کاخ سفید: تغییرات پیشنهاد آتش بس از سوی حماس جزئی است


کاخ سفید: تغییرات پیشنهاد آتش بس از سوی حماس جزئی است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی پاسخ حماس به طرح پیشنهادی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره آتش‌بس در نوار غزه و مبادله اسرا گفت: تغییرات پیشنهاد آتش بس از سوی حماس جزئی است.

کاخ سفید: تغییرات پیشنهاد آتش بس از سوی حماس جزئی است

به گزارش راهبرد معاصر؛ جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: تغییرات پیشنهادی حماس در پیشنهاد آتش‌بس جزئی است و ایالات متحده آمریکا با میانجیگران مصر و قطر برای رفع اختلافات همکاری خواهد کرد.

سالیوان تصریح کرد: «بسیاری از تغییرات پیشنهادی جزئی و غیرقابل پیش‌بینی نیستند. برخی دیگر با آنچه در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده بود تفاوت بزرگ تری دارند.»

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: بایدن طرحی را پیشنهاد کرد که اسرائیل با آن موافقت کرد، اما حماس خواستار اعمال تغییراتی در آن شد، ما امکان پُر کردن شکاف بین گرو‌های درگیر را بررسی خواهیم کرد. ۱۲ روز طول کشید تا حماس پاسخ خود به این معامله را اعلام کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

در پی طرح بایدن، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

تصویب این قطعنامه در حالی بود که در طول هشت ماه گذشته، آمریکا با حمایت قاطع از اسرائیل مانع تصویب هرگونه قطعنامه برقراری آتش بس در غزه و محکومیت حماس به دلیل عملیات نظامی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و همگام با اسرائیل برای شکست این جنبش بود.

در قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت که دارای هفت بند می‌باشد، آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه خاطرنشان می‌کند که اجرای این پیشنهاد می‌تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

الف) مرحله ۱: آتش بس فوری، کامل با آزادی گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان، بازگرداندن اجساد برخی از گروگان‌های کشته شده، تبادل اسرای فلسطینی، عقب نشینی اسرائیلی‌ها از مناطق پرجمعیت غزه، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه‌ها و محله‌های خود در تمام مناطق غزه، از جمله در شمال، و همچنین توزیع ایمن و مؤثر کمک‌های بشردوستانه در مقیاس بزرگ در سراسر نوار غزه.

(ب) مرحله ۲: با توافق طرفین، پایان دائمی خصومت ها، در ازای آزادی همه گروگان‌هایی که هنوز در غزه هستند، و خروج کامل نیرو‌های اسرائیلی از غزه.

(ج) مرحله ۳: شروع یک طرح بازسازی چند ساله بزرگ برای غزه و بازگرداندن اجساد همه گروگان کشته شده که هنوز در غزه هستند به خانواده هایشان.

این قطعنامه تاکید می‌کند اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشور‌های عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می‌کند.

در این قطعنامه همچنین آمده است: این قطعنامه تعهد تزلزل ناپذیر خود را به چشم انداز راه کار دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرز‌های امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل زندگی می‌کنند، تاکید می‌کند و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می‌کند. / ایرنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس خصوصی و مخفی فرزاد فرزن و همسرش / حیرت می کنید !