8 توصیه مهم برای داشتن خوابی راحت


8 توصیه مهم برای داشتن خوابی راحت

خواب خوب به خودی خود یک هدف است و وجود تشک راحت و بالش‌های سالم از عواملی هستند که بر کیفیت خواب تأثیر می گذارند، بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند حتما به انتخاب تشکی فکر کنید که مناسب خوابیدن است، علاوه بر این باید به تمیزی تخت توجه داشته باشید.

انجمن حرفه‌ای شرکت‌های مواد شوینده و وسایل مراقبت شخصی در آلمان اعلام کرد که طول عمر تشک را می‌توان با مراقبت منظم و مناسب از آن افزایش داد. همچنین باید از پوشش (حفاظ نشتی) برای تشک استفاده کنید تا آن را از آلودگی و لکه محافظت کنید.

روکش و ملحفه تشک را تمیز کنید

اگر روکش کثیف شد، باید با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های موجود در برچسب مراقبت، برای از بین بردن لکه‌ها اقدام کنید. همچنین مهم است که هنگام تعویض ملحفه، روکش تشک را به طور مرتب با جاروبرقی تمیز کنید.

تشک را مرتباً برگردانید

همچنین لازم است حداقل هر ۳ ماه یکبار جای تشک را تغییر داده و مرتباً آن را برگردانید تا المان راحتی تا حد امکان حفظ شود و از فرسودگی یک طرف تشک جلوگیری شود.

به بالش خواب خود توجه کنید

وب سایت آمریکایی "برایت ساید" نیز گزارشی را منتشر کرده است که در آن به تأثیر بالشی که روی آن می‌خوابیم و بوهایی که در هنگام خواب استشمام می‌کنیم، اشاره کرده است، زیرا بوها تأثیر آرامش‌بخشی بر سیستم عصبی دارند و به ما کمک می‌کنند تا بخوابیم. باید بوهایی را که دوست دارید انتخاب کنید و در شب زیاد آنها را افزایش ندهید.

بالش‌های قدیمی را تعویض کنید

بالش‌ها باید هر یک سال و نیم، یکبار تعویض شوند، توجه داشته باشید که قابلیت بالش‌ها تا ۳ سال افزایش می‌یابد. اما اگر از بالش ۵ الی ۶ سال استفاده کنید، به احتمال زیاد خواب آرامی نخواهید داشت.

برای بررسی اینکه آیا نیاز به تعویض بالش دارید، روبالشی را بردارید و از نزدیک به بالش نگاه کنید آیا لکه‌های عرق وجود دارد؟ آیا پاره شده است؟ آیا بوی بدی دارد؟ بالش‌ها سلول‌های مرده پوست، کپک‌ها و قارچ‌ها را جذب می‌کنند. با گذشت زمان، تا نیمی از وزن بالش ممکن است از این اجزای ناخواسته تشکیل شود که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود و خواب شما را خراب کند.

تشک نامناسب

حتی موقعیت خواب مطلوب برای داشتن خواب خوب مهم است. به عنوان مثال، اگر ترجیح می‌دهید به پهلو بخوابید، بهتر است یک تشک اسفنجی را انتخاب کنید تا بار روی نقاط فشار (شانه ها و ران ها) را کاهش دهید. اما برای کسانی که به پشت می‌خوابند، بهتراست روی تشک‌های سفت‌تری بخوابند تا ستون فقراتشان صاف بماند.

ملحفه نامناسب را بردارید

پنبه به دلیل تمیز و طبیعی بودن، ماده مناسبی برای ملحفه‌های تخت است، اما بهترین انتخاب برای خواب نیست، زیرا پنبه به سرعت عرق مو و پوست را جذب می‌کند.
روکش‌های ابریشمی یک جایگزین عالی است، زیرا رسانایی حرارتی خوبی دارند، به این معنی که در زمستان گرم و در تابستان خنک هستند، آلرژی ایجاد نمی‌کنند و در برابر کنه‌های گرد و غبار مقاوم هستند. همچنین تاثیر خوبی روی پوست و مو دارند.

بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، رختخواب را مرتب نکنید

در گزارش دیگری که توسط وب سایت «برایت ساید» منتشر شده، نسبت به مرتب کردن تخت بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب هشدار داده است، زیرا این امر محیط ایده‌آلی را برای تکثیر کنه‌های گرد و غبار فراهم می‌کند که موجودات میکروسکوپی هستند و از سلول‌های مرده پوست تغذیه می‌کنند و در محیط‌های گرم و مرطوب تولید مثل می‌کنند. این امر ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک جدی از جمله آسم برونش، التهاب مخاط بینی آلرژیک و التهاب ملتحمه شود، بنابراین بهتر است تخت را برای مدتی بدون پوشش بگذارید تا تهویه مناسبی داشته باشد و از عرق خشک شود.

بالش‌ها و پرده‌ها را نو کنید

در گزارش قبلی الجزیره نت، فادیا الشامی، طراح داخلی، توصیه می‌کند که رنگ و پارچه بالش‌ها را در اتاق خواب تغییر دهید و رنگ‌های متعدد را با الگو انتخاب کنید تا از کلاسیک‌هایی که شما را بی‌حوصله می‌کند، اجتناب کنید. همچنین می‌توانید پرده‌های اتاق را نو کنید تا ظاهری جدید و سرزنده به دکوراسیون ببخشید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تزریق واکسن کزاز اجباری است یا میتوان از آن اجتناب کرد؟