گفتگوی رؤسای جمهور چین و روسیه


گفتگوی رؤسای جمهور چین و روسیه

شی جین پینگ در این دیدار خاطرنشان کرد: رئیس جمهور پوتین عزیز، دوست قدیمی من، به شما در این سفر دولتی به چین خوش‌آمد می‌گویم.

به گزارش بخش خاورمیانه رادیو و تلویزیون چین CMG، صبح روز پنجشنبه 16 مه، شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که برای یک دیدار رسمی در چین به سر می برد، در سالن بزرگ خلق پکن گفتگو کرد.

شی جین پینگ در این دیدار خاطرنشان کرد: رئیس جمهور پوتین عزیز، دوست قدیمی من، به شما در این سفر دولتی به چین خوش‌آمد می‌گویم. چندی پیش، شما به عنوان رئیس جمهور جدید روسیه سوگند یاد کردید و به طور رسمی پنجمین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کردید. من بار دیگر تبریک صمیمانه خود را به شما و مردم روسیه ابراز می کنم. اطمینان دارم که تحت رهبری شما، توسعه و سازندگی روسیه مطمئناً به دستاوردهای جدید و بزرگتری دست خواهد یافت. بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و روسیه موضوع اصلی توسعه روابط دو کشور در سال جاری است. روابط چین و روسیه سه ربع قرن را پشت سر گذاشته است و با عبور از باد و باران و با گذشت زمان قوی تر شده و با نشان دادن مقاومت خود در آزمون‌های پرفراز و نشیب بین المللی، الگویی از احترام متقابل، برخورد صادقانه با یکدیگر، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری بر پایه منافع مشترک و برد-برد را برای کشورهای بزرگ و همسایه ایجاد کرده است. در طول سال‌های گذشته، من و آقای رئیس‌جمهور بیش از 40 بار با یکدیگر ملاقات کرده‌ایم و همواره با حفظ ارتباط نزدیک خود، راهنمایی‌های راهبردی خود را برای تضمین توسعه سالم، باثبات و روان روابط چین و روسیه ارائه کرده‌ایم. روابط امروز چین و روسیه به آسانی به دست نیامده و به عنوان دستاوردی گرانبها، شایسته مراقبت از سوی هر دو طرف است. توسعه پایدار روابط چین و روسیه نه تنها در خدمت منافع اساسی دو کشور و دو ملت بوده،بلکه برای صلح، ثبات، شکوفایی و رفاه در منطقه و حتی جهان نیز مفید بوده است. در این سفر جدید شما، مایلیم که چین و روسیه همواره همسایگان خوب، دوستان خوب و شرکای خوب و قابل اعتماد برای یکدیگر باشند و ضمن تقویت پیوسته دوستی همیشگی دو ملت، مشترکاً برای تحقق توسعه و شکوفایی ملت‌های خود و همچنین دفاع از انصاف و عدالت در جهان با یکدیگر همکاری کنند.

پوتین در این دیدار گفت: رئیس جمهور شی جین پینگ عزیز، دوست قدیمی، بسیار خوشحالم که پس از شش ماه دوباره به کشور دوست و مهمان نواز چین سفر کرده‌ ام و با شما دیدار می کنم. روابط روسیه و چین یک راه حل موقت برای دو کشور نیست و هیچ طرف ثالثی را نیز هدف قرار نمی دهد. امروز همکاری‌های ما در زمینه امور بین‌الملل یکی از عوامل تثبیت‌کننده عمده در عرصه جهانی به شمار می‌رود.

سران دو کشور پس از این دیدار مشترکا «بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه درباره تعمیق روابط راهبردی و مشارکتی همه‌جانبه در عصر جدید به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور» را به امضا رسانده و منتشر کردند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین پس از گفتگوی رسمی با ویلادیمیر پوتین، همتای روس خود در تالار بزرگ خلق پکن، همراه با وی در جمع خبرنگاران حضور یافتند.

شی جین پینگ در این نشست خبری اشاره کرد: من با آقای پوتین یک گفتگوی صمیمانه و دوستانه درباره بسیاری از موضوعات مختلف داشتیم. به طور کامل تجربه موفقیت‌آمیز توسعه روابط دو کشور در طول 75 سالی که از برقراری روابط رسمی چین و روسیه می‌گذرد را خلاصه کردیم و ضمن تبادل نظر عمیق در مورد روابط دوجانبه و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد توجه مشترک دو کشور، به برنامه‌ریزی در مورد توسعه روابط و همکاری چین و روسیه در زمینه‌های مختلف در عصر جدید پرداختیم. ما همچنین به طور مشترک «بیانیه مشترک جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه درباره تعمیق روابط مشارکتی راهبردی همه‌جانبه در عصر جدید به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور» را به امضا رساندیم و شاهد امضای اسناد همکاری مهم بین دولت‌ها و بخش‌های مختلف دو کشور بودیم که به توسعه سالم روابط چین و روسیه نیروی محرکه‌ قوی تزریق خواهد کرد.

رئیس جمهور شی تاکید کرد: امسال هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط رسمی چین و روسیه است و امروز روابط چین و روسیه به الگویی برای روابط بین‌المللی جدید و روابط کشورهای بزرگ همسایه تبدیل شده است. دستاوردهای برجسته روابط چین و روسیه به این دلیل است که دو کشور همواره «پنج پایبندی» رعایت می‌کنند.

اول، پایبندی بر اصل احترام متقابل و حمایت مداوم دو کشور از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی چین و روسیه.

دوم پایبندی بر همکاری برد-برد به عنوان نیروی محرکه و ایجاد الگوی جدید برآورده ساختن منافع متقابل چین و روسیه.

سوم، پایبندی بر اصل دوستی همیشگی و انتقال آن به نسل‌های آینده چین و روسیه.

چهارم، پایبندی بر پشتوانه همآهنگی راهبردی و هدایت مشترک مدیریت جهانی به یک مسیر درست.

پنجم، پایبندی بر تحقق هدف عدالت و انصاف و تلاش برای پیشبرد روند حل مسایل مهم از طریق سیاسی.

پوتین گفت که روسیه چین را به عنوان یک شریک همکاری طولانی مدت و قابل اعتماد می داند و مایل است به گسترش همکاری با چین در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، امنیتی و سایر زمینه ها ادامه دهد و با موفقیت "سال فرهنگ روسیه و چین" را میزبانی کند. روسیه و چین هماهنگی نزدیک خود را در صحنه بین المللی حفظ می کنند و به طور مشترک متعهد به تلاش برای استقرار یک نظم جهانی چندقطبی دموکراتیک تر هستند. روسیه و چین مایل به تقویت همکاری در بریکس، سازمان همکاری شانگهای و سایر چارچوب های و همچنین حفظ ارتباطات خود در مورد مسائل مهم بین المللی و منطقه ای هستند تا در برقراری صلح و توسعه منطقه و جهان سهم بیشتری داشته باشند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پوتین پیام مهم صادر کرد/ نقشه راه روسیه برای جنگ اوکراین اعلام شد