کارشناسان بانک مرکزی برای ارزش گذاری گوهر سنگ ها در مشهد شعبه ایجاد کنند


عبدالصمد رحیمی رئیس اتحادیه فیروزه و عقیق تراشان خراسان: کارشناسان بانک مرکزی برای ارزش گذاری گوهر سنگ ها در مشهد شعبه ایجاد کنند اتحادیه فیروزه و عقیق تراشان خراسان کانونی برای گرد هم آمدن اعضای فعال است که از 44 سال پیش تاکنون برای همفکری ارتقای شغلی و دفاع از حقوق صنفی اعضا تشکیل‌شده، هرچند این روزها اتحادیه حال‌وروز خوشی...

کارشناسان بانک مرکزی برای ارزش گذاری گوهر سنگ ها در مشهد شعبه ایجاد کنند [24 آگوست, 2017]

عبدالصمد رحیمی رئیس اتحادیه فیروزه و عقیق تراشان خراسان:

کارشناسان بانک مرکزی برای ارزش گذاری گوهر سنگ ها در مشهد شعبه ایجاد کنند

اتحادیه فیروزه و عقیق تراشان خراسان کانونی برای گرد هم آمدن اعضای فعال است که از 44 سال پیش تاکنون برای همفکری ارتقای شغلی و دفاع از حقوق صنفی اعضا تشکیل‌شده، هرچند این روزها اتحادیه حال‌وروز خوشی ندارد، اما شور و شوق اعضای آن‌که از پیر و جوان تشکیل‌شده با گرمای انرژی سنگ‌های زیبای این خطه همچنان این مجموعه را سرپا نگاه داشته است در این ارتباط گفتگویی داریم با آقای عبدالصمد رحیمی رئیس اتحادیه که تقدیم می‌شود.

اتحادیه چند عضو دارد، از چه زمانی تأسیس‌شده و چه هدفی را دنبال می‌کند؟
اتحادیه فیروزه و عقیق تراشان خراسان دارای 315 عضو است که تعداد 263 پروانه معتبر و 52 پروانه در دست اقدام و بررسی می باشد. زمان تأسیس اتحادیه سال 1352 است. از مهم‌ترین اهداف اتحادیه، سامان دادن به نحوه تهیه و توزیع فیروزه و نظارت بر فروش آن توسط اعضاء و رابط بین اعضاء و ارگان‌های دولتی می باشد.

اتحادیه در دو بخش آموزش و پیگیری مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان چه نقشی را ایفا می کند؟
اتحادیه تا قبل از انقلاب و همچنین تا اواسط آن به‌واسطه فراوانی فیروزه نیشابوری ناتراش (راف) و پرتعداد بودن تراشندگان فیروزه و واحدهای صنفی که مشغول به کار بودند، در تراش فیروزه مشکلی نداشتند ولی به‌مرورزمان و با کمبود مواد خام (راف)، اکثر واحدهای صنفی تراشکار تعطیل‌شده و همچنین به دلیل گرانی بیش‌ازحد فیروزه آموزش به افراد مبتدی از این سنگ گران‌بها میسر نمی‌شود. شایان‌ذکر است مشکل اصلی تولیدکنندگان خبره و حرفه ای مشهد در دسترس نبودن فیروزه ناتراش با قیمت مناسب از معدن است و هر چه اتحادیه پیگیری کرده متاسفانه نتیجه مطلوبی را به همراه داشته است.

انتظار شما از مسوولان چیست؟
انتظار اتحادیه از مسوولان به خصوص در سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که در برنامه‌ریزی سریع به کمک اتحادیه شتافته و همچنین در فراهم کردن مواد اولیه فیروزه به قیمت کارشناسی (کارشناسان اتحادیه و صنایع و معادن) و دادن تسهیلات کم‌بهره برای واردکردن ماشین‌آلات به‌روز برای تولید و ایجاد یک مجتمع بزرگ که در آن تولیدکنندگان گرد هم‌آیند ما را یاری دهند و باعث جذبه گردشگری و هم رونق بازار در این شغل با قدمت بالا و صنایع دستی بزرگ ایران شود.
چه اقدام‌هایی را برای ترویج مصرف تولیدات داخلی اصل و مقابله با تقلب در این بازار انجام داده‌اید؟
هدف اتحادیه اعتبار دادن به محصولات فیروزه اصیل نیشابوری است و در حال حاضر به‌طور قاطعانه با فروشندگان فیروزه‌های مصری، چینی و فیروزه‌های رنگ‌شده را به اسم فیروزه طبیعی نیشابوری می فروشند، برخورد می‌کند و با کمک بازرسان سازمان صنعت و معدن و اعزام کارشناسان با متخلفان واحدهای صنفی که به‌طور مستقیم این محصولات نامرغوب را به توریست‌های کشورهای همسایه عرضه می‌کنند، برخورد می کند. علاوه برآن نسبت به ارشاد و ترغیب آنان در تهیه و عرضه فیروزه اصیل نیشابوری اهتمام می‌ورزد.

استاندارد و اصالت گوهر سنگ ها در ایران چگونه تعیین می‌شود و کدام مرجع نظارت بر آن و همچنین رسیدگی به شکایات را برعهده دارد؟
در ایران شناخت فیروزه، عقیق و دیگر گوهرسنگ‌ها از قدیم تاکنون تنها از طریق افرادی خاص و باتجربه بالا که در امر تراش و خریدوفروش خبره بوده‌اند انجام می‌شده است و مرجع اصلی و یا وسیله بخصوصی برای تشخیص وجود نداشته است، مگر اینکه با آنالیز سنگ‌ها و تجزیه آن توسط دستگاه‌های پیشرفته و ایجاد آزمایشگاه‌های تخصصی این کار انجام شود. اتحادیه در حال حاضر به دنبال این مهم می باشد و با توجه به این‌که اتحادیه ازلحاظ وجود اعضاء خبره و باتجربه کمبودی ندارد لذا چنانچه تسهیلاتی در اختیار قرار بگیرد که بتوان تجهیزات فوق‌الذکر تهیه گردد می‌توانیم مرجع استاندارد و نظارت را به وجود آوریم.

استان در صادرات و واردات گوهر سنگ ها از چه جایگاهی برخوردار است و برای اعتلای جایگاه صادرات چه‌کارهایی باید صورت گیرد؟
استان هم‌اکنون در عرصه صادرات و واردات وضعیت خوبی ندارد و صادرات به‌صورت انفرادی و توسط اشخاص محدود و انگشت‌شمار صورت می‌گیرد و چنانچه ترتیبی اتخاذ گردد که کارشناسان بانک مرکزی که نسبت به ارزش‌گذاری گوهرسنگ‌ها و نقره جات اقدام می کنند و فقط در تهران مستقر هستند به‌طور ثابت در مشهد نیز شعبه‌ای ایجاد نمایند که صادرکنندگان نیاز به بردن اجناس خود به تهران نداشته باشند، کمکی به توسعه و اعتلای این بخش است. همچنین ایجاد امکانات برای صادرکنندگان چمدانی که در تمام دنیا مرسوم است با اصلاح قوانین صادرات و واردات به خصوص در بحث فیروزه نیشابوری انشا الله می‌تواند ما را به دوره صادرات طلایی این گوهرسنگ به‌مانند چند دهه قبل برساند.
در اینجا ذکر این نکته را ضروری می دانم با توجه به اینکه مشهد به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها معرفی‌شده است که این خود امری بسیار مهم و بااهمیت است ولی نگهداری آن به‌مراتب از به دست آوردن آن مهم‌تر و مشکل‌تر است. لذا تقاضا داریم که ارگان‌های ذی‌ربط در امر تبلیغات داخلی و برون‌مرزی به کمک ما بشتابند تا قبل از اینکه مانند فرش دستباف ایرانی جایگاه خود را در دنیا از دست بدهیم نه‌تنها جایگاه خود را از دست ندهیم بلکه بتوانیم باخرد جمعی و احیاء امر صادرات این فرصت را به بهترین نتیجه برسانیم.

برنامه آن اتحادیه برای استفاده از فرصت طلایی مشهد به‌عنوان شهر صنایع دستی گوهرسنگ‌ها چیست؟
اتحادیه با فراهم کردن بستر تولید و توزیع و نظارت دقیق آمادگی این را دارد که از موقعیت به‌دست‌آمده بیشترین بهره‌برداری را بنماید و با ترغیب اعضاء به مشارکت در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی خارج از کشور و کنترل کیفیت و فروش فیروزه طبیعی و اصیل بر آن است که از این فرصت طلایی حداکثر بهره را به دست آورد.

برچسب ها : رئیس اتحادیه فیروزه و عقیق تراشان خراسان - عبدالصمد رحیمی - گوهر سنگ


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان