ماسل‌کار جدید فورد در فهرست سریع‌ترین‌های جهان!


ماسل‌کار جدید فورد در فهرست سریع‌ترین‌های جهان!

موستانگ، نماد یک کوپه عضلانی جسور و قدرتمند است که از دهه ۶۰ میلادی تا به امروز یادآور خاطرات و لحظات خاص برای اسپرت‌دوستان است. موستانگ همواره تعریف دیگری از قدرت با ترکیب عالی گیربکس دستی ارائه کرده و همین ویژگی سبب شده است اسپرت‌دوستان، موستانگ را در اولویت انتخاب خود قرار دهند. ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی بود که کمپانی فورد در اتو شوی بین‌المللی آمریکای شمالی، نسل هفتم موستانگ (موسوم به S۶۵۰ ) را به‌جهان معرفی کرد. موستانگ نسل هفتم در نسخه‌‎های متعددی به‌بازار آمده که در ادامه، نسخه دارک ه

زیبا و جسور

موستانگ نسل هفتم نسبت به نسل ششم از نظر ابعاد و اندازه تغییر چندانی را تجربه نکرده و تنها کمی بلندقامت‌تر شده است. این نسل از موستانگ به‌لطف اِلِمان‌های زبان جدید طراحی فورد، استایلی به‌مراتب جذاب‌تر و البته تنومندتر از نسل قبلی به‌خود گرفته است.

بر این اساس با نگاهی به‌پروفیل موستانگ دارک هورس کماکان شاهد یک کاپوت کشیده و پشت کوتاه هستیم که این نوع طراحی دقیقا همان امضای آشنای فورد در طراحی دردانه‌اش است. خط تیز شکسته‌ای که از چراغ‌ها شروع شده و تا انتهای گل‌گیر عقب و زیر لچکی ادامه پیدا می‌کند، منجر به‌ایجاد حجم ماهیچه‌ای خاصی شده است. همچنین خط تیزی که از ابتدای گل‌گیر جلو تا روی گل‌گیر عقب کشیده شده، منجر به‌ایجاد استایل تنومند و نافذی برای موستانگ نسل هفتم شده است.

گل‌گیر جلو به‌لطف انحنای نسبتا زیاد و سطوح تختی که سراسر بدنه و گل‌گیر را در بر گرفته، به ‌شکل‌گیری کاراکتر اسپرت موستانگ جدید کمک بسزایی کرده است. این نوع طراحی سبب شده است تناسب تایر و رینگ نیز به‌خوبی با استایل خودرو حفظ شود.

استفاده از رینگ‌های ۱۹ اینچی فورج‌شده نیز وقار این کوپه ماسل را دوچندان می‌کند. البته ناگفته نماند که حالت خمیده سقف در کنار ستون A کشیده‌ای که در نهایت به‌ستون C می‌رسد، به جاذبه موستانگ نسل هفتم می‌افزاید.

ماسل‌کار جدید فورد در فهرست سریع‌ترین‌های جهان!

بیشترین تغییرات طراحی توسط طراحان فورد، در نمای جلو صورت گرفته است. در این نما، چراغ‌های کشیده‌ای مشاهده می‌شود که با LED های منقطع سه‌تایی افقی، چهره موستانگ را کمی فانتزی جلوه می‌دهند.

همچنین فرمت جدید جلوپنجره فورد برای موستانگ، حالت تورفته‌ای را ایجاد می‌کند. طراحی یک سپر عریض با دهانه ورودی هوای بزرگ و کاپوت کشیده به‌همراه خطوط تیز و یک ورودی هوا چندپره، چهره تهاجمی به این کوپه ماسل‌کار داده است.

در نمای عقب نیز همانند نمای جلو، تغییرات گسترده‌ای را به‌سبک فورد شاهدیم که این تغییرات هیجان را در نمای عقب موستانگ نسل هفتم به اوج خود می‌رساند. چراغ‌های سه‌گانه عمودی که طراحی آشنای موستانگ است، در این نما به‌خوبی حفظ شده است.

ماسل‌کار جدید فورد در فهرست سریع‌ترین‌های جهان!

همچنین یک حجم برش‌خورده‌ تورفته‌ که چراغ‌ها و درِ صندوق را در بر گرفته، نمای زیبا و چشم‌نوازی را به‌موستانگ نسل هفتم بخشیده است.

همان‌طور که بیان شد، در این مطلب نسخه دارک هورس موستانگ مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ بر این اساس لیپ سپر بزرگ در جلو، رکاب‌های اسپرت، ورودی هوا در جلوترین نقطه کاپوت با متریال فیبرکربن، مجموعه دیفیوزر بزرگ به‌همراه اگزوزهای دوبل بزرگ در طرفین سپر و نصب اسپویلر بزرگ W شکل روی درِ صندوق‌عقب، همگی سبب شده است چاشنی اسپرت بودن موستانگ دارک هورس بیشتر شود.

فضای داخلی مدرن و اسپرت

طراحی کلیت داشبورد موستانگ نسل هفتم ساده و درعین حال مدرن است. نخستین پارامتری که با قرارگیری در پشت فرمان موستانگ نسل هفتم بسیار جلب‌توجه می‌کند، طراحی نمایشگر کلاستر و سیستم اطلاعات-سرگرمی است که با یک انحنای خاصی نیز همراه است.

بر این اساس یک نمایشگر ۱۲.۴ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و نمایشگر ۱۳.۲ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در نظر گرفته شده است که مجهز به، به‌روزترین و جدیدترین سیستم ارتباط کاربری فورد یعنی SYNC۴ است.

این نمایشگرها فضای داخلی را کاملا مدرن و پیشرفته جلوه می‌دهند. دریچه‌های بزرگ مستطیل‌شکل در پایین صفحه نمایشگر سیستم اطلاعات-سرگرمی و طراحی دریچه‌های ذوزنقه‌ای‌شکل در طرفین داشبورد (که در بخش سرنشین دوم، عبارت Mustang در میان آن قرار دارد) بسیار جذاب و زیباست.

ماسل‌کار جدید فورد در فهرست سریع‌ترین‌های جهان!

مجموعه کلیدهای کنترل الکترونیکی پایداری، گرم‌کن شیشه‌ها، دکمه فلاشر و دکمه حالت خاص موستانگ برای رانندگی، همگی به‌صورت پیانویی بین دکمه تنظیم صدای سیستم صوتی و دکمه استارت طراحی شده‌اند.

از سوی دیگر غربیلک‌فرمان دی-کات به‌سبک فورد طراحی شده است. این طراحی با پوشش فیبرکربنی در قسمت زیرین آن، طراحی دسته‌دنده بسیار جذاب که مشابه توپ گلف است، طراحی ترمزدستی اهرمی زیبا و صندلی‌های اسپرت، تجربه رانندگی با موستانگ دارک هورس را خاص و هیجان‌انگیز می‌کند.

استفاده از متریال باکیفیت Soft Touch در قسمت بالایی داشبورد، استفاده از فیبرکربن در بخش میانی داشبورد، استفاده از چرم باکیفیت مرینو روی داشبورد و رودری‌ها، وجود صندلی‌های اسپرت و استفاده از دوخت قرمز و رنگ قرمز در کنار رنگ مشکی برای تریم داخلی، فضای داخلی بسیار اسپرتی را به‌سرنشینان این خودرو هدیه می‌دهد. نکته بسیار مهم این‌که اهرم ترمزدستی این خودرو به‌شکل بسیار منحصربه‌فردی طراحی شده که هر فردی را به انجام دریفت وسوسه می‌کند.

تنفس طبیعی اما پرتوان

موستانگ دارک هورس به‌عنوان قوی‌ترین نسخه این کوپه ماسل‌کار محبوب آمریکایی شناخته می‌شود. زیر کاپوت کشیده این اسب‌ سرکش آمریکایی، یک موتور حجیم ۸ ‌سیلندر وی‌شکل خورجینی جا خوش کرده است.

درواقع یک موتور ۸ سیلندر ۵۰۳۷ سی‌سی اتمسفریک (موسوم به کایوتی) قلب تپنده موستانگ دارک هورس را تشکیل می‌دهد. تنفس طبیعی بودن این موتور در کنار فناوری سطح بالایی که در آن استفاده شده، موستانگ دارک هورس را نسبت به‌تمام سوپراسپرت‌های اروپایی و آمریکایی متمایز می‌سازد.

بر این اساس طراحی چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر (درمجموع ۳۲ سوپاپ)، استفاده از سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها، استفاده از سیستم پاشش سوخت مستقیم درون اتاق احتراق، کاهش محفظه احتراق، افزایش نسبت تراکم و رسیدن به‌عدد ۱۲ به‌یک و سیستم مدیریت هوشمند جرقه‌زنی شمع‌ها توانسته قدرت و گشتاور بالایی را فراهم آورد.

ماسل‌کار جدید فورد در فهرست سریع‌ترین‌های جهان!

بر این اساس و با در نظر گرفتن تکنولوژی بالای موتور کایوتی، این پیشرانه ۵ لیتری حداکثر ۵۰۰ اسب‌بخار توان را در ۷۲۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۵۶۷ نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۹۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد.

درحقیقت ECM موتور اجازه افزایش دور موتور را تا ۸۵۰۰ آرپی‌ام صادر می‌کند که مطابق با نمودار توان بر حسب گشتاور در دور موتور ۵۶۰۰ تا ۷۲۵۰ آرپی‌ام توان، نسبتا خطی بوده و گشتاور نیز از دور ۲۴۰۰ آرپی‌ام تا ۴۹۰۰ آرپی‌ام یک روند خطی داشته که این مهم به‌پرفورمنس بهتر این ماسل‌کار محبوب آمریکایی کمک می‌کند.

از سوی دیگر کمپانی فورد برای اسپرت‌دوستان نسخه دارک هورس را با گیربکس ۶ سرعته دنده ثابت با فواصل کوتاه (برای هماهنگی و انتقال قدرت و گشتاور به چرخ‌های عقب) تدارک دیده است.

با توجه به‌مکانیزم جدید کلاچ، این امکان برای موستانگ دارک هورس فراهم شده که شتاب اولیه حالت سکون تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت را زیر ۴ ثانیه یعنی در ۳.۸ ثانیه به‌دست آورد. حداکثر سرعت رسمی این سوپراسپرت ماسل آمریکایی نیز ۲۷۰ کیلومتر برساعت اعلام شده است.

سواری نسبتا خشک در کنار هندلینگ عالی

به‌لطف بهره‌گیری از نسل جدید پلت‌فرم‌های فورد در موستانگ نسل هفتم (که همان D۲C پلت‌فرم است)، مجموع وزن این خودرو کاهش پیدا کرده است.

همچنین با استفاده از سیستم تعلیق کارآمد، سواری نسبتا باکیفیتی در اختیار سرنشینان این خودرو قرار می‌گیرد. هرچند که تمام خودروهای کوپه اسپرت و سوپراسپرت‌ها به‌دلیل نوع کاربری که دارند از سواری خشکی برخوردارند، اما استفاده از تایرهای ۴۰/۲۷۵ سفارشی کمپانی پیرلی پی-زیرو (PZ۴) یا تروفئو با رینگ‌های ۱۹ اینچی فورج‌شده و سیستم تعلیق مک‌فرسون با طبق‌های دوبل در جلو و سیستم تعلیق فایولینک به‌همراه فنرهای پیچشی و میله ضدلغزشی در عقب، سواری نسبتا نرمی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

از طرفی هندسه سیستم تعلیق و توزیع وزن ۴۲ به ۵۸ و مرکز ثقل نسبتا بالای موستانگ دارک هورس، سبب شده است این خودرو از نظر هندلینگ در سطح بالایی قرار گیرد و برخلاف نسل قبلی خود از نظر فرمان‌پذیری رقیب خوبی برای اروپایی‌ها باشد.

همچنین سیستم ترمز فوق اسپرت برمبو با دیسک‌های خنک‌شونده و کالیپر ۶ پیستونه در جلو و کالیپر دو پیستونه در عقب، سبب شده است سیستم ترمز فوق‌العاده‌ای را در نسل هفتم موستانگ و در نسخه دارک هورس شاهد باشیم.

موستانگ دراک هورس چه امکاناتی دارد؟

موستانگ دارک هورس به فهرست طولانی از امکانات رفاهی و ایمنی مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به: کروزکنترل هوشمند، دوربین ۳۶۰ درجه با نمای سه‌بعدی خودرو، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابران پیاده، سیستم هشدار برخورد از جلو و عقب، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم حفظ حرکت خودرو میان خطوط، سیستم خودران مبتنی بر سطح دو، سیستم کمکی رانندگی پارک، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم ارتباط کاربری نسل جدید فورد SYNC۴ مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو، خروجی پورت USB، برق ۱۲ ولت، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک هوشمند دو منطقه‌ای با امکان یونیزاسیون، تنظیم صندلی برقی راننده در ۱۲ جهت و سرنشین جلو در ۸ حالت، طراحی ۱۰ ایربگ ۱۲ نقطه‌ای و... اشاره کرد.

قیمت

کمپانی فورد، مدل موستانگ نسخه دارک هورس را با قیمت ۷۳ هزار و ۶۵۰ دلار به‌دست مشتریانش رسانده؛ این در حالی است که اگر خواهان گیربکس اتوماتیک ۱۰ سرعته تیپ ترونیک باشید، باید یک‌هزار و ۶۵۰ دلار بیشتر پرداخت کنید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت خودروهای لوکسژن + جدول قیمت کامل (20 مهر 1401)