هواپیمای مافوق صوت SR-72 چه زمانی عملیاتی می‌شود؟


هواپیمای مافوق صوت SR-72 چه زمانی عملیاتی می‌شود؟

انتظار می‌رود SR72 امکان پرواز با سرعت ۷۴۰۰ کیلومتر برساعت داشته باشد و یکی از مرموزترین پروژه‌های هوایی دنیا شود. آخرین باری که ما اخباری از هواپیمای مافوق صوت SR-72 را مشاهده کردیم به فیلم سینمایی تاپ گان ماوریک مربوط می‌شود. آیا این هواپیما...

انتظار می‌رود SR72 امکان پرواز با سرعت ۷۴۰۰ کیلومتر برساعت داشته باشد و یکی از مرموزترین پروژه‌های هوایی دنیا شود.


آخرین باری که ما اخباری از هواپیمای مافوق صوت SR-72 را مشاهده کردیم به فیلم سینمایی تاپ گان ماوریک مربوط می‌شود. آیا این هواپیما اصلاً وجود دارد یا اینکه فقط شایعات هیجان‌انگیزی درباره‌اش منتشر شده است؟ سؤال دوم اینکه در صورت وجود چنین پروژه‌ای، SR-72 چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟ این محصول مرموز از سال ۲۰۱۳ تاکنون توسط تیم لاکهید مارتین اسکانک ورکس در حال توسعه بوده است. انتظار می‌رود SR-72 به سرعت حدود ۶ ماخ (۷۴۰۹ کیلومتر در ساعت) برسد. البته در سرعت ۵ ماخ دمای سطوح هواپیما به حدی افزایش می‌یابد که می‌تواند تمامی بخش‌های آن را ذوب کند. به همین خاطر مهندسان لاکهید مارتین می‌بایست روی کامپوزیت‌هایی همچون کربن، سرامیک و آلیاژهای مختلف کار کنند.

با تمامی این تفاسیر به سختی می‌توان تخمین زد هواپیمای مافوق صوت SR-72 چه زمانی عملیاتی خواهد شد. در ابتدا برخی رسانه‌ها خبر از نمایش نسخه پیش‌تولیدی این پروژه در سال ۲۰۱۸ و اولین تست پروازی آن در سال ۲۰۲۳ می‌داند اما تیم اسکانک ورکس به خاطر پروژه‌های مخفی و مرموز خود شناخته می‌شود و هیچ خبری درباره اینکه پرواز اولیه SR-72 انجام شده یا خیر در دست نیست. حتی هواپیمای غیرواقعی SR-72 دارک استار حاضر در فیلم تاپ گان ماوریک به حتی واقعی به نظر می‌رسید که چین از یک ماهواره برای جاسوسی از آن استفاده کرد. اگرچه هواپیمای پیشین یعنی SR-71 برای تصویربرداری مورد استفاده قرار می‌گیرد اما گفته شده جانشین آن توانایی انجام مأموریت‌های دیگری را نیز خواهد داشت. لاکهید مارتین از سال ۲۰۱۳ تاکنون گزینه بدون سرنشین را هم به قابلیت‌های SR-72 افزوده است.

بنا به گفته این شرکت، تیم مهندسی به دنبال تست پروازی SR-72 در سال ۲۰۲۵ است و احتمالاً در سال ۲۰۳۰ شاهد حضورش در آسمان خواهیم بود. به عنوان جانشین SR-72 بلک برد افسانه‌ای، این هواپیما باید توانایی‌های زیادی داشته باشد هرچند احتمال دارد فرایند توسعه آن با وقفه‌های زیادی مواجه شود و حتی امکان لغو کل پروژه نیز وجود دارد. در نهایت باید گفت برخی منابع خبری هم به توانایی حمل موشک‌های مافوق صوت SR-72 اشاره کرده‌اند هرچند تا زمان اعلام رسمی توسط شرکت سازنده نمی‌توان به این اخبار استناد کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جیلی زیکر 007 با شعاع حرکتی 870 کیلومتر رونمایی شد