نورث روپ گرومن اولین تصاویر از وسیله نقلیه زیرآبی خود را منتشر کرد


شرکت نورث روپ گرومن اولین تصاویر از پروتوتایپ وسیله نقلیه زیرآبی خود با نام مانتا ری را منتشر کرد. مانتا ری یک وسیله نقلیه زیرآبی بدون سرنشین UUV است که بنا به گفته سازنده کلاس جدیدی از چنین وسایل نقلیه‌ای به شمار می‌رود و در حقیقت یک گلایدر بزرگ...

شرکت نورث روپ گرومن اولین تصاویر از پروتوتایپ وسیله نقلیه زیرآبی خود با نام مانتا ری را منتشر کرد.


مانتا ری یک وسیله نقلیه زیرآبی بدون سرنشین UUV است که بنا به گفته سازنده کلاس جدیدی از چنین وسایل نقلیه‌ای به شمار می‌رود و در حقیقت یک گلایدر بزرگ طراحی شده برای انجام مأموریت‌های طولانی‌مدت است. همچنین مانتا ری قادر به حمل محموله‌های مختلف در زیر آب است و نیازی به لجستیک انسانی ندارد. در اولین تصاویر منتشر شده شاهد این هستیم که بخش دم مانتا ری از نظرها پنهان شده تا جزئیات اصلی این وسیله نقلیه مشخص نباشند. همین روش قبلاً توسط نورث روپ گرومن و نیروی هوایی آمریکا برای پنهان کردن مشخصات بمب‌افکن B-21 رایدر بکار گرفته شده بود؛ اما باید دانست پروتوتایپ مانتا ری اخیراً تست‌های وسیع زیرآبی خود را در خلیج اطراف کالیفرنیا شروع کرده است.

بنا به گفته دارپا (آژانس دفاعی پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته)، این تست‌ها روی بررسی عملکرد هیدرودینامیک وسیله موردبحث در شرایط واقعی صورت می‌گیرند. از جمله شرایط یاد شده می‌توان به استفاده از تمامی حالت‌های قوای محرکه و فرمان پذیری و همچنین سطوح کنترل مانتا ری اشاره کرد. دارپا علاوه بر انتشار برخی جزئیات این وسیله نقلیه جدید سه تصویر هم از آن در خلال تست‌ها در آب‌های اقیانوس آرام منتشر ساخته است.

دکتر کایلی ورنر مدیر برنامه مانتا ری در دارپا بر موفقیت‌آمیز بودن این تست تأکید داشته و آن را دستاوردی مهم در توسعه وسایل نقلیه نوین می‌داند. طراحی ماژولار مانتا ری مونتاژ سریع آن در هر زمینی را تسهیل می‌کند و این یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فرد پروتوتایپ وسیله نقلیه زیرآبی بدون سرنشین است. نورث روپ گرومن این پروتوتایپ را از تأسیسات ساخت خود در مریلند به سایت تست در کالیفرنیا منتقل کرده و این روش نه تنها راندمان بالای انتقال قطعات و خط مونتاژ را نشان می‌دهد بلکه پتانسیل‌های ساخت سریع آن در اقصی نقاط جهان بدون نیاز به فضای زیاد را نیز برجسته می‌سازد. ورنر خاطرنشان می‌سازد:

انتقال مستقیم این وسیله نقلیه به فضای عملیاتی باعث صرفه‌جویی در انرژی مصرفی برای سایر بخش‌ها می‌شود. زمانی که وسیله آماده شد از قوای محرکه کارای خود جهت حرکت در آب استفاده می‌کند. مانتا ری دارای چندین فضای حمل بار با ابعاد مختلف است که انجام مأموریت‌های دریایی متنوع را ممکن خواهد ساخت

توسعه مانتا ری نشان‌ دهنده تمرکز دارپا روی تکنولوژی‌های پیشرفته برای آینده چنین وسایل نقلیه زیرآبی است. پروژه موردبحث به دنبال کسب موفقیت در زمینه تکنیک‌های مدیریت انرژی، ظرفیت حمل بار بیشتر، قوای محرکه کم‌توان و دیگر ویژگی‌های کلیدی موردنیاز یک وسیله زیرآبی بدون سرنشین خواهد بود. نورث روپ گرومن می‌گوید مانتا ری از توانایی‌های فرمان دهی، کنترل و ارتباطات پیشرفته‌ای برخوردار است و با حداقل نیاز انسانی می‌توان آن را راه‌اندازی کرد. این شرکت در سال ۲۰۲۱ توانست فاز دوم قرارداد خود برای پیشبرد بیشتر برنامه مانتا ری را عقد نماید. در فاز دوم شاهد توسعه پروتوتایپ های کامل توسط دو شرکت نورث روپ گرومن و مارتین دیفنس خواهیم بود. هر شرکت وظیفه تولید محصولات منحصربه‌فردی را دارد که توانایی‌های خاص خود را بر اساس برنامه مانتا ری به نمایش می‌گذارند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

درگ مرسدس C63 چهار سیلندر جدید با بی ام و M3 و آئودی RS4