مقایسه جذاب تاکوما TRD پرو، کلرادو ZR2 بایسون و گلادیاتور موهاوی


مقایسه جذاب تاکوما TRD پرو، کلرادو ZR2 بایسون و گلادیاتور موهاوی

در این مقاله جذاب شاهد نبرد جذاب وانت پیکاپ های جان‌سخت بازار یعنی تویوتا تاکوما TRD پرو، شورولت کلرادو ZR2 بایسون و جیپ گلادیاتور موهاوی خواهید بود. اگر فکر می‌کنید برای اینکه بتوانید از تکنولوژی‌های پیشرفته در عصر جدید استفاده کنید باید یک...

در این مقاله جذاب شاهد نبرد جذاب وانت پیکاپ های جان‌سخت بازار یعنی تویوتا تاکوما TRD پرو، شورولت کلرادو ZR2 بایسون و جیپ گلادیاتور موهاوی خواهید بود.


اگر فکر می‌کنید برای اینکه بتوانید از تکنولوژی‌های پیشرفته در عصر جدید استفاده کنید باید یک خودروی برقی یک سوپر اسپرت رده‌بالا بخرید بخشیده خواهید شد! با توانایی‌های نرم‌افزاری تقریباً بی‌نهایت خودروهای برقی و پیشرفت قابل‌توجه خودروهای اسپرت در زمینه پرفورمنس و هندلینگ، وانت پیکاپ ها معمولاً در عصر پیشرفت خودروها نادیده گرفته می‌شوند اما این یک اشتباه است!

وانت پیکاپ های آفرود و پرفورمنس با پسوندهایی همچون رپتور، ZR2 و TRD می‌توانند پیشرفت‌های این کلاس را به خوبی نشان دهند. در حال حاضر کلاس وانت‌های میان سایز جایی است که بیشترین خلاقیت و نوآوری در آن رخ می‌دهد. سال‌های سال بود که جیپ این وظیفه را بر عهده داشت و اولین پایدار کننده الکترونیکی، اکسل‌های دانا ۴۴ و گیربکس‌های دنده‌سنگین را در رانگلر عرضه می‌کرد، خودرویی که سنگ بنای شکل‌گیری وانت پیکاپ گلادیاتور بوده است. جیپ گلادیاتور موهاوی ایکس ۲۰۲۴ با همین ذهنیت تولید شده است. گلادیاتور به عنوان اولین آفرودر صحرایی جیپ در این کلاس از ویژگی‌های زیادی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به شوک‌های فاکس با دامپرهای هیدرولیکی، دنده‌سنگین سریع‌تر و قطعات هوی دیوتی فرمان به همراه اکسل جلوی دانا ۴۴ اشاره کرد. گلادیاتور موهاوی می‌خواهد سریع‌ترین جیپ صحرا باشد.

رقیب بعدی در این کلاس شورولت کلرادو ZR2 است که با دامپرهای مولتی ماتیک دینامیک سطح بالا در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این نوع سیستم قبلاً فقط در سوپرکارها، خودروهای مسابقه‌ای و… وجود داشت اما دامپرهای ZR2 به نوعی سواری بسیار خوب جاده‌ای را با توانایی‌های آفرود ترکیب کرده‌اند. شورولت کلرادو ZR2 بایسون ۲۰۲۴ جدیدترین نسخه از این وانت پیکاپ فوق‌العاده است و محصول دومین نسل از همکاری شورولت و AEV به شمار می‌رود. این خودرو علاوه بر دامپرهای یاد شده دارای لاستیک‌های ۳۵ اینچی بزرگ و رینگ‌های کاراست.

علیرغم اینکه ما یک دهه گذشته را در خواب به سر می‌بردیم اما کلاس وانت‌های میان سایز پیشرفت‌های زیادی داشته و تویوتا در این کلاس همانند فورد در کلاس وانت‌های فول سایز است. البته نسخه‌های آفرود تاکوما محصولاتی رادیکال نبوده‌اند هرچند همه‌چیز در تاکوما TRD پرو ۲۰۲۴ تغییر کرده است. اول اینکه وانت جدید تویوتا اولین وانت هیبریدی کلاس خود به شمار می‌رود و بجای پیشرانه ۶ سیلندر خسته قبلی از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی قدرتمند با موتور برقی نصب شده بین پیشرانه و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استفاده کرده است. باتری نیز زیر صندلی عقب قرار دارد. تاکوما TRD پرو ۳۲۶ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور ۶۳۰ نیوتون متری آن نیز در حد و اندازه‌های پیشرانه ۸ سیلندر است. به این ترتیب محصول تویوتا نه تنها قوی‌ترین وانت کلاس خود است بلکه کم‌مصرف‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌رود. تویوتا در بخش سخت‌افزار آفرود هم کم نگذاشته و نسل جدید تاکوما را به شوک‌های قابل تنظیم فاکس، صندلی‌های جلو با سیستم تعلیق هیدرولیکی مخصوص خود و قطع کن میل موج گیرها مجهز کرده است.

اما کدام‌یک از این وانت‌های آماده آفرود می‌تواند مقام اول را کسب کند؟ برای یافتن پاسخ این سؤال به سراغ مسیرهای صعب‌العبور و خشن رفتیم که در صحرای موهاوی کالیفرنیا قرار داشتند. در این تست مواردی همچون میزان محافظت از بدنه، گیربکس دنده‌سنگین و دیگر فاکتورهای مرتبط با آفرود بررسی شدند. همچنین سیستم تعلیق، کنترل کشش و پایداری شاسی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. نهایتاً تیم مقایسه کننده راهی کوه‌های سیرا شد تا به دنبال گل‌ولای و برف بگردد. پیروز این نبرد باید تواناترین باشد اما درعین‌حال اعتمادبه‌نفس، هیجان و ارزش‌افزوده بالایی هم داشته باشد. در نهایت باید گفت نتایج به دست آمده ما را بیش از همه سورپرایز کرد.

در سال ۲۰۱۹ که گلادیاتور برای اولین بار راهی خیابان‌ها شده بود مقایسه‌ای بین نسخه روبیکان این خودرو با شورولت کلرادو ZR2 بایسون و تویوتا تاکوما TRD پرو انجام شد. در آن تست‌ها شاهد توانایی آفرود و پایداری بالای وانت پیکاپ جیپ بودیم که برتری خود را به رقبا دیکته کرد. البته قیمت بالا و برخی موارد دیگر مانع دستیابی گلادیاتور به مقام اول شدند و این خودرو پایین‌تر از شورولت قرار گرفت. تیم مقایسه در نهایت اعلام کرد اگر این وانت بجای سیستم تعلیق طراحی شده برای عبور از صخره‌ها به یک سیستم تعلیق آماده برای صحرا مجهز می‌شد قطعاً نتیجه بهتری را به دست می‌آورد.

جیپ درست یک سال بعد با معرفی گلادیاتور موهاوی این موضوع را برطرف کرد و ما یک‌بار دیگر می‌خواهیم این خودرو را با دو رقیب خود سرشاخ کنیم تا ببینیم نتیجه چه خواهد بود. عبارت “گلادیاتور یک جیپ است، شما این را نخواهید فهمید” نکته خوبی برای شروع مقایسه کرد. به سختی می‌توان درک کرد چرا فردی باید ۷۰ هزار دلار را برای یک وانت قدیمی بپردازد. البته نسخه استاندارد گلادیاتور موهاوی حدود ۵۹ هزار دلار قیمت دارد. همان‌طور که می‌دانید گلادیاتور در سال ۲۰۱۹ راهی بازار شده و رانگلر هم دو سال قبل‌تر از آن در دسترس خریداران بوده است. اگرچه رانگلر و گلادیاتور به‌روزرسانی‌های مداومی داشته‌اند اما این موضوع از نظر قیمتی خیلی به وضعیت وانت جیپ کمک نمی‌کند.

گلادیاتور ۲۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتون متر گشتاور دارد و یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با قیمت ۲۵۰۰ دلار نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. پیشرانه این وانت که به‌صورت استاندارد با گیربکس ۶ سرعته دستی همراه می‌شود در کلاس وانت‌های میان سایز خسته و قدیمی به نظر می‌رسد. زمانی که از روی صخره‌ها عبور کنید گشتاور کم در دورهای پایین باعث می‌شود به فکر استفاده از حالت آفرود پلاس بیفتید تا حدی این نقیصه را پوشش دهید. در سرعت‌های بالا و مسیرهای شنی گلادیاتور نمی‌تواند پا به پای کلرادو و تاکوما بتازد چراکه از فرمان کند و سنگین و قدرت کم رنج می‌برد.

البته شوک‌های جدید گلادیاتور موهاوی تا حد زیادی نقاط ضعف موجود در گلادیاتور روبیکان را برطرف کرده است؛ اما با وجود تمامی کاستی‌ها به سختی می‌توان این وانت را دوست نداشت. قطعاً گلادیاتور خودرویی خشن و کشاورزی است اما واقعاً چیزهای دوست‌داشتنی زیادی در آن وجود دارند که شامل کاپوت انحنادار و گلگیرهای پهن و… خواهند بود. درحالی‌که شورولت و تویوتا از دوربین‌ها و حالت‌های سواری برای کمک به آفرود سود می‌برند، در جیپ نیازی به این تکنولوژی‌ها نخواهید داشت. میدان دید گلادیاتور استثنایی است و حس و حالی آنالوگ دارد. گلادیاتور اگرچه مشکلاتی همچون قیمت بالا و پیشرانه ضعیف دارد اما خودرویی به‌یادماندنی است.

اما به نسل جدید تویوتا تاکوما برسیم که علیرغم پلتفرم قدیمی خود نسل قبلی خود جزو پرفروش‌ترین وانت‌های کلاس بوده است. جدیدترین نسخه تاکوما TRD پرو ۲۰۲۴ کاملاً مدرن شده و از پلتفرم جدید و ابعاد بزرگ‌تری بهره می‌برد. تاکوما در این رقابت قوی‌ترین و سریع‌ترین قوای محرکه را داشته و از نظر ظرفیت حمل بار نیز بهترین عملکرد را دارد و در بخش قابلیت یدک کشی هم جزو بهترین‌هاست. درعین‌حال تاکوما کم‌مصرف‌ترین خودروی رقابت به شمار می‌رود. قیمت مدل تست شده هم به حدود ۶۶ هزار دلار می‌رسد و از این نظر بین جیپ و شورولت قرار می‌گیرد.

نسل جدید تاکوما از همان ابتدا ما را تحت تأثیر قرار داد. قوای محرکه هیبریدی وانت تویوتا قدرتی مشابه پیشرانه‌های ۸ سیلندر دارد و همه‌چیز را راحت می‌کند. تویوتا از همان دورهای پایین گشتاور زیادی را در اختیار راننده می‌گذارد و صرف‌نظر از نوع مسیر، پیشرانه تاکوما ثابت می‌کند طرفداران نباید از برقی سازی بترسند. آن‌ها از تکنولوژی هم نباید واهمه داشته باشند چراکه قطع کن میل موج گیر الکترونیکی تاکوما TRD پرو به این خودرو کمک می‌کند در مسیرهای صخره‌ها عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. حالت‌های سواری مختلف هم انتقال قدرت را به نرمی انجام می‌دهند و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری هم به کمک این مجموعه می‌آیند.

اگرچه شوک‌های فاکس تاکوما به اندازه دامپرهای مولتی ماتیک شورولت احساس‌برانگیز نیستند اما در سرعت بالا پایداری خوبی دارند. صندلی‌های جلوی جدید تاکوما TRD پرو هم حداقل ناهنجاری را در کابین منتقل می‌کنند و هرچند حدس می‌زنیم سیستم تعلیق خودرو بیشتر از صندلی‌ها به زحمت می‌افتد تا ضربات را خنثی کند. البته وانت تویوتا هم همانند هر خودروی دیگری برخی نقاط ضعف را نشان می‌دهد. در ابتدا باید گفت تکنولوژی‌های بکار رفته با برخی کاستی‌ها همراه هستند و برای مثال جعبه انتقال الکترونیکی عملکرد کندی دارد و اگر شرایط خاصی به وجود آید تاکوما هم همانند اکثر آفرودرهای تویوتا با انواع و اقسام بوق و چراغ هشدار به راننده اعلام خواهد کرد چراکه سیستم چهار چرخ محرک درگیر نشده یا دیفرانسیل عقب قفل نیست.

همچنین حس می‌شود تویوتا تاکوما TRD پرو در مقایسه با کلرادو و گلادیاتور حفاظت کمی از بخش‌های زیرین بدنه انجام می‌دهد و نقاط آسیب‌پذیر بیشتری دارد. لبه سپر تویوتا از جنس پلاستیک است و اگرچه هزینه تعویض آن کمتر خواهد بود اما اینترکولر پنهان در پشت آن قیمت بالایی دارد. سینی محافظ فلزی زیر پیشرانه نیز از ضربات سنگ و صخره در امان نخواهد بود. آینه‌های جانبی خودرو هم ابعاد کوچکی دارند و کاپوت بلند خودرو نیز به همراه صندلی‌های بزرگ نیز باعث می‌شوند موقعیت دقیقی برای دیدن مسیر در آفرود نداشته باشید. دوربین‌ها هم به خاطر کیفیت پایین و شرایط بد محیطی نمی‌توانند کمک زیادی به بررسی محیط اطراف بکنند. اگرچه تویوتا تاکوما TRD پرو ۲۰۲۴ نسبت به مدل قبلی بهبودهای بسیار زیادی داشته اما باید دانست رقبا هم بیکار ننشسته‌اند.

نوبت به سومین خودروی حاضر در این نبرد هیجان‌انگیز یعنی شورولت کلرادو ZR2 بایسون می‌رسد. تا قبل از حوادث مربوط به بوئینگ ۷۳۷ مکس، ضرب‌المثلی وجود داشت که می‌گفت خلبان‌ها با بوئینگ پرواز کرده و ایرباس را مدیریت می‌کنند. درحالی‌که خلبان ۷۳۷ می‌تواند مانورهای سنگین انجام دهد، خلبان ایرباس با محدودیت‌های نرم‌افزاری مواجه خواهد بود. فلسفه تفاوت مشابهی بین کلرادو ZR2 بایسون پیروز در این رقابت و تویوتا تاکوما TRD پرو رده دومی وجود دارد که همین امر باعث شده وانت پیکاپ شورولت در آفرود بهتر از دو رقیب دیگر عمل کند.

البته برای پیروزی در هر رقابتی باید یک معماری خوب وجود داشته باشد. کلرادو ZR2 جدید از پیشرانه ۲.۷ لیتری با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۳ نیوتون متر گشتاور و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک فول تایم سود می‌برد. برخلاف نسخه قبلی کلرادو، مدل جدید از شاسی ارتقا یافته توسط AEV استفاده می‌کند. این خودرو به لاستیک‌های بزرگ ۳۵ اینچی مجهز شده و پکیج بایسون ۱۱۷۰۰ دلاری آن نیز شامل مواردی همچون سپرهای جلو و عقب متفاوت، سینی محافظ فولادی زیر پیشرانه، لاستیک زاپاس و… خواهد بود.

کلرادو ZR2 بایسون در مسیرهای خشن هیچ مشکلی ندارد و مهم نیست که از روی صخره‌ها عبور کند یا از بدترین سراشیبی پایین بیاید و یا حتی در صحرا با سرعت بالا حرکت کند چراکه اصلاً نشانی از شکست در آن وجود ندارد. راننده این خودرو سیستم تعلیق آن را بهترین در گروه می‌داند و می‌گوید شوک‌های مولتی ماتیک بالاتر از دو رقیب دیگر عمل می‌کنند. در واقع این دامپرها کد تقلب آفرود هستند. در جایی که محدودیت‌های گلادیاتور و تاکوما پدیدار می‌شود، کلرادو همچنان به پیش می‌تازد.

علاوه بر لاستیک‌های بزرگ باید به محافظت خوب از قطعات زیر بدنه و دوربین‌های نصب شده در مکان‌های مناسب اشاره کنیم که اعتمادبه‌نفس راننده را افزایش می‌دهند. همچنین قوای محرکه نیز تحسین‌برانگیز ظاهر می‌شوند هرچند آرزو داشتیم که کاش کلرادو از گشتاور بیشتر مشابه تاکوما برخوردار می‌بود. تنها نشانه‌های تأخیر توربوی این وانت در سرعت‌های پایین پدیدار می‌شود. البته کلرادو ZR2 بایسون هم نقاط ضعفی دارد که اولین آن‌ها همانند تاکوما فضای تنگ بخش عقب کابین است. البته فضاهای ذخیره‌ای مشابه تاکوما در شورولت وجود ندارد و نمی‌توان وسایلی همچون گوشی یا دستکش را در آنجا قرار داد. همچنین به علت حمل لاستیک زاپاس در بخش بار توانایی‌های خودرو در این بخش نیز کاهش می‌یابد.

نکته منفی دیگر به تکیه بیش از حد کلرادو به نمایشگر لمسی برای کنترل عملکردهای اصلی وانت مربوط می‌شود. برای مثال روشن شدن چراغ‌های جلو و مه شکن‌ها در منوهای گوناگون قرار دارند. همچنین به این لیست باید کنترل کشش و پایداری و حتی دوربین‌ها را اضافه کرد. همچنین پکیج بایسون بسیار سنگین‌تر از گلادیاتور و تاکوما حس می‌شود و لاستیک‌های ۳۵ اینچی نقش پررنگی در این زمینه دارند. درحالی‌که لاستیک‌های استاندارد ۳۳ اینچی کلرادو ZR2 بسیار نرم و راحت هستند، لاستیک‌های ۳۵ اینچی بایسون پاسخ کندتری از نظر شتاب گیری و فرمان پذیری دارند و به اندازه مدل استاندارد ZR2 و تاکوما دست‌اندازها را جذب نمی‌کنند.

اما علیرغم این کاستی‌ها شورولت کلرادو ZR2 بایسون توانست مقام اول را کسب کند. این خودرو پکیجی همه‌کاره، متوازن و هیجان‌انگیز در آفرود را ارائه می‌کند. اگرچه دو وانت پیکاپ دیگر بیشتر حسی شبیه متخصصان دارند، شورولت عمومیت دارد و نوع مسیر مشکلی برای آن ایجاد نمی‌کند. شورولت محصولی توانا، راحت و مطمئن ساخته و همه آن را دوست دارند؛ و همه این‌ها قبل از در نظر گرفتن قیمت پایه ۶۱ هزار دلاری و قیمت ۶۵ هزار دلاری مدل تست شده است. در واقع ZR2 بایسون ارزش بسیار بالایی دارد و توانایی‌های ذکر شده را با قیمتی پایین‌تر ارائه می‌کند.

  • مقام سوم: جیپ گلادیاتور موهاوی ایکس ۲۰۲۴
نقاط قوت نقاط ضعف
میدان دید عالی، حس آنالوگ جذاب قیمت بالا، قدرت پایین
ما کاملاً فهمیدیم که گلادیاتور یک جیپ است اما امیدواریم این برند نیمی از توجهی را که صرف رانگلر می‌کند معطوف به گلادیاتور کند.
  • مقام دوم: تویوتا تاکوما TRD پرو ۲۰۲۴
نقاط قوت نقاط ضعف
قوای محرکه هیبریدی قوی و کم‌مصرف، کیفیت سواری خوب، قطع کن میل موج گیر میدان دید ضعیف، قابلیت تنظیم سیستم تعلیق نمایشی، ارزش کم در مقایسه با کلرادو
تاکوما نسبت به نسل قبلی خود بهبودهای قابل‌توجهی داشته و ما در توصیه آن به خرید تعلل نخواهیم کرد.
  • مقام اول: شورولت کلرادو ZR2 بایسون
نقاط قوت نقاط ضعف
توانایی عبور از تمامی مسیرها، حفاظت خوب از زیر بدنه، قابلیت استفاده از تمامی آپشن ها سواری ضعیف در جاده نسبت به ZR2 استاندارد، فضای بار محدود به دلیل وجود لاستیک زاپاس، تکیه بیش از حد به نمایشگر لمسی
این وانت پیکاپ بسیار خوب شاید تواناترین آفرودر بازار آمریکا با قیمت زیر ۱۰۰ هزار دلار باشد.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پژو 207 با سقف شیشه‌ای به بازار می‌آید