تقاضا فراتر از عرضه: 140 هزار ثبت نام برای 10 هزار خودرو


خریداران با کمبود زیرساخت چه خواهند کرد؟ آیا پشت سودجویان این دور از عرضه...
خریداران با کمبود زیرساخت چه خواهند کرد؟ آیا پشت سودجویان این دور از عرضه را هم قبضه خواهند کرد؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: هر شخص یک خودروی وارداتی می گیردبرای عرضه خودروهای برقی صف تشکیل نمی شودتاریخ آزادسازی مبالغ بلوکه شدهپشت پرده استقبال...

خریداران با کمبود زیرساخت چه خواهند کرد؟ آیا پشت سودجویان این دور از عرضه را هم قبضه خواهند کرد؟

به گفته معاون وزیر صمت، تاکنون ۱۴۰ هزار نفر برای خرید خودروهای برقی تازه‌وارد ثبت‌نام کرده‌اند؛ بنابراین سیاست این وزارت‌خانه برای فروش محصولات یادشده، برگذاری قرعه‌کشی خواهد بود. با پایان دور دوم ثبت‌نام‌ها برای خودروهای برقی، «مهدی ضیغمی» با اشاره به عرضه محصولات تازه‌وارد در سامانه عرضه یکپارچه خودرو بیان کرد که از هفته گذشته، عرضه خودروهای وارداتی با ایجاد سامانه عرضه خودروهای برقی آغاز شده است. متقاضیان می‌بایست مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را به‌صورت وکالتی در یکی از بانک‌های واجد شرایط بلوکه می‌کردند تا بتوانند در قرعه‌کشی خودروی موردنظرشان شرکت کنند.

هر شخص یک خودروی وارداتی می گیرد

ضیغمی تاکید کرده که این طرح قابل‌تمدید نیست؛ با این وجود مدیر طرح واردات خودرو وزاتخانه او اعلام کرده که تاکنون حدود ۱۴۰ هزار نفر حساب خود را برای دریافت خودرو وکالتی کرده‌اند. سازوکار عرضه این خودروها به این صورت خواهد بود که ۱۰ هزار دستگاه برقی به ۱۰ هزار مشتری تحویل خواهد گردید که برای دریافت محصول خود باید ۹۰ روز صبر کنند.

برای عرضه خودروهای برقی صف تشکیل نمی شود

با عرضه موج نخست خودروهای برقی، ثبت‌نام باقی شرکت‌کنندگان ابطال خواهد شد و می‌توانند از طریق سامانه یادشده برای دوره‌های بعدی اقدام کنند. ضیغمی خاطرنشان کرد که به‌واسطه ثبت‌نام در این دوره، اولویتی برای دوره بعدی ایجاد نخواهد شد. او افزود که برخی افراد هنوز خودروی موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و برای دریافت خودرو باید تا تاریخ تعیین‌شده اقدام به انتخاب کنند؛ وگرنه مانند باقی مردم باید منتظر دوره بعدی عرضه خودروهای برقی باشند و مراحل ثبت‌نام را از ابتدا انجام دهند.

تاریخ آزادسازی مبالغ بلوکه شده

رئیس سازمان توسعه تجارت هم درباره مبالغ بلوکه‌شده ۱۰۰ میلیونی گفت که بانک‌ها موظف هستند از روز دوشنبه این هفته مورخ ۷ خرداد ۱۴۰۳ و طی ۴۸ ساعت، مبالغ را آزاد کنند.

پشت پرده استقبال قوی از محصولات

تاکنون ۷ مدل مختلف در سامانه دردسترس خریداران قرار گرفته‌اند که از این میان تنها دو دستگاه شامل قیمت قطعی هستند و مابقی قیمت‌ها، علی‌الحساب هستند. تجربه واردات دور قبل نشان داد که سیاست عرضه قطره‌چکانی با وعده‌های دولتی همخوانی ندارد؛ سخنگوی وقت وزارت صمت در اسفند ۱۴۰۱ وعده ورود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی تازه را داده بود که به ۱۲ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

بنابراین کارشناسان معقتدند که این روند در پی جذب نقدینگی برای دولت انجام شده و محدودیت‌های واردات و زمان قطعی تحویل خودرو را در نظر نگرفته است. همین مهم سبب شده تا خبری از وعده‌های بزرگ نباشد و به‌جای آن، تمرکز بیشتری روی عرضه تعداد محدودی باشد. هر چند دولت هم می‌داند که زیرساخت درست و کافی برای پشتیبانی از خودروهای برقی وارداتی ندارد، تقاضای بالا برای این خودروها برایش خوش‌بینانه ارزیابی می‌شود.

سیاست پرابهام

دو روز پیش اعلامیه‌ای توسط سامانه جامع تجارت منتشر شد که به توقف ثبت سفارش جدید برای واحد‌های بازرگانی دارای مجوز واردات از سوی وزارت صمت اشاره داشت. قرار بر آن بود که بخشی از واردات خودروها توسط واحدهای بازرگانی انجام شود که حال امکان ثبت سفارش ندارند. ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی ثبت و تاییدشده در بخش تجارت داخلی وزارت صمت در سال ۱۴۰۳ ممکن است. بنابراین یک توقفگاه دیگر برای واردات خودرو ایجاد شده است.

چرا مردم به خرید خودروی برقی علاقه دارند؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین نگرانی خریداران خودروهای برقی در بازارهای پیشرفته و بین‌المللی، نگرانی از گستره مسافت قابل‌پیمایش کم خودروها برقی و عدم اطمینان به فناوری آن‌ است. با نظر به این حقیقت که زیرساخت مناسب پشتیبان این خودروها در کشور وجود ندارد، چرا مردم تا این اندازه به خرید این محصولات علاقه پیدا کرده‌اند؟

شارژ خودروی برقی در خانه

ازجمله دلایل احتمالی تقاضای ۱۴۰ هزار نفری برای این محصولات می‌توان به بازار فروش تازه و تنوع محصولات اشاره کرد. بسیاری به فرصت مالکیت خودروی برقی به چشم یک فرصت تجاری نگاه می‌کنند؛ بر کسی پوشیده نیست که قیمت خودرو روزبه‌روز درحال افزایش است؛ اگر محصولات برقی خوش‌اقبال باشند، احتمالا از این قاعده مستثنا نخواهند بود. هنوز فراموش نکرده‌ایم که در دور اول واردات مدل‌های درون‌سوز، برخی مدل‌های مانند اپتیما ۲۰۲۴ با دو برابر قیمت خرید، آگهی شدند. البته کسانی هم هستند که با یا بدون در نظر گرفتن پیش‌نیازهای مالکیت این محصولات، اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند یا می‌خواهند شانس خود را در قرعه‌کشی محک بزنند. آیا آشفته‌بازار خودروهای برقی سامان خواهد یافت؟ نظر شما چیست؟

بی وای دی سانگ پلاس بهمن موتور نمای اصلی

در این باره بیشتر بخوانید:

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته