گوگل دومین نسخه بتا اندروید 15 را منتشر کرد


گوگل دومین نسخه بتا اندروید 15 را منتشر کردتوسط امیرکیوان گوهری / اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۳ / 4 دقیقه برای مطالعه امروز شرکت گوگل دومین نسخه بتا اندروید 15 را منتشر کرد. نسخه بتا اندروید 15 علاوه...

گوگل دومین نسخه بتا اندروید 15 را منتشر کرد
توسط / / 4 دقیقه برای مطالعه

امروز شرکت گوگل دومین نسخه بتا اندروید 15 را منتشر کرد. نسخه بتا اندروید 15 علاوه بر دستگاه‌های پیکسلی گوگل برای گوشی‌ها، تبلت‌ها و دستگاه‌های تاشو ساخت برخی برندهای شریک نظیر آنر، iQOO، لنوو، ناتینگ، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، شارپ، تکنو، ویوو و شیائومی نیز قابل دسترس است.

بر اساس جدول زمانی عرضه گوگل، نسخه بتا بعدی بایستی در ماه ژوئن ارائه شده و آخرین نسخه بتا نیز طی ماه جولای منتشر می‌شود. سپس نوبت به عرضه عمومی نسخه نهایی می‌رسد. این‌بار نیز همانند گذشته چنان‌چه کاربران مایل به نصب نسخه بتا اندروید 15 روی دستگاه‌های پیکسلی مورد پشتیبانی باشند؛ در این‌صورت تنها کاری که بایستی انجام دهند این است که به وبسایت گوگل مراجعه کرده و در برنامه تست بتا ثبت‌نام نمایند. در این‌صورت کاربران، دومین نسخه بتا اندروید 15 را در قالب یک به‌روزرسانی OTA دریافت خواهند کرد.

فضای خصوصی یکی از ویژگی‌های جدید دومین نسخه بتا اندروید 15 به‌شمار می‌رود. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد تا فضای جداگانه‌ای را ایجاد نموده و برنامه‌های حساس خود را از دید افراد کنجکاو دور نگه دارند. این قابلیت از سال‌ها قبل در پوسته‌های اندرویدی مختلف موجود بوده است. با این‌حال اضافه شدن چنین قابلیتی به اندروید گوگل بی‌تردید یک خبر خوشایند قلمداد می‌شود.

فضای خصوصی از یک پروفایل کاربری مجزا استفاده کرده و با قرارگیری آن در وضعیت قفل شده، پروفایل متوقف می‌شود. بنابراین اپلیکیشن‌های موجود در آن دیگر فعال نخواهند بود. کاربران می‌توانند برای فضای خصوصی از قفل دستگاه یا یک فاکتور قفل مجزا استفاده کنند. بعلاوه اپلیکیشن‌های این فضا درون یک ظرف مجزا در لانچر نمایش داده می‌شوند.

با قفل شدن فضای خصوصی، اپلیکیشن‌های درون آن از بخش recents view، اعلان‌ها، تنظیمات و سایر برنامه‌ها پنهان می‌شوند. رسانه‌ها، فایل‌ها و اکانت‌های دانلود یا ایجاد شده توسط کاربر بین فضای خصوصی و فضای اصلی تفکیک می‌شوند. هنگام باز بودن قفل فضای خصوصی، کاربران به منظور دسترسی برنامه‌ها به محتوا در تمامی فضاها می‌توانند از برگه اشتراک‌گذاری سیستم و انتخابگر عکس استفاده کنند.

گوگل با عرضه اندروید 15 نویدبخش انتقالات روان‌تر است. همچنین یک واقعیت جدید این است که برنامه‌ها نمی‌توانند برای مدت بیش از 6 ساعت در حالت فعال و پیش‌زمینه اجرا شوند. این پدیده از تخلیه بی‌مورد شارژ باتری جلوگیری می‌کند. بعلاوه گوگل از دیکدر نرم‌افزاری کارآمدتر برای کدک AV1 بهره گرفته و این مشخصه در مواقعی که از رمزگشایی سخت‌افزاری پشتیبانی نمی‌شود؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه‌ها در صورت دریافت دسترسی جزئی به مجوزهای رسانه‌ای صرفا می‌توانند عکس‌ها و ویدیوهای منتخب اخیر را هایلایت کنند. این موضوع می‌تواند به بهبود تجربه کاربری هنگام استفاده از برنامه‌هایی که غالبا خواهان دسترسی به عکس‌ها و ویدیوها هستند؛ کمک نماید.

بعلاوه اعمال برخی تغییرات از کاربران در برابر برنامه‌های مخرب پس‌زمینه محافظت می‌کند. این موضوع از انتقال سایر برنامه‌ها به پیش‌زمینه، افزایش امتیازات و سوء استفاده از تعامل با کاربر جلوگیری خواهد کرد. این‌کار به منظور محافظت از کاربر در برابر برنامه‌هایی انجام می‌شود که فعالیت برنامه دیگری را راه‌اندازی نموده و سپس با استفاده از پوشش آن، ذهنیت آغاز به کار یک اپلیکیشن غیر مخرب را به کاربران منتقل می‌کنند.

قابلیت سنجاق کردن نوار وظیفه روی صفحه امکان جابه‌جایی سریع میان برنامه‌ها را فراهم نموده و به بهبود مولتی تسکینگ روی نمایشگرهای بزرگ کمک چشمگیری کرده است. همچنین کاربران می‌توانند ترکیب‌ اپلیکیشن‌های مورد علاقه خود در حالت اسپلیت اسکرین را ذخیره نموده و از آن برای دسترسی سریع‌تر در آینده استفاده کنند. این قابلیت از سال‌ها قبل در برخی پوسته‌های ثالث عرضه شده است. همچنین تغییرات جدید بایستی انتقال روان‌تر به حالت تصویر در تصویر را تضمین نمایند.

در صورت تمایل توسعه‌دهندگان، ویجت‌ها پیش از اضافه شدن توسط کاربر می‌توانند پیش‌نمایش بهتری از شکل ظاهری خود را ارائه نمایند. همچنین در صورت پیاده‌سازی صحیح ویژگی Predictive back در برنامه‌ها، کاربر متوجه خواهد شد که این عمل، وی را به چه نقطه‌ای خواهد برد.

کاربران برای اعلان‌های دریافتی بر اساس کانال‌ها می‌توانند لرزش‌های غنی‌ شده را تنظیم نمایند. از طرفی قابلیت پشتیبانی از دو نوع داده جدید شامل دمای پوست و برنامه‌های آموزشی نیز به سرویس Health Connect گوگل افزوده می‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟