نبود حمایت و سرمایه‌گذاری فیلم‌سازان را مجبور به نقش‌فروشی می‌کند


نبود  حمایت  و  سرمایه‌گذاری  فیلم‌سازان را مجبور به  نقش‌فروشی  می‌کند

عوامل سریال "خرد و کلان" در میزگرد تسنیم تاکید کردند: نبود "حمایت" و "سرمایه‌گذاری" فیلم‌سازان را مجبور به "نقش‌فروشی" می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، در حالی که زمینه‌های تولید برنامه‌ای سریالی با عنوان خرد و کلان به سفارش معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در منطقه گردشگری روستای انجدان استان مرکزی در حال آماده‌سازی است نشست عوامل این سریال در خبرگزاری تسنیم استان مرکزی حضور یافته و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف خبری این مجموعه در نشستی با خبرنگاران تسنیم شرکت کردند.

بررسی اهداف و نحوه ساخت این سریال مشکلات و نیازهای اجرایی طرح و کار، همچنین وضعیت فیلم و سریال و بازیگری در عرصه هنرهای نمایشی امروز کشور از جمله موضوعات مورد بررسی و بحث در این نشست بود.

در این نشست بازیگران سریال نیز در مصاحبه‌ای تفصیلی در حوزه‌های مختلف این سریال و موضوعات روز سینمای ایران با خبرنگاران تسنیم به گفت‌و‌گو پرداختند.

در یک روز تابستانی میزگردی با عوامل این برنامه در خبرگزاری تسنیم داشتیم تا از روند تولید و اجرای برنامه‌هایشان برای ما بگویند، "غلامی" کارگردان سریال به همراه بازیگران سریال "عزت‌الله رمضانی‌فر"، "فریده دریا مجد"، "محسن دلیخون" و "شادی محمدپور" در این میزگرد میهمان خبرگزاری تسنیم مرکزی بودند که مشروح این میزگرد را می‌توانید در ذیل مشاهده کنید.

تسنیم: خیلی خوشحالیم که به خبرگزاری تسنیم تشریف آوردید، در ابتدا می‌خواستیم درباره سازوکار این برنامه صحبت کنید، لطفا در مورد چگونگی اقدامی که در استان در حال برگزاری است و بازخورد آن توضیحی بدهید؟

غلامی: قرار بر این است که در شهر اراک روستای انجدان مجموعه تلوزیون-کمدی را آغاز به کار کنیم. "خردوکلان"

به نقاط مختلف در استان‌های مختلف سرزدیم و بازدید داشتیم اما با توجه به شرایط ویژه موجود در روستای انجدان این روستا انتخاب شد تاکنون 3ماه از انتخاب این روستا می‌گذرد و مدام برای هماهنگی و انجام اقدامات ابتدایی در رفت‌و‌آمد هستیم.

سریال خردوکلان یک مجموعه کمدی است و در راستای بحث اقتصادمقاومتی و تولید و اشتغال پیش می‌رود، در این مجموعه یکسری فعالیت‌های اشتغال‌زایی و اجتماعی که روستاییان می‌توانند پیرامون خود داشته باشند وجود دارد.

یک روستای آرمانی در یک ایرانی کوچک را در ذهن ترسیم کردیم که بتوانیم به تصویر بکشیم، به هر حال بعد از پیروزی انقلاب اکثر جمعیت ما شهرنشین شده‌اند و این شهرنشین شدن تولید روستا را کم می‌کند این در حالی است که بیش از 65 درصد جمعیت کشور ما شهری هستند در صورتی که باید اینجا توجهات ویژه‌ای به سمت روستا‌ها شود و طبیعت‌های بکر و شرایط گردشگری و تولید و اشتغال‌زایی و کشاورزان در نظر قرار بگیرد.

ما تصمیم گرفتیم که این اقدام را عملی کنیم و در این روستای آرمانی توجه داشته باشیم که هرچه فعالیتی که در فضای روستایی می‌تواند اتفاق بیفتد را در این کار به آن توجه کنیم و یک روستای ایرانی سنتی در کنار مدرنیزه را به تصویر بکشیم.

بسیاری از لوکیشن‌ها و فضاها آماده شده است و در حدود 40 درصد از لوکیشن‌ها باید ساخته شود اما ما به دلیل اینکه این کار به سفارش معاونت روستایی و عشایری و مناطق محروم ریاست جمهوری در حال ساخت است بنابراین با توجه به سال اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفتیم این کار را با هزینه‌های کمتر و مشارکت تمام دستگاه‌‎هایی که می‌توانند در کشور و استان‌ها حضور داشته باشند کار را از پیش ببریم.

نبود "حمایت" و "سرمایه‌گذاری" فیلم‌سازان را مجبور به "نقش‌فروشی" می‌کند

غلامی: حمایت از هنر و هنرمندان باشد، می‌توان مفاهیم مهمی چون اقتصادمقاومتی را برای مردم عینی‌سازی کرد

یک بخشی از ساخت‌وساز‌ها برعهده دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته که با این روند تا اوایل شهریور‌ماه کلید این کار آغاز می‌شود و از آن‌جایی که این سریال آبان ماه در هفته روستا پخش می‌شود بتوانیم کار خود را پیش ببریم.

بیش از 40 نفر بازیگر اصلی در این مجموعه حضور دارند و قرار است نیمی از این افراد از بازیگران حرفه‌ای و نیمی دیگر از بازیگران بومی استان مرکزی و روستای انجدان استفاده شود.

در این داستان ما قهرمان نداریم و قهرمان ما خود روستا است و اهالی روستا به عنوان بازوهای روستا با توجه به فعالیتی که دارند نقش و جایگاه روستا را ویژه‌تر می‌کنند و جالب این است که شخصیت‌های پدربزرگ و طلاخانم که همان مادربزرگ است شخصیت‌هایی هستند که تاکنون به این صورت دیده نشده‌اند که در قسمتی از این سریال پدربزرگ و مادربزرگ بر پاراگلایدر سوار می‌شوند و نمادی را نشان می‌دهند.

در این سریال پدربزرگ و مادربزرگ دارای شغل و حرفه‌هایی هستند، به این صورت که طلا خانم دارای یک کارگاه پارچه و نخ‌های سنتی دارد که حتی تجار خارجی برای تهیه کالا به این کارگاه مراجعه می‌کنند.

این ویژگی‌هایی که شما می‌بینید این است که شخصیت‌های پدربزرگ و مادربزرگ به جای اینکه نوه داری کنند به این شغل و حرفه خود رسیدگی می‌کنند و همچنین پدربزرگ دراین فیلم به شغل دباغی مشغول است و به این صورت در این سریال به هر گوشه روستا که نگاه می‌کنیم یک شغل یا حرفه مشاهده می‌شود.

رمضانی فر: روستاهایی که در آن سریال ساخته می‌شود یک امتیاز بزرگ برای روستا محسوب می‌شود به این دلیل که در گذشته ما در هر روستایی ساخت سریال و فیلم را انجام دادیم پس از مدتی بهای زمین‌های آن روستا افزایش پیدا کرد.

برای مثال سریال علی البدل بعد از پخش سریال بازدید مردم از روستاها زیاد شد به حدی که برای ورود به روستا باید مبلغی به عنوان ورودیه پرداخت می‎کردند که این ها فرصت‌های طلایی برای روستا‌هاست که مردم انجدان هم امیدوارم با تمام توان خود برای ساخت سریال کمک کنند.

تسنیم: چه شد بازی در چنین برنامه‌ای آن هم در بخش روستایی را پذیرفتید؟

رمضانی‌فر: این سریال در مورد یک خانواده است که دارای پدریزرگ و مادربزرگ هستند که من در نقش پدربزرگ و فریده دریامج در نقش مادربزرگ هست که این خانواده یک نوه مخترع دارند، که در پس اتفاقاتی که در این روستا می‌افتد ماجراهای جالبی پیش‌می‌اید، این سریال تا حدودی زمینه طنز دارد و من هم از بازی در سریال‌های طنز لذت می‎برم.

نبود "حمایت" و "سرمایه‌گذاری" فیلم‌سازان را مجبور به "نقش‌فروشی" می‌کند

رمضانی‌فر: استعداد، علاقه و پشتکار سه لازمه حرفه بازیگری هستند

دریامجد: نخستین بار نیست که این کار را قبول کرده‌ام سال گذشته هم در یک فیلم به نام "قدم خیر" بازی کردم که آن هم در روستا‌های گیلان میان جنگل و کوه و روستایی اجرا شد که هنوز ناشناخته مانده است.

گیلان سرزمین مادری و زادگاه من است و من سریال قدم خیر را به این دلیل قبول کردم و این سریال را هم به سبب شناخته شدن روستای ناشناخته قبول کردم.

من با اینکه در گیلان زندگی کردم اما بسیاری از مناطق را هنوز نمی‌شناسم و از آن هم زیبایی طبیعت متحیر می‌شوم، در اراک کارهای بسیاری انجام داده ام اما تابه حال روستای انجدان را نمی‌شناختم و از نزدیک مشاهده نکرده بودم.

من به عنوان عضوی از این سرزمین می‌توانم در شناختن این زیبایی ها نقش داشته باشم و به همین دلیل این سریال را انتخاب کردم.

دلیخون: در وهله نخست به سبب صمیمیت من و کارگردان و در وهله دوم به سبب اینکه تاکنون در روستا کار انجام نداده بودم این سریال را قبول کردم و پس از بازدید از روستا بر تصمیم خود مصمم شدم.

به کار کمدی علاقه بسیار زیادی دارم و در این سریال همراه دو نفر دیگر نقش سه آدم خنگ را بازی می‌کنم که دنبال گنج هستند.

محمدپور: تیم این سریال بسیار حرفه‌ایست و دوستانه عمل می‌کنند واز انتخاب خود راضی هستم.

فضای روستا با فضای شهری متفاوت است واکثر مردم به آن علاقه دارند و به سبب اینکه در گذشت هم در سریال بازی کرده‌ام علاقه ام دوچندان است و همچنین شخصیت یاسمین یک شخصیت جدید برای من محسوب می‌شود.

تسنیم: قدری به حوزه بازیگری و هنر هفتم بپردازیم، به نظر شما در این بخش و در حوزه ساخت تولیدات سینمایی چه مشکلات می‌بینید؟

غلامی: مشکلی که وجود دارد همین اختلاف ها و قبول نداشتن هاست.موضوع اقتصاد مقاومتی با این هماهنگی به راحتی عملی می‌شود، زمانی که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی زا پیش می‌کشد و سال را به این نام نامگزاری می‌کند امام این ناهماهنگی و سردرگمی‌ها مارا از نتیجه درست دور می‌کند.

همه از رسانه ملی و هنرمند توقع دارند اما حمایتی انجام نمی‌شود که باید توجهی ویژه و حمایت ویژه‌ای از این موضوع و بخش به عمل آورد.

رمضانی‌فر: در ابتدا باید از کارهای پیش پا افتاده و ساده شروع کرد حتی اگر لازم باشد باید از جاروکشی شروع کنیم تا به جایگاه مورد نظر خود برسیم.

کار بازیگری بر 3پایه است استعداد، علاقه و پشتکار که هرسه لازمه این حرفه هستند.

چندی پیش از من خواستند از بین افرادی که دوره بازیگری را گذرانده‌اند افرادی را انتخاب کنم که از میان 80 نفر بیش از 90 درصد این افراد رد شدند که البته ایراد بزرگ این کلاس‌ها جمعیت زیاد آن‌هاست و رسیدگی به همه امکان ندارد و مسلم است که این کلاس‌ها تاثیر ندارد.

دریامجد: سرمایه‌گذاری باشد، هیچ کارگردانی حاضر به استفاده از نابازیگر نیست

دریامجد: همه مشکلات برمی‌گردد به نداشتن بودجه و حمایت نشدن و اگر کارگردان و تولید کننده حمایت شوند یچ کارگردانی فیلم خود را خراب نمی‌کند که بخواهد از نابازیگر استفاده کند.

سریال‌ها و فیلم‌هایی که ساخته می‌شود فاقد محتوا هستند و بازیگران سابقه دار وافرادی که درس این هنر را خوانده اند بیکار هستند و افراد نابازیگر که حتی الفبای بازیگری را بلد نیستند مشغول به کار هستند.

اما این نکته باید بیان شود این افراد به همان سرعت که وارد می‌شوند به همان سرعت هم از کار کنار می‌رود و باید افرادی که در راس کار هستند به این موضوع رسیدگی کنند و کارگردان‌های ما تن به این کار ندهند و در ازای پول کار را به افراد غیرحرفه‌ای ندهند.

دلیخون: از مشکلاتی که در سینما وجود دارد فروش نقش است، شخصی برای ساخت یک فیلم سینمایی که یک میلیارد هزینه در بر دارد مبلغ 400 میلیون از نابازیگر دریافت می کند و به آن‌ها نقش می‌دهد که سبب کاهش کیفیت فیلم می‌شود و دلیل اصلی این اتفاقات کمبود بودجه است.

بسیاری از بازیگران به‌نام بیکار هستند و دلیل این موضوع همان کمبود بودجه است.

نبود "حمایت" و "سرمایه‌گذاری" فیلم‌سازان را مجبور به "نقش‌فروشی" می‌کند

دلیخون: بسیاری از بازیگران به‌نام به دلیل نبود بودجه و حمایت بیکار هستند

محمدپور: حمایت از تولید توسط سینما وجود ندارد اگر این اتفاق بیفتد مسلما این مقدار افت ایجاد نمی‌شود.

حمایت وجود ندارد و کار بسیار سخت می‌شود و تولید کم و خواهان زیاد بوده و نیاز به تلاش و پشتکار و استعداد است.

تسنیم: فکر می‌کنید کسی که قصد دارد تا به صورت تخصصی وارد حوزه سینما شود باید از چه راهی وارد شود؟

رمضانی‌فر: در ابتدا باید از کارهای پیش پا افتاده و ساده شروع کرد حتی اگر لازم باشد باید از جاروکشی شروع کنیم تا به جایگاه موردنظر خود برسیم.

کار بازیگری بر 3پایه است استعداد، علاقه و پشتکار که هرسه لازمه این حرفه هستند.

دلیخون: افراد علاقه‌مند در مرحله اول باید با تحصیل وارد این حرفه شوند و با اکتفا به کلاس بازیگری ادعای این حرفه را نداشته باشند.

روال برعکس است و بازیگران سینما در حال بازگشت به تئاتر هستند، البته گاهی پیش می‌آید فردی به علت استعداد ذاتی وارد این حرفه می‌شود که بسیار اندک است.

تسنیم: یک جمع‌بندی از صحبت‌هایمان داشته باشیم و از برنامه‌های آتی خود بگویید؟

غلامی: در این روستا مشغول طراحی لوکیشن‌هایی هستیم که بعد از رفتن ما و اتمام کار بزرگترین تبلیغ و استفاده را خود اهالی روستا بهره مند می‌شوند برای مثال دمنوش خانه سنتی روستایی، سیلو گندم سنتی، آسیاب آبی و نانوایی سنتی که از یاد‌ها فراموش شده است در این سریال ساخته می‌شود.

با این اقدام سعی داریم مهاجرت پذیری به شهر‌هارا تا حدودی کاهش دهیم و مردم از شهر‌ها وارد روستا شوند.

اگر مسئولان در این امر همکاری نکنند و امکانات و تعاریفی که دارند را به آن عمل نکنند، سینما، تلوزیون و مطبوعات استان به تنهایی نمی‌توانند کاری انجام دهند پس باید اتحاد برای کار فرهنگی و تولیدی وجود داشته باشد.

یک هنرمند وقتی به مکانی دعوت می‌شود هدیه برای او در نظر می‌گیرند ولی تمام این حضور‌ها که بازیگران و هنرمندان ما هستند به صورت خودخواسته و دلی و بدون هیچ چشم‌داشتی انجام شده است.

در این روستای آرمانی یک جشن برپا کردیم بین ده پایین و ده بالای انجدان و که عنوان روز فرهنگی هنری انجدان بتواند تاثیرگذار باشد.مردم و مسئولان به راحتی می‌توانند دوستانه مسائل و مشکلات خود را مطرح و حل کنند.

ما هنرمندان را در این جشن دعوت کردیم که بگوییم در فرهنگ سازی با مردم سهیم هستیم یک اقدامی انجام دهیم که تاثیر مثبتی برای مردم داشته باشد ما تنها نمی‌توانیم

در این سریال الگوسازی در زمینه ایجاد دستگاه تفکیک زباله و تبدیل آن به برق در حال انجام است زیرا برآورد هزینه زیادی ندارد، هنرمندان برای مردم هستند و اگر مردم هنرمندان را حمایت نکنند هنرمند معنی ندارد.

در این سریال 3 شخصیت وجود دارد که حضور این افراد در این روستا به نوعی آرامش این روستا را بهم می‌ریزد که تحت عنوان گردشگر برای پیدا کردن گنج وارد روستا می‌شوند و در پس این سفر ماجراهای شیرینی برای این افراد اتفاق می‌افتد که هم آرامش روستا را بهم می‌ریزد و هم این افراد که می‌خواهند یک شبه راه صدساله را طی کنند، معتمد روستا که شخصیت عزیزآقا را دارد با یک سیاست و نقشه سبب می‌شود این افراد به جای گنج یک چشمه پیدا می‌کنند.

محسن دلیخون قرار است یکی از این شخصیت‌ها در کنار فرشاد بشارتی و افشین سنگ چاپ نقش خود را به نمایش بگذارد، شادی محمدپور قرار است در این مجموعه نقش دختری به نام یاسمن را بازی کند این شخصیت یاسمن یک دختر تحصیل کرده روستایی است که معلولیت دارد و در کنار این معلولیت دارای انگیزه بالا است.

شغل‌ها در روستا برای تمام اهالی تقسیم شده و در این روستا یک فروشگاه شرکت تعاونی وجود دارد که ویژه و تخصصی مدیریت بازاریابی و فروش را درآن تاکید کردیم به این صورت که دونفر دختر جوان به نام‌های نازگل و یاسمن در این شرکت تخصصی مشغول به کار هستند طوری که محصولات روستا درون روستا در حال گردش است و همه تمام محصولات خود را از این شرکت تعاونی تهیه می‌کنند.

دو بازیگر لبنانی در این سریال نقش گردشگر را بازی می‌کنند و یکی از ویژگی‌هایی که در این سریال وجود دارد این است که چرا ایران در حال حمایت از سوریه و لبنان است که به عنوان متهم حمایت از تروریست ایران را زیر سوال برده‌اند.

این ویژگی‌هایی که شما می‌بینید این است که شخصیت‌های پدربزرگ و مادربزرگ به جای اینکه نوه داری کنند به این شغل و حرفه خود رسیدگی می‌کنند و همچنین پدربزرگ دراین فیلم به شغل دباغی مشغول است و به این صورت در این سریال به هر گوشه روستا که نگاه می‌کنیم یک شغل یا حرفه مشاهده می‌شود.

نبود "حمایت" و "سرمایه‌گذاری" فیلم‌سازان را مجبور به "نقش‌فروشی" می‌کند

رمضانی‌فر: در حدود دو سال است که مجوز یک فیلم را گرفته‌ام اما هنوز این فرصت را پیدا نکرده که ساخت آن‌را مشغول شوم که با دیدن روستای انجدان به احتمال زیاد من ساخت فیلم را هم در فصل زمستان امسال در این روستا انجام می‌دهم.

روستاهایی که درآن سریال ساخته می‌شود یک امتیاز بزرگ برای روستا محسوب می‌شود به این دلیل که در گذشته ما در هر روستایی ساخت سریال و فیلم را انجام دادیم پس از مدتی بهای زمین‌های آن روستا افزایش پیدا کرد.برای مثال سریال علی البدل بعد از پخش سریال بازدید مردم از روستاها زیاد شد به حدی که برای ورود به روستا باید مبلغی به عنوان ورودیه پرداخت می‎کردند که این ها فرصت‌های طلایی برای روستا‌هاست که مردم انجدان هم باید با تمام توان خود را برای ساخت سریال کمک کنند.

من در کنار این سریال مشغول بازی در سریال52قسمتی در کرج هستم که با برنامه‌ریزی در هر دو سریال فعالیت می‌کنم.

در سال گذشته در یک فیلم سینمایی به نام "دم سرد" بازی کردم که در حدود 47 جشنواره جهانی انتخاب شده و تعداد زیادی دعوت‌نامه از کشو‌های مختلف دریافت کرده‌ام و اکنون هم یک فیلم سینمایی دیگر به عنوان نقش اول فیلم قرار داد بسته‌ام که تا دهه فجر آماده می‌شود.

در حدود دو سال است که مجوز یک فیلم را گرفته‌ام اما هنوز این فرصت را پیدا نکرده که ساخت آن‌را مشغول شوم که با دیدن روستای انجدان به احتمال زیاد من ساخت فیلم را هم در فصل زمستان امسال در این روستا انجام می‌دهم.

روستاهایی که درآن سریال ساخته می‌شود یک امتیاز بزرگ برای روستا محسوب می‌شود به این دلیل که در گذشته ما در هر روستایی ساخت سریال و فیلم را انجام دادیم پس از مدتی بهای زمین‌های آن روستا افزایش پیدا کرد.برای مثال سریال علی البدل بعد از پخش سریال بازدید مردم از روستاها زیاد شد به حدی که برای ورود به روستا باید مبلغی به عنوان ورودیه پرداخت می‎کردند که این ها فرصت‌های طلایی برای روستا‌هاست که مردم انجدان هم باید با تمام توان خود را برای ساخت سریال کمک کنند.

من در کنار این سریال مشغول بازی در سریال52قسمتی در کرج هستم که با برنامه‌ریزی در هر دو سریال فعالیت می‌کنم.

در سال گذشته در یک فیلم سینمایی به نام "دم سرد" بازی کردم که در حدود 47 جشنواره جهانی انتخاب شده و تعداد زیادی دعوت‌نامه از کشو‌های مختلف دریافت کرده‌ام و اکنون هم یک فیلم سینمایی دیگر به عنوان نقش اول فیلم قرار داد بسته‌ام که تا دهه فجر آماده می‌شود.

دریامجد: از 13 سالگی کار تئاتر را شروع کردم و 4 سال درس این حرفه را خواندم اما هنوز احساس خامی دارم ولی برخی اراد با 6ماه کلاس رفتن ادعای حرفه‌ای بودن دارند و بهتر است اهالی هنر خود کاری برای حفظ هنر و عرصه هنری کنند و امیدوارم در پایان سریال خرد و کلان تولیدی قابل توجه باشد.

دلیخون: اولین کار من فیلم دوئل بود و در آن فیلم تازه با دوربین و فیلمبرداری آشناشدم. برای انجام این سریال کمک مسئولان شهر نیاز است، این سریال علاوه بر مزیتی که برای روستا دارد برای شهر اراک هم مفید است و امتیاز‌های مثبتی به همراه دارد.

گفت‌و‌گو از مبین جلیلی، شقایق ابراهیمی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر