لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بهار 2024 که باورتان نمی‌شود


لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بهار 2024 که باورتان نمی‌شود

لیست زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب ماه مِی 2024 نشان می‌دهد هنوز زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی Fortran و Cobol با وجود عمر 70 ساله، در بین برنامه‌نویس‌ها محبوبیت دارند و کنار گذاشته نشده‌اند. در ادامه می‌توانید ضمن دیدن لیست 10 زبان برنامه‌نویسی...

لیست زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب ماه مِی 2024 نشان می‌دهد هنوز زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی Fortran و Cobol با وجود عمر 70 ساله، در بین برنامه‌نویس‌ها محبوبیت دارند و کنار گذاشته نشده‌اند. در ادامه می‌توانید ضمن دیدن لیست 10 زبان برنامه‌نویسی محبوب 2024، دلیل محبوبیت فرترن را هم بفهمید.

به وضوح محبوب بودن زبان برنامه‌نویسی که 70 سال قبل عرضه شده است، یک دستاورد بزرگ بوده که حتی پیشرفت‌هایی چون هوش مصنوعی و یادگیری عمیق نتوانسته‌اند Fortran را به فراموشی بسپارند.

رتبه‌بندی زبان‌ها در شاخص TIOBE در ماه مِی 2024

نسخه ماه مِی TIOBE Index حاوی نتایج غیرمنتظره است که از جمله آنها می‌توان به محبوبیت عجیب دو زبان برنامه‌نویسی قدیمی اشاره کرد. این زبان‌های قدیمی و منسوخ شده هنوز در کنار زبان‌های مُدرن و پیشرفته‌تر بکار گرفته می‌شوند.

شاخص TIOBE Index یا لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی بر اساس نتایج استخراج شده از 25 موتور جستجوی مطرح تهیه شده و به صورت ماهانه به‌روز می‌شود. اگرچه TIOBE Index به عنوان شاخصی معتبر برای زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب دنیا شناخته می‌شود، اما زبان‌هایی چون HTML یا XML را شامل نمی‌شود و صرفاً در برگیرنده زبان‌های تورینگ کامل است.

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی 2024

رتبه‌بندی زبان‌ها در شاخص TIOBE معمولاً نشان می‌دهد Python، C، و ++C سه زبان برنامه‌نویسی محبوب دنیا هستند، با این حال رتبه آنها ممکن است ماهانه کمی جابجا شود.

جالب اینکه در سال 2024 شاهد وارد شدن زبان برنامه‌نویسی قدیمی Fortran به لیست محبوب‌ترین‌ها هستیم. زبان برنامه‌نویسی Fortran در سال 1957 عرضه شد و ذاتاً برای انجام محاسبات ریاضی و علمی طراحی شده است. این ویژگی‌های ممتاز باعث شده با وجود ظهور زبان‌های پیشرفته و مُدرن، فرترن در سال 2024 جزو محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی رایج در بین توسعه‌دهندگان باشد و رتبه 10 لیست را تصاحب کند. اما چطور یک زبان برنامه‌نویسی قدیمی با گذشت بیش از 20 سال به لیست محبوب‌ترین‌ها بازگشته است؟

03.JPGیک کد ساده فرترن

مدیرعامل TIOBE Software در توضیح این شگفتی می‌گوید شاخص آنها نتیجه آن چیزی است که شمارش یا اندازه‌گیری شده است و Fortran موضوع بیش از هزار کتاب موجود در فروشگاه Amazon بوده است. در طرف مقابل به ندرت تعداد کتاب‌های عرضه شده درباره زبان‌های جدید و جذابی چون Kotlin و Rust به 300 عدد می‌رسد. مهم‌تر اینکه Fortran دیگر آن زبان برنامه‌نویسی قدیمی متعلق به دهه 1950 نیست و در سال 2023 به‌روز شده است.

04.JPGهمان کُد در زبان پایتون

اما شاید مهم‌ترین دلیل محبوب شدن دوباره Fortran، ضرورت محاسبات ریاضی در عصر کنونی باشد. با وجود اینکه زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی تلاش نموده‌اند نیاز برای Fortran را حذف کنند، اما هر یک از آنها نقص‌ها و مشکلات خود را دارد. برای نمونه Python کُند است، MATLAB بسیار آسان است اما هزینه بالایی دارد و زبان‌های C و C++ هم به طور ذاتی از محاسبات ریاضی پیچیده پشتیبانی نمی‌کنند و به کتابخانه‌های ثالث نیاز دارند. درست در چنین شرایطی است که مدیرعامل TIOBE می‌گوید در جنگل زبان‌های برنامه‌نویسی، Fortran هنوز برتری‌هایی دارد.

از فرترن و توانایی‌های بالای آن در انجام محاسبات ریاضی و پیشرفته که بگذریم، Cobol هم شگفتی‌ساز شده است. این زبان برنامه‌نویسی متعلق به سال 1959 شبیه زبان انگلیسی طراحی شده که حالا در سال 2024 رتبه بیستم را در اختیار دارد. Cobol بیشتر در زیرساخت‌های بانکی، اتومبیل، بیمه و نظیر آنها کاربرد دارد. جالب اینکه IBM می‌خواهد با استفاده از هوش مصنوعی، امکان تبدیل کردن کُدهای کوبول به یک زبان مُدرن‌تر چون جاوا را فراهم کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

با فناوری فشرده‌ سازی سونی، حجم بازی‌ها در پلی استیشن 5 تا شصت درصد کاهش می‌یابد