12 کشته و 3 مفقودی از روز نخست سیل به جا ماند


12 کشته و 3 مفقودی از روز نخست سیل به جا ماند

اردیبهشت امسال اگرچه پس از سال‌ها آسمان ابری و باران‌های بهاری و حال و هوای خوش برای خیلی از استان‌‌های کشور آورد، اما مصیبت سیل را هم راهی شهرهای دیگر کشور کرد. در آخرین بار از وقوع سیل در کشور، اهالی استان خراسان رضوی میزبان آن شدند.

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با توضیح میزان بارش در آخرین جمعه اردیبهشت سال جاری عنوان کرد: میزان بارش‌ در برخی نقاط از امروز ظهر تا امشب ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر و در برخی نقاط تا بیش از ۵۰ میلی‌متر خواهد بود. مرتضی اثمری درباره وضعیت هوای استان اظهار کرد: طبق هشدارهای گذشته و هشدار سطح نارنجی شماره ۷ که امروز صادر شد، کماکان بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق و در نواحی مستعد و بارش تگرگ پیش‌بینی شده است. طی ظهر شنبه تا اوایل وقت یکشنبه، به‌ویژه در نواحی نیمه شمالی و شرقی استان بارش‌ها تشدید شده و با آبگرفتگی، رواناب و سیلابی‌شدن مسیرها همراه است. در این مدت افزایش وزش باد نیز پیش‌بینی شده است. او با بیان اینکه از یکشنبه تا دوشنبه صبح، دمای هوا در استان کاهش پیدا می‌کند، عنوان کرد: این سامانه بارشی از فردا صبح به‌تدریج تضعیف و از میزان بارش‌ها کاسته شده و اواخر وقت یکشنبه نیز سامانه از نواحی شرقی استان خارج می‌شود.

کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: روز دوشنبه موقتا با کاهش ابرناکی، بارندگی قابل‌ توجهی نداریم و تنها در ارتفاعات شمالی استان و به‌خصوص ارتفاعات بینالود و هزارمسجد احتمال بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است. با توجه به اینکه بارش‌ها رگباری است، میزان دقیق بارندگی مشخص نیست و در شهر مشهد نیز میزان بارش‌ها در نقاط مختلف متفاوت پیش‌بینی شده است.

اثمری خاطرنشان کرد: از ابتدای فعالیت این سامانه بارشی که از چهارشنبه آغاز شد، در مشهد تاکنون حدود ۵۰ میلی‌متر باران داشتیم که حدود ۳۸ میلی‌متر آن طی چهارشنبه در عرض یک ساعت اتفاق افتاده است. با توجه به رگباری‌بودن بارش‌ها به شهروندان توصیه می‌شود حتی‌المقدور از منزل خارج نشوند، در مسیر رودخانه‌ها توقف نداشته باشند و به ارتفاعات صعود نکنند.

12 کشته و 3 مفقودی از روز نخست سیل به جا ماند

14 راه فرعی مسدود است

سیل که از راه می‌رسد، یکی از نخستین معضلات مسدودشدن راه‌هاست. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین وضعیت مناطق سیل‌‌زده استان خراسان رضوی را تشریح کرد.

حسین ظفری درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌‌زده استان خراسان رضوی گفت: در بارش‌های اخیر تعدادی از شهرهای استان خراسان رضوی خسارت دیدند اما بیشترین خسارت در شهرهای درگز، کلات، سرخس، فریمان، نیشابور و مشهد گزارش شده است. عمده خسارت‌ها مربوط به زیرساخت‌های راه بود. در‌حال‌حاضر ۱۴ راه فرعی روستایی مسدود است اما تا شب این راه‌ها باز می‌شود. البته نکته قابل‌توجه این است که با این روستاها راه ارتباطی برقرار است؛ یعنی از مسیرهای جایگزین کمک و نیروی امدادی به این روستا ارسال شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: تنها یک روستا به نام شوریده در سرخس راه ارتباط زمینی ندارد که امروز از طریق بالگرد برای آنها اقلام زیستی، دارویی و امدادی ارسال می‌شود. همچنین مصدومان به مناطق امن منتقل شده‌اند و مشکل خاصی درحال‌حاضر در این روستا وجود ندارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور برای امروز بعدازظهر و فردا نیز هشدار صادر کرده است و احتمال می‌رود در این بازه زمانی در این منطقه بارش‌های شدیدی داشته باشیم؛ بنابراین تمام نیروهای امدادی و شهری در حالت آماده‌باش قرار دارند. از سایر استان‌ها نیز تجهیزاتی آماده ارسال است. کارشناسان سناریوهای محتمل را مدنظر قرار داده‌اند و در این مناطق مشخص شده نیروها مستقر هستند تا اقدامات مناسب را انجام دهند. او افزود: سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره تعداد کشته‌شدگان این سیل گفت: در این سیل هفت نفر کشته و سه نفر نیز مفقود شده‌اند. باید به این مسئله توجه کرد که تنها سازمان پزشکی قانونی مرکز رسمی اعلام تعداد فوت‌شده‌ها است و سایر نهادها نباید به تنهایی آماری اعلام کنند و در‌این‌باره تذکری نیز برای آنها ارسال شده است. با توجه به اقدامات انجام‌شده در مشهد، به نظر می‌رسد بارش‌های دو روز آینده به خیر بگذرد و مشکل خاصی رخ ندهد.

پلیس راهور در حالت آماده‌باش قرار گرفت

سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راهور خراسان رضوی درباره وضعیت جاده‌ها در این استان اعلام کرد: در‌حال‌حاضر محدودیتی در مسیرهای شهر نداریم اما در صورت لزوم و وقوع سیل برای اجرای محدودیت در آماده‌باش قرار داریم. تمهیدات ترافیکی متناسب با مسیرهایی که احتمال آب‌گرفتگی در آنها وجود دارد و تجمع آب داشته باشیم، پیش‌بینی شده است. تیم‌های گشتی پلیس راهور مشهد و استان در نقاط با احتمال وقوع حادثه حضور دارند و در صورت نیاز ممنوعیت و محدودیت اعمال خواهند کرد. به گفته در‌حال‌حاضر محدودیتی در مسیرهای شهر وجود ندارد اما در صورت لزوم و وقوع سیل برای اجرای محدودیت آماده‌باش برقرار خواهد شد.

زائرشهرها برای اسکان مسافران اختصاص یافت

با توجه به اینکه این استان و به‌طور خاصه شهر تهران یکی از مقاصد سفری ایران محسوب می‌شود، یکی از نگرانی‌ها همین موضوع خواهد بود. در همین باره، مدیر امور مجاورین آستان قدس رضوی گفت: زائرشهر طرق توسط آستان قدس رضوی برای امدادرسانی به افراد سیل‌زده به‌صورت یک هفته آماده خدمت است.

هادی غلامی گفت: از اولین لحظه شروع سیل و بارش‌های رگباری آستان قدس رضوی وارد میدان شده و در این عرصه فعالیت کرده است. پس از اطلاع از چنین شرایطی با کمک نیروهای جهادی و نیروهای اجرائی خادمیاری در مناطق و معابری که شرایط خاصی داشتند و درگیر سیل شده بودند، وارد شدیم و درخصوص لایروبی اولیه، جابه‌جایی خانواده‌ها، خروج وسایل اولیه آنها و... فعالیت را آغاز کردیم. او افزود: هم‌زمان در چنین شرایطی ما پیگیر اسکان ضروری آنها بودیم تا بتوانیم محل مناسبی را برای اسکان این افراد جایگزین کنیم؛ بنابراین با حسینیه و مسجدی که از قبل برای این امر پیش‌بینی شده بود، هماهنگ کردیم و این افراد را به این مکان انتقال دادیم. در مرحله اول هزار پرس غذا برای شام توسط آستان قدس رضوی به این افراد داده شده است و پس از آن خدماتی مانند آب‌معدنی و کیک برای این عزیزان ارسال شد و در اختیار آنها قرار گرفت.

غلامی ادامه داد: آستان قدس رضوی در همان مراحل اولیه برای پشتیبانی و هماهنگ‌سازی افراد سیل‌زده، وارد عمل شده و در این امر فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین دو‌هزار نان برای این افراد و دو‌هزار نان برای نیروهای جهادی و پای‌ کار ارسال شد و در اختیار آنها قرار گرفت. تمام تلاش ما در این شرایط این بود که افراد سیل‌زده درباره معیشت و تغذیه خود دغدغه نداشته باشند و به‌راحتی پشتیبانی شوند.

12 کشته و 3 مفقودی از روز نخست سیل به جا ماند

مدیر امور مجاورین آستان قدس رضوی درخصوص اعزام تسهیلات عمرانی ادامه داد: درباره تسهیلات عمرانی نیز تسهیلاتی مانند کامیون کمپرسی، لودر بولدوزر، ماشین‌های لایروب و... به مناطق اعزام شده و گروه درصدد پاکیزه‌ساختن خیابان‌ها برآمدند. همچنین تسهیلاتی مانند تی، سطل و بیل به تعداد ۵۰ تا ۱۰۰ عدد خریداری و به مناطق ارسال شد تا در بین نیروهای جهادی تقسیم شد که جابه‌جایی و نقل‌وانتقالات تسهیل شده و در زمان کوتاه‌تری اقدامات انجام شود. از ظهر امروز ماشین‌های قالیشویی از سمت آستان قدس رضوی به مناطق سیل‌زده اعزام شده است و قالی‌های این افراد را گرفته و برای شست‌وشو به قالیشویی برده‌اند. همچنین برای افرادی که امشب نیز برای اسکان دچار مشکل هستند، زائرشهر طرق آماده شده است و برای خدمت‌رسانی به این افراد آماده است. طبق پیش‌بینی‌های آستان قدس رضوی اسکان یک هفته‌ای برای این افراد فراهم شده است.

غلامی اضافه کرد: برای ادامه این روند و امدادرسانی به خانه‌های سیل‌‌زده قرارگاهی با محوریت فرمانداری و دیگر نهادهای اجرائی در حال شکل‌گیری است که این کمیته بحران برای امدادرسانی به افراد سیل‌زده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...