ناسا دورترین کهکشان گیتی را کشف کرد

ایتنا - سازمان فضایی ناسا اعلام کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا دو مورد از دوردست‌ترین کهکشان‌هایی را که تاکنون مشاهده شده‌اند، یافته است.

این دو کهکشان قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی به شمار می‌روند که تا به حال در جهان دیده شده‌اند و قدمت آن‌ها به زمانی می‌رسد که کیهان تنها ۳۰۰ میلیون سال عمر داشت. کارشناسان گفتند این کهکشان که رکورددار دوری از ما است، نه‌تنها به دلیل مسافت آن، بلکه به دلیل بزرگی و روشنایی آن نیز قابل‌توجه است‌ــ نتیجه شگفت‌انگیزی که می‌تواند به ما در درک چگونگی آغاز گیتی کمک کند.

این کهکشان که با نام جیدز‌ــ‌جی‌اس‌ــ‌زد۱۴‌ــ۰ (JADES-GS-z14-0) شناخته می‌شود، به طور شگفت‌انگیزی درخشان به نظر می‌رسد و یک هزار و ۶۰۰ سال نوری وسعت دارد. این کهکشان به‌قدری درخشان است که تصور می‌شود چند صد میلیون برابر خورشید ما جرم داشته باشد‌ــ و پژوهشگران نمی‌دانند چگونه «کهکشانی چنین درخشان، پرجرم و بزرگ» طی کمتر از ۳۰۰ میلیون سال ساخته شده است.

دانیل آیزنشتاین، استاد و مدیر بخش نجوم دانشگاه هاروارد، گفت: «اندازه کهکشان به‌وضوح ثابت می‌کند که بیشتر نور را تعداد زیادی از ستاره‌های جوان تولید کرده‌اند و این نور ناشی از موادی نیست که روی یک سیاهچاله کلان‌جرم در مرکز کهکشان می‌افتند، چرا که در این صورت این کهکشان بسیار کوچک‌تر به نظر می‌رسید.»

دانشمندان گفتند این نشان می‌دهد که گیتی حتی در دوران ابتدایی خود، به‌سرعت در حال ساخت کهکشان‌های بزرگ و پرجرم بوده است. استفانو کارنیانی از مدرسه متوسطه عادی (Scuola Normale Superiore) در پیزا، نویسنده اصلی مقاله‌ای که این یافته‌ها را شرح می‌دهد، می‌گوید: «این خیره‌کننده است که کیهان می‌تواند چنین کهکشانی را تنها طی ۳۰۰ میلیون سال بسازد.»

زیهائو وو، یکی از نویسندگان مقاله دیگری در مورد این تحقیق، گفت که این کهکشان همچنین «در حال حاضر به‌سختی مشغول ساخت عناصری است که برای ما در زمین شناخته شده‌‌‌اند».

دانشمندان توانستند از طول موج‌های نوری که این کهکشان ساطع می‌کرد استفاده کنند تا ببینند که این کهکشان در حال ساخت اتم‌های هیدروژن و اکسیژن است.

محققان گفتند این کشف نقطه عطفی را در بررسی گیتی اولیه نشان می‌‌دهد. آن‌ها گفتند که این کار نیاز به فناوری و قابلیت‌های جدید تلسکوپ جیمز وب دارد، زیرا مسیر نور در گیتی به گونه‌ای کشیده شده و انتقال به سرخ (‌Redshift) پیدا کرده بود که مشاهده آن بدون تلسکوپ فضایی ناسا، معروف به تلسکوپ فضایی جیمز وب، غیرممکن بود.

دانشمندان امیدوارند بتوانند تعداد بیشتری از این دست کهکشان‌های دوردست را پیدا کنند‌ــ که برخی از آن‌ها ممکن است حتی دورتر باشند.

بن جانسون از هاروارد گفت: «این جرم شگفت‌انگیز نشان می‌دهد که شکل‌گیری کهکشان‌ها در کیهان اولیه بسیار سریع و شدید است و تلسکوپ فضایی جیمز وب به ما این امکان را می‌دهد که تعداد بیشتری از این کهکشان‌ها پیدا کنیم؛ شاید زمانی که گیتی حتی از این نیز جوان‌تر بود. این یک فرصت شگفت‌انگیز برای بررسی چگونگی آغاز کهکشان‌ها است.»

کد مورس امروز همستر کمبت 24 خرداد 1403 پنجشنبه شب تا جمعه