خشکی مغز چیست و آیا راه درمانی دارد؟


خشکی مغز چیست و آیا راه درمانی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید در طب سنتی مغز انسان طبع سرد و تر دارد و این رطوبت مغز برای عملکردهای آن ضروری است. خشکی مغز در طب سنتی معمولاً به عنوان حالتی که با کاهش رطوبت و تغذیه در مغز و سیستم عصبی همراه است، شناخته می‌شود.

با خشکی مغز آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید بی‌خوابی هم از نشانه‌های خشکی مغز است؟ بی‌خوابی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از شرایط و استرس‌های روزمره گرفته تا مشکلات خواب و چندین مورد دیگر، همگی می‌توانند از دلایل مهم بی‌خوابی باشند. اما اگر از دیدگاه طب سنتی به بی‌خوابی نگاه کنیم، خشکی مغز یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل است. کسانی که با مشکل خشکی مغز مواجه‌اند معمولاً برای خوابیدن مشکل دارند و حتی اگر بخوابند هم سریع از خواب بیدار می‌شوند. این افراد معمولاً در طول شبانه روز بیشتر از ۴ ساعت نمی‌خوابند و با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند. در این مقاله شما را با خشکی مغز و دلایل آن آشنا می‌کنیم تا اگر شما هم با مشکلات بی‌خوابی مواجه هستید بتوانید با کمک یک سری راهکارها بر این اختلال آزاردهنده مقابله کنید. برای درمان این مشکل می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص طب سنتی یا دکتر مغز و اعصاب در ارتباط باشید.

خشکی مغز چیست؟

در طب سنتی مغز انسان طبع سرد و تر دارد و این رطوبت مغز برای عملکردهای آن ضروری است. یکی از بیماری های مغز و اعصاب خشکی مغز است. در واقع بر اساس مطالعات انجام شده در خصوص شرایط و عملکردی که مغز انسان دارد، بخش عمده آن را آب تشکیل می‌دهد و این آب و رطوبت در انجام فعالیت‌های مغز بسیار مهم است. حالا اگر تحت تاثیر فاکتورهای مختلف، مغز این رطوبت را از دست بدهد، اصطلاحاً فرد به خشکی مغز دچار خواهد شد که عوارض آن می‌تواند به صورت بی‌خوابی یا خستگی شدید نمود یابد. در اکثر موارد این بی‌خوابی مربوط به خشکی مغز به دلیل شرایط و سبک زندگی افراد ایجاد می‌شود.

خشکی مغز ممکن است علت بیش فعالی کودک باشد.کودکانی که بیش فعال هستند ممکن است دچار خشکی مغز شده باشند.

خشکی مغز در کودکان

برعکس تصور بسیاری از افراد خشکی مغز تنها معطوف به بزرگسالان نیست و این حالت می‌تواند در کودکان هم دیده شود. معمولاً خشک مزاجی مغز کودکان به همراه بیش‌فعالی در آنهاست و در نتیجه کودکان بیش‌فعال معمولاً بیشتر به خشکی مغز و بی‌خوابی‌های ناشی از آن دچارند. نوع تغذیه‌ای که کودک دارد مانند مصرف بیش از حد غذاهای فست فودی و فراوری شده و تماشای بیش از حد تلویزیون یا استفاده زیاد از موبایل و کامپیوتر از اصلی‌ترین دلایل بیش‌فعالی و به دنبال آن خشکی مغز در کودکان است.

متن انگلیسی:
When the amount of water in and around the brain is reduced, your brain is dehydrated. It was recently observed that dehydration causes shrinkage of brain tissue and an associated increase in ventricular volume. This means that with dehydration, there is less brain and more space in your head
ترجمه متن:
وقتی مقدار آب داخل و اطراف مغز کاهش می‌یابد، مغز شما کم آب می‌شود. اخیراً مشاهده شده است که کم آبی باعث کوچک شدن بافت مغز و افزایش حجم بطن می‌شود. یعنی با کم آبی، مغز کوچکتر شده و فضای خالی بیشتری در سر شما وجود دارد!

bodywithsoul

علائم خشکی مغز

خشکی مغز معمولاً روی رفتار و خلق و خوی افراد تاثیر زیادی می‌گذارد. افراد با خشکی مغز معمولاً دچار اضطراب، تحریک‌پذیری و خستگی بیش از حد می‌شوند. علائم ذهنی خشکی مغز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • نشانه های افسردگی
  • خستگی بعدازظهر
  • مشکلات خواب
  • ناتوانی در تمرکز
  • عدم وضوح ذهنی که گاهی اوقات به عنوان «مه مغزی» شناخته می‌شود.
  • بی‌خوابی شدید و بیدار شدن خود به خودی از خواب
  • بدبین بودن
  • کم حرفی و انزوا
  • ترس و استرس بیش از حد در زندگی روزمره (استرس چیست؟)
  • لجبازی و عدم انعطاف پذیری در زندگی روزمره
  • عصبانیت و تندخویی

علاوه بر مشکلات و علائم رفتاری یک سری نشانه‌های فیزیکی هم ممکن است در افراد دیده شود. برای مثال معمولاً در این افراد میزان ترشحات بینی و بزاق کاهش می‌یابد یا اینکه چشم و بینی آنها خشک می‌شود. خشکی دهان، پوست و موها و تمایل زیاد به مصرف آب هم از جمله نشانه‌های خشکی مغز است. برخی از افراد هم ممکن است طاسی یا ریزش مو را تجربه کنند.

همیشه خسته و عصبی هستی؟

علائم خشکی مغز رو تجربه کردی؟ کلیک کن.

خشکی مغز چیست و آیا راه درمانی دارد؟

علت خشکی مغز چیست؟

به صورت کلی سبک زندگی و خصوصاً نوع تغذیه‌ای که هر فرد دارد می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل خشکی مغز باشد. مصرف بیش از حد غذاهای فست فودی و افزایش مصرف ادویه‌ها و غذاهایی که طبع خشک و گرم دارند می‌تواند موجب خشک شدن مغز شود. حتی از دیدگاه طب سنتی افزایش مصرف ترشیجات یا آجیل‌ها هم می‌تواند در برخی از افراد موجب خشک مزاج شدن مغز آنها شود.

هوایی که تنفس می‌کنیم یکی دیگر از دلایل خشکی مغز است. آلودگی هوا، عدم فعالیت و ورزش نکردن، یبوست، استراحت نداشتن و خواب ناکافی، استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی مانند گوشی و لپ‌تاپ، استرس و اضطراب بالا، دیر خوابیدن و مواردی از این دست همگی می‌توانند علل مهم خشکی مغز باشند.

راه های تشخیص خشکی مغز

معمولاً یک متخصص طب سنتی می‌تواند با بررسی علائم و نشانه‌هایی که هر فرد دارد خشکی مغز را تشخیص دهد.

چگونه خشکی مغز را درمان کنیم؟

طب سنتی گزینه‌های زیادی را برای درمان خشکی مغز پیشنهاد می‌دهد؛ از تغییر در سبک زندگی گرفته تا حذف یک سری غذاها و همچنین کمک گرفتن از داروها و درمان‌های گیاهی، همگی می‌توانند به درمان خشکی مغز کمک کنند.

داروی خشکی مغز (قرص برای خشکی مغز)

برای درمان خشکی مغز (که معمولاً به عنوان کاهش رطوبت و تغذیه در مغز و سیستم عصبی در طب سنتی ایرانی نامیده می‌شود)، داروهای گیاهی و درمان‌های سنتی مختلفی وجود دارد. اما هیچ داروی شیمیایی نمی‌توان برای درمان این مشکل معرفی کرد.

آیا با جراحی می توان خشکی مغز را درمان کرد؟

این وضعیت عمدتاً با استفاده از داروها، تغییرات در رژیم غذایی، و روش‌های طبیعی درمان می‌شود و جراحی به عنوان یک روش درمانی برای خشکی مغز معمولاً در نظر گرفته نمی‌شود.

علائم خشکی مغز چیست؟اولین اقدام برای درمان خشکی مغز، تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی است.

درمان خانگی خشکی مغز

برای درمان خانگی خشکی مغز می‌توان یک سری رژیم‌های غذایی را در نظر گرفت. برای مثال می‌توان با مصرف یک سری غذاها یبوست را درمان کرد تا به این ترتیب خشکی مغز برطرف شود. شیربادام یکی از گزینه‌های درمانی برای خشکی مغز است. می‌توان روزانه یک تا دو لیوان شیربادام را برای درمان خشکی مغز مصرف کرد.

کاهو یکی دیگر از گزینه‌های درمان خانگی برای خشکی مغز است؛ چرا که می‌تواند رطوبت مورد نیاز مغز را تامین کند. خاکشیر، سرکه انگبین، عرق بهارنارنج و عرق بیدمشک از دیگر گزینه‌های مفید و موثر خانگی است که می‌توان از آنها برای رفع خشکی مغز کمک گرفت. برخی از گزینه‌های دیگر را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

درمان خشکی مغزتوضیحات
روغن بادام شیرینمصرف روغن بادام شیرین به صورت خوراکی یا موضعی برای بهبود خشکی مغز توصیه می‌شود.
اسفناج و کدواین سبزیجات به عنوان مرطوب‌کننده‌های طبیعی مغز استفاده می‌شوند.
عسل و شیرمصرف ترکیب عسل و شیر به عنوان یک مرطوب‌کننده و تقویت‌کننده مغز توصیه می‌شود.
دمنوش‌هادم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش گل گاوزبان، سنبل‌الطیب، بابونه و بادرنجبویه به کاهش خشکی و افزایش رطوبت مغز کمک می‌کنند.
گلابمصرف گلاب به صورت خوراکی یا استنشاق بخور گلاب می‌تواند مفید باشد.
سیب و اناراین میوه‌ها به دلیل داشتن ویتامین‌ها و مواد مغذی، به بهبود رطوبت و عملکرد مغز کمک می‌کنند.
روغن زیتونمصرف روغن زیتون به عنوان یک چربی سالم و مرطوب‌کننده طبیعی توصیه می‌شود.
روش‌های درمان خانگی خشکی مغز

رفع خشکی مغز در طب سنتی

در طب سنتی گزینه‌های زیادی برای درمان و رفع خشکی مغز پیشنهاد شده که باید آنها را با توجه به مزاج افراد (صفراوی یا سودایی بودن آنها)، دلیل بروز خشکی مغز و شرایطی که دارند مصرف کرد. اولین و مهم‌ترین توصیه طب سنتی برای درمان خشکی مغز داشتن خواب کافی و تغییر سبک زندگی، خصوصاً رژیم غذایی است.

گلاب و بادام دو ترکیب مهم توصیه شده در طب سنتی برای درمان خشکی مغز هستند. علاوه بر این ترکیب سرکه انگور و عسل یا نعنا هم می‌توانند درمان کننده خشکی مغز باشند. ترکیب غذایی شیر با خرما هم برای رفع خشکی مغز توصیه شده است.

درمان با روغن‌ها هم گزینه دیگر درمان در طب سنتی است. می‌توان از روغن‌هایی مانند روغن زیتون، روغن بنفشه، روغن سیاه‌دانه یا روغن کاهو برای افزایش رطوبت مغز استفاده کرد تا خشکی آن از بین برود. ماساژ با روغن همچنین می‌تواند به رفع اضطراب و بی‌خوابی نیز کمک کند.

در نهایت می‌توان از زالودرمانی برای رفع خشکی در مغز کمک گرفت. زالودرمانی یا سایر روش‌هایی که در طب سنتی به عنوان درمان خونی شناخته می‌شوند می‌توانند به رفع خشکی در مغز کمک کنند. همچنین بهتر است از ترکیبات خون‌ساز بیشتری استفاده کرد.

روغن بنفشه در بینی برای خشکی مغز

روغن بنفشه یکی از گزینه‌هایی است که در طب سنتی از آن برای درمان و رفع خشکی مغز استفاده می‌شود. معمولاً توصیه می‌شود از این روغن به صورت موضعی و در بینی استفاده شود. می‌توان با ریختن مقداری روغن بنفشه در بینی در شب رطوبت مغز را به آن بازگرداند.

زنجبیل برای خشکی مغز

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به بهبود عملکرد مغز کمک کند. همچنین، تحقیقات نشان داده است که زنجبیل ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد ذهنی و حافظه بینجامد. اما با توجه به گرم بودن این ادویه گیاهی، ممکن است علائم خشکی مغز را تشدید کند. هنوز تحقیقات علمی در این مورد انجام نشده است.

برای خشکی مغز چی بخوریم؟

رژیم غذایی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در خشکی مغز است؛ بنابراین شدیداً به افرادی که به این عارضه دچارند توصیه می‌شود که رژیم غذایی خود را تغییر دهند. اول از همه باید مصرف سرخ‌کردنی، فست‌فودها و ادویه‌جات را کاهش دهند.

افزایش مصرف غذاهایی که طبع سرد و تر دارند، مانند لبنیات، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه خصوصاً کاهو، افزایش مصرف مایعات و عرقیجات خنک مانند سکنجبین یا خاکشیر از جمله ترکیباتی است که می‌تواند با افزایش رطوبت مغز، خشکی آن را رفع کند.

انواع خشکی مغز

با وجودی که خشکی مغز انواع ندارد اما می‌توان آن را بر اساس طبع و مزاج افراد دسته‌بندی کرد. در طب سنتی خشکی مغز به دو نوع خشکی و گرمی مغز و خشکی و سردی مغز دسته‌بندی می‌شود که هر یک الگوهای متفاوتی از علائم و عوارض را نشان می‌دهند.

تشخیص خشکی مغز با بررسی علائم ممکن است.کم‌آبی و تغییر در ساختار مغز، به وضوح در عکس رادیولوژی مغز بیماران دیده می‌شود.

عوارض خشکی مغز

خشکی مغز به میزان شدت آن می‌تواند عوارض مختلفی را در افراد به دنبال داشته باشد. همان‌طور که گفته شد معمولاً این افراد منزوی‌ترند و از اجتماع فاصله می‌گیرند. وسواس بیش از حد و بدبینی یکی از اصلی‌ترین عوارض خشکی مغز است. این افراد قدرت تحلیل خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند درست فکر کنند و تصمیم بگیرند؛ بنابراین مشکلات تصمیم‌گیری را می‌توان یکی دیگر از عوارض خشکی مغز در نظر گرفت.

مشکلات خواب به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوارض خشکی مغز است که خود می‌تواند انواع مشکلات و عارضه‌های بعدی را به دنبال داشته باشد. غلبه خشکی در مغز می‌تواند خواب افراد را به هم بریزد. این افراد معمولاً به‌سختی به خواب می‌روند و تا دیروقت بیدارند. از طرفی یا صبح به‌سختی از خواب بیدار می‌شوند یا اینکه خودبه‌خود بعد از سه چهار ساعت خوابیدن از خواب می‌پرند. خواب بی‌کیفیت و کوتاه، اضطراب در خواب و خستگی مفرط بعد از خواب از دیگر عوارض غلبه خشکی در مغز است. این افراد معمولاً همیشه سردرد دارند.

در نهایت اگر غلبه خشکی بر مغز ادامه‌دار شود و شدت آن افزایش یابد، احتمال بروز سکته مغزی در افراد افزایش می‌یابد. اختلال در خون‌رسانی مناسب در مغز و همچنین افزایش استرس و اضطراب و بی‌خوابی می‌تواند در نهایت ریسک سکته مغزی در افراد را افزایش دهد.

خشکی مغز و افسردگی

خشکی مغز به‌شدت می‌تواند روی خلق‌وخو و جنبه‌های رفتاری و روانی افراد تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به خشکی مغز استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند و به همین دلیل معمولاً افسردگی در بین آنها رایج‌تر است. این افراد یک غم بی‌انتها را تجربه می‌کنند، بدون این که دقیقاً دلیل این حال خود را بدانند. افسردگی ناشی از خشکی مغز همچنین می‌تواند به دلیل انزوای اجتماعی این افراد هم به وجود بیاید.

خشکی مغز چیست و آیا راه درمانی دارد؟

فکر می‌کنی افسردگیت به خشکی مغزت ارتباط داره؟ همین الان مشاوره بگیر.

برای جلوگیری از خشکی مغز چه باید کرد؟

با وجودی که عوامل مختلفی می‌توانند موجب خشکی مغز شوند، اما تمام این عوامل تقریباً اجتناب‌پذیرند و می‌توان با حذف این فاکتورها از غلبه خشکی بر مغز جلوگیری کرد. داشتن یک سبک زندگی سالم، ورزش منظم، داشتن خواب کافی، کمک گرفتن از تکنیک‌های آرامش بخشی برای رفع استرس و اضطراب و از همه مهم‌تر پیروی از یک رژیم غذایی سالم از اصلی‌ترین راهکارهای مقابله با خشکی مغز هستند.

بهتر است هر از چندگاهی کمی از زندگی دیجیتالی و استرس‌های روزمره دوری کرد تا آرامش بیشتری را در زندگی تجربه کنید. آرامش داشتن کلید اصلی داشتن یک ذهن و جسم سالم است. علاوه بر این چند نکته زیر را در طول روز در نظر داشته باشید:

  • هر روز ورزش کنید یا حتماً فعالیت بدنی داشته باشید.
  • قبل از ورزش یک لیوان آب بنوشید و در طول تمرین هم کمی آب میل کنید.
  • قبل از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید.
  • در هنگام پرواز از مصرف الکل خودداری کنید و به جای آن آب بنوشید.
  • نوشابه خود را با آب گازدار معاوضه کنید.
  • در طول روز آب بنوشید حتی اگر در داخل خانه و در تهویه مطبوع هستید.
  • آب مورد نیاز خود را با خوردن میوه‌ها و سبزیجات پر از آب (مانند هندوانه، خیار) تامین کنید
  • سعی کنید مصرف فست‌فودها و غذاهای فراوری شده را کاهش دهید و به جای آن غذاهای سالم بیشتری مصرف کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

با توجه به سبک زندگی که اکثر ما این روزها داریم، احتمال این که دچار خشکی مغز باشیم زیاد است. استفاده مدام روزانه از گوشی و لپ‌تاپ، عدم داشتن فعالیت، استرس‌های زیاد زندگی، تنفس هوای ناسالم و آلوده، مصرف زیاد فست‌فودها و غذاهای سرخ کردنی، کاهش مصرف میوه و سبزیجات و مواردی از این دست همگی اصلی‌ترین دلایلی است که می‌تواند موجب غلبه خشکی بر مغز و کاهش رطوبت آن شود.

این حالت می‌تواند عوارض جدی را به دنبال داشته باشد و روی کیفیت زندگی ما، خصوصاً زندگی اجتماعی تاثیر منفی زیادی بگذارد؛ بنابراین مهم است که نشانه‌های خشکی مغز را بشناسیم و برای درمان آن از یک متخصص طب سنتی کمک بگیریم. تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی به همراه یک سری توصیه‌های درمانی طب سنتی می‌تواند ما را از این شرایط نجات دهد تا میزان رطوبت مغزمان بهبود یابد.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص طب سنتی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر طب سنتی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

هشدار نسبت به مصرف خودسرانه داروی "فاویپیراویر"