مصاحبه مفصل و حرف‌های مهم رییس کمیته فوتسال / اصولی آینده شمسایی را مشخص کرد: ما می‌خواهیم بماند


مصاحبه مفصل و حرف‌های مهم رییس کمیته فوتسال / اصولی آینده شمسایی را مشخص کرد: ما می‌خواهیم بماند

احسان اصولی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته فوتسال ایران درباره آخرین وضعیت برنامه ریزی جهت آمادگی تیم ملی فوتسال توضیحاتی داده است.

به گزارش "ورزش‌ سه"، وحید شمسایی ظهر روز چهارشنبه گفتگویی با خبرنگار ما انجام داد و به دلیل برآورده نشدن خواسته‌هایش و امضا نشدن قراردادش فدراسیون فوتبال را تهدید به جدایی کرد.

به همین بهانه گفتگویی با احسان اصولی رئیس کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال داشتیم و او درباره تمام ابهامات موجود و شرط و شروط وحید شمسایی صحبت کرده است.

1807848

*می‌خواهید با قرعه تیم ملی فوتسال در جام جهانی شروع کنیم.
احسان اصولی-بله چرا که نه. اینکه ما برای اولین مرتبه در سید یک فوتسال جهان قرار گرفته‌ایم، یک منطقی به همراه دارد. بحث دانستن یا ندانستن یا فشار گذاشتن روی تیم ملی نیست. وقتی در سید یک قرار می‌گیرید، یعنی با کشورهایی که در سید یک قرار دارند، در یک گروه نخواهید بود. در گذشته همیشه در سید یک گروه ما آرژانتین، اسپانیا و دیگر قدرت‌های دنیا بوده‌اند. حالا الان ما خودمان در سید یک هستیم. بعد از آخرین رنکینگ و کنار گذاشته شدن روسیه سید یک به ما رسید و ما بابت این اتفاق خدا را شکر می‌کنیم. پس قرار گرفتن در سید اول به شکل منطقی گروه را آسان‌تر می‌کند تا اینکه در سید دو، سه یا چهار قرار داشته باشید. این یک اصل منطقی است و نیازی به چک و چانه زدن هم ندارد. به عنوان مثال شما زمانی که در سید دو هستید، گروه سخت‌تری خواهید داشت.

اصولی سپس اضافه کرد: اما ما هیچ تیمی را نباید دست کم بگیریم. ما حتی اگر با تیم محلات یک نقطه دور افتاده دنیا هم همگروه شویم و این تیم را دست کم بگیریم، نه ما که حتی برزیل که رنکینگ اول دنیا را هم دارد می‌بازد. ما باید همه رقیبان را جدی بگیریم. بارها و بارها در بازی‌ها و رشته‌های مختلف دست کم گرفتن برای ما دردسرساز شده. کما اینکه در همین فوتسال هم در جام ملت‌های دوره قبلی این اتفاق برای ما افتاده. پس با این حساب من اینطور نتیجه‌گیری می‌کنم که گروه ما نسبت به دوره‌های قبلی با توجه به اینکه در سید یک قرار گرفته‌ایم آسان تر است و دوم اینکه هیچ تیمی را نباید دست کم بگیریم. هر سه تیمی که در گروه ما هستند را نباید دست کم بگیریم.

سخنگوی فدراسیون در بخش دیگری از صحبت‌هایش به جلسه با وحید شمسایی سرمربی تیم ملی پیرامون بازی‌های دوستانه پرداخت و گفت: یک خبر را به شما اول از هر چیزی بدهم. برای بحث بازی‌های دوستانه نشستی با وحید شمسایی داشتیم. در آن نشست ایشان یک تعداد اسم‌هایی را دادند و بازه زمانی‌ای مشخص شد و در حال پیگیری هستیم. الان این خبر را به شمار بدهم که ما با کرواسی در تهران بازی خواهیم کرد. دو بازی دوستانه که تاریخ دقیق این دو بازی سوم و پنجم شهریورماه خواهد بود. این همان تاریخی است که کادر فنی به ما اعلام کرده و در سفری که به ازبکستان داشتم، نهایی شد و امروز خبر قطعی را به شما دادم.

2015501

او سپس در واکنش به این سوال که آیا این مسابقه تدارکاتی در کنار دو بازی تدارکاتی دیگر تیم ملی با قزاقستان و اسپانیا قرار می‌گیرد که وحید شمسایی از نهایی شدن آنها در مصاحبه خود خبر داده بود، اینطور پاسخ داد: قزاقستان قطعی نیست. هنوز نه مکاتبه‌ای شده و نه خبری هست. البته من خودم با مربی و مدیر این تیم صحبت کرده‌ام. چیزهایی که من می‌گویم قطعی است. صحبت‌هایی که می‌شود در حد یک گپ و گفت دوستانه است. ما فدراسیون هستیم و ما زمانی حرف می‌زنیم که موضوعی در قالب موافقت نامه یا ایمیل قطعی بیاید و بعد اعلام خواهیم کرد. ولی برای اینکه بدانید در حال رایزنی هستیم من همین امروز صبح با دوستانم در فدراسیون تاجیکستان و نایب رئیس آنها که پیگیر موضوع بود صحبت کردم. به امید خدا وقتی بازی با تاجیکستان و اسپانیا قطعی شد را اعلام خواهیم کرد. موارد دیگر هم در حال پیگیری است و به محض قطعی شدن اعلام خواهد شد. حالا گفتگوهای دوستانه‌ای که برخی دوستان داشته‌اند و اعلام کرده‌اند من به عنوان یک مقام مسئول تا وقتی قطعی نشود، به عنوان یک مقام رسمی در فدراسیون درباره آنها صحبت نمی‌کنم. نهایی که شد اعلام می‌کنیم.

او سپس با اشاره به برخی مصاحبه‌های انجام شده در فضای فوتبال توسط کادر فنی تیم ملی طی ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: چند هفته‌ای بود که برخی مربیان، پیشکسوتان و اهالی فوتبال نسبت به برخی صحبت‌ها و ادبیاتی که استفاده شده بود گلایه‌هایی داشتند که به من انتقال دادند. من از تریبون شما استفاده می‌کنم و از محضر همه عزیزان عذرخواهی می‌کنم. واژه‌هایی ناشایستی گاها استفاده شد مثل اختاپوس و خائن. من به سهم خودم به عنوان رئیس کمیته فوتسال از همه جامعه فوتسال و پیشکسوتان فوتسال عذرخواهی می‌کنیم. معتقدم باید خویشتن‌دار باشیم و از به کار بردن برخی واژه‌ها خودداری کنیم.

رئیس کمیته فوتسال سپس به بیان خاطره‌ای از مسابقات جام ملت‌های آسیای 2024 و یک روز قبل از فینال مسابقات پرداخت و گفت: روز قبل از فینال جام ملت‌های آسیا من کل اعضای تیم را جمع کردم و نکته‌ای را گفتم. همه اعضای تیم از بازیکنان، کادر فنی، کادر پزشکی، کادر تدارکات و... همه بودند. گفتم گاهی اوقات برای اینکه ما به موفقیتی برسیم، نیت و نگاه ما خیلی مهم است. اینکه به چیزی فکر می‌کنیم و نگاه می‌کنیم. گفتم به امید خدا اگر قهرمان شدیم، کسی از این قهرمانی دچار خود بزرگ بینی نشود. حتی گفتم نذر کنیم با خودمان که اگر کسی چیزی گفت که خیلی خوشمان نیامد، نکند اگر قهرمان شدیم با طعنه و کنایه حرف بزنیم. خوشبختانه همه هم پسندیدند و همه عمل کردند. این نگاهی بود که ما سعی کردیم در تیم حاکم کنیم.

اصولی در ادامه همین مطلب اضافه کرد: اول اینکه این سیزدهمین قهرمانی بود. یعنی دوازده قهرمانی دیگر را سرمربیان دیگر، روسای کمیته فوتسال قبلی، روسای قبلی فدراسیون ... به دست آورده‌اند و ما هم توانستیم یک قهرمانی دیگر به این قهرمانی‌ها اضافه کنیم. بنابراین اگر دچار غرور و خود بزرگ بینی و تکبر بشویم، این راه اشتباهی است. این را اول به خودم و به دوستان و همکارانم گفته‌اند تا دچار این اشتباه راهبردی نشویم. دوم اینکه برای اینکه ما به نتیجه‌ای برسیم و قهرمان بشویم، از بازیکن گرفته تا کادر فنی، پیشکسوتان و .. همه قطعا در قهرمانی نقش داشته‌اند و نقش دارند. من به عنوان مسئول فوتسال ایران دست تمامی عزیزان را می‌بوسم و مقابل آنها سر تعظیم فرود می‌آورم. اگر قهرمانی‌ای اتفاق افتاده برای همه این عزیزان است. نکته دیگر اینکه برای همین قهرمانی هم از کارگر مرکز ملی فوتبال تا بالاترین رده همه نقش داشته‌اند و اگر این اجزای تشکیل دهنده به مثابه یک سیستم به درستی کار نمی‌کردند به نتیجه مطلوب نمی‌رسیدیم و در آینده هم نخواهیم رسید. بنابراین فردی نمی‌تواند همه موفقیت را متوجه خودش و دوستان و اطرافیانش کند. قطعا تمام اهالی فوتسال ما نظیر بازیکنان، مربیان باشگاه‌های لیگ برتری، بازیکنانی که به تیم ملی دعوت نشدند و ... در موفقیت نقش داشتند. دو مرتبه میگویم هر آنچه در فوتسال اتفاق افتاده ما به عنوان مسئول، مربی، بازیکن، کادر فنی تیم و... میراث دار گذشتگان هستیم. بایستی قدردان آنها باشیم. این ارثی است که به ما رسیده و ما صاحبش نیستیم. باید از پایه‌گذارارن این ارث تقدیر کنیم و و باید به آنها احترام گذاشت. اینکه از واژه‌های سخیفی در قبال این افراد استفاده شود، باید تقبیح شود.

2015502

مسئول کمیته فوتسال در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه کرد: زمانی که بنده در فینال لیگ دسته اول فوتسال حضور یافتم، تعدادی از مربیان و سرپرست باشگاه های لیگ برتری که برای تماشا این بازی آمده بودند، البته افراد دیگر از طریق تماس تلفنی، یک سری گله‌مندی‌ها داشتند که بنده الان از این فرصت استفاده می‌کنم و توضیحاتی را ارائه می‌دهم که حتما منعکس بشود. مجددا از کسانی که حرفی یا چیزی از زیرمجموعه‌های ما شنیده‌اند که دوستان را ناراحت و دلخور کرده، بنده به سهم خودم عذرخواهی می‌کنم و در آینده جبران خواهیم کرد. ما تذکرات را لازم را دادیم و خواستاریم که ادبیات برخی اصلاح شود و دوستان با چنین الفاظی صحبت و مصاحبه نکنند. اشاره می‌کنم به نکته و جلسه‌ای که یکروز قبل از فینال جام ملت‌ها برگزار کردیم. ما همچنان بر آن عهد باقی هستیم و همه کادر و کاروان خوشبختانه همینگونه هستند. اگر هم سوتفاهمی به وجود آمده ان‌شاءالله که جبران شود و امیدوارم فضای همدلی، هماهنگ و از ظرفیت خانواده فوتسال استفاده بشود. این امانتی است که مدتی دست ما، عوامل و کادر هست. امیدوارم بتوانیم از این امانت به خوبی پاسداری کنیم و باعث سربلندی ایران باشیم.

او سپس با اشاره به مسابقات کافا و بهره‌برداری‌ای که تیم ملی می‌تواند از این مسابقات داشته باشد، اضافه کرد: در ادامه مسیر ما مسابقات کافا را پیش‌روی خود داریم. تاریخ این رقابت‌ها همچنان مشخص نیست و به ما اعلام نشده است. اما با گفت‌وگوها و رایزنی‌هایی که بنده انجام داده ام، میزبان ازبکستان خواهد بود و در شهر بخارا برگزار می‌شود. یعنی بر اساس اطلاعات شفاهی‌ای تا به این لحظه به ما داده شده، میزبانی در شهر بخارا است. به نظر بنده و بسیاری از کارشناس‌ها، شهر بخارا، مکانی است که بازی‌های ایران در مرحله گروهی جام جهانی پیگیری می‌شود. این فرصتی است که تیم ملی ایران می‌تواند از آن بهره ببرد، تا با فضا، سالن اصلی مسابقات، هتلی که قرار است در آن اسکان داشته باشیم و در کل با آن اتمسفر آشنایی پیدا کند که نباید این فرصت را از دست بدهیم. بنده، فردا آقای شمسایی را دعوت کرده‌ام و در این مورد با ایشان صحبت خواهم کرد. از دیدگاه فدراسیون شرکت در رقابت‌های کافا بسیار می‌تواند مفید باشد و تاکید فدراسیون به این شکل است که تیم ملی در تورنمنت کافا شرکت کند.

مسئول کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال در ادامه با اشاره به اینکه ممکن است دو تیم حاضر در جام جهانی هم با دعوت مسئولان به کافا بیایند اضافه کرد: یک خبر مهم دیگری هم در گفتگوهای شفاهی ما رد و بدل شده است که احتمال دارد به مسابقات کافا یک یا دو تیم از تیم‌های حاضر در جام جهانی دعوت شوند. یعنی دو تیم خارج از کشورهای آسیای مرکزی به عنوان میهمان حضور داشته باشند. این رایزنی‌هایی است که فدراسیون فوتبال ازبکستان در حال انجام دارد که در واقع چهار تیم قاره کهن در جام جهانی بتوانند بهره بسیار خوبی از این مسابقات ببرند. لذا در حال حاضر رایزنی انجام می‌شود و نمی‌توانم اسامی تیم ها را تا پیش از قطعی شدن برای شما ذکر کنم. مسائلی که به شما می‌گویم، اطلاعاتی است که به صورت شفاهی در اختیار ما گذاشته‌اند و باید بگویم هیچ چیزی نهایی نیست و قطعی نشده است. ولی اگر مسابقات در بخارا باشد و در واقع تیم‌هایی خارج از آسیای مرکزی دعوت بشوند، این فرصتی استثنایی خواهد بود که فردا باید با حضور آقای شمسایی در خصوصش تصمیم گیری کنیم.

البته اصل این موضوع که خود مسابقات کافا برگزار می‌شود یا خیر و به طور کلی شرایط این تورنمنت ظرف چند روز آینده به شکل قطعی به ما اعلام خواهد شد.

2026899

او سپس در واکنش به این سوال که شمسایی راضی به حضور در تورنمنت کافا نیست گفت: در کل، فردا جلسه‌ای را با آقای شمسایی خواهیم داشت و خروجی آن را اعلام می‌کنم. در مجموع این نگاه و اقداماتی است که من در فدراسیون فوتبال در حال پیگیری هستم. ما باید به یک جمع بندی کلی برسیم تا چه مسیری به سود تیم ملی خواهد بود. شما بالاخره در نظر بگیرید که در موقعیت مسابقات جام جهانی و در سالن میزبانی بازی کنی و قرار بگیری، بدون شک می‌طلبد که مورد بررسی فنی و دقیق قرار بگیرد. فردا در کنار آقای شمسایی قطعا روی این موضوع جمع‌بندی می‌کنیم. برای ما در فدراسیون فوتبال این اتفاق بسیار خوبی تعبیر می‌شود. شما فکر کنید تیم ملی پیش از جام جهانی در شهر جام جهانی اردو بزند، در هتل محل اقامتش مستقر شود و تمرین و بازی داشته باشد. این یک امتیاز بزرگ است تا با فضا و همه چیز آشنا شوید. که مبادا فردا روزی بگویم، کف‌پوش سُر بود، خوب بود یا نبود و... خیلی صحبت دیگر. این اتفاق، تجربه خوبی برای تیم ملی ایران خواهد بود.

از اصولی درباره پایان قرارداد وحید شمسایی پرسیدیم که سخنگوی فدراسیون صحبت‌های سرمربی تیم ملی فوتسال مبنی بر پایان قرارداد را رد کرد و درباره آن گفت: آقای شمسایی و کادرشان مربی ما هستند. ایشان قبلا هم گفته که قرارداد ایشان تا پایان جام جهانی است، اما روال اداری یک تمدید یک سال به یک سال نیاز دارد، اما قرارداد کلی ایشان قراردادی تا پایان جام جهانی است.

رئیس کمیته فدراسیون فوتبال سپس در واکنش به این سوال که خود شمسایی تاکید کرده قرارداد ندارد، بیان کرد: نه ایشان قرارداد دارند. مگر می‌شود قرارداد نداشته باشند. حتی اگر به مصاحبه‌های ایشان مراجعه کنید، خود ایشان هم گفته که تا پایان جام جهانی قرارداد دارد. اما روال فدراسیون اینطوری است که سال به سال از نظر اداری قرارداد کلی را بررسی و امضا می‌کند. به نوعی به روزرسانی می‌شود. ایشان سرمربی ماست. من به عنوان مسئول فوتسال و عضو هیئت رئیسه فدراسیون می‌گویم با ایشان قرارداد داریم.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون سپس درباره درخواست شمسایی برای جذب دستیار خارجی اضافه کرد: یک ماه پیش به ایشان عرض کردم در بحث قرارداد با کادرفنی، گزینه مربی خارجی خود را به ما بگویند که پکیج را آماده کنیم. سرمربی و کمک با هم می‌رود برای عقد قرارداد. باید بدانیم مبلغ مورد نظر چقدر خواهد بود تا پکیج کامل کادرفنی را برای بحث قرارداد انجام بدهیم تا پس از نشست با آقای تاج این موضوع را نهایی کنیم. با این حال آقای شمسایی با توجه به اینکه بنده چندین بار پیگیری کردم، اما همچنان هیچ گزینه‌ای را به ما معرفی نکرده اند و چندین مرتبه ایشان را دعوت کردیم که بنا به موضوعاتی و مشکلات شخصی قادر نبودند جلسه‌ای با ما داشته باشند.

احسان اصولی در پاسخ به آخرین سوال درباره اینکه آیا این احتمال وجود دارد که وحید شمسایی از تیم ملی جدا شود، تاکید کرد: از طرف فدراسیون به هیچ وجه.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم زیباترین دختران ایرانی ! / هم جذاب ترین هم خوش اندام ترین !