سیر باقلا شوشتری


سیر باقلا شوشتری

سیرباقلا از غذاهای محلی شوشتر است که برای تهیه آن از مواد اولیه ساده گیاهی استفاده می‌شود. این غذا در شوشتر بسیار معروف است و به همین خاطر است که در سرزمین خوزستان به مردمان شوشتر لقب “او بُقله خور” را داده‌اند. برای افرادی که به رژیم غذایی گیاهخواری علاقمند هستند توصیه می شود که حتما این غذا را امتحان کنند. مواد لازم باقلا خشک نیم...

سیرباقلا از غذاهای محلی شوشتر است که برای تهیه آن از مواد اولیه ساده گیاهی استفاده می‌شود. این غذا در شوشتر بسیار معروف است و به همین خاطر است که در سرزمین خوزستان به مردمان شوشتر لقب “او بُقله خور” را داده‌اند. برای افرادی که به رژیم غذایی گیاهخواری علاقمند هستند توصیه می شود که حتما این غذا را امتحان کنند.

مواد لازم

باقلا خشک نیم کیلو، سیر چهار حبه بزرگ، اناردون آسیاب شده یک و نیم قاشق غذاخوری، روغن به مقدار لازم، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

باقلاهای خشک را برای مدت ۴۸ ساعت در آب خیس کنید و طی این مدت آب آن را چندین مرتبه عوض کنید. پس از این مدت باقلاها را آب پز کنید. می‌توانید برای سرعت بخشیدن به کار پخت، از زودپز استفاده کنید و باقلاها را برای مدت ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در زودپز بپزید. زمانی که باقلا کاملا مغز پخت شد، زیر شعله را خاموش می‌کنیم. آب باقلاها نباید کاملا بخار شود و تقریبا آب آن در قابلمه باید همسطح باقلاها باشد.

در یک ظرف جداگانه کمی روغن بریزید، سیرهای رنده شده و اناردون آسیاب شده را به آن اضافه کرده و کمی تفت دهید. به آن نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کنید. سس آماده شده را روی باقالی ها ریخته و می گذاریم تا یکی دو جوش بزند. سیر باقلای شما برای سرو آماده است.

در گذشته برای سرو سیرباقلا درون آب آن تلیت درست می‌کردند و باقلاهای پخته شده را بر روی تلیت‌ها می‌‌ریختند، روی آن پونه می زدند و نوش جان می‌کردند.

نکته

در خرید باقلا خشک دقت کنید. برخی انواع باقلاخشک ناپز هستند. انواع ناپز معمولا رنگ تیره دارند و اندازه آن‌ها کمی کوچک است. درحالی‌که باقلاهای خشکی که به راحتی می‌پزند رنگ روشن دارد و اندازه آن‌ها از انواع ناپز بزرگ‌تر است.

در حین پخت باقلا شعله را خاموش نکنید و به باقلا زمان ندهید تا سرد شود. سرد و گرم شدن باقلا حین پخت باعث ناپز شدن و یا دیرپز شدن آن می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی