پرتاب ماهواره برای رصد تغییرات اقلیمی/ ناسا دست به کار شد


پرتاب ماهواره برای رصد تغییرات اقلیمی/ ناسا دست به کار شد

یک ماهواره کوچک ناسا از نیوزلند با ماموریت بهبود پیش‌بینی تغییرات آب‌وهوایی با اندازه‌گیری گرمای فرار از قطب‌های زمین برای اولین بار به فضا پرتاب شد. این ماهواره که به اندازه یک جعبه کفش است را موشک‌الکترون ساخته و توسط شرکتی به نام راکت لب (Rocket Lab) به فضا پرتاب شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ماهواره جدید ناسا برای رصد تغییرات اقلیمی که به اندازه یک جعبه کفش است را موشک الکترون ساخته شده و شرکتی به نام راکت لب (Rocket Lab) از جزیره ماهیا در شمال نیوزیلندبه فضا پرتاب کرده است. به گزارش zawya، ماموریت کلی این ماهواره PREFIRE نام دارد. این شرکت بعداً قرار است ماهواره مشابه خود را پرتاب کند.

این ماهواره‌ها را قرار است برای اندازه‌گیری تشعشعات فروسرخ بسیار بالاتر از قطب شمال و قطب جنوب استفاده کنند تا مستقیماً گرمایی را که قطب‌ها در فضا منتشر می‌شود، اندازه‌گیری کنند.

کارن سنت ژرمن، مدیر تحقیقات علوم زمین ناسا می‌گوید: «این اطلاعات جدید که ما قبلا هرگز آن را نداشتیم توانایی ما را برای مدل‌سازی آنچه در قطب‌هاو در آب‌وهوا اتفاق می‌افتد، بهبود می‌بخشد.»

تریستان الکووییر، محقق ماموریت وابسته به دانشگاه ویسکانسین مدیسون، می‌گوید: «این موضوع بسیار مهم است زیرا در واقع به تعادل گرمای اضافی دریافتی در مناطق گرمسیری کمک و دمای زمین را تنظیم می‌کند.» وی تاکید می‌کند: «فرآیند انتقال گرما از مناطق گرمسیری به مناطق قطبی در واقع چیزی است که تمام آب‌وهوای ما را در اطراف سیاره به حرکت در می‌آورد.»

کمک ماهواره‌های کوچک تخصصی برای پاسخ به سوالات اقلیمی

با استفاده از PREFIRE، ناسا قصد دارد درک کند که چگونه ابرها، رطوبت یا ذوب شدن یخ در آب بر این اتلاف گرما از قطب‌ها تأثیر می‌گذارد. به گفته الکووییر، تاکنون مدل‌هایی که دانشمندان تغییرات آب‌وهوایی برای اندازه‌گیری گرما استفاده می‌کردند، بر اساس تئوری‌ها بودند تا مشاهدات واقعی.

وی ابراز امیدواری می‌کند که دانشمندان بتوانند توانایی خود را برای شبیه‌سازی افزایش سطح آب دریاها در آینده و همچنین چگونگی تأثیر تغییرات آب‌وهوای قطبی بر سیستم‌های آب‌وهوای اطراف سیاره بهبود دهند.

سن ژرمن نیز می‌گوید: «ماهواره‌های کوچکی مانند این ماهواره، روشی کم‌هزینه برای پاسخ به سؤالات علمی بسیار خاص هستند. ماهواره‌های بزرگ را می‌توان ماهواره‌هایی عمومی و برای اطلاعات عامه و ماهواره‌های کوچک را ماهواره‌هایی تخصصی نامید که ناسا به هر دوی این داده‌ها و ماهواره‌ها نیاز دارد.»

ماموریت PREFIRE ناسا گامی مهم در جهت درک بهتر تغییرات آب‌وهوایی و تاثیرات آن بر سیاره زمین است. داده‌های این ماهواره به دانشمندان کمک می‌کند تا مدل‌های دقیق‌تری از تغییرات آب‌وهوایی ایجاد کنند و پیش‌بینی‌های بهتری از افزایش سطح آب دریاها و سایر اثرات تغییرات آب‌وهوایی ارائه دهند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رسوایی مدیر و خانم منشی لو رفت ! / مهسا و پلیس شوکه شدند !