نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز


در ادامه مطلب قبلی “ راهنمای خرید بلیط ارزان هواپیما”, برای پاسخ به سوالاتی که در این چند روز پرسیده شد, نکاتی در متن زیر آورده شده که, میتونه به انتخاب پرواز مناسب، جلوگیری از جریمه شدن، بهترین زمان خرید بلیط، نیاز به ویزای ترانزیت و …کمک کنه. ممنون میشم اگر سوالی دارید بجای پیغام خصوصی زیر همین نوشته بپرسید تا برای دیگران هم قابل استفاده...

در ادامه مطلب قبلی “ راهنمای خرید بلیط ارزان هواپیما”, برای پاسخ به سوالاتی که در این چند روز پرسیده شد, نکاتی در متن زیر آورده شده که, میتونه به انتخاب پرواز مناسب، جلوگیری از جریمه شدن، بهترین زمان خرید بلیط، نیاز به ویزای ترانزیت و …کمک کنه.

ممنون میشم اگر سوالی دارید بجای پیغام خصوصی زیر همین نوشته بپرسید تا برای دیگران هم قابل استفاده باشه.

رزرو بلیط

آژانس های مسافرتی ایران می تونند قبل از خرید بلیط اون رو برای شما رزور کنند. رزرو بلیط هیچ هزینه ای نداره ولی تا وقتی پول رو پرداخت نکنید بلیط قطعی نیست. در واقع وقتی هنوز از برنامتون مطمئن نیستید ولی نگران افزایش قیمت بلیط هستید میتونید از آژانس درخواست کنید بلیط رو رزرو کنه تا اون بلیط با اون قیمت برای شما محفوظ بمونه. مدت زمانی که سیستم رزرواسیون بلیط این رزرو رو برای شما حفظ میکنه بسته به قوانین ایرلاین و کلاس پروازی از چند ساعت تا چندین روز متغیر هست و بعد از اون زمان رزرو شما بطور اتوماتیک کنسل میشه و امکان خرید یا رزرو اون بلیط برای دیگران فراهم میشه. این رزرو برای ارائه به سفارت خانه ها و دریافت ویزا هم کاربرد داره.

بهترین زمان خرید بلیط

تقریبا تمام ایرلاین های دنیا کلاس های مختلف پروازی با قیمت های متفاوتی دارند. معمولا هرچه زودتر بلیط رو خریداری کنید شانس اینکه کلاس ارزونتری نصیبتون بشه بیشتره. شرکت های هواپیمایی با توجه به زمان باقیمانده تا پرواز، سرعت خریداری و پروازهای رقیبشون توی اون مسیر، طوری کلاس های پروازیشون رو تنظیم می کنند که ضمن فروش بلیط با بالاترین نرخ حداقل صندلی خالی رو داشته باشند. در موارد کمی ممکنه در روزهای نزدیک به پرواز بلیط های خیلی ارزونی خریداری کرد ولی این استثنا هست و توصیه من اینه هروقت برنامه سفرتون قطعی شد برای خرید بلیط اقدام کنید.

نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پروازنکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز لذت بردن از کوهستان های تبت در پرواز به سوی شانگری لا

ارزانترین زمان سفر

سعی کنید اگر شرایط کاری و مرخصیتون اجازه میده برای سفر خارجی از تعطیلات طولانی بویژه عید نوروز دوری کنید. یا اگر چاره ای بجز استفاده از این تعطیلات ندارید حتما پروازهاتون رو ماه ها قبل خریداری کنید.

برای پروازهایی که مبدا و مقصدش خارج از ایرانه هم باید از تعطیلات اون کشور هدف دوری کرد. بطور کلی وسط هفته یعنی چهارشنبه ها میشه پروازهای ارزونتری پیدا کرد.

توجه کامل به تمام شرایط بلیط پرواز

قبل از نهایی کردن خرید بلیط همه شرایط کلاس پروازی که می خرید مطالعه کنید. چند عدد چمدان میتونید تحویل بار بدهید (Check in luggage) و وزن و سایز هر کدوم چقدر میتونه باشه، چند عدد کیف دستی میتونید داخل کابین ببرید (Cabin bag) و وزن و سایز اونها چه محدودیت هایی داره، جریمه کنسل کردن و یا تغییر تاریخ بلیط چقدره، ساعت پرواز و …

دقت در مطالعه و بررسی این شرایط موقع خرید از چیپ ایرلان ها باید چندین برابر باشه!

اگر بلیط چندمسیره گرفتید از همه مسیرهای پروازی خریداری شده استفاده کنید

این مورد رو با مثال توضیح میدهم. شما یک بلیط از ایرلاین آلیتالیا خریداری می کنید که شامل مسیرهای پروازی، از تهران به رم، از رم به پاریس و از پاریس به تهران هست. به رم که رسیدین، اگر تصمیم بگیرید زمینی به پاریس برید، وقتی روز پروازتون برای برگشت به تهران، به فرودگاه پاریس می رید، به شما اجازه سوار شدن به هواپیما داده نخواهد شد!

در واقع اگر یکی از مسیرهای پروازی رو استفاده نکنید به احتمال بالای ۹۰ درصد، مابقی مسیرها توسط شرکت هواپیمایی کنسل خواهد شد.

نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پروازنکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز فرودگاه اورلی پاریس

فرودگاه

بعضی از شهرهای بزرگ چندین فرودگاه دارند که بعضی هاشون ممکنه خیلی از شهر فاصله داشته باشند. شناسایی فرودگاهی که پرواز شما از اونجا یا به اونجا هست، فاصله اون تا مرکز شهر، هزینه تاکسی و حمل و نقل عمومی و اینکه در ساعتی که شما نیاز دارید اصلا حمل و نقل عمومی وجود داره یا نه میتونه از سورپرایز شدنتون جلوگیری کنه. به عنوان مثال فرودگاه چارلرویی بروکسل ۶۰ کیلومتر با خود بروکسل فاصله داره و ارزونترین وسیله ای که بشه این مسیر رو طی کرد اتوبوس های ۱۴ یورویی فرودگاه هست.

نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پروازنکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز ترک فرودگاه فارو پرتغال به مقصد فرودگاه چارلرویی بلژیک با رایان ایر
نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پروازنکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز تبلیغ بامزه توی فرودگاه چارلرویی که البته قیمت 5 یورو واقعیت نداره! این پسرک نماد شهر بروکسل هست و همه جای شهر میشه مجسمه هاش رو دید

ترانزیت

وقتی پروازتون تا مقصد مستقیم نیست و توی یک فرودگاه مجبور به عوض کردن پرواز هستید حواستون به زمان ترانزیت باید باشه. اگر بدلیل نداشتن ویزای اون کشور نتونید از فرودگاه خارج بشید زمان ترانزیت طولانی علاوه بر خستگی میتونه هزینه غذا و نوشیدنی زیادی هم به شما تحمیل کنه. ضمن اینکه زمان ترانزیت خیلی کم هم میتونه باعث بشه نتونید به موقع از پرواز اول پیاده بشید و به پرواز دوم برسید!

نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پروازنکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز پرواز نایروبی به شارجه با ایر عربیا. دونستن اینکه 18 ساعت ترانزیت توی فرودگاه کثیف شارجه منتظرمه سخت بود

ویزای ترانزیت

یک سری کشور ها برای توقف توی فرودگاهشون و تعویض هواپیما ویزایی به اسم ویزای ترانزیت درخواست می کنند. البته این ویزا برای شهروندان کشورهای محدودی از جمله ایران اجباری هست. همه کشور های اروپایی حوزه شینگن برای توقف هر چند کوتاه توی فرودگاه شون این ویزا رو درخواست می کنند. البته اگر مقصد نهایی شما آمریکای شمالی باشه نیازی به دریافت ویزای ترانزیت شینگن ندارید.

برای بعضی از کشورها هم اگر توقف توی فرودگاه از مدت زمان خاصی بیشتر باشه شما نیاز به دریافت ویزای ترانزیت دارید. مرجع مشخص و جامعی برای فهمیدن اینکه تعویض هواپیما در کشوری نیاز به ویزای ترانزیت داره یا نه وجود نداره. برای ایرلاین هایی که به ایران پرواز دارند آژانس های مسافرتی در این زمینه اطلاعات کامل دارند ولی برای سایر کشورها باید توی سایت وزارت خارجه اون کشور، سایت ایرلاین و یا گوگل دنبالش بگردید. موردی که من بهش نیاز پیدا کردم، هواپیمایی آویانکای کلمبیا برای رفتن از پرو به ونزوئلا بود. کشور کلمبیا برای زمان ترانزیت بیش از ۲۴ ساعت توی فرودگاه ویزای ترانزیت رو برای بعضی از کشورها (شامل ایران) اجباری کرده.

پرواز بصورت رفت و برگشت

خرید پرواز بصورت رفت و برگشت میتونه توی هزینه ها صرفه جویی کنه. معمولا قیمت یک بلیط رفت و برگشت از مجموع بلیط رفت و بلیط برگشت (بصورت جداگانه) کمتره. پرواز تهران-نایروبی با هواپیمای قطری بصورت رفت و برگشت ۷۹۰ دلار هست در صورتیکه اگه پرواز رفت و برگشت رو بصورت جداگانه خریداری کنیم هر کدوم نه نصف این قیمت، بلکه ۶۰۰ دلار هست.

در یک مورد جالب وقتی داشتم برای پرواز ریودوژانیرو به ایگواسو در برزیل سرچ می کردم با توجه به زمان دو روزه تا پرواز نتونستم بلیط ارزونتر از ۲۰۰ دلار پیدا کنم. وقتی بصورت رفت و برگشت سرچ کردم موفق شدم یک بلیط دو طرفه به قیمت ۱۵۰ دلار بخرم که فقط رفتش رو استفاده کردم.

علاوه بر صرفه جویی در هزینه این رو هم بخاطر داشته باشید که بسیاری از کشورها در صورتی که فقط بلیط رفت به اون کشور رو داشته باشید و بلیط خارج شدن از اونجا رو خریداری نکرده باشید اصلا اجازه وارد شدن به اون کشور رو به شما نخواهند داد.

خرید بلیط بصورت آنلاین یا از طریق آژانس مسافرتی

در ایران قیمت بلیط ها از طریق آژانس یا خرید بصورت آنلاین معمولا تفاوتی نداره. البته آژانس ها میتونن از درصد کارمزد فروش بلیط (۱۰ الی ۱۵ درصد متغیره) مبلغی رو به شما تخفیف بدهند.

در سایر کشورها مواردی که من دیدم خرید بلیط هواپیما بصورت آنلاین خیلی مقرون به صرفه تر هست. تجربه جالبی که خود من چند سال پیش هنگام خرید پرواز کوالالامپور به سنگاپور داشتم به این صورت بود که اول رفتم دفتر ایرآسیا در مرکز کوالالامپور و قیمت بلیط رو ازشون پرسیدم. برای تاریخ مورد نظر قیمت ۱۹۰ رینگت رو به من اعلام کردند. بعد با ماشین مخصوص خرید بلیط که اونجا گذاشته بودند همون پرواز رو چک کردم و قیمت ۱۵۰ رینگت رو دیدم. یک ساعت بعد که به محل اقامتم برگشتم و با لپ تاپ توی سایت ایر آسیا همون بلیط رو جستجو کردم قیمت ۱۰۰ رینگت رو دیدم. در کمال تعجب و وقتی با گوشی موبایل و از طریق اپلیکیشن ایرآسیا اون بلیط رو سرچ کردم قیمت ۸۰ رینگت رو به من داد و علی رغم سخت بودن خرید بلیط با موبایل (صفحه نمایش ۴ اینچی) همون ۸۰ رینگت رو خریدم. البته این مورد که اپلیکیشن از خود وبسایت یک ایرلاین ارزونتر باشه مورد نادری هست.

نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پروازنکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز فرودگاه چانگی سنگاپور لحظاتی بعد از پرواز هواپیما

استفاده از پیشنهادهای ویژه و تخفیف (offer) شرکت های هواپیمایی

تعدادی از شرکت های هواپیمایی به مناسبت های مختلف، همه یا تعدادی از مسیرهای پروازی رو در یک بازه زمانی محدود با تخفیف های خیلی خوبی ارائه می کنند. وقتی مسیرتون مکان های دوری مثل استرالیا یا آمریکای جنوبی باشه مبلغ این تخفیف ها هم قابل توجه هستند. با مراجعه مرتب به موتورهای جستجوی پرواز و یا ثبت نام توی خبرنامه شرکت های بزرگ هواپیمایی میتونید از این تخفیف ها با خبر بشید.

برای روشن تر شدن مطلب مثال های زیر میتونه مفید باشه:

مثال اول:

اگر مقصد من کشور برزیل باشه اولین کار، شناسایی شهرهای بزرگ و توریستی اون هست که اکثر پروازها به اونجا انجام میشه. سائوپائولو به عنوان بزرگترین شهر آمریکای جنوبی بیشترین پرواز رو هم داره. پروازهایی که از فرودگاه امام خمینی به سائوپائولو میرن، توی یکی از کشورهای عربی، استانبول یا یکی از پایتخت های اروپایی توقف دارند. پروازهای اروپایی بدلیل نیاز به ویزای ترانزیت شینگن و دردسرهاش هر چقدر هم که ارزون باشند از گزینه های من حذف میشند. از بین پروازهای عربی هم اتحاد با قیمت ۱۱۹۰ دلار برای رفت و برگشت مهرماه ۱۳۹۵ ارزونرتین نرخ رو پیشنهاد میده. قبل از انتخاب نهایی یک سرچ هم برای پروازهای استانبول به سائوپائولو می کنم. در صورتی که پرواز خیلی ارزونی پیدا کنم میتونم خودم رو زمینی یا با یک پرواز چارتر ارزون به استانبول برسونم. هواپیمایی لوفتانزا پروازی با قیمت ۷۳۵ دلار از استانبول به سائوپائولو داره ولی باز هم بدلیل نیاز به ویزای ترانزیت شینگن خط میخوره و انتخاب نهایی من همون پرواز اتحاد از تهران به سائوپائولو به همراه توقف در ابوظبی هست.

مثال دوم:

فرض کنید بخوام اوایل مهر ۱۳۹۵ از ورشو در لهستان به پورتوی پرتغال برم. هرچی سرچ کردم نتونستم مسیر ریلی بین این دو شهر پیدا کنم که اگر هم پیدا میشد قیمتش از چند صد دلار کمتر نبود. طی کردن این مسیر با اتوبوس ۵۸ ساعت زمان میبره و قیمت بلیطش هم ۱۹۷ دلار هست. طی کردن این مسیر ۳۲۰۰ کیلومتری با ماشین شخصی هم حدود ۳۰ ساعت زمان نیاز داره ضمن اینکه هزینه بنزین خودرو حدود ۴۰۰ دلار خواهد شد. با یک سرچ ساده توی سایت کایاک میبینم پرواز مستقیم ویز ایر ۱۳۵ دلار و پرواز رایان ایر با یک توقف ۶ ساعته توی پاریس ۵۵ دلار قیمت داره. اگر نحوه سرچ رو به جای یک طرفه به چند مسیره تغییر بدم و به جای ۶ ساعت سه روز توقف توی پاریس داشته باشم باز هم قیمت همون ۵۵ دلاره و شهر پاریس رو بدون هزینه رفت و آمد به اون میتونم ببینم.

نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پروازنکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز نحوه جستجوی من در سایت کایاک برای مسیر ورشو به پورتو به همراه توقف در پاریس
نکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پروازنکاتی سودمند برای خرید بلیط و انتخاب پرواز نتیجه جستجوی من در سایت کایاک برای مسیر ورشو به پورتو به همراه توقف در پاریس

چون من با کوله پشتی سفر می کنم و سایز کوله ۶۰ لیتری من هم در چهار چوب قوانین رایان ایر برای کیف کابین هست پس هیچ نیازی به پرداخت پول اضافی برای بار هم ندارم. میبینید که با انتخاب پرواز که در اول به نظر گزینه گرون قیمتی به حساب میاد چقدر میشه در هزینه ها صرفه جویی کرد.

بازنشر مطالب بالا بطور جزئی بدون ذکر منبع و بطور کامل بدون هماهنگی با نویسنده مجاز نمی باشد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاثیر شگفت انگیز رابطه جنسی بر زیبایی زنان