هزار نفر از منطقه کردنشین عراق به حج رفتند!‌


هزار نفر از منطقه کردنشین عراق به حج رفتند!‌

اقلیم کردستان گفته بیش از هزار نفر از این منطقه به صورت قاچاقی به عربستان رفتند تا در مراسم حج شرکت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شماری از شهروندان اقلیم کردستان عراق، کە بە منظور بە جا آوردنمناسک حج راه‌های قاچاق و غیر قانونی را در پیش گرفتەاند، در صحراهای شمالی عربستان سعودی سرگردان شدە و با انتشار ویدیوهایی در شبکەهای اجتماعی درخواست کمک کردەاند.

نەبەز اسماعیل، سخنگوی وزارت اوقاف و امور ادیان و مذاهب اقلیم کردستان، در گفت‌وگو با رسانه‌ها در این‌بارە گفتە است: «کسانی کە بە طور قاچاق برای شرکت در مراسم حج، بە عربستان سعودی سفر کردەاند، در وضعیت نامناسبی قرار دارند و جان آن‌ها در خطر است. اما در عین حال ما نمی‌توانیم بە آن‌ها کمک کنیم».

همزمان رسانه‌های کردی می‌گویند کە پاسخ دولت‌‌های عربستان سعودی و عراق نیز برای کمک بە این افراد منفی بودە است.

بر ا‌ساس تصاویری کە در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدە است، شماری از شهروندان اقلیم کردستان در منطقەای بیابانی دیدە می‌شوند و می‌گویند کە "بدون آب و غذا، سرگردان شدەاند". پخش این تصاویر واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی بە دنبال داشتە و به مباحث زیادی دامن زدە است، از جملە اینکە این نوع حج "شروط شرعی" را برای اجرای این فریضه دینی رعایت کرده است یا نه.

گفتە می‌شود کە این افراد بە دو شیوە وارد خاک عربستان شدەاند. دستە اول کسانی هستند کە بە طور قاچاق و غیر قانونی از مرزهای شمالی عربستان وارد خاک این کشور شدەاند و دستە دوم افرادی هستند کە پیشتر ویزای مناطق گردشگری در حاشیه سواحل خیلخ فارس را دریافت کردە و حال در صدد آن هستند کە خود را بە مراسم حج برسانند.

دقیقا مشخص نیست کە شمار این افراد چه تعداد است، اما مسئول وزارت اوقاف و امور ادیان و مذاهب اقلیم کردستان در استان سلیمانیە تخمین زده شمار آن‌ها بیش از هزار نفر باشد.

این افراد حتی اگر بتوانند خود را به بقیه زائران برسانند با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند، از جملە کرایه هتل و محل سکونت، حمل‌ونقل عمومی و مخفی ماندن از دید سیستم امنیتی عربستان.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم زیباترین دختران ایرانی ! / هم جذاب ترین هم خوش اندام ترین !