اینتل واکنش نشان داد: برای +Copilot به پردازنده کوالکام نیاز ندارید


اینتل واکنش نشان داد: برای +Copilot به پردازنده کوالکام نیاز ندارید

احتمالاً می‌دانید دیشب شب بزرگی برای کوالکام بود و سازندگان مختلف لپ‌تاپ‌های موسوم به +Copilot را با پردازنده‌های سری اسپندراگون ایکس و چاشنی هوش مصنوعی ویندوز 11 معرفی کردند. این پردازنده‌ها به منظور رقابت با تراشه‌های اختصاصی اپل طراحی...

احتمالاً می‌دانید دیشب شب بزرگی برای کوالکام بود و سازندگان مختلف لپ‌تاپ‌های موسوم به +Copilot را با پردازنده‌های سری اسپندراگون ایکس و چاشنی هوش مصنوعی ویندوز 11 معرفی کردند. این پردازنده‌ها به منظور رقابت با تراشه‌های اختصاصی اپل طراحی شده‌اند که به وضوح اینتل از این موضوع خرسند نیست. جالب اینکه غول آبی می‌گوید برای داشتن یک کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی حتماً لازم نیست سراغ Arm بروید.

اگر خبرها را دنبال کرده باشید، احتمالاً می‌دانید موج بزرگی از لپ‌تاپ‌های جدید موسم به +Copilot با پردازنده‌های اسنپدراگون و نسخه جدید ویندوز 11 در راه هستند. ویژگی بارز این کامپیوترها داشتن سخت‌افزارهایی است که از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید ویندوز 11 پشتیبانی می‌کنند.

جنگ اینتل با کوالکام بر سر کامپیوترهای AI

تاکنون دست کم هفت سازنده مختلف نزدیک به 15 لپ‌تاپ جدید عرضه کرده‌اند که واکنش اینتل را در پی داشت. این کمپانی با برگزار کردن رویداد اختصاصی خود، تاکید کرد AI PC با پردازنده‌های Core هم قابل دستیابی است و لزوماً به اسنپدراگون نیاز ندارید.

کامپیوترهای AI

اینتل اعلام کرد نسل بعدی پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ این کمپانی با کُد Lunar Lake در راه است و فصل سوم امسال از راه می‌رسد. این پردازنده‌ها دارای NPU یا واحد پردازش عصبی با قدرت 45TOPS هستند که پیش‌نیاز ویندوز 11 برای هوش مصنوعی را براورده می‌کند. شاید بد نباشد اشاره کنیم نسل قبل اینتل حدود 10TOPS قدرت داشت، بنابراین شاهد پیشرفت بزرگی در جبهه اینتل هستیم. نسخه‌های جدید ویندوز 11 به NPU‌هایی با قدرت دست کم 40TOPS نیاز دارند، در غیر این صورت آن کامپیوتر AI PC تلقی نخواهد شد.

در همین رابطه بخوانید:

- سرفیس پرو 2024 مایکروسافت با نمایشگر اولد معرفی شد
- سرفیس لپ‌تاپ 7 مایکروسافت معرفی شد؛ جایگزین عالی برای مک‌بوک ایر
- والپیپرهای جدید و جذاب ویندوز 11 [دانلود کنید]

اینتل در پردازنده‌های لپ‌تاپ Lunar Lake از هسته‌های کاملاً جدید Lion Cove و Skymont در کنار گرافیک داخلی جدید Xe2 استفاده می‌کند. همچنین اینتل وعده مصرف انرژی کمتر از هر زمان دیگیری را داده است؛ چیزی که پردازنده‌های x86 همواره در آن نسبت به Arm حرفی برای گفتن ندارند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

انتخابات کمیسیون های تخصصی اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران برگزار شد