درگ سدان‌های خانوادگی هیبرید، تویوتا کمری در برابر هوندا آکورد


درگ سدان‌های خانوادگی هیبرید، تویوتا کمری در برابر هوندا آکورد

هرچند سدان‌های خانوادگی مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد برای مسابقهٔ درگ ساخته نشده‌اند اما دیدن رقابت این سدان‌های ژاپنی در ۴۰۰ متر خالی از لطف نخواهد بود. ازآنجایی‌که بازار سدان‌ها کوچک‌تر شده و فروشی بسیار کمتر از گذشته دارند، بسیاری از...

هرچند سدان‌های خانوادگی مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد برای مسابقهٔ درگ ساخته نشده‌اند اما دیدن رقابت این سدان‌های ژاپنی در ۴۰۰ متر خالی از لطف نخواهد بود.

ازآنجایی‌که بازار سدان‌ها کوچک‌تر شده و فروشی بسیار کمتر از گذشته دارند، بسیاری از خودروسازان سدان‌های خود را کنار گذاشته‌اند. هوندا و تویوتا نیز هرچند همچنان به این بخش پایبند هستند و هردو به‌تازگی نسل جدید آکورد و کمری را به بازار فرستاده‌اند اما از تنوع پیشرانهٔ این خودروها کاسته و قوی‌ترین موتورهای آن‌ها را حذف کرده‌اند. این یعنی درحالی‌که قبلاً برای کمری پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 جذابی قابل انتخاب بود، هم‌اکنون فقط با یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر هیبریدی ارائه می‌شود که در نسخهٔ قوی‌ترِ چهارچرخ محرک تنها ۲۳۲ اسب بخار قدرت دارد. تویوتا مجموع گشتاور این خودرو را اعلام نکرده است اما موتور بنزینی به‌تنهایی ۲۲۱ نیوتن متر گشتاور دارد.

از سوی دیگر، موتور ۲ لیتری توربوشارژ آکورد هم حذف شده و قوی‌ترین پیشرانهٔ این خودرو یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۳۵ نیوتن متر گشتاور است. حال برای اینکه ببینیم کدام‌یک از این دو سدان ژاپنی هیبریدی سریع‌تر است، تراتل هاوس آن‌ها را در برابر هم قرار داده است. هرچند در این رقابت کمری از لحاظ قدرت برتری دارد اما با ۱۶۵۵ کیلوگرم وزن، حدود ۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر از رقیب هم‌وطن است. البته سدان تویوتا از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد درحالی‌که در آکورد نیرو فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

به همین دلیل، به‌محض آغاز درگ، کمری چهارچرخ محرک جلو افتاد و هوندا هیچ شانسی برای رسیدن به رقیب نداشت. در مسابقهٔ رولینگ اما دو خودرو بسیار نزدیک‌تر بودند و حتی برای چند ثانیه به نظر می‌رسید آکورد برنده خواهد شد ولی در نیمهٔ راه، کمری بازهم جلو افتاد و پیروزی دیگری کسب کرد. پس‌ازاین، کمری در برابر نسخهٔ TRD نسل قبلی قرار گرفت. پیشرانهٔ V6 این خودرو با ۳۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور، بسیار قوی‌تر از کمری هیبریدی جدید است. هرچند در TRD نیروی موتور فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود اما این کمری نسل قبل در مسابقهٔ درگ کاملاً نسل جدید را تحقیر می‌کند و به همین دلیل است که خیلی‌ها به خاطر حذف موتور V6 در نسل جدید ناامید شدند.

مقایسه مشخصات فنی

تویوتا کمری هوندا آکورد
پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی
قدرت ۲۳۲ اسب بخار ۲۰۴ اسب بخار
گشتاور ۳۳۵ نیوتن متر
گیربکس CVT CVT
محور محرک چهارچرخ جلو
وزن ۱۶۵۵ کیلوگرم ۱۶۰۶ کیلوگرم
قیمت ۳۶,۰۲۰ دلار ۳۹,۹۸۵ دلار

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

داستان قرارگرفتن پیشرانه پورشه 911 در سینه ون‌ها!