فرمول یک موناکو 2024؛ پیروزی لکلرک در خانه و ناکامی برای ردبول


بعد از مدت‌ها، راننده‌ی جوان فراری توانست بر سکوی اول مسابقه‌ی جایزه بزرگ...
بعد از مدت‌ها، راننده‌ی جوان فراری توانست بر سکوی اول مسابقه‌ی جایزه بزرگ بایستد و خود را در کورس قهرمانی نگه دارد. مونت کارلو در تاریخ رقابت‌های سالانه‌ی فرمول یک، جایگاه مهمی دارد. از دید کارشناسان موتوراسپرت، لمان ۲۴ ساعته، ایندی ۵۰۰ و...

بعد از مدت‌ها، راننده‌ی جوان فراری توانست بر سکوی اول مسابقه‌ی جایزه بزرگ بایستد و خود را در کورس قهرمانی نگه دارد.

مونت کارلو در تاریخ رقابت‌های سالانه‌ی فرمول یک، جایگاه مهمی دارد. از دید کارشناسان موتوراسپرت، لمان ۲۴ ساعته، ایندی ۵۰۰ و جایزه بزرگ موناکو (مونت کارلو)، متفاوت از دیگر مسابقات اتومبیل‌رانی دنیا هستند. به همین دلیل، موفقیت در هر کدام از این رقابت‌ها، اهمیت زیادی برای رانندگان و دوران حرفه‌ای آن‌ها دارد.

Monaco Grand Prix 2021 - F1 Race

اولین جایزه بزرگ موناکو، سال ۱۹۲۹ انجام شد و حالا نزدیک به یک قرن از سابقه‌ی این شهر در موتوراسپرت می‌گذرد. پیست موناکو در خیابان‌های شهر مونت کارلو جای گرفته و به همین دلیل، تجربه‌ی خاصی برای بینندگان فراهم می‌کند. از سویی دیگر، مسیر ۳/۳ کیلومتری مسابقه از پیچ‌های تند و خطرناک با عرض کم تشکیل شده است تا مهارت رانندگان را به چالش بکشد. این مسابقه ۷۸ دور با مجموع مسافت ۲۶۰ کیلومتر دارد و از نظر زمانی هم، طولانی است. آیرتون سنا ۶ مرتبه در موناکوروی سکول اول رفت و همچنان رکورددار این پیست است. تیم مکلارن نیز، تنها گروه شرکت‌کننده با ۱۵ پیروزی در این رقابت محسوب می‌شود.

F1 - 2024 Monaco Grand Prix - Post-Qualifying Press Conference Transcript | Federation Internationale de l'Automobile

در تعیین خط موناکو ۲۰۲۴ چارلز لکلرک بهترین عملکرد را به نمایش گذاشت. اسکار پیاستری از تیم مکلارن، کارلوس ساینز راننده‌ی فراری و لندو نوریس، خطوط دوم تا چهارم را کسب کردند. مکس ورستپن ششم شد و لوئیس همیلتون مسابقه اصلی را از خط هفتم آغاز کرد. فرناندو آلونسو در ادامه‌ی افت محسوس خود، رتبه‌ی ۱۶ تعیین خط را گرفت.

What the teams said – Friday at the 2024 Monaco Grand Prix | Formula 1®

با توجه به تجربه‌ی لکلرک از سال‌ها رانندگی در موناکو و پیش‌تازی او در رقابت تعیین خط، پیروزی نهایی بعد از ۷۸ دور با زمان ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه و ۱۵/۵۵۶ ثانیه مسجل شد. اسکار پیاستری هم توانست تا پایان مسابقه، جایگاه دوم را حفظ کند؛ چراکه سبقت‌گیری در پیست خیابانی و مسیرهای باریک موناکو، مشکل است. مکس ورستپن و لوئیس همیلتون که در تعیین خط ششم و هفتم شده بودند هم، جایگاه مشابه را پس از اتمام مسابقه کسب کردند.

دیگر اتفاق جالب فرمول یک موناکو ۲۰۲۴، مقام سوم و چهارم برای کارلوس ساینز راننده فراری و لندو نوریس از تیم مکلارن بود در روزی بود که رانندگان ردبول، امتیازات باارزش را از دست دادند. همچنین فرناندو آلونسو یازدهم شد؛ درحالی‌که سرجیو پرز راننده‌ی دوم ردبول، ابتدای مسابقه دچار حادثه شد و نتوانست ادامه دهد.

رده بندی رانندگان مسابقات فرمول یک (۲۰۲۴)

رتبهنام رانندهملیتتیمامتیاز
۱مکس ورشتاپنهلندردبول ریسینگ۱۶۱
۲چارلز لکلرکموناکوفراری۱۱۳
۳سرجیو پرزمکزیکردبول ریسینگ۱۰۷
۴لندو نوریسبریتانیامکلارن-مرسدس۱۰۱
۵کارلوس ساینزاسپانیافراری۹۳
۶اسکار پیاستریاسترالیامکلارن-مرسدس۵۳
۷جورج راسلبریتانیامرسدس۴۴
۸لوئیس همیلتونبریتانیامرسدس۳۵
۹فرناندو آلونسواسپانیاآستون مارتین-مرسدس۳۳
۱۰یوکی سونوداژاپنRB هوندا۱۵
۱۱لنس استرولکاناداآستون مارتین-مرسدس۱۱
۱۲اولیور بیرمنبریتانیافراری (راننده ذخیره)۶
۱۳نیکو هالکنبرگآلمانهاس-فراری۶
۱۴دنیل ریکاردواسترالیاRB هوندا۵
۱۵استبان اکونفرانسهآلپاین-رنو۱
۱۶کوین مگنوسندانمارکهاس-فراری۱
۱۷الکساندر آلبونتایلندویلیامز-مرسدس۰
۱۸ژو گوانیوچینکیک سائوبر-فراری۰
۱۹پیر گسلیفرانسهآلپاین-رنو۰
۲۰والتری بوتاسفنلاندکیک سائوبر-فراری۰
۲۱لوگان سارجنتآمریکاویلیامز-مرسدس۰
تا کنون، هشت مسابقه از فصل ۲۰۲۴ برگزار شده است. حالا لکلرک ۱۳۸ امتیازی، اختلاف کمتری با ورستپن صدرنشین دارد. لندو نوریس با ۱۱۳ امتیاز و کارلوس ساینز با مجموع امتیاز ۱۰۸ و سرجیو پرز ۱۰۷ امتیازی، رده‌های بعدی را حفظ کرده‌اند. جورج راسل و لوئیس همیلتون رانندگان مرسدس، فعلا هفتم و هشتم هستند. فرناندو آلونسو، دیگر قهرمان سال‌های دور فرمول یک، نهم است. در جدول تیمی، ردبول، فراری، مکلارن و مرسدس و استون مارتین، مطابق آنچه در ابتدای فصل پیش‌بینی شده بود، جایگاه‌های اول تا پنجم را در اختیار دارند؛ با این تفاوت که فراری با کسب امتیاز رانندگان خود در موناکو حالا چشم به قهرمانی نیز دارد.

هفته‌ی آینده، مسابقه‌ی فرمول یک برگزار نمی‌شود و به فاصله‌ی ۱۴ روز از جایزه بزرگ موناکو، مونت‌رئال کانادا میزبان رقابت جایزه بزرگ خواهد بود. بیستم خرداد ماه ۱۴۰۳ شاهد مسابقه‌ی نهم از فصل ۲۰۲۴ فرمول یک خواهیم بود.

برچسب ها
فرمول یک F1
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته