قرص ویتامین ب 1 و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید.


قرص ویتامین ب 1 و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید قرص ویتامین ب ۱ که به تیامین هم معروف است، دارویی برای افزایش متابولیسم بدن و انرژی، سوخت قندها در بدن و سازوکار اعصاب بدن است. می‌توان به طور کلی اینگونه گفت که تیامین غذا را به انرژی تبدیل کرده و باعث حفظ سلامت سیستم عصبی بدن می‌شود.

قرص ویتامین ب ۱ یا همان تیامین یکی از ویتامین‌های گروه B است. تیامین به تبدیل غذا به انرژی و حفظ سلامت سیستم عصبی بدن کمک می‌کند. بدن شما قادر به تولید تیامین برای خود نیست. به همین علت نیاز به مصرف این دارو در بسیاری از افراد احساس شده و ضرورت می‌یابد. شما برای بررسی اینکه آیا بدنتان به مصرف این قرص نیاز دارد یا نه نیاز به مشورت با یک پزشک متخصص دارید. پزشکی‌ که بتواند تمامی جوانب را در رابطه با مصرف تیامین بسنجد و در صورت نیاز این دارو را برایتان تجویز کند. شما می‌توانند با مراجعه به وبسایت دکترتو مناسب‌ترین متخصص عمومی یا دکتر مشاوره دارویی را بیابید و در زمانی کوتاه نوبت مشاوره آنلاین یا حضوری خود را ثبت و دریافت کنید.

قرص ویتامین ب ۱ چیست؟

قرص تیامین یا ویتامین ب یک (ویتامین B1) به عنوان مکمل غذایی و زمانی استفاده می‌شود که مقدار تیامین در رژیم غذایی کافی نباشد. نبود ویتامین ب یک در بدن عوارض و خطرات بسیاری برای سلامتی فرد دارد. وجود این‌ ویتامین خستگی بدن را کاهش می‌دهد، برای ورزشکاران و‌ افزایش سطح انرژی مفید است. در افراد مبتلا به بیماری‌هایی از جمله بری بری، التهاب اعصاب (نوریت)، مشکلات گوارشی، درد عصب دیابتی و بیماری قلبی مصرف این‌ دارو ضرورت می‌یابد.

علاوه بر این‌ موارد از آنجایی که کمبود این ویتامین در بدن اثرات سپسیس را کاهش می‌دهد (سپسیس یک پاسخ شدید به عفونت است.)، اگر سطح آن در بدن پایین باشد، کشنده خواهد بود. از دیگر مواردی که مصرف قرص ویتامین ب ۱ را ضروری می‌کند، مبارزه با افسردگی و کمک به بهبود دیابت است. این دارو در صورت نیاز توسط پزشک برای افراد با تشخیص کمبود این ویتامین در بدن تجویز می‌شود.

اسامی رایج دارو:

  • قرص ویتامین ب۱-خوارزمی ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص ویتامین ب۱ داروپخش ۳۰۰ میلی گرم
  • قرص ویتامین ب۱-جالینوس ۳۰۰ میلی گرم
  • قرص ویتاکیم-بی ۳۰۰ میلی گرم
  • قرص تیاماکس ۳۰۰ میلی گرم
  • قرص تیاماکس ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص بنفوتامین ۵۰ میلی گرم
  • قرص بنفوتامین ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص ویتامین ب۱ تهران نیل ۳۰۰ میلی گرم
  • قرص ویتامین ب۱ شفا ۱۰۰ میلی گرم
  • قرص ب۱ ۳۰۰ میلی گرم فاران شیمی
  • قرص ب۱ ۱۰۰ میلی گرم ساپونین
  • قرص ویتامین ب۱ ۳۰۰ برونسون
  • قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ میلی گرم پلاس فارما
قرص ویتامین ب ۱ همان تیامین است.قرص ویتامین ب ۱ معروف به تیامین و نوعی مکمل دارویی است.

نحوه مصرف قرص ویتامین ب ۱

می‌توانید تیامین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. برای مصرف آن کافیست قرص را به طور کامل با یک نوشیدنی (ترجیحا آب) ببلعید. اگر مصرف قرص برایتان سخت است، با استفاده از خط میانی قرص را به دو نصف تقسیم کنید و سپس هر نیمه را به صورت جداگانه مصرف کنید. از آنجایی که این قرص محلول در آب است، می‌توانید آن را به همراه یا بدون غذا هم‌ مصرف کنید.

متن انگلیسی:
When evaluating for thiamine deficiency, the typical history may include poor nutritional intake and excessive alcohol intake
ترجمه متن:
هنگام ارزیابی کمبود تیامین، ممکن است سابقه تغذیه ضعیف و مصرف بیش از حد الکل وجود داشته باشد.

.ncbi.nlm.nih

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ب ۱

می‌توانید قرص ویتامین ب ۱ را در هر زمانی از روز مصرف کنید. با این حال گفته می‌شود، مصرف ویتامین‌های B به هنگام صبح به دلیل نقش مهم آن‌ها در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی، بهتر‌ است.

کم انرژی هستی و به مکمل نیاز داری؟

برای اطلاع از روش مصرف مشاوره بگیر.

قرص ویتامین ب 1 و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید.

شرایط نگهداری قرص ویتامین ب۱ (تیامین)

داروی ویتامین ب ۱ را باید در دمای اتاق (۲۰-۲۵۰ درجه سانتی‌گراد) نگهداری کنید. مراقبت باشید که این قرص را از گرما، رطوبت و نور محافظت کنید. همچنین باید آن را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

موارد مصرف قرص ویتامین ب ۱ (قرص ویتامین ب ۱ برای چیست؟)

مصرف قرص ویتامین ب ۱ در‌ موارد زیر توصیه می‌شود:

  • برای بهبود رشد مو
  • مبارزه با علائم افسردگی
  • مبتلایان به قند خون بالا و بهبود علایم دیابت
  • ورزشکاران
  • افراد با سطح انرژی بدنی پایین: کمک به افزایش انرژی و رفع خستگی در این افراد
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی
  • مبتلایان به بری بری
  • افراد با سابقه مشکلات گوارشی

قرص ویتامین ب ۱ برای مو

ویتامین B1 به جریان خون در پوست سر و بهبود فولیکول‌های مو کمک می‌کند. در حالی که رگ‌های خونی باریک ممکن است جریان را محدود و باعث خشک شدن پوست سر و ایجاد شوره سر و موهای خشک یا شکننده شود، ویتامین B1 به جلوگیری از این اتفاقات کمک می‌کند.

به‌ طور‌ کلی داروی ویتامین B1 به سلامت پوست سر، بهبود جریان خون، حفظ سلامت موها و رطوبت و تقویت آن‌ها کمک می‌کند. برای درمان ریزش شدید مو در زنان و گاهی ریزش مو مردانه از مکمل‌های دارای ویتامین B1 استفاده می‌شود.

دوز مصرفی قرص ویتامین ب ۱

توصیه می‌شود افراد بالای ۱۲ سال روزانه ۱ عدد از قرص را همراه یا بعد از غذا مصرف کنند. اما تجویز پزشک مهم‌ترین نکته بوده و توصیه می‌شود مصرف آن را طبق تجویز پزشک انجام‌ دهید.

دوز مصرفی قرص ویتامین ب ۱ ۱۰۰

توصیه می‌شود که روزانه ۱ عدد از قرص ویتامین ب ۱ ۱۰۰ را همراه با آب کافی مصرف کنید. این دارو را می‌توانید قبل از غذا یا همراه با غذا هم مصرف کنید. دستورات دقیق در رابطه با دوز مصرف آن را بهتر است از پزشک‌ متخصص دریافت کنید.

دوز مصرفی قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰

روزانه ۱ عدد قرص B1 300 را همراه با غذا یا بعد از آن مصرف کنید. البته اولویت با تجویز پزشک است. داروی خود را طبق تجویز پزشک استفاده کنید.

متن انگلیسی:
Thiamine is required by our bodies to properly use carbohydrates. It also helps maintain proper nerve function. It’s found in foods such as yeast, cereal grains, beans, nuts, and meat
ترجمه متن:
بدن ما برای استفاده صحیح از کربوهیدرات‌ها به تیامین نیاز دارد. تیامین همچنین به حفظ عملکرد صحیح اعصاب کمک می‌کند. این ماده در غذاهایی مانند مخمر، غلات، لوبیا، آجیل و گوشت یافت می‌شود.

webmd

عوارض جانبی مصرف ویتامین ب ۱

مانند هر داروی دیگری، ویتامین ب ۱ هم ممکن‌ است عوارضی در فرد مصرف کننده داشته باشد. برخی از رایج‌ترین عوارض جانبی مصرف ویتامین ب ۱ عبارتند از:

  • خستگی
  • خارش بدن
  • حالت تهوع
  • تورم
  • سختی تنفس
  • مشکل در بلع
  • تحریک پذیری
  • تعریق
  • افسردگی
قرص ویتامین ب 1 و کاربردهای آن را بیشتر بشناسید.

می‌خوای برای ریزش مو از ویتامین B1 استفاده کنی؟ سوالاتت رو از پزشک بپرس.

آیا قرص ویتامین ب ۱ ۳۰۰ چاق کننده است؟

پاسخ این‌ سوال در یک کلام نه است. ویتامین‌ها نمی‌توانند به طور مستقیم وزن شما را افزایش دهند. این مکمل‌ها کالری ندارند. از سوی دیگر موضوعی که سبب تغییرات عجیب در وزن است شامل کمبود ویتامین است نه مصرف آن.

موارد احتیاط و منع مصرف قرص ویتامین ب ۱

برخی از مواردی که‌ نیاز به احتیاط دارد دوران‌ بارداری‌، شیردهی‌ و مبتلایان به برخی بیماری‌های خاص هستند. این افراد ضمن رعایت نکات گفته شده در ادامه، بهتر است با پزشک متخصص خود در رابطه با مصرف این ویتامین مشورت کنند.

قرص ویتامین ب ۱ در بارداری

استفاده از تیامین در دوران بارداری تنها زمانی توصیه می‌شود که فواید آن بیشتر از خطرات احتمالی باشد. مقدار توصیه شده روزانه برای مصرف تیامین در دوران بارداری ۱.۴ میلی گرم در روز بدون توجه به سن مادر باردار است. زنانی که بیش از یک جنین دارند هم ممکن است نیاز به دوز بیشتری از تیامین داشته باشند. اما تصمیم نهایی را پزشک می‌گیرد. به هیچ عنوان به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک‌ خود مصرف این‌ دارو‌ را در دوران بارداری آغاز نکنید.

قرص ویتامین ب ۱ در شیردهی

معمولاً در دوران شیردهی مصرف تیامین خطری ندارد و می‌توانید آن را مصرف کنید. با این حال فقط در صورتی ویتامین ب ۱ را در دوران شیردهی مصرف کنید که پزشک آن را برای شما توصیه یا تجویز کرده باشد. اگر سطح تیامین پایینی دارید، مهم است که این مورد درمان شود تا شیر شما تیامین کافی برای کودک را داشته باشد.

 قرص ویتامین ب 1 را در دوران شیردهی مصرف کنید.می‌توان بدون هیچگونه نگرانی قرص ویتامین ب ۱ را در دوران شیردهی مصرف کرد.

تداخلات دارویی قرص ویتامین ب ۱

به طور کلی مصرف تیامین در زمان مصرف داروهای دیگر بی‌خطر است. با این حال، اگر در حال مصرف فلوئورواوراسیل (دارویی که برای درمان برخی از انواع سرطان استفاده می‌شود.) هستید، قبل از شروع مصرف تیامین با یک پزشک مشورت کنید. فلوئورواوراسیل می‌تواند بر نحوه عملکرد تیامین تأثیر بگذارد. ممکن است پزشک نیاز به تنظیم دوز تیامین شما داشته باشد.

از طرفی مصرف همزمان‌ تیامین با داروهای مسدود کننده عصبی- عضلانی ممکن است اثرات قرص ویتامین ب ۱ را افزایش دهد. اما این‌ دارو نباید به طور همزمان با محلول‌های قلیایی مانند کربنات‌ها، سیترات‌ها یا بیکربنات‌ها مصرف شود. قرص ویتامین B1 در محلول‌های قلیایی یا خنثی هم ناپایدار است.

اطلاعات دارویی قرص ویتامین ب ۱

اطلاعات دارویی قرص ویتامین ب ۱ عبارتند از:

اسامی رایجعوارضتداخلات دارویی
قرص ویتامین ب۱-خوارزمی ۱۰۰ میلی گرمخارش بدنمسدود کننده‌های عصبی- عضلانی
قرص ویتامین ب۱ داروپخش ۳۰۰ میلی گرمسختی تنفس محلول‌های قلیایی مانند کربنات‌ها، سیترات‌ها یا بیکربنات‌ها
قرص ویتامین ب۱-جالینوس ۳۰۰ میلی گرمخستگی
قرص ویتاکیم-بی ۳۰۰ میلی گرمحالت تهوع
قرص تیاماکس ۳۰۰ میلی گرمتورم
قرص تیاماکس ۱۰۰ میلی گرم
قرص بنفوتامین ۵۰ میلی گرم
قرص بنفوتامین ۱۰۰ میلی گرم
قرص ویتامین ب۱ تهران نیل ۳۰۰ میلی گرم
اطلاعات دارویی قرص ویتامین ب ۱

مکانیسم اثر قرص ویتامین ب ۱

آنزیم فسفاتاز روده‌ای تیامین را به شکل آزاد هیدرولیز کرده و سپس توسط روده کوچک جذب می‌شود. تیامین به ترتیب در دوزهای تغذیه‌ای و دارویی به طور فعال توسط روده کوچک جذب و به طور غیر فعال منتشر می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

در طول این مقاله علاوه بر انتقال اطلاعاتی در رابطه با قرص ویتامین ب ۱ و نحوه مصرف آن و مزایای استفاده آن، چندین بار بر لزوم مصرف آن پس از مشورت با پزشک صحبت کرده‌ایم. این دارو هم مانند بسیاری از داروهای دیگر جدا از بحث اینکه ویتامین است، باید با تجویز پزشک مصرف شود؛ به خصوص در موارد ابتلا به بیماری، مصرف سایر داروها، بارداری و دوران شیردهی.

شما می‌توانید بهترین دکتر مشاوره دارویی آنلاین را از طریق وبسایت دکترتو پیدا کنید. دکترتو به شما امکان دریافت نوبت از دکتر عمومی به‌ راحت‌ترین شکل ممکن را می‌دهد. اگر نیاز به دریافت ویزیت آنلاین پزشک عمومی یا ویزیت حضوری توسط یک پزشک دارید سری به این‌ وبسایت بزنید و‌ نوبت خود را ثبت کنید.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

این ویتامین باعث می‌شود کمتر عصبانی شوید