سوء استفاده یا تلاش برای خدمات بهتر؟


سوء استفاده یا تلاش برای خدمات بهتر؟

برخی گزارش‌ها حاکی از آن هستند که تسلا درحال پیشبرد برنامه‌هایی برای توسعه بین‌المللی سیستم خودران خود با داده‌هایی از چین است که احتمالا در همین کشور پردازش می‌شود.  

به‌گفته دو نفر از آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، تسلا در حال توسعه برنامه‌هایی برای یک مرکز داده در چین برای آموزش الگوریتم موردنیاز برای فناوری تمام خودران است.

به گفته این افراد تا همین اواخر، تسلا بر تلاش‌ها برای تضمین تاییدیه تنظیم‌کننده‌های چینی برای انتقال داده‌های تولیدشده توسط خودروهای الکتریکی خود در چین به خارج کشور برای سیستم «خودرانی کامل» (FSD) خود تمرکز کرده بود. مشخص نیست آیا تسلا با هر دو گزینه برای مدیریت داده‌های خودران از چین یا انتقال داده به مرکز داده آمریکایی، ادامه می‌دهد یا در حال توسعه برنامه‌های موازی به عنوان پوشش حفاظتی است.

بررسی گزینه‌های قابل‌انتخاب

تلاش‌های اخیر تسلا را می‌توان مرتبط با چرخش سازنده خودروهای برقی برای شرط‌بندی روی پیشرفت در هوش مصنوعی دانست که البته با توجه به اینکه تقاضا برای خودروهای الکتریکی کاهش یافته و رقابت آن عمیق‌تر شده، منطقی به‌نظر می‌رسد. تلاش این شرکت برای استفاده کامل‌تر از اطلاعات خودروهای موجود در چین برای توسعه هوش مصنوعی این خودروساز برای رانندگی درحالی صورت می‌گیرد که دولت ایالات‌متحده تلاش کرده است انتقال فناوری هوش مصنوعی از شرکت‌های آمریکایی به چین را محدود کند.

تسلا نتوانسته است نسخه کامل FSD را با قیمتی معادل ۹۰۰۰ دلار در چین ارائه دهد. بازار گسترده‌تر FSD در چین باعث افزایش درآمد و سود این خودروساز در شرایطی می‌شود که هر دو تحت فشار رقبای چینی مانند BYD هستند. دو نفر از منابع گفتند که راه‌اندازی یک مرکز داده در چین برای توسعه FSD مستلزم همکاری تسلا با یک شریک چینی است.

همچنین یک چالش بالقوه برای تامین منابع سخت‌افزاری وجود دارد. به گفته یکی از این افراد که در جریان بحث‌های جدی‌تری قرار گرفته ،ایلان ماسک با انویدیا در مورد به دست آوردن واحدهای پردازش گرافیکی در یک مرکز داده در چین مذاکراتی داشته است. تحریم‌های ایالات متحده انویدیا و شرکای آن را از فروش پیشرفته‌ترین تراشه‌هایش در چین منع می‌کند.

انویدیا از اظهارنظر در مورد اینکه آیا با تسلا مذاکره کرده یا خیر خودداری می‌کند. تسلا برای استفاده بیشتر از داده‌های چینی در سفر ماسک به پکن در ماه گذشته، زمانی که با مقامات سطح بالای این کشور ازجمله نخست وزیر لی کیانگ ملاقات کرد، تلاش زیادی کرد. دو تن از این منابع گفتند، ماسک در ملاقات خود با لی به دنبال هموارسازی مجوزها برای انتقال داده‌های تسلا بود.

آنها بیان کردند پتانسیل سرمایه‌گذاری تسلا در مرکز داده در چین نیز افزایش یافته است. یکی از این افراد گفت ماسک همچنین در مورد امکان انتقال مجوز سیستم‌های FSD خود به سازندگان چینی خودروهای برقی نیز بحث‌هایی انجام داده است. ماسک در ماه آوریل گفته بود تسلا درحال گفت‌وگو با یک خودروساز بزرگ دیگر در مورد صدور مجوز FSD بدون نام بردن از آن خودرساز است.

تاثیرگذاری بر چینی‌ها

چین، بزرگ‌ترین بازار خودرو جهان، دارای بزرگ‌ترین ناوگان خودروهای مجهز به حسگر است که قادر به جمع‌آوری داده‌ها از شهرهای شلوغ با الگوهای ترافیکی پیچیده بوده و داده‌های تولیدشده در آنجا را برای خودروسازان و ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی ارزشمند می‌کند.

این دو منبع داخلی گفتند که ماسک قبلا مخالفت خود را با یک مرکز داده مستقر در چین ابراز کرده بود و استدلال می‌کرد که انتقال داده به ایالات متحده کارآمدترین گزینه است. از سال ۲۰۲۱، تسلا داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط خودروهای برقی چینی خود را در شانگهای ذخیره کرده است. این دو نفر گفتند که در آن زمان، تیم چینی تسلا به دنبال تاییدیه‌های تنظیم‌کننده‌های چینی برای انتقال داده‌ها به خارج کشور بودند.

رویترز روز جمعه گزارش داد براساس پروژه آزمایشی یک‌سال پیش، شرکت‌هایی که در منطقه لینگانگ شانگهای، جایی که کارخانه تسلا در آن قرار دارد، اجازه خواهند داشت داده‌های خاصی را بدون نیاز به ارزیابی‌های امنیتی بیشتر منتقل کنند. برخی تحلیلگران باور دارند ماسک تلاش می‌کند چین را به سکوی پرتابی برای فناوری خودران خود تبدیل کند، همان‌طور که شرط‌بندی تسلا در سال ۲۰۱۹ روی کارخانه گیگافکتوری شانگهای به آن اجازه داد تا به ‌نوان یک تولیدکننده خودروهای الکتریکی در بازار انبوه راه پیدا کند.

ییل ژانگ، مدیر عامل شرکت مشاوره Automotive Foresight مستقر در شانگهای گفت: «اگر آنها FSD را در چین عرضه کنند و از داده‌های چین برای آموزش الگوریتم استفاده کند، قطعا نقطه عطفی برای تسلا خواهد بود. او گفت: «چین نقش کلیدی در افزایش تولید خودروهای الکتریکی برای تسلا با کارخانه شانگهای ایفا کرده است. این اتفاق نقش مهمی در افزایش پذیرش انبوه فناوری‌های رانندگی خودران خواهد داشت.»

بسیاری از کارشناسان صنعت انتظار دارند سال‌ها طول بکشد تا خودروهای کاملا خودران رایج شوند، اما پیش‌بینی‌ها چندان یکسان نیست. ویژگی‌های کمک راننده که اکنون در چین ارائه می‌شوند، سیستم‌های «سطح دو» به حساب می‌آیند، به این معنی که به راننده آماده برای تحویل گرفتن فرمان نیاز دارند. اما درباره FSD تسلا و گزینه‌ کمتر پیشرفته Autopilot نیز سیستم‌های سطح دو شناخته می‌شوند که به رانندگان دقیق نیاز دارند.

ناوگان خودروهای تمام خودرانی که توسط شرکت فناوری محور بایدو به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای موتور جستجوی چین، و Pony.ai که استارت‌آپی در حوزه رانندگی خودران است، در مناطق آزمایشی محدود تست‌های خود را اجرا می‌کنند.

اما سازندگان خودروهای برقی چین، از جمله BYD، سیستم‌های خودران و پیشرفته کمک راننده را در اولویت قرار داده‌اند.

مرسدس و ب‌ام‌و مجوز آزمایش سیستم‌های سطح سه را دریافت کرده‌اند که به رانندگان اجازه می‌دهد دست‌های خود را از روی فرمان بردارند و در طیف وسیع‌تری از جاده‌های چین از امکانات خودران استفاده کنند.

رسانه‌های دولتی چین گزارش داده‌اند که حداقل پنج خودروساز شامل هیوندای، مزدا، تویوتا، فولکس‌واگن و نیسان، مجوز انتقال برخی داده‌های خود را به خارج چین گرفته‌اند، اما هیچ یک از این تاییدیه‌ها برای استفاده از اطلاعات شامل آموزش «train»‌ و درواقع شکل‌گیری سیستم‌های هوش مصنوعی این خودروسازان نمی‌شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آغاز فروش اقساطی خودرو بک X3 پرو (خرداد 1403)