بیماری‌هایی که با «استرس» بروز می‌کند


بیماری‌هایی که با «استرس» بروز می‌کند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وقتی استرس و اضطراب ها در محیط زندگی زیاد می شوند، ترشح مکرر هورمونها در بدن افزایش یافته و سیستم ایمنی بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

بیماری‌هایی که با «استرس» بروز می‌کند

به گزارش راهبرد معاصر . کیوان الچیان، عضو هیات علمی و اجرایی سی و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: پیرامون اورژانسها که مساله مغفول در جامعه است و باید همه به آن توجه داشته باشیم سخنرانی جامع انجام شد.الچیان با بیان اینکه باید در زمان مناسب و ممکن اقدام لازم انجام دهیم، افزود: استرس های به دنبال سوانح و حوادث نیز موضوع بسیار مهمی است که موجب پیامدهای ناگوار در کوتاه مدت و بلند مدت میشود.

عضو هیات علمی گروه طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: نکته مهمی در مورد استرس باید دانست آنکه، بروز انواع استرس، باعث ترشح هورمونهای مرتبط با استرس خواهد شد تا بدن بتواند به نحوی مناسب با استرس مقابله کند.الچیان گفت: وقتی استرس و اضطراب ها در محیط زندگی زیاد می شود موجب ترشح مکرر استرس هورمونها در بدن خواهد شد و سیستم ایمنی بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد.

این متخصص طب داخلی افزود: با افت عملکرد سیستم ایمنی در اثر استرس ها، بدن نسبت به برخی بیماری ها، عفونتهای فرصت طلب و حتی برخی بیماریهای مغز و اعصاب، توانایی و مقاومت خود را از دست میدهد.وی با بیان اینکه سکته های مغزی و قلبی، آلزایمر، خون ریزی های دستگاه گوارشی، روانپریشی و پرخاشگری در اجتماع در پی استرس های مکرر رخ می دهد، افزود: به دنبال تکرار این استرس ها شاهد کاهش ضعف سیستم ایمنی، احتمال بروزعفونتها افزایش یافته و احتمال پاندمی ویروسی نیز افزایش فراوانی پیدا می کند.


عضو هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، تاکید کرد: هر فرد بنابه موقعیت و توانایی خود در جامعه باید تلاش کند، چون بر همه ما واجب است که استرس ها را کاهش دهیم.وی گفت: یک خبرنگار با تولید خبرهای مثبت و امید بخش می تواند به کاهش استرس های اجتماعی کمک کند؛ یک پزشک با درمان درست و امید دادن برای بهبود بیمار می تواند در زمینه کنترل استرس موفق باشد.

الچیان افزود: ولی برخی عوامل در اختیار فرد نیست و به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بستگی دارد.این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وظیفه دولت و حکمرانان جامعه، تلاش برای کاهش استرس در جامعه است. بدین ترتیب سطح بهداشت، ایمنی و درمان ارتقاء پیدامی کند.

الچیان در سخنرانی روز پایانی سی و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران(جمعه ۲۸ اردیبهشت۱۴۰۳) گفت: همه ما در ایجاد و یا کنترل استرس ها نقش داریم؛ وقتی استرس در زندگی و اجتماع وجود دارد، باید انتظار بروز و شیوع انواع بیماری ها را نیز داشته باشیم.

شایان ذکر است: در سخنرانی های سی و چهارمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ۲۵تا۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ طی چهار روز به ابعاد مختلف این موضوع و بیماری های مرتبط و انواع شایع امراض داخلی توجه شد./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم