جزئیات تازه از کنسول گیمینگ مجهز به Core Ultra 200V اینتل؛ رقابت برای AMD سخت شد


جزئیات تازه از کنسول گیمینگ مجهز به Core Ultra 200V اینتل؛ رقابت برای AMD سخت شد

جزئیات تازه‌ای از دومین کنسول مجهز به تراشه اینتل یعنی GP10 منتشر شده که به ما اطلاعاتی در رابطه با پردازنده جدید خانواده Lunar Lake را ارائه می‌کند. بر اساس این اطلاعات، اینتل از یک تراشه 8 هسته‌ای مجهز به معماری هسته Lion Cove و Skymont cores...

جزئیات تازه‌ای از دومین کنسول مجهز به تراشه اینتل یعنی GP10 منتشر شده که به ما اطلاعاتی در رابطه با پردازنده جدید خانواده Lunar Lake را ارائه می‌کند. بر اساس این اطلاعات، اینتل از یک تراشه 8 هسته‌ای مجهز به معماری هسته Lion Cove و Skymont cores رونمایی خواهد کرد که در بخش GPU و NPU پیشرفت‌های قابل توجهی به همراه دارد.

بازار کنسول‌های گیمینگ قابل حمل در حال داغ شدن است و شرکت‌های مختلف قصد دارد از این فرصت نوظهور بیشتری بهره را ببرند. در این راستا، علاوه بر محصولات مجهز به تراشه AMD، چند دستگاه نیز با تراشه‌های ساخت اینتل روانه بازار شده‌اند.

پردازنده جدید Lunar Lake از اینتل برای کنسول GP10

گرچه کنسول‌های گیمینگ مبتنی بر پردازنده AMD تا به امروز عملکرد بهتری داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد که اینتل قصد دارد با تراشه جدید از خانواده Lunar Lake این وضعیت را تغییر دهد. یکی از اولین کنسول‌های مجهز به پردازنده Lunar Lake با نام GP10 شناخته می‌شود که تا به امروز اطلاعات چندانی در رابطه با آن در دسترس نبود.

با این حال، به نظر می‌رسد که اولین جزئیات مرتبط با این کنسول دستی مورد انتظار در فضای مجازی منتشر شده و می‌توانیم نیم نگاهی به دومین دستگاه گیمینگ مبتنی بر SoC اینتل داشته باشیم.

AMD چگونه در دنیای کنسول‌های دستی اینتل را شکست داد؟

اولین کنسول مجهز به تراشه اینتل MSI Claw بود که از تراشه Core Ultra خانواده Meteor Lake بهره‌مند شد و نتوانست در مقابل رقبای خود یعنی Ryzen Z1 و Z1 Extreme حرفی برای گفتن داشته باشد.

پردازنده جدید Lunar Lake از اینتل برای کنسول GP10

بخش قابل توجهی از این ضعف به دلیل ابزارهای بهینه‌سازی گیمینگ AMD از جمله (Radeon Super ResolutionFMF (Fluid Motion Frames)، Radeon Boost و مواردی از این دست بود.

با تمام این تفاسیر، اینتل می‌خواهد تراشه‌های Lunar Lake را به عنوان یک جایگزین برجسته با معماری هسته و NPU جدید و قدرتمند روانه بازار کند.

بر اساس تازه‌ترین اطلاعات افشا شده از کنسول GP10، تراشه 8 هسته‌ای اینتل قرار است از کاشی CPU مجهز به هسته‌های دارای ریز معماری Lion Cove و Skymont cores استفاده کند، هسته‌هایی که با استفاده از فناوری ساخت 3 نانومتری شرکت TSMC (N3B) تولید شده‌اند.

پردازنده جدید Lunar Lake از اینتل برای کنسول GP10

در بخش GPU نیز پیشرفت‌های قابل توجهی انجام شده و قرار است معماری گرافیکی Xe3 Battlemage را شاهد باشیم. علاوه بر این، گفته شده که واحد NPU نیز دو تا سه برابر سریع‌تر از قبل عمل خواهد کرد.

از دیگر مشخصات فنی کنسول گیمینگ GP10 می‌توان به نمایشگر 10.95 اینچی با رزولوشن 1920 در 1200 اشاره کرد که رفرش ریت 120 هرتز را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

- پردازنده‌های Core Ultra 200V اینتل به کنسول‌های دستی راه یافتند

برای این کنسول همچنین تا 64 گیگابایت حافظه رم LPDDR5 در نظر گرفته شده که با حداکثر 2 ترابایت حافظه ذخیره‌سازی M.2 NVMe جفت خواهد شد.

اطلاعات افشا شده در فضای مجازی حاکی از آن است که کنسول مورد بحث احتمالاً ماه آینده و در جریان رویداد کامپیوتکس (Computex) رونمایی خواهد شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...