بی ام و 2002 tii با پیشرانه 343 اسب بخار M3؛ یک پروژه جذاب خانوادگی!


بی ام و 2002 tii با پیشرانه 343 اسب بخار M3؛ یک پروژه جذاب خانوادگی!

معرفی یک دستگاه بی ام و ۲۰۰۲ tii کلاسیک با پیشرانه پرقدرت M3 E46 نظرات را به خود جلب کرده است. خرید اولین نسخه از هر چیزی یک دستاورد مهم در زندگی محسوب می‌شود. اولین خودروی مگنوس گرنبرگ مهندس ساخت‌وساز بی ام و ۲۰۰۲ tii مدل ۱۹۷۰ بوده است. او...

معرفی یک دستگاه بی ام و ۲۰۰۲ tii کلاسیک با پیشرانه پرقدرت M3 E46 نظرات را به خود جلب کرده است.


خرید اولین نسخه از هر چیزی یک دستاورد مهم در زندگی محسوب می‌شود. اولین خودروی مگنوس گرنبرگ مهندس ساخت‌وساز بی ام و ۲۰۰۲ tii مدل ۱۹۷۰ بوده است. او می‌گوید:

من گواهینامه رانندگی خود را در سال ۱۹۹۵ دریافت کردم و پدرم به این نتیجه رسید که دیگر نمی‌توانم خودروی او را برانم بنابراین نیاز داشتم خودروی خودم را داشته باشم.

در واقع قبل از آنکه مگنوس حتی بتواند راه برود پدرش شروع به کاشتن بذر علاقه به بی ام و در دلش کرده بود. خانواده او همواره مالک خودروهای این برند آلمانی بوده‌اند و روی آن‌ها کار کرده‌اند. به همین خاطر است که خانواده گرنبرگ وفاداری زیادی به بی ام و دارند. مگنوس ادامه می‌دهد:

قابل‌درک بود که ۲۰۰۲ tii انتخابی من از برخی مشکلات همچون خوردگی و زنگ‌زدگی بدنه رنج می‌برد اما ما این موارد را حل کردیم و پیشرانه نیز کاملاً نرمال کار می‌کرد که برای خودرویی ۲۵ ساله خوب بود.

مگنوس به مدت ۵ سال از این خودرو برای ترددهای روزمره استفاده کرد اما زندگی در سوئد به این معنی است که چنین خودرویی برای زمستان‌ها خیلی ایده آل نخواهد بود. او در سال ۲۰۰۰ بی ام و خود را با یک آئودی S2 چهار چرخ محرک تعویض کرد. گرنبرگ به یاد می‌آورد:

تقریباً بلافاصله پس از فروش بی ام و پشیمان شدم. به خاطر اینکه سال‌ها با این خودرو بودم به‌شدت دلم برایش تنگ شد

یک دهه بعد او خودش را در حال بررسی آگهی‌های فروش بی ام و ۲۰۰۲ در وب‌سایت‌ها یافت. عجیب اینکه در اولین جست‌وجوی خود توانست بی ام و قدیمی‌اش را بیابد و سریعاً با فروشنده تماس گرفت و روز بعد یک‌بار دیگر اولین خودروی خود را خریداری نمود. او خاطرنشان می‌سازد:

من خودرو را در شرایط بدی خریدم اما چیزی که به یاد می‌آورم لبخند رضایت در کل مسیر رسیدن به خانه بود. ۲۰۰۲ خودروی من بود بنابراین اهمیتی نداشت که چه شکلی داشت. من تصمیم گرفتم آن را دوباره بخرم و هرگز نفروشم.

خودرو هم‌اکنون تصادف کرده بود و زنگ‌زدگی بیشتری در بدنه دیده می‌شد. مگنوس بازهم دست‌به‌کار شد تا مشکلات را برطرف کند. سپس به منظور حفاظت از بدنه اصلی خودرو فرایند رنگ‌آمیزی دوباره را انجام داد. او هیچ برنامه‌ای برای تبدیل ۲۰۰۲ tii خود به پروژه‌ای خاص را نداشت اما چند سال بعد رنگ بدنه بازهم ریخت و او رنگ‌آمیزی دوباره را انجام داد و یک دست رینگ اسپرت نیز خریداری کرد. همچنین سیستم تزریق سوخت جدیدی در نظر گرفته شد هرچند تغییرات اصلی خودرو در راه بودند. سفر به بیمرهای سوئد در سال ۲۰۱۹ همه‌چیز را تغییر داد. خودروهای حاضر در گردهمایی به حدی خوب بودند و نظر مگنوس را جلب کردند که او یک سال بعد با خودرویی بهتر بازگشت. مگنوس می‌گوید در آن زمان هیچ‌کسی روی این خودرو کار نکرده بود و به همین خاطر تلاش داشت ظاهر خودرو حالت استاندارد خود را حفظ کند:

هدف نهایی من استفاده از پیشرانه ۴ سیلندر S14 خودروی M3 بود اما در نهایت پیشرانه ۶ سیلندر S54 را انتخاب کردم. همه‌چیز این خودرو تغییر کرده اما هدف من نمایش ظاهر آن نیست. از شانس خوب من، همه‌گیری کرونا باعث شد زمان برگزاری گردهمایی بیمرهای سوئد تغییر کند و من نیز بتوانم در آن شرکت کرده و پروژه خود را به نمایش بگذارم.

البته که نصب یک پیشرانه جدید روی خودرو کار مهمی بوده است:

پیشرانه کاملاً بازسازی شد و تمامی قطعات بهبود یافتند. پیستون‌ها، یاتاقان‌ها، بلبرینگ‌ها و… با نمونه‌های نو تعویض شدند. یکی از سخت‌ترین بخش‌ها نصب دیفرانسیل، گیربکس و پیشرانه بود

تونل گیربکس باید تغییر می‌یافت تا در بی ام و ۲۰۰۲ tii نصب شود. همچنین کف خودرو می‌بایست تقویت می‌شد و نقاط اتصال جدیدی برای پیشرانه، گیربکس و سایر اجزا در نظر گرفته می‌شد. به همین خاطر است که مگنوس از ۲۰۰۲ به عنوان بدترین خودروی خود نام می‌برد زیرا چالش‌های فنی زیادی داشته و هزینه سنگینی را به او تحمیل کرده است. همچنین سیستم تعلیق عقب خودرو به‌طور کامل بازسازی شد تا ارتفاع ۲۰۰۲ tii کاهش و هندلینگ آن بهبود یابد. مالک خودرو می‌گوید:

فنرهای پیچشی اولینز در اصل برای بی ام و ۱M ساخته شده بودند و ما با یک وضعیت برد یا باخت روبرو بودیم چراکه یا این سیستم تعلیق به خوبی جواب می‌داد و یا به‌طور کامل شکست می‌خورد. خوشبختانه این طراحی جواب داد.

همچنین نسخه اصلی بی ام و ۲۰۰۲ از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کند اما در مدل موردبحث جای خود را به دیسک‌های بزرگی داده تا با رینگ‌های ۱۷ اینچی همراه شوند. تست‌های داینو نشان داده‌اند این خودرو ۳۴۳ اسب بخار در پیشرانه و ۲۷۰ اسب بخار در چرخ‌ها تولید می‌کند. سواری آن نیز بنا به گفته مگنوس شگفت‌انگیز و خطرناک است. او می‌گوید راندن یک خودروی بسیار پر سر و صدا با لرزش زیاد تجربه‌ای شگفت‌انگیز، عجیب و خیال‌انگیز خواهد بود. داخل کابین نیز از صندلی‌های اسپرت ریکارو، پانل درهای جدید، پوشش سقف رنگی و کنسول مرکزی چرمی سفارشی با نمایشگر لمسی برای کنترل ECU استفاده شده است. داشبورد هم ترکیبی از نشانگرهای سنتی و جدید است و فرمان استاندارد هم جای خود را به نمونه کلاسیک دهه ۷۰ میلادی داده است. مگنوس می‌گوید خانواده و به ویژه پدرش حمایت بسیار زیادی از این پروژه کرده‌اند و او هم نام پدرش را به آینه وسط چسبانده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)