پیش بینی قیمت دلار/ دلار بالای ارزش ذاتی معامله می‌شود


پیش بینی قیمت دلار/ دلار بالای ارزش ذاتی معامله می‌شود

قیمت دلار در ابتدای سال ۱۴۰۳ در روند صعودی بازگشایی شد و بیشترین تاثیر را از رخدادهای سیاسی ابتدای سال گرفت. تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با سجاد بوربور روند قیمت دلار را با تکیه بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا پایان سال جاری بررسی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار به‌عنوان لیدر اصلی سایر بازارها سریع‌ترین تاثیر را از رخدادهای سیاسی و اقتصادی می‌گیرد. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آبان امسال برگزار می‌شود و همین موضوع بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی خواهد گذاشت.

بازارها 2 ماه مانده به انتخابات آمریکا به کما می‌روند

در همین راستا سجاد بوربور کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا فارغ از نتیجه آن به تجارت‌نیوز گفت: «موضوع اصلی در پی برگزاری انتخابات، نگاه بازارها به این مساله است؛ زیرا دو سه ماه مانده به انتخابات بازارها به کما می‌روند و تا مشخص شدن نتیجه همه بیننده می‌شوند.»

انتظارات تورمی در بازارها تعدیل شده است

او با اشاره به اینکه قیمت دلار از ابتدای سال در کریدور ششم آغاز شد خاطرنشان کرد: «ابتدای سال ارزش دلار روی کاغذ حدود ۵۴ هزار تومان بود، بنابراین قیمت، بالای ارزش رقم خورد. بعد از پایان تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی، اثر جنگ خنثی و انتظارات تورمی در بازارهای داخلی کمی تعدیل شد.»

این کارشناس اقتصادی افزود: «پایین نگه داشتن قیمت دلار برای دولت با وجود نقدینگی هشت هزار همت و رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی و قیمت دلاری که ارزش آن روی کاغذ ۵۵ هزار تومان است، کار راحتی است؛ اما دلار بالای ارزش در حال معامله است!»

مردم امیدی به رشد دلار ندارند

بوربور با تاکید بر اینکه محرک‌های دلار این اسکناس را به سمت کاهش سوق داده است اظهار کرد: «نسبتی به نام نسبت پول به نقدینگی داریم و اکنون این نسبت فریاد می‌زند که پول در بازار کم است. وقتی پول کم می‌شود سپرده‌های بلندمدت بیشتر می‌شود. دلیلش این است که مردم به آینده رشد دلار و سایر بازارها امیدوار نیستند. یعنی نسبت پول به نقدینگی در حال حاضر رو به افول و شتاب آن کاهنده است.»

بوربور ادامه داد: «در حال حاضر نسبت پول به نقدینگی ۲۴.۵ درصد است؛ بنابراین پول داغ در بازار وجود ندارد، نرخ بهره بالاست و از طرفی قیمت دلار بالای ارزش در حال معامله است و انتخابات آمریکا را نیز پیش رو داریم. اگر فضای سیاسی و نظامی ما را سورپرایز نکند باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا دلار و سایر بازارها تا انتخابات آمریکا رشد می‌کند یا نه!»

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز به معما تبدیل شده است

او توضیح داد: «بازی بعد از انتخابات آمریکا و تا پایان سال ۱۴۰۳ شروع می‌شود. ما نمی‌دانیم ترامپ انتخاب می‌شود یا نه و در صورت انتخاب چه سیاست‌هایی اتخاذ می‌کند. بازی نسبت به چهار سال قبل عوض شده و شرایط ایران متفاوت شده است. ما دیگر خیلی نیازی به برجام نداریم و هر نوع تحریمی نیز شده‌ایم. اگر ترامپ رئیس‌جمهور شود آیا سیاست‌های چهار سال پیش را ادامه می‌دهد؟»

این کارشناس اقتصادی فضای نظامی و سیاسی فعلی را خاکستری توصیف کرد و گفت: «در این فضای خاکستری ارزش دلار تا پایان سال ۱۴۰۳ روی کاغذ، مرز کریدور هفتم خواهد بود؛ اما اگر رخدادهای سیاسی نامساعد که احتمال وقوع آن کمرنگ است رخ دهد، در اولین گام قیمت دلار در کریدور هشتم قرار خواهد گرفت.»

بوربور با تاکید بر اینکه نباید به دنبال تارگت‌های فضایی بود افزود: «در خوش‌بینانه‌ترین حالت، دلار بیشتر از ۵۵ هزار تومان نمی‌ارزد و احتمال کاهش آن بالاست. از طرفی محرک اصلی این اسکناس که همان پول داغ است در بازار وجود ندارد و از طرف دیگر نرخ بهره خیلی بالاست.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جداسازی تنظیم گری و نظارت نرخ ارز از بخش عملیاتی