تصویر روز ناسا: گردش ماه به دور خودش، پدیده‌ای که کسی از روی زمین ندیده است / فیلم


تصویر روز ناسا: گردش ماه به دور خودش، پدیده‌ای که کسی از روی زمین ندیده است / فیلم

میلیون‌ها سال است که هیچ‌کس روی زمین نتوانسته گردش ماه را به دور خودش ببیند، زیرا ماه نیز مانند بسیاری از دیگر قمرهای بزرگ منظومه شمسی دچار قفل‌شدگی گرانشی است و فقط نیمی از آن رو به سیاره مادری قرار می‌گیرد.

در قفل‌شدگی گرانشی، دوره گردش وضعی و انتقالی ماه با یکدیگر برابر است؛ درنتیجه به همان اندازه که ماه به دور زمین می‌چرخد، دور خودش هم می‌چرخد و ازاین‌رو فقط نیمی از سطح ماه را می‌توان از زمین دید. البته به خاطر مدار بیضی‌شکل، نزدیکی ماه و برخی اختلالات دیگر، جمعاً می‌توان ۵۹ درصد از سطح ماه را دید.

به لطف فناوری دیجیتال و بهره‌گیری از تصاویر دقیقی که مدارگرد شناسایی قمری (LRO) طی سال‌ها گردش به دور ماه گردآوری کرده است، پژوهشگران ناسا توانسته‌اند فیلمی از چرخش وضعی ماه را با وضوح بالا بسازند.

این ویدیو با نمای استاندارد ماه (همان‌که از روی زمین دیده می‌شود) شروع می‌شود. بااین‌حال Mare Orientale (دریای شرقی)، دهانه بزرگی که مرکز تاریکی دارد و از زمین به‌سختی دیده می‌شود، سریع از زیر خط استوا به سمت ناظر می‌چرخد.

در این ویدیو، گردش وضعی ماه که ۲۷٫۳ شبانه‌روز طول می‌کشد، در ۲۴ ثانیه فشرده شده است، ویدئو به‌وضوح نشان می‌دهد سمتی از ماه که رو به زمین است (نیمه نزدیک)، حاوی مقدار زیادی دریا (دشت‌های تیره) است درحالی‌که سمت دور ماه (نیمه پنهان) تحت سلطه ارتفاعات روشن‌تر است.

در حال حاضر، بیش از ۳۲ مأموریت جدید به مقصد ماه در حال طراحی و اجرا است، ازجمله برنامه آرتمیس ناسا که هدف از آن، فرود دوباره انسان بر سطح ماه طی چند سال آینده است.

اعتبار ویدئو: ناسا، LRO، ایالت آریزونا.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1915134

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پاسخ به سوالات پر تکرار ایردراپ همستر