اولین محموله کمک‌رسانی در اسکله شناور غزه تخلیه شد


اولین محموله کمک‌رسانی در اسکله شناور غزه تخلیه شد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد اولین محموله کمکی به سواحل نوار غزه رسیده است. قرار است به‌زودی روزانه ۱۵۰ کامیون کمک‌ها را توزیع کنند. سنتکام می‌گوید، هیچ نیروی آمریکایی در ساحل غزه پیاده نشده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) روز جمعه ۲۸ اردیبهشت (۱۷ مه) در شبکه اکس (توییتر سابق) اعلام کرد، اولین محموله بشردوستانه یک روز پس از تکمیل شدن اسکله موقت ساخت ارتش آمریکا در غزه ساعت ۹ صبح به وقت محلی به سواحل این منطقه رسیده است.

به گزارش انتخاب به نقل از دویچه‌وله، سنتکام گفته است، کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از طریق بندر موقت غزه به سمت ساحل حرکت کردند و هیچ نیروی آمریکایی در غزه پیاده نشده است.

به گفته سنتکام، این یک تلاش مداوم برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به جمعیت غیرنظامی فلسطینی در غزه از طریق یک کریدور دریایی است که ماهیت کاملا بشردوستانه دارد و شامل کمک‌های اهدایی تعدادی از کشور‌ها و سازمان‌های بشردوستانه است.

قرار است محموله‌های ارسال شده به نوار غزه در یک تأسیسات بندری در جنوب غربی شهر غزه انبار و سپس توسط سازمان‌های کمک‌رسانی، توزیع شوند.

روز پنجشنبه ۱۶ مه ارتش آمریکا اعلام کرده بود که اسکله شناور در ساحل لنگر انداخته است. این اسکله به عنوان مرکزی برای تحویل کالا‌ها و تجهیزات امدادی عمل خواهد کرد. پیش از این، هیچ بندری در نوار غزه وجود نداشته است.

پنتاگون اعلام کرده است که دست‌کم ۹۰ کامیون در روز ابتدا از طریق بندر موقت وارد نوار غزه می‌شود. شمار کامیون‌ها بعدا روزانه به ۱۵۰ دستگاه خواهد رسید.

وضعیت غیرنظامیان در نوار غزه وخیم گزارش شده است. در هفته‌های اخیر، یک گذرگاه مرزی بسته شده و ارسال کمک‌ها نیز کاهش یافته است.

کمک‌رسانی چگونه خواهد بود؟

کشتی‌های باری در ابتدا محموله‌های امدادی را از قبرس به یک اسکله شناور در چند کیلومتری سواحل نوار غزه انتقال خواهند داد. سپس این محموله‌ها در کشتی‌های کوچک‌تری به اسکله موقت انتقال می‌یابند تا در آنجا توزیع شوند.

دریاسالار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه هشدار داده است که این یک ماموریت صد درصد بشردوستانه است و هرگونه حمله به دست‌اندرکاران آن، حمله به کمک‌رسانی مردم غزه خواهد بود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زلنسکی: نیروهای روسیه به اوکراینی‌ها می‌خندند