معرفی پیشرانه لامبورگینی تمراریو، V8 توربو با 800 اسب بخار و ردلاین 10 هزار rpm


معرفی پیشرانه لامبورگینی تمراریو، V8 توربو با 800 اسب بخار و ردلاین 10 هزار rpm

جانشین لامبورگینی هوراکان به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی میل‌لنگ تخت مجهز خواهد بود که در کنار سیستم هیبریدی سه موتوره قرار می‌گیرد. با خاتمه تولید هوراکان، پیشرانهٔ باشکوه V10 لامبورگینی هم به پایان عمر خود خواهد رسید اما این به...

جانشین لامبورگینی هوراکان به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی میل‌لنگ تخت مجهز خواهد بود که در کنار سیستم هیبریدی سه موتوره قرار می‌گیرد.

با خاتمه تولید هوراکان، پیشرانهٔ باشکوه V10 لامبورگینی هم به پایان عمر خود خواهد رسید اما این به معنای خداحافظی شرکت ایتالیایی با پیشرانه‌های هیجان‌انگیز نیست زیرا مردان سنت آگاتا موتور V8 توئین توربوی جانشین هوراکان را معرفی کرده‌اند که بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد. مهم‌ترین ویژگی این پیشرانه ردلاین ۱۰ هزار rpm است که حتی برای موتورهای تنفس طبیعی هم عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود چه رسد به موتورهای توربوشارژ. در حال حاضر تنها پیشرانهٔ مرسدس AMG One، آستون‌مارتین والکری و گوردون موری T.50 ردلاینی بالاتر از این دارند.

پیشرانهٔ جدید لامبورگینی ۴ لیتر حجم دارد و ۸۰۰ اسب بخار قدرت بین ۹,۰۰۰ تا ۹,۷۵۰ rpm و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور بین ۴ تا ۷ هزار rpm تولید می‌کند. این همچنین اولین پیشرانهٔ میل‌لنگ تخت در تاریخ لامبورگینی محسوب می‌شود. این موتور همچنین از ترکیب Hot-Vee استفاده می‌کند که یعنی توربوشارژرها در داخل قسمت V موتور نصب شده‌اند. برای اطمینان از روانکاری مناسب در تمام شرایط موقعیت رانندگی نیز برای این پیشرانه سیستم روغن‌کاری کارتل خشک در نظر گرفته شده است.

برای بالا بردن دور موتور به قطعات سبک‌وزنی نیاز است و به همین دلیل این V8 جدید از شاتون‌های تیتانیومی بهره می‌برد. علاوه بر این، لامبورگینی تایپیت‌های سنتی سوپاپ را حذف و آن‌ها را با انگشتی جایگزین کرده است. انگشتی اساساً یک اهرم فلزی است که با چرخش میل بادامک، سوپاپ‌ها را باز می‌کند. انگشتی‌ها نسبت به تایپیت سنتی سبک‌تر هستند و درنتیجه برای پیشرانه‌های دور بالا مناسب‌تر خواهند بود. هرچند این سیستم سوپاپ بیشتر در پیشرانه‌های مسابقه‌ای و موتورسیکلت‌های اسپرت استفاده می‌شود اما فراری در پیشرانه‌های V12 خود، پورشه در موتور ۴ لیتری خود و فورد در برخی موستانگ‌های V8 از آن استفاده می‌کند.

این پیشرانهٔ جذاب همچنین توسط سیستم هیبریدی مشابه روئلتو همراهی می‌شود. این شامل یک موتور الکتریکی با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود که بین پیشرانه و گیربکس هشت سرعته دوکلاچه که به‌صورت عرضی نصب می‌شود قرار می‌گیرد. این همان گیربکس مورداستفاده در روئلتو است اما درحالی‌که در پرچم‌دار V12 لامبورگینی موتور الکتریکی بالای گیربکس نصب شده، در تمراریو موتور الکتریکی در موقعیتی سنتی‌تر بین پیشرانه و گیربکس قرار می‌گیرد. این همچنین یک موتور الکتریکی شار محوری است که بسیار کوچک‌تر از موتور الکتریکی سنتی خواهد بود. مک‌لارن و فراری هم از موتورهای شار محوری در سوپرکارهای هیبریدی آرتورا و ۲۹۶ GTB استفاده کرده‌اند.

به گفتهٔ لامبورگینی، جانشین هوراکان از سیستم هیبریدی سه موتوره استفاده خواهد کرد که این یعنی به‌احتمال‌زیاد مثل روئلتو برای هرکدام از چرخ‌های جلو هم یک موتور الکتریکی در نظر گرفته شده اما فعلاً جزئیات بیشتری در این رابطه اعلام نشده است. در حال حاضر، لامبورگینی از همین پیشرانهٔ V8 در خودروی مسابقه‌ای SC63 LMDh استفاده می‌کند هرچند که در اینجا ۳.۸ لیتر حجم دارد و در کنار سیستم هیبریدی بسیار متفاوتی قرار می‌گیرد. لامبورگینی تمراریو حدود سه ماه دیگر معرفی خواهد شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

داستان قرارگرفتن پیشرانه پورشه 911 در سینه ون‌ها!