کاهش 3 درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو


کاهش 3 درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو

منحنی قیمت خودرو در بازار هرچند این روزها و نسبت به نیمه فروردین روندی نزولی به خود گرفته است، با این حال کف قیمت هنوز فاصله زیادی با رکوردهای قیمتی اواسط اسفند پارسال دارد. اطلاعات رسیده از بازار خودرو حکایت از آرامش کلی و حتی در مورد برخی مدل‌ها افت قیمت دارد

با وجود انتقادات بسیار پیرامون واردات قطره‌چکانی خودرو در سال گذشته، حالا برخی شواهد از ورود خارجی‌ها در سال جدید طبق روال گذشته حکایت دارد. عدم تامین ارز برای ورود خودروهای خارجی امسال نیز مطرح است؛ به‌طوری‌ که یک عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس نیز موضوع عدم‌تامین ارز در سال جاری را تایید کرد. اما در شرایطی ورود خارجی‌های نو متاثر از کمبود ارز به‌صورت قطره‌چکانی ادامه دارد که واردات خودروهای کارکرده کاملا به‌کما رفته است.

در همین حال وزیر صمت که مدعی است آیین‌نامه را تدوین و به هیات‌دولت داده است، در پاسخ به‌سوالاتی درمورد چرایی عدم ابلاغ آیین‌نامه کارکرده‌ها، ‌معمولا توپ را به‌زمین هیات دولت می‌اندازد و از وضعیت کارکرده‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

در این زمینه، روز گذشته یک عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری رسمی اعلام کرد مطالبه مجلس از وزارت صمت دنبال کردن بحث واردات خودروهای کارکرده است؛ اما دلیلی که از سوی آنان مطرح می‌شود، موضوع عدم‌تامین ارز مورد ‌نیاز برای انجام این کار است.

سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به‌تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده، همچنین اظهار داشته که از نگاه بنده تعلل در ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده بهانه‌ای است که اجرای این قانون به‌تعویق بیفتد.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که باید زودتر آیین‌نامه ابلاغ شود، گفت که مطالبه مجلس از وزارت صمت نیز این بوده تا هرچه زودتر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شود. مجلس برای رفع ناترازی حاکم در بازار خودرو و به‌تعادل رساندن میزان عرضه و تقاضا در این بخش از بازار بحث واردات خودروهای کارکرده را به‌تصویب رساند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای‌اسلامی تصریح کرد: «هدف مجلس از تصویب این قانون کاهش التهابات بازار خودرو بود. مجلس از بعد نظارتی نیز این موضوع را دنبال کرده است؛ اما نکاتی که از سوی وزارت صمت مطرح می‌شود، بحث عدم‌تامین ارز مورد نیاز است. پنج ماه از تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده می‌گذرد و هنوز این آیین‌نامه ابلاغ نشده است.»

با این حال باید گفت منحنی قیمت خودرو در بازار هرچند این روزها و نسبت به نیمه فروردین روندی نزولی به‌خود گرفته است، با این حال کف قیمت هنوز فاصله زیادی با رکوردهای قیمتی اواسط اسفند پارسال دارد. بررسی روند قیمتی خودرو از ۱۵ فروردین تا نیمه اردیبهشت حکایت از کاهش ۳ درصدی قیمت دارد.

اطلاعات رسیده از بازار خودرو، حکایت از آرامش کلی و حتی در مورد برخی مدل‌ها افت قیمت دارد؛ همچنین ظاهرا خرید و فروش چندانی نیز صورت نمی‌گیرد. میانگین قیمت ۱۰ مدل خودرو منتخب داخلی و مونتاژی در نیمه اردیبهشت امسال، افت حدودا سه‌درصدی را نسبت به نیمه فروردین نشان می‌دهد.

کاهش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی فونیکس آریزو ۶ پرو

خودروهای داخلی روز گذشته با کاهش بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که پارس سال (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۸ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۳۷ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۴۸ میلیون‌تومان، رانا پلاس (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۷ میلیون‌تومان و سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۶۵ میلیون‌تومان، چانگان CS۳۵ تیپ ۳ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۴۵ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۷۷ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، سوزوکی سیاز (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش لکسوس NX۲۰۰ fsport فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۱۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...