معاملات امروز بورس مصداق کامل دستکاری قیمت هاست!


معاملات امروز بورس مصداق کامل دستکاری قیمت هاست!

بورس تهران سرانجام پس از روند نزولی سه‌هفته‌ای، سرانجام نمایی سبز به خود گرفت. اتفاقی که از دید اهالی بازار به تنفسی مصنوعی تعبیر شده است. فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: «جریان معاملات امروز 25 اردیبهشت‌ماه، مصداق کامل دستکاری قیمت‌هاست.»

به گزارش تجارت‌نیوز، نماگرهای بورس تهران پس از 12 روز متوالی، سرانجام قامت سبز به خود گرفتند. در ساعت ابتدایی بازگشایی معاملات تالار شیشه‌ای حجم زیاد تقاضا بازار را مثبت کرد. رفته‌رفته اما از تعداد نمادهای مثبت نقشه بازار کاسته و به تعداد نمادهای منفی بازار اضافه شد. از این رو در نگاه سرمایه‌گزاران و معامله‌گران بورسی، بازار پایداری لازم را ندارد.

این در حالی است که طی سه هفته اخیر، شاخص کل بیش از 155 هزار واحد افت کرده و قیمت‌ها در سطوح ارزنده‌ای قرار گرفته‌اند. با وجود این، بازار همچنان در پیدا کردن مسیر خود دچار مشکل است. اما علت این امر چیست؟

ابهامات بازار همچنان به قوت خود باقی است

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، ضمن بررسی شرایط فعلی بازار در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: «عواملی که باعث شد بازار طی دو سه هفته گذشته شتاب منفی پیدا کند ابهاماتی است که در تصمیمات یک‌سویه، ذی‌نفعانه و به اقتضای کسری بودجه و نقدینگی دولت به وجود آمده است.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «تا زمانی که ابهامات این دست عوامل مرتفع نشود، نمی‌توان انتظار داشت حال و روز بازار مانند ساعت ابتدایی معاملات امروز، متحول شود.»

معاملات 25 اردیبهشت، مصداق دستکاری در قیمت‌هاست

او ادامه داد: «جریان معاملات امروز 25 اردیبهشت‌ماه، مصداق کامل دستکاری قیمت‌هاست. فولاد مبارکه و مس در ساعت ابتدایی معاملات، بالای سه درصد مثبت بودند. این در حالی است که در دقایق پایانی معاملات امروز، این دو نماد در محدوده صفر تابلو معامله می‌شدند.»

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: «اینکه با دستکاری قیمت‌ها، نماگرهای سهامی پس از 12 روز متوالی سبز شوند، چیزی جز یک توهم نیست.»

آقابزرگی تاکید کرد: «پایداری در بازار لزوماً با مثبت یا منفی بودن بازار تعریف نمی‌شود. در صورتی که شرایط طبیعی بر بازار حاکم باشد، حرکت سینوسی اقتضای قیمت‌های روی تابلو است. اما اتفاقی که امروز در جریان معاملات 25 اردیبهشت‌ماه افتاد، مصداق بارز دستکاری در قیمت‌هاست.»

بورس تهران گنجایش تامین 1200 همت از کسری بودجه را ندارد!

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «با تغییر صورت‌مساله، محتوای مساله تغییر نمی‌کند. دولت اعلام می‌کند چهار هزار همت کسری نقدینگی دارد. در این بین، دولت بازار سرمایه را به‌ عنوان منبعی برای تامین هزار و 200 همت از این کسری در نظر گرفته است. این در حالی است که اندازه بازار سرمایه، کلاً هفت هزار و 500 همت است! چطور می‌توان هزار و 200 همت، برای دولتی که هزینه‌های آن روزبه‌روز به شکلی فزاینده در حال افزایش است، منابع جمع کرد؟»

نرخ بهره موثر اوراق به 40 درصد رسیده است

آقابزرگی ادامه داد: «نرخ بهره از دیگر عواملی است که به بطن بازار سرمایه آسیب وارد می‌کند. نرخ بهره موثر اوراق، در حال حاضر در ارتفاع 40 درصدی قرار گرفته است. از لحاظ تئوریک، نرخ بهره با قیمت سهام یک رابطه معکوس دارد. هرچه نرخ بهره افزایش پیدا کند، قیمت سهام کاهش می‌یابد.»

رکن اصلی تغییر فضای بازار سرمایه چیست؟

این کارشناس بازار سرمایه همچنین توضیح داد: «نکته‌ای که بارها بر آن تاکید شده این است که مادامی که نوع حکمرانی بازار سرمایه و نوع نظارت ارکان بورس نسبت به 10 سال پیش تغییری نکند، ما با همین فضا و همین ابهامات روبه‌رو خواهیم بود. همچنین نوسانات ناخواسته و روند افزایش بی‌اعتمادی ادامه خواهد داشت.»

او در آخر گفت: «در حال حاضر بازیگرانی در بازار سرمایه وجود دارند که ما به‌ عنوان بخش خصوصی از آنها یاد می‌کنیم، قائل به مشارکت مردم در جهش تولید (شعار سال 1403) نیز هستیم اما بهایی به آنها نمی‌دهیم. به رسمیت شناختن حقوق بخش خصوصی و سهامدار حقیقی، رکن اصلی تغییر فضا در بازار سرمایه است.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله موشکی به فرودگاه بلگورود روسیه/ 3 نفر زخمی شدند