افشای اولین جزئیات از ریزمعماری Zen 6 و Zen 5C پردازنده‌های AMD


افشای اولین جزئیات از ریزمعماری Zen 6 و Zen 5C پردازنده‌های AMD

به تازگی اطلاعات جدیدی از نسل بعدی پردازنده‌های AMD به بیرون درز کرده است. در همین رابطه شاهد افشای پیکربندی‌ ریزمعماری های Zen 6 و Zen 5C نسل بعدی شرکت AMD با حداکثر 32 هسته در هر CCD هستیم. جزئیات بیشتر درباره پیکربندی و مشخصات نسل بعدی...

به تازگی اطلاعات جدیدی از نسل بعدی پردازنده‌های AMD به بیرون درز کرده است. در همین رابطه شاهد افشای پیکربندی‌ ریزمعماری های Zen 6 و Zen 5C نسل بعدی شرکت AMD با حداکثر 32 هسته در هر CCD هستیم. جزئیات بیشتر درباره پیکربندی و مشخصات نسل بعدی پردازنده‌های AMD را در ادامه این نوشتار از شهر سخت افزار بخوانید.

براساس اطلاعات جدید، پردازنده‌های Zen 6 شرکت AMD می‌توانند حداکثر 32 هسته در هر CCD داشته باشند، از سوی دیگر معماری Zen 5C دارای 16 هسته در یک CCX واحد است.

انتظار می‌رود هسته‌های Zen 5 و Zen 5C کمپانی AMD کوچک‌تر از هسته‌های Zen 4 موجود باشند که فضا را برای گنجاندن CCD‌های بیشتر در بسته پردازنده باز می‌کند. در حالی که معماری Zen 4 حداکثر 12 CCD و Zen 4C تا 8 CCD بر روی تراشه‌های EPYC بالایی داشتند، دومی دارای دو CCX بود که هر کدام از 8 هسته برای حداکثر 128 هسته پشتیبانی می‌کنند.

zen6-2.jpg

با این وجود در نسل جدید، شرکت AMD قرار است تا 16 CCD با معماری Zen 5 و 12 CCD با معماری Zen 5C را ارائه دهد. در حالی که Zen 5 همان طراحی تک CCX را در CCD با مجموع 8 هسته تا 128 هسته حفظ می‌کند، علاوه بر آن، تراشه‌های Zen 5C یک CCX واحد با مجموع 16 هسته تا 192 هسته را در خود جای خواهند داد.

علاوه بر معماری‌های Zen 5 و Zen 5C، گفته می‌شود که معماری هسته‌ای Zen 6 شرکت AMD، پس از Zen 5، در سه پیکربندی در دسترس قرار خواهد گرفت. این پیکربندی شامل 8 هسته در هر CCD، به همراه 16 هسته در هر CCD و حداکثر 32 هسته در هر CCD است.

با 16 هسته در هر CCD، می‌توانید تا 32 هسته را در یک قطعه CCD دوگانه مانند پردازنده‌های Ryzen یا حداکثر 64 هسته را با استفاده از طرح CCD مشابه داشته باشید، با این وجود این احتمال وجود دارد که بیشترین تعداد هسته، مبتنی بر معماری Zen 6C باشد.

علاوه بر آن شرکت AMD تمایل دارد از دای‌های استاندارد Non-C برای قطعات حرفه‌ای خود استفاده کند. داشتن 16 یا 32 هسته روی یک CCD در نسل بعدی پردازنده‌های Zen شرکت AMD برای موارد استفاده چند رشته‌ای، به ویژه در خانواده‌های Threadripper و EPYC عالی است.

برای کاربران معمولی PCها، این احتمال وجود دارد که شرکت AMD تعداد هسته‌ها را بیشتر کند، با این وجود بازی‌های کامپیوتری یا موتورهای زیادی وجود ندارند که در حال حاضر برای چنین تراشه‌های با تعداد هسته‌های بالا بهینه شده باشند و فناوری پردازنده 3D V Cache گزینه‌های مناسب‌تری را در چنین مواردی ارائه می‌کنند و همچنین به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد کرد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آینده صفحه نمایش گوشی‌های همراه چه خواهد بود؟