نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم


نیازمند ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور هستیم

مدیرعامل شرکت تاپین (راهکار هوشمند لجستیک) در آیین رونمایی از کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران» گفت: کمتر از پنج درصد صنعت لجستیک کشور از ادبیات نوآورانه استفاده می‌کنندکه به شدت نیازمند بهبود این وضعیت هستیم.به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی...

مدیرعامل شرکت تاپین (راهکار هوشمند لجستیک) در آیین رونمایی از کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران» گفت: کمتر از پنج درصد صنعت لجستیک کشور از ادبیات نوآورانه استفاده می‌کنندکه به شدت نیازمند بهبود این وضعیت هستیم.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، آیین رونمایی از کتاب «نوآوری در صنعت لجستیک ایران» که با حمایت مجموعه تاپین وارد بازار نشر کشور شده در حاشیه سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور مدیرعامل این مجموعه، مولف کتاب و مدیرعامل انتشارات آن برگزار شد.

«رضا جمیلی» مولف کتاب در این مراسم گفت: «در مجموعه راه پرداخت (انتشارات کتاب) اعتقاد داریم که اقتصاد نوآوری، راه نجات اقتصاد ایران است و در این مسیر بیشتر از آنکه دولت و دولتمردان تاثیر داشته باشند، چهره های نوآور بخش خصوصی تاثیرگذار خواهند بود. ما در انتشارات راه پرداخت نوآوری را خرد کردیم و به صنایع مختلف از جمله صنعت و مالی و گردشگری و… به طور مستقل و جداگانه پرداختیم.»

وی درباره اهمیت لجستیک در بین سایر صنایع افزود: «لجستیک یک صنعت کلیدی چند صد ساله است چرا که به سایر صنایع سرویس می دهد. از آن سو نباید فراموش کنیم لجستیک نوآور توانسته به اقتصاد دیجیتال کمک کند.»

به باور جمیلی، لجستیک نوآور در مجموعه‌هایی چون اسنپ، تاپین و… وجود دارد و در این کتاب نیز به این صنعت از دریچه نوآورانه نگاه شده است: «اگر رشد و نوآوری در آین صنعت رقم بخورد، در آینده فرصت‌های بیشتر و هیجان‌انگیزتری در سایر صنایع از جمله خرده فروشی رخ خواهد داد.»

مولف کتاب نوآوری در صنعت لجستیک ایران باور دارد نوآوران آدم های جسوری هستند و جسارت دارند که این کارهای نوآورانه را به دیگران نیز اعلام کنند و از همین رو در این اثر به مصاحبه با این افراد روی آورده شده است.

«رضا قربانی»، مدیرعامل انتشارات راه پرداخت نیز در ادامه این نشست دلیل انتشار این کتاب را چنین برشمرد و گفت: «بحث نوآوری در صنعت لجستیک بسیار مهم است. واقعیت این است که نوآوری یعنی خلق پیشنهاد جدید و علمی. نوآوری شناخت مشکل حائز اهمیت و ورود آن برای ارایه راهکار سازنده است. پیدا کردن مسأله و رسیدن به راهکار نیز مهمترین وظیفه نوآوری است. در جایی مثل لجستیک بحث پرداخت (فین تک) و منابع انسانی و همچنین خود بحث لجستیک وجود دارد. اگر روش‌های نوین پرداخت نبود و اگر منابع انسانی نبود و اگر اصلأ صنعت لجستیک نبود؛ جایی مثل دیجی کالا شکل نمی‌گرفت. ما چیزی که از کسب و کارهای نوآور می بینیم امیدوارکننده است و لجستیک آنقدر مهم شده که در کسب و کارهای دیجیتال و سنتی هم پوست اندازی کرده و اقدامات آن ها هم نوآورانه شده است.»
وی باور دارد جمع کردن کالاها و سپس نحوه ارسال و در نهایت تحویل کالا سه بخش مهم لجستیک را تشکیل می‌دهد که امروزه با گذشته زمین تا آسمان متفاوت است.
قربانی در خاتمه صحبت‌های خود درباره لزوم انتشار بیشتر این نوع کتب در بازار نشر کشور گفت: «صنعت نشر ما ادبیات ملل را می‌شناسد اما با نوآوری تا حد زیادی غریبه است. ما باید درباره نوآوری در جهان بیشتر کتاب ترجمه و چاپ کنیم تا این موضوع در بازار نشر کشور بیشتر دیده شود تا بدانیم نوآوری فقط در کسب و کارهای خارجی نیست و در داخل کشور هم وجود دارد. یادمان نرود ستون اصلی نمایشگاه مجازی کتاب، لجستیک است و این خودش یک اقدام نوآورانه است. متأسفانه بازار نشر کشور در سال‌های گذشته بیشتر از اینکه سراغ آثار موثر در کسب و کارها برود به سراغ آثار به اصطلاح زرد رفته که خوشبختانه این مشکل در حال حاضر توسط برخی انتشاراتی‌ها در حال اصلاح است و آثار درخشانی در این زمینه وارد بازار نشر کشور می‌شود. ما نیز به دنبال همین مسیر هستیم.

«مهرداد ملک محمدی» مدیرعامل تاپین نیز در این مراسم ضمن اعلام اینکه قصد دارند تا این قبیل حمایت‌ها برای توسعه علم و دانش در کشور را ادامه دهند تأکید کرد تاپین یک شرکت دانش‌بنیان است که راه‌کار های لجستیکی را به کسب و کارهای آنلاین می‌دهد و چند سالی است سرویس ارائه می‌کند.

به گفته ملک محمدی تاپین توانسته در سال‌های اخیر میلیون‌ها کالا را در ظرف مدت زمانی کوتاه به دست مشتریان خود برساند. او معتقد است این اتفاق بزرگ بدون زیرساخت‌های درست در تاپین ناشدنی بود

بنیان‌گذار تاپین در ادامه صحبت‌های خود به اهمیت لجستیک در بازار تجارت الکترونیک آنلاین ایران و جهان اشاره کرد و گفت: «امروزه تعداد فروشگاه های آنلاین بسیار بیشتر از گذشته شده و روز به روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. با این حساب، نیاز کسب و کارهای آنلاین و فعال در این حوزه به سمتی رفته که باید مرسولات را به خریداران با روش‌هایی نوین برساند تا به انتخاب اول و آخر آنها تبدیل شود. در گذشته مهم این بود که بسته فقط به هر طریقی دل یک زمانی به دست مشتری برسد اما الان مزیت رقابتی اینست که بسته در چه ساعت و روزی و همچنین در زودترین زمان ممکن برسد. لاکرهای هوشمند و سیستم های پودو و… نیز وارد کار شده است و همه این ها نشان می‌دهد که نوآوری در لجستیک واقعا ضروری است‌ و تبدیل به برگ برنده اصلی کسب‌وکارهای آنلاین شده است. ما نیز در این زمینه فعالیت ویژه‌ای داریم و بازوی لجستیک این مجموعه‌ها هستیم.»

ملک محمدی باور دارد در چند سال اخیر نیاز به ایجاد یک اکوسیستم لجستیکی در کشور بیشتر از همیشه حس می‌شود: «باید از هوش مصنوعی، تجهیزات و زیرساخت‌های های تکنولوژی و… استفاده شود و نیاز به این اکوسیستم واقعاً حس می‌شود. نکته مهم این است که این اکوسیستم نوآورانه به تنهایی نمی‌تواند توسط جایی مثل شرکت ملی پست پیاده سازی شود و باید همه شرکت های فعال و بازیگر اصلی این حوزه در شکل‌گیری آن نقش داشته باشند.»

او تأکید کرد کمتر از پنج درصد صنعت لجستیک کشور از ادبیات نوآورانه استفاده می‌کنند و ابزار امیدواری کرد این آمار و ارقام در سال‌های آینده بیشتر شود: « روزانه یک میلیون بسته در کشور جابجا می‌شود که کمتر از پنجاه هزار مورد از آن‌ها در مجموعه‌های نوآورانه رخ می‌دهد و نیاز به رشد این موضوع داریم تا به رشد اقتصاد دیجیتال کشور هم منجر شود.»


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گوشی هوشمند جدید HMD با برند Skyline در راه است