نماینده لنجان در مجلس: ذوب آهن برای رفع مشکلات آلایندگی خود تلاش کند


نماینده لنجان در مجلس: ذوب آهن برای رفع مشکلات آلایندگی خود تلاش کند

اصفهان - ایرنا - نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی از شرکت ذوب آهن اصفهان خواست برای برطرف کردن آلایندگی های این کارخانه تلاش کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ' محسن کوهکن ریزی ' در مطلبی که بر روی کانال تلگرامی خود قرار داد، اظهارکرد: ظرف سه دهه گذشته، ذوب آهن اقدام هایی را برای کاهش آلایندگی انجام داده است.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر ذوب آهن با نگاهی جدی تر برای برطرف کردن آلایندگی های کارخانه تلاش کرده است اما این روند همچنان نظر ما را تامین نمی کند.
نماینده مردم لنجان در مجلس اضافه کرد: اگر بعضی مواقع با این کارخانه همراهی می کنیم به دلیل وضعیت مالی و مشکلات این کارخانه است.
وی تاکید کرد: به رغم همه مشکلاتی که ذوب آهن با آن درگیر می باشد اما انتظار است؛ اصلاح سیتم کنورتور شماره یک و سه این مجموعه با سرعت هرچه بیشتر اجرایی شود.
کارگاه کنورتور با جذب چدن ارسالی از کوره بلند، آن را به فولاد مذاب تبدیل می کند.
در طی این فرآیند، دود و غبار نارنجی رنگی از آن متصاعد می شود که آلاینده است و برای برطرف شدن آلایندگی آن از فلیترهای غبارگیر استفاده می شود.
وی در این مطلب با اشاره به اینکه در دهه 1340 هوای شهرستان لنجان از پاکترین هوای شهرستان های کشور بود اضافه کرد: با استقرار کارخانه ذوب آهن در این شهرستان به دلیل آنکه اولین کارخانه صنعت فولاد کشور بود و دستور ملوکانه را به همراه داشت، بدون در نظر گرفتن حقوق مردم بیش از 30 هزار هکتار در اختیار این کارخانه قرار گرفت و سند سیم سربی برای آن صادر شد.
نماینده مردم لنجان در مجلس با اشاره به اینکه در آن زمان شهرستان لنجان روستایی معروف به «ریز» بود ، تصریح کرد: زمانی که نقشه ذوب آهن را مشخص کرده بودند حتی حریم روستای آن زمان را در نظر نگرفته بودند.
وی در ادامه به آلایندگی این کارخانه اشاره و اضافه کرد: کسانی که این صنعت را راه اندازی کردند به هیچ عنوان به وضعیت آینده و پیشرفت شهر فکر نکرده و تنها برای آنها احداث کارخانه ذوب آهن مهم بود.
کوهکن اضافه کرد: پسآب صنعتی، گازها و موادی که بر اثر تولید فولاد از دودکش های این کارخانه متصاعد می شود دو منشا آلایندگی در منطقه است.
وی در عین حال به اقدام های ذوب آهن اصفهان برای بهبود شرایط زیست محیطی و کاهش آلایندگی های ناشی از این کارخانه اشاره کرده و آورده است: اقدام هایی که کارخانه ذوب آهن طی سال های گذشته تاکنون در راستای ارتقای وضعیت زیست محیطی انجام داده و برای مردم محسوس است، فلور زدایی و سیانور زدایی از پسآب صنعتی کارخانه و بازگرداندن پسآب به چرخه مصرف صنعتی و و پوشیده شدن لاگونهای این کارخانه است.
ذوب آهن اصفهان بزرگترین واحد فولاد سازی قطعات ساختمانی در ایران است.
این شرکت فولادسازی، سال گذشته 2.7 میلیون تن فولاد خام تولید کرد.
در عین حال روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان اعلام کرد: کنورتور شماره 2 این شرکت توسط یک شرکت آلمانی با 40 میلیارد تومان هزینه اصلاح و طی مراسمی در اسفند سال گذشته (95) با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بهره برداری رسید.
شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه اصلاح سیستم کنورتور شماره یک و سه این کارخانه نیز با تکیه بر توان متخصصان داخلی طراحی بومی شده و مراحل آزمایشی خود را طی می کند اضافه کرد: اصلاح و بازسازی فلیترهای کنورتور شماره یک و سه ذوب آهن اصفهان با یک میلیارد تومان توسط کارشناسان داخلی در حال انجام است.

** نوسازی ناوگان حمل و نقل و احداث قطار حومه ای نیاز شهرستان لنجان است
کوهکن همچنین آلودگی ناشی از تردد زیاد وسایل نقلیه به دلیل موقعیت جغرافیایی شهرستان لنجان را عامل دیگر افزایش آلایندگی در این شهرستان
بیان کرده و آورده است: مردم ما باید بدانند شهرستانی که در مواقعی از سال دوربین های موجود در خیابان های آن در یک ساعت تردد بیش از 38 هزار خودرو را ثبت می کند به معنای آن است که سرب متصاعد شده از خودروها یکی دیگر از آلایندگی های تهدید کننده شهرستان لنجان است.
نماینده مردم لنجام در مجلس شورای اسلامی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل و راه اندازی هرچه سریع تر قطار حومه ای بین این شهرستان و مرکز استان تاکید کرد.
شهرستان لنجان در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سوپر گل آلومینیوم به پرسپولیس +فیلم