نبرد تیونینگ‌های هزار اسبی! درگ بی‌ام‌و M5 و نیسان GT-R


نبرد تیونینگ‌های هزار اسبی! درگ بی‌ام‌و M5 و نیسان GT-R

در درگی جذاب و هیجان‌انگیز، دو خودرو با تیونینگ سنگین پیشرانه و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند. نیسان با عرضهٔ GT-R ابتدا به‌عنوان نسخه‌ای بسیار اسپرت‌تر از اسکای‌لاین و بعداً مدلی مستقل، واقعاً رقبای خود را تار و مار کرد...

در درگی جذاب و هیجان‌انگیز، دو خودرو با تیونینگ سنگین پیشرانه و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

نیسان با عرضهٔ GT-R ابتدا به‌عنوان نسخه‌ای بسیار اسپرت‌تر از اسکای‌لاین و بعداً مدلی مستقل، واقعاً رقبای خود را تار و مار کرد زیرا این خودرویی با قیمت پایین اما پرفورمنس بالا و پتانسیل فراوان تیونینگ بود. البته GT-R به‌خودی‌خود خودروی بسیار سریعی است اما خیلی‌ها به این قانع نیستند و اسب بخار بیشتری می‌خواهند. به همین دلیل است که در اینجا یک GR-R با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت را می‌بینیم.

بااین‌حال، گودزیلا تنها خودرویی نیست که می‌تواند با تیونینگ به قدرت‌های چهاررقمی دست پیدا کند ژرمن‌ها هم با خودرویی مثل ب‌ام‌و M5 حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. این سوپرسدان آلمانی هم در حالت استاندارد آن‌قدر سریع است که می‌تواند به بسیاری از سوپراسپرت‌های موتور وسط چراغ‌های عقب خود را نشان دهد اما M5 نیز با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت به مصاف گودزیلای ژاپنی رفته است. البته برای دستیابی به چنین قدرتی، پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 ب‌ام‌و بسیار تغییر کرده و به اگزوز سفارشی، تزریق متانول، ورودی‌های هوای جدید، ریمپ ECU و… مجهز شده است. البته توربوشارژرهای این موتور تغییری نکرده و همچنان استاندارد هستند.

در مقابل، GT-R هم با تمام قوا به میدان آمده است. این قاتل ژاپنی زیر کاپوت خود زرادخانه‌ای حاوی موتور کاملاً فورج‌کاری شده با میل بادامک اسپرت، سوپاپ‌های ارتقاءیافته، توربوشارژرها و منیفولدهای اختصاصی، سیستم سوخت‌رسانی اختصاصی با انژکتورهای ۱,۰۵۰ سی‌سی و اگزوز پرفورمنسی را پنهان کرده است که ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند قدرت دو خودرو تقریباً یکسان است اما ازآنجایی‌که ب‌ام‌و وزن سنگین‌تری دارد، نسبت قدرت به وزن ۵۲۲ اسب بخار بر تن دارد درحالی‌که این رقم برای نیسان ۵۸۶ اسب بخار است. در هردو خودرو نیرو به هر چهارچرخ منتقل می‌شود اما در نیسان این کار توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه و در ب‌ام‌و یک هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد.

حالا سراغ مسابقه برویم یعنی جایی که وزن سبک‌تر و تیونینگ بیشتر موتور GT-R تأثیر خود را نشان داد و M5 در هردو مسابقهٔ رولینگ مغلوب شد. سدان آلمانی ظرف ۴.۸۵ ثانیه از سرعت صد کیلومتر به دویست کیلومتر بر ساعت رسید درحالی‌که GT-R این کار را در ۴.۵۳ ثانیه انجام داد؛ بنابراین، انتظار می‌رفت مسابقهٔ درگ هم با همین نتیجه به پایان برسد اما اشتباه می‌کردیم زیرا سدان آلمانی گویی حالا زنده شد و در هردو درگ به‌راحتی رقیب ژاپنی را شکست داد. حتی پس‌ازاینکه چهار نفر داخل M5 نشستند بازهم GT-R نتوانست کاری از پیش ببرد.

ب‌ام‌و ظرف ۲.۳۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۹.۷۹ ثانیه طی کرد درحالی‌که این اعداد برای نیسان به ترتیب ۲.۶۹ ثانیه و ۱۰.۱۵ ثانیه بودند. برخی دلیل این شکست را ساختار متفاوت گیربکس دو خودرو می‌دانند. گیربکس هشت سرعتهٔ ب‌ام‌و در چهار دندهٔ اول ضرایب بالاتری دارد و باعث می‌شود خودرو بتواند حرکت را بسیار سریع‌تر آغاز کند. البته برخی دیگر هم دلیل شکست GT-R را عدم استفادهٔ درست از لانچ کنترل می‌دانند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پشت فرمان نسل جدید کیا سورنتو 2020