، پرداخت به موقع...

به گزارش رکنا، حمایت از تولید چای ایرانی ، جلوگیری از واردات بی رویه چای خارجی آن هم در فصل برداشت، مدیریت مناسب دولت، تسهیل صادرات، ترویج فرهنگ مصرف چای ایرانی در کشور، پرداخت به موقع مطالبات چایکاران ، جلوگیری از ورود چای قاچاق، حمایت از چای کاران و ... از جمله تمهیداتی است که وزارت جهاد کشاورزی ، سازمان چای کشور و دیگر نهادها و مسوولان ذیربط در دولت سیزدهم ، بایستی طی سه سال اخیر سرلوحه سیاست های خود قرار می دادند، اما در حال حاضر طبق گفته کشاورزان ، به دلیل مشکلات موجود و جولان چای خارجی در کشور نه تنها چای ایرانی، بلکه چایکاران زحمتکش را با چالش های نگران کننده ای مواجه ساخته و ضعف مدیریتی در این حوزه، موجب وارد آمدن خسارت های سنگین و جبران ناپذیر به چایکاران شده است و از سوی دیگر کارخانه‌ دار نه می تواند چای تولیدی خود را بفروشد و نه می‌تواند مطالبات چای کار را پرداخت کند.

در این خصوص گفتگوی خبرنگار رکنا با چایکاران استان گیلان را بخوانید:

مطالبات چایکاران دیر پرداخت می شود

یک کشاورز درخصوص مشکلات چایکاران استان گیلان گفت: مطالبات چایکاران دیر پرداخت می شود. ما اگر الان چای بچینیم، انتظار پول گرفتن نداریم و نمی دانیم کی مطالبات ما را پرداخت می کنیم. هر وقت کارخانه دار بتواند چای را بفروشد، پول ما را هم پرداخت می کنند. فروردین و اردیبهشت ماه که چای را تحویل کارخانه می دهیم ، مطالبات ما اسفند ماه پرداخت می شود و آن هم به صورت قطره ای است و به صورت یکجا پرداخت نمی شود.

ما باید برای برداشت چای دلگرمی داشته باشیم. ما کشاورز هستیم و به این پول نیاز داریم. کود را آزاد می خریم و نیاز داریم که پول به دست بیاوریم که خرج خانواده خود کنیم. کارخانه هم حق دارد. نمی تواند محصولی که از ما خریده است را بفروشد. واردات بی رویه چای خارجی مانع فروش چای ایرانی می شود. دولت باید از ما حمایت کند. ما که نمی توانیم چای خود را بفروشیم. این دولت است که برای سفره ایرانی باید چای داخلی مهیا کند، نه چای خارجی وارد ایران کند و چای داخلی روی دست کارخانه دار بماند. وقتی کارخانه دار نمی تواند چای ایرانی را بفروشد، چگونه می خواهد پول کشاورز را پرداخت کند؟

واردات چای خارجی چایکاران را زمین زده است

این کشاورز درخصوص واردات بی رویه چای خارجی به کشور گفت: واردات چای خارجی زمین کشاورزی، کشاورز و کارخانه دار را زمین زده است. چای خارجی وارد می شود و در داخل کارخانه دار چای ایرانی را بفروشد. این در حالی است که ضعیف ترین، بدترین و ارزان ترین چای ایرانی، بهترین چای خارجی محسوب می شود. چای ایرانی صددرصد ارگانیک و سالم است، اما متاسفانه چای خارجی وارد می کنند و هم کشاورز و هم کارخانه دار چای داخلی را زمین می زنند. ما از دولت تقاضا داریم که مانع واردات بی رویه چای خارجی شود تا کارخانه دار و کشاورز دلگرمی ادامه کار داشته باشند.

چای سنوات سال 83 را به جای چای ایرانی به مردم فروختند

این کشاورز درباره اثر موضوعاتی مثل چای دبش و عرضه چای تاریخ مصرف گذشته در بازار بر صنعت چای ایرانی گفت: چای سنوات سال 83 و تاریخ مصرف گذشته را رنگ و اسانس زدند و به اسم چای ایرانی به بازار عرضه کردند. این موضوعات صنعت چای ایرانی را نابود می کند. بهترین چای در داخل تولید می شود، اما برخی چای خارجی بی کیفیت و تاریخ مصرف گذشته وارد کشور می کنند. مردم هم با خود می گویند، این چای، چای شمال و چای لاهیجان است؟ دیگر نمی دانند چایی که استفاده می کنند، چای ایرانی نیست و چای تاریخ گذشته است.

وی با بیان اینکه رکن اصلی هر کشوری، کشاورز آن کشور است، گفت: دولت باید پشت کشاورز باشد و چای ایرانی را سر سفره مردم بیاورد.

این کشاورز در پاسخ به این سوال که چه کسانی چای خارجی بی کیفیت را وارد می کنند و چرا تجار و سرمایه گذاران به جای واردات چای خارجی، چای ایرانی را صادر نمی کنند؟ گفت: آنها چای ایرانی را نمی خرند و دلیل آن را باید از مسئولان پرسید. قبل از انقلاب به کشاورز وام و کود می دادند، اما با این وضعیتی که ما در حال حاضر داریم فرزندانمان کشاورزی را رها می کنند و زمین ها را می فروشند و این 50 درصدی هم که از صنعت چای ایرانی باقی مانده است، از بین می رود و باید دستمان را جلوی بیگانگان دراز کنیم.

بعد از 60 سال نه بیمه هستیم و نه هیچی!

این کشاورز درخصوص بیمه چایکاران گفت: ما چند سال از طریق سازمان چای بیمه بودیم. بیمه خسارت چایکاران را پرداخت نمی کند و اگر محصول روی دست کشاورز بماند، پولی به ما نمی دهد. ما فقط بیمه خشکسالی هستیم که همان را هم پرداخت نمی کنند. اگر هم کارشناس بیمه بیاید و کشاورز 100 درصد و معادل 100 میلیون آسیب دیده باشد، بعد از معطلی های طولانی حتی 5 میلیون تومان هم به ما پرداخت نمی کنند. ما حتی بیمه کاری و تامین اجتماعی هم نیستیم. این در حالی است که در اصل باید دولت همه کشاورزان را بیمه کند.

30 تا 50 درصد ظرفیت تولید چای ایرانی از بین رفته است

وی در ادامه گفت: ما 60 سال زحمت کشیدیم و چای داخلی را تامین کردیم، اما بعد از 60 سال نه بیمه هستیم و نه هیچی! من اگر بیمه باشم، فرزندم هم کار من را ادامه می دهد، اما فرزندان ما می گویند، 60 سال زحمت کشیدید و چیزی عاید شما نشد و حالا که دیگر توان کشاورزی نداریم، حقوقی هم نداریم. دولت باید تدبیری بیاندیشد که برای دلگرمی کشاورزان، کشاورزان را بیمه کند. هم اکنون 30 تا 50 درصد ظرفیت تولید چای ایرانی براثر بی اعتنایی به چایکاران و مشکلات از بین رفته است و همان مقدار باقی مانده هم اگر دولت تغییر کاربری به زمین ها بدهد، از بین خواهد رفت.

دولت سیزدهم برای ما کاری نکرده است / از کشاورز حمایت کنید تا از روستا به شهر فرار نکند!

این کشاورز در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا که آیا مسئولین دولت سیزدهم طی حدود 3 سال اقداماتی برای رفع مشکلات چایکاران انجام داده اند؟ گفت: خیر، ما از دولت انتظار داریم که چای را از کشاورز به قیمت بخرد و مطالبات ما را به موقع پرداخت کند. کود کشاورز را تهیه کند. وام به ما پرداخت کند. ما در این سه سال که این حمایت ها را از دولت ندیدیم. ما از دولت انتظار داریم که از کشاورز حمایت کند که کشاورز از روستا به شهر فرار نکند. اگر دولت از کشاورزی حمایت کند و مطالبات کشاورز را تامین کند، کشاورز هم در روستا می ماند و سعی می کند که فرزندان خود را هم در روستا نگهدارد، اما ما که نتیجه ای ندیدیم که وضعیت روز به روز بهتر شود.

وی گفت: مسئولین باید به فکر کشاورزان و چایکاران باشند و باید چای داخلی ارگانیک، طبیعی و سالم را تبلیغ کنند. چای خارجی سم است و بعضی ها این را نمی دانند.

بیش از مصرف کشور چای وارد می کنند / مجوز واردات به هر کسی ندهند

کشاورز دیگر درخصوص واردات بی رویه چای خارجی تاکید کرد: اگر قرار است چای خارجی وارد کشور شود، مجوز واردات را برای کارخانه داران و اتحادیه صادر کنند و به هر کسی که چیزی از چای نمی داند، مجوز واردات ندهند.

دولت باید به کارخانه دار وام دهد، زیرا کارخانه دار اگر قرار است 500 کیلو چای خارجی وارد کند، 500 کیلو چای داخلی هم صادر می کند، نه کسی که یک تن چای خارجی وارد می کند و 100 کیلو چای داخلی هم با خود از کشور خارج نمی کند و این به ضرر کشاورزان است.

وی در آخر گفت: ما از مسئولین ذی ربط و سازمان چای کشور درخواست داریم که اگر مصرف چای کشور برای مثال 50 تن است، 70 تن چای وارد کشور نکنند. چرا مصرف چای کشور را به دروغ اعلام می کنند؟ چرا بیش از مصرف کشور، چای وارد می کنند؟

خبرنگار رکنا: علی رنجکش


واردات چای خارجی چایکاران را زمین زده است / بعد از 60 سال بیمه نیستیم و دولت حمایت نمی کند!

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته