آشنایی با فرهنگ مردمان گرجستان


آشنایی با فرهنگ مردمان گرجستان

در همان برخورد اول با گرجی ها، خوشرویی، ادب و مهمان نوازی آنها را احساس می کنید.

آشنایی با فرهنگ مردمان گرجستانبه گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما گرجستان سرزمین با تاریخ، فرهنگ و طبیعتی بی نظیر می باشد.اینجا روستاهایی با طبیعتی سرسبز دارد و شهرهایی با خیابان های سنگ فرش شده و کلیساهای قدیمی، فرهنگی ناب از پوشش، گفتار، موسیقی را دارد. درباره تاریخ این کشور قدیمی، خصوصیات مردمش، فرهنگ اصیل و غنی گرجی، نوع پوشش، و... چیز زیادی گفته نمی شود.
گرجستان یکی از قدیمی‌ترین کشورها و یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌ها را داراست. گرجستان در زمان باستان و تا قرن چهارم پیش از میلاد مسیح، " ایبریا " نام داشته، پس از آن هم حمله مغول ها و جنگ با صفویان را در تاریخ خود دارد و جدایی از اتحاد جماهیر شورویی در سال ۱۹۹۱ میلادی را.
فرهنگ غالب گرجستان که عنصرش گرجی است، با فرهنگ قفقاز مشترکات بسیاری دارد. درواقع گرجی ها نه روسی هستن نه ترک و نه فارس بلکه از فرهنگ مستقلی برخوردارند.
در همان برخورد اول با مردمان گرجی، خوشرویی، ادب و مهمان نوازی آن ها را احساس می کنید، در صورتی که با فردی رابطه فامیلی داشته باشند او را با نام کوچک صدا می زنند. آنها مانندمثلی ایرانی ها رسم " تعارف " دارند. سفره ای که برای مهمان می اندازند معمولا شامل چندین نوع غذاست و در طول پذیرایی سه بار به مهمان تعارف می کنند و بهتر است که مهمان هربار کمی غذا برداشته و تمامی غذاهای روی میز را هم بچشد و در آخر نظر مثبت خودش را درباره طعم غذا اعلام و تشکر کند.
غذاهای سنتی و مهم آن ها خاچاپوری (khachapuri)، خینکالی (Khinkali) و چاناخی (Chanakhi) که طعم آشنای گوشت، برنج و بادمجان را در خود دارند.
آشنایی با فرهنگ مردمان گرجستان
دین مردم آن ها مسیحیت و اسلام است. به زبان خود سخن گفته و با سیستم نوشتاری خود که یکی از قدیمی ترین سیستم های نوشتاری جهان است و " گرجی " نام دارد، می خوانند و می نویسند. نه تنها در اختراع زبان و خط، بلکه در خوشنویسی هم پیشرو بودند و قدیمی ترین کتاب‌های خوشنویسی شده گرجی متعلق قرن‌های اولیه میلادی است. در معماری، نقاشی و صورتگری هم از زمان باستان شهره بودند، و هنر کنده کاری، سفال سازی مجسمه سازی، میناکاری روی طلا و نقاشی را به خوبی و علمی می دانستند
موسیقی گرجی یکی از موسیقی‌های غنی و باستانی دنیا است و رقص گرجی یکی از رقص‌های سنتی منطقه ی قفقاز که انواع مختلفی دارد.
آشنایی با فرهنگ مردمان گرجستان

بازارهای محلی را هم از دست ندهید، سوغات گرجستان بسیار متنوع و زیباست. شاید جذاب ترینش لباس های محلی آن ها باشید که مدل مردانه اش، کلاه هایی نمدی دارد و لباس هایی ضخیم و پشمی و مدل زنانه آن ها، پارچه هایی رنگارنگ با جنسی لطیف و طرح هایی چشم نواز. صنایع دستی آن ها هم شامل انواع مجسمه های فلزی و چوبی، بشقاب های رنگارنگ، فرش و گلیم، انواع خنجر و شمشیرهای تزئینی و پیاله هایی که از شاخ گاو و بزکوهی است.
آشنایی با فرهنگ مردمان گرجستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟