قیمت خودروهای برقی آزاد شد


قیمت خودروهای برقی آزاد شد

بر اساس مصوبه شورای رقابت، خودروهای برقی از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج شد. بر اساس مصوبه ۶۵۹ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۳.۲.۲۲ با موضوع «خروج خودرو‌های برقی از دستورالعمل ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن، خودرو‌های برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودرو‌های...

بر اساس مصوبه شورای رقابت، خودروهای برقی از دستورالعمل قیمت‌گذاری خارج شد.

بر اساس مصوبه ۶۵۹ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۳.۲.۲۲ با موضوع «خروج خودرو‌های برقی از دستورالعمل ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن، خودرو‌های برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودرو‌های سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعد آن خارج شد.

در این مصوبه آمده است: اعضای شورا به اتفاق آرا مصوب کردند که خودرو‌های برقی از شمولیت دستورالعمل بازار خودرو‌های سواری مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات بعدی آن خارج گردد. عرضه آسان‌تر و افزایش رقابت پذیری در بازار خودرو از مهمترین دلایل این تصمیم بوده است.

در چند سال اخیر خودروهای برقی توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و خودروسازان شاخص جهانی با تمام قوا به دنبال توسعه چنین محصولاتی هستند. از طرف دیگر دولت‌ها نیز با وضع قوانین سخت‌گیرانه، خریداران را به انتخاب چنین خودروهایی سوق می‌دهند. در کشور ما نیز از چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر واردات و تولید خودروهای برقی به گوش می‌رسید و حتی ثبت سفارش این خودروها نیز انجام شده است.

همچنین بخوانید:

در جدیدترین جلسه شورای رقابت و طبق مصوبه ۶۵۹ این شورا، خودروهای برقی از دستورالعمل قیمت‌گذاری بازار خودروهای سواری مصوبه ۵۴۳ خارج شده‌اند. بر اساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت که در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به تصویب رسید، ضمن تأکید بر انحصاری بودن بازار خودروی کشور که ناشی از تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان و… بوده است، دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری به تصویب رسید که در ادامه به مهم‌ترین مواد آن اشاره می‌شود.

بر اساس ماده ۲ این مصوبه، بازار تمامی خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی، مونتاژ و وارداتی، انحصاری تشخیص داده ‌شده و از این پس مشمول این دستورالعمل هستند. در ماده ۳ که مهم‌ترین بخش مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت است دستورالعمل قیمت‌گذاری خودروها اعلام شده است. بر این اساس، مبنای تنظیم قیمت خودرو بر اساس ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود. نتایج محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌گردد و توسط عرضه کننده خودرو لازم‌الاجراست. قیمت محاسباتی در این بند، قیمت عرضه کننده خودرو و بدون لحاظ هزینه‌های مصرف‌کننده مانند مالیات بر ارزش‌افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شماره‌گذاری و هزینه‌های پست و فراجا و غیره است.

با هدف نهادینه‌سازی فضای رقابتی برای هر خودرو، بر اساس قیمت حداقل سه خودروی خارجی هم‌رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی به عنوان قیمت پایه رقابتی استخراج و اعلام می‌شود. شورای رقابت راسا یا از طریق وزارت صمت نسبت به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفه‌ای داخلی و حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاک‌های مقایسه استفاده خواهد کرد که در جلسه کارگروه خودرو در دوره‌های ۶ ماهه یا یک ساله جمع‌بندی و مبنای عمل خواهد بود. این شورا همچنین در مصوبه خود شرایطی را برای خریداران خودرو وضع نمود که پیش از این در پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده خودروسازان به آن‌ها اشاره شده است.

حال با خروج خودروهای برقی از شمول دستورالعمل قیمت‌گذاری به نظر می‌رسد بازار وسایل نقلیه موردبحث انحصاری تشخیص داده نشده‌ و بنابراین با قیمت دستوری عرضه نخواهند شد. به این ترتیب انتظار می‌رود بازار خودروهای برقی در کشورمان با گزینه‌های متنوعی همراه شود. با اینکه سامانه یکپارچه فروش خودروهای برقی هم‌اکنون جهت انتخاب اولویت و خرید باز است اما سؤالات مهمی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی، عدم پشتیبانی خدمات پس از فروش، کمبود قطعات یدکی، قیمت بالای باتری و… اشاره داشت. به نظر شما خودروهای برقی در کشورمان با استقبال بازار مواجه خواهند شد؟


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

افزایش ایمنی پژو 206 در برابر سرقت