چرا اسکارت جوهانسون می‌تواند Open AI را وارد بزرگترین دردسر صنعت هوش مصنوعی کند؟


حاشیه‌های پس از رونمایی از موتور GPT-4o تمامی ندارد. در جدیدترین و...
حاشیه‌های پس از رونمایی از موتور GPT-4o تمامی ندارد. در جدیدترین و خطرناک‌ترین آنها به نظر سم آلتمن و OpenAI وارد دردسر بزرگی خواهند شد. صدای شخصیت Sky این موتور بسیار شبیه به صدای اسکارت جوهانسون در فیلم Her برای هوش مصنوعی داخل آن فیلم است و...

حاشیه‌های پس از رونمایی از موتور GPT-4o تمامی ندارد. در جدیدترین و خطرناک‌ترین آنها به نظر سم آلتمن و OpenAI وارد دردسر بزرگی خواهند شد. صدای شخصیت Sky این موتور بسیار شبیه به صدای اسکارت جوهانسون در فیلم Her برای هوش مصنوعی داخل آن فیلم است و این تشابه در صورت تبدیل شدن به دعوی حقوقی می‌تواند بزرگترین دردسر تاریخ هوش مصنوعی برای OpenAI باشد.

با رونمایی OpenAI از موتور هوش مصنوعی GPT-4o و شخصیت Sky که صدای زنی برای تبدیل متن به صدای انسانی جهت پاسخ به سوالات کاربران بود، همگان اتفاق نظر داشتند که صدای این ربات تا حد بسیار زیادی شبیه به صدای شخصیتی است که در فیلم Her با صدای اسکارت جوهانسون، بازیگر هالیوودی (که در این فیلم صداپیشگی می‌کرد) را بر عهده داشت.

در همین رابطه بخوانید:

- مدل هوش مصنوعی GPT-4o معرفی شد؛ قهار در سخنوری

اگر شما هم فیلم سینمایی Her متعلق به سال 2013 با کارگردانی اسپایک جونز و نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز واکین فینیکس را تماشا کرده باشید بدون شک شخصیت سامانتا (صدای اسکارت جوهانسون) را به خاطر دارید. سامانتا در آن فیلم در واقع یک شخصیت مجازی و هوش مصنوعی پیشرفته بود که وارد زندگی تئودور تامبلی (نقش اول داستان) شده و زندگی سراسر تنهایی او را متحول کرد.

جوهانسون در این نقش، صدایی طبیعی و جذاب داشت که بین تن‌های شیرین، جذاب، مهربان، هماهنگ و حتی ترسناک را به خوبی ادا می‌کرد.

Her-1.jpgتئودور (واکین فینیکس) در یکی از سکانس‌های فیلم Her در حال صحبت با سامانتا

اما جدایی از داستان فیلم، اگر ویدئوهای معرفی شخصیت Sky در موتور GPT-4o را نیز دیده باشید بدون شک این ایده به ذهنتان خطور کرده که چقدر این صدا آشناست؟! به خاطر دارم که بعد از معرفی این موتور در شبکه X، توییت‌های بسیاری از همان ابتدا توسط کاربران درج می‌شد که آنها از تشابه این صدا با صدای اسکارلت جوهانسون ابراز تعجب و هیجان می‌کردند. جالب است بدانید این شباهت به حدی بود که بسیاری از کاربران و منابع خبری به اشتباه فکر می‌کردند “Sky” صدای اسکارلت جوهانسون است.

اما حالا این شباهت به صدای اسکارلت جوهانسون، به‌عنوان یکی از بهترین نمونه‌های صداهای انسانی، باعث ایجاد مشکل برای OpenAI شده است.

در واکنش به این تشابه OpenAI به شدت تأکید دارد که “Sky” صدای اسکارلت جوهانسون را تقلید نمی‌کند. آنها ادعا می‌کنند که “Sky” به صدای یک بازیگر حرفه‌ای دیگر تعلق دارد که از صدای طبیعی خود استفاده می‌کند. این شرکت همچنین مدعی است که علت اعلام نام بازیگر مورد نظر، در احترام به اسکارلت جوهانسون است.

بسیاری از رسانه‌ها و کاربران از همان ابتدا تصور کردند که صدای Sky همان صدای سامانتا (اسکارت جوهانسون) است

آیا OpenAI صرفا از نقش و صدای او تقلید کرده است؟ به‌طور رسمی، شرکت تحت مدیریت سم آلتمن این موضوع را تکذیب می‌کنند. با این حال، بنابر گزارشی از Futurism، جوهانسون ادعای جالبی مطرح کرده و می‌گوید مدیران این شرکت برتر هوش مصنوعی سال گذشته از او برای استفاده از صدایش اجازه گرفته بودند. اما جوهانسون مخالفت کرده ولی به نظر آن‌ها به هر حال این کار را انجام داده‌اند.

به یاد داشته باشید که جوهانسون چندی پیش توانست دیزنی را با موفقیت به دادگاه بکشاند. حالا چقدر احتمال دارد او در برابر OpenAI، سازندگان ChatGPT که برای بلعیدن اینترنت و ادغام کل خلاقیت بشر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند، برنده شود؟

نظر حقوق‌دانان در مورد استفاده از صدای جوهانسون در GPT-4o

رایان کالو، استاد حقوق در دانشگاه واشنگتن، در همین زمینه به خبرنامه "بریفینگ" از وبسایت The Information این مورد را یک نمونه بسیار قوی از تصاحب شباهت مالکیت معنوی یک ویژگی می‌داند.

جیمز گریملمن، استاد حقوق دیجیتال و اینترنت در دانشگاه کرنل نیز با این نظر موافق است. او در گفتگویی به Wired گفته است:

شما نمی‌توانید برای فروش محصولات، صدای متمایز شخص دیگری را تقلید کنید.

همانطور که The Information توضیح می‌دهد، نمونه‌های زیادی از شکایت سلبریتی‌ها به دلیل تصاحب غیرمجاز شباهت وجود دارد که پیش از ظهور هوش مصنوعی نیز رایج بوده است. یک نمونه قابل توجه، شکایت موفق خواننده مشهور، تام ویتس علیه Doritos است که در تبلیغ رادیویی خود از یک تقلیدکننده برای شبیه‌سازی صدای عمیق و خش‌دار او استفاده کرده بود.

موردی مشابه وضعیت جوهانسون هم وجود دارد. بازیگر و خواننده زن، بت میدلر، پس از رد پیشنهاد کمپانی فورد برای بازی در تبلیغشان، آن‌ها را به دلیل استفاده از یکی از خواننده‌های پشتیبان برای تقلید صدایش در آن تبلیغ، مورد شکایت قرار داد.

موارد مشابه استفاده از شباهت با سلبریتی‌ها در محتواهای دیجیتال

البته همیشه هم این شکایت‌ها با موفقیت همراه نیستند. لیندسی لوهان بازیگر معروف آمریکایی نیز چند سال پیش از شرکت بازی‌سازی Rockstar Games به دلیل شباهت ظاهری یکی از شخصیت‌های بازی GTA 5 به خودش شکایت کرد که با ارائه دفاعیات راک استار، شکایت او رد شد.

اما به نظر می‌رسد پرونده جوهانسون دلایل بیشتری برای اثبات این ادعا در اختیار دارد. کالو به The Information می‌گوید:

تنها چیزی که اهمیت دارد این است که آیا آن‌ها (OpenAI) سعی داشتند صدا را شبیه به اسکارلت جوهانسون کنند یا خیر؟ شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این کار را کرده‌اند.

برای مثال، سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، طرفدار پر و پا قرص فیلم "Her" است و آن را یکی از فیلم‌های علمی-تخیلی مورد علاقه خود می‌داند. همچنین در روز انتشار به‌روزرسانی ChatGPT، آلتمن تنها کلمه "Her" را توییت کرد که به احتمال زیاد اشاره‌ای به آن فیلم بوده است. این کار ممکن است یک اشتباه به یاد ماندنی برای او باشد؛ جوهانسون در بیانیه خود گفت که این توییت "تلویحا نشان می‌دهد که شباهت صدا عمدی بوده است."

در همین رابطه بخوانید:

- هوش مصنوعی جامع (AGI) چیست و چرا باید نگران آن باشیم؟

انتظار برای اقدام

جوهانسون هنوز تصمیم به شکایت از OpenAI نگرفته است، اما شروع به جمع‌آوری تیم حقوقی خود کرده است که شامل جان برلینسکی، وکیل او در پرونده علیه دیزنی نیز می‌شود.

به گفته برایان ال. فرای، استاد دانشکده حقوق دانشگاه کنتاکی، آن‌ها باید گزینه‌های خود را به دقت بررسی کنند. او در همن زمینه به Wired گفته است که این پرونده می‌تواند تحت عنوان "حقوق تبلیغات" بررسی شود، اما این حوزه یک حوزه نسبتاً "پیچیده" از حقوق است. البته در مقابل برخی از کارشناسان حقوقی نیز وجود دارند که شانس طرح و برنده شدن تیم حقوقی جوهانسون در این پرونده را "ضعیف" می‌دانند.

بنابراین، نتیجه نهایی نامشخص است. اما برای اکثر مردم، OpenAI قطعا نقش شخصیت منفی ماجرا را بازی می‌کند. گریملمن به Wired می‌گوید:

آنها عمداً مردم را به سمت شناسایی شباهت بین اسکای و سامانتا سوق دادند. این کار وجهه خوبی برای آن‌ها ندارد. نمی‌دانم وکیلی توییت 'او' آلتمن را بررسی کرده بود یا نه. اما اگر این کار را نکرده بود، مطمئناً الان این کار را انجام می‌دهد.

در همین رابطه بخوانید:

- معایب، مضرات و خطرات هوش مصنوعی برای بشریت

پیامدهای احتمالی

اگر جوهانسون در دادگاه پیروز شود، OpenAI ممکن است با پیامدهای قابل‌توجهی روبرو شود. غرامت‌های مالی، دستور به حذف صدای شبیه به جوهانسون از ChatGPT و حتی آسیب به شهرت این شرکت، همگی از جمله این پیامدها هستند.

این پرونده همچنین می‌تواند سؤالات مهمی را در مورد اخلاق هوش مصنوعی و استفاده از صدای افراد بدون رضایت آن‌ها مطرح کند. به عنوان مثال، آیا هوش مصنوعی باید از قوانین مشابه افراد در مورد استفاده از شباهت خود پیروی کند؟

نتیجه‌گیری

هنوز مشخص نیست که این پرونده چه نتیجه‌ای خواهد داشت. با این حال و به طور قطع می‌توان گفت که OpenAI خود را در موقعیت دشواری قرار داده است. این پرونده می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر صنعت هوش مصنوعی و نحوه استفاده از این فناوری در آینده داشته باشد.