وقتی جوانان همدانی دل به مناطق محروم ‌برای محرومیت‌زدایی می‌زنند


برپایی اردوهای جهادی دانشجویان و نقش گسترده این فعالیت‌ها در رفع محرومیت مناطق کم‌برخودار و بی بضاعت استان نتیجه اعتماد جمهوری اسلامی به جوانان مومن و انقلابی همدان است.

وقتی جوانان همدانی دل به مناطق محروم ‌برای محرومیت‌زدایی می‌زنند

وقتی جوانان همدانی دل به مناطق محروم ‌برای محرومیت‌زدایی می‌زنند

سرویس استان ها - برپایی اردوهای جهادی دانشجویان و نقش گسترده این فعالیت‌ها در رفع محرومیت مناطق کم‌برخودار و بی بضاعت استان نتیجه اعتماد جمهوری اسلامی به جوانان مومن و انقلابی همدان است.

به گزارش فانوس، اردوهای جهادی از ابتکارات بسیار خوب و اثرگذار بسیج در حوزه خدمت‌رسانی خالصانه و بی‌منت به محرومان و مستضعفان و همچنین آباد کردن مناطق محروم در کشور است که به لطف خداوند منان در همدان نیز با همکاری و مشارکت جوانان به ویژه دانشجویان پا گرفته و هر روز با قوت و قدرت بیشتری به راه خود ادامه می‌دهد. شهرستان رزن نیز از جمله مناطق محروم در استان همدان بوده که تابستان امسال هدف گروه‌های جهادی قرار گرفته است، آنچه می‌خوانید شرح بخشی از خدمات انجام شده در مناطق محروم این شهرستان است.

مسعود رنجبر با تشریح فعالیت‌های اردوهای جهادی دانشجویان استان همدان اظهار داشت: هر ساله اردوهای جهادی با اولویت مباحث فرهنگی، پزشکی، سازندگی و آموزشی در مناطق محروم استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه 25 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور همدان از 15 مردادماه تا اوایل شهریورماه در سه روستای محروم شهرستان رزن مستقر بودند افزود: در اردوهای جهادی امسال دانشجویان همدان مباحث عمرانی در اولویت قرار گرفته و پرداختن به مباحث پزشکی، فرهنگی و آموزشی در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

مسئول "گروه جهادی شهید همت" دانشگاه پیام‌نور همدان عنوان کرد: علاوه بر مباحث ذکر شده هدایت افراد آموزش دیده در اردوهای جهادی به عرصه کارآفرینی است به گونه‌ای که جهادگران افراد مستعد و زبده در دوره‌های آموزشی را شناسایی کرده و در نهایت برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی به بسیج سازندگی معرفی می‌کنند.

وی گفت: سال گذشته در بخش خیاطی 10 نفر از بانوان آموزش دیده شناسایی شده و در نهایت دو نفر از آنها که توانایی اداره یک کارگاه را داشتند به بسیج سازندگی معرفی شدند امسال نیز تاکنون سه نفر در بخش احداث گلخانه شناسایی و به نهاد مربوط معرفی شده‌اند.

رنجبر با بیان اینکه "گروه جهادی شهید همت" دانشگاه پیام‌نور همدان توانسته در تابستان امسال سه روستای محروم از بخش بابانظر شهرستان دمق را تحت پوشش خدمات عمرانی، فرهنگی و آموزشی خود قرار دهند تاکید کرد: در یک روستا فعالیت عمرانی انجام شده و در دو روستای دیگر جهادگران به فعالیت‌های فرهنگی، پزشکی و آموزشی مشغول بودند.

وی اظهارداشت: "گروه جهادی شهید همت" در یک روستا اقدام به ساخت دیوار یک مدرسه کرد اما در بخش ساخت منزل مسکونی برای یک تن از محرومان به دلیل عدم همکاری مسئولان منطقه، پروژه در مراحل ابتدایی باقی ماند.

مسئول "گروه جهادی شهید همت" با اشاره به اینکه ساخت منزل مسکونی برای محرومان به گروه جهادی شهرستان رزن واگذار شد عنوان کرد: مراحل ساخت و اجرایی این پروژه توسط گروه جهادی مستقر در منطقه آغاز شده است.

وی با تشریح خدمات "گروه جهادی شهید همت" در منطقه ابراز کرد: این سه روستا باتوجه به اینکه در مرز استان همدان و زنجان قرار دارند در بخش پزشکی بیش از دیگر عرصه‌ها با محرومیت روبه‌رو هستند به همین دلسل نیز استقبال آنها از خدمات پزشکی- درمانی بالا است.

رنجبر با اشاره به استقبال مردم مناطق محروم از گروه‌های جهادی اظهار داشت: هنگام آغاز فعالیت‌ها مردم منطقه با کنجکاوی فعالیت‌ها را رصد می‌کنند اما با اقداماتی که دانشجویان در منطقه انجام می‌دهند هنگام پایان یافتن کار، مردم با اصرار از ما می‌خواهند در منطقه باقی مانده و به فعالیت‌های خود ادامه دهیم.

این مسئول درباره میزان اثرگذاری اردوهای جهادی در بین مردم مناطق محروم نیز توضیح داد: متاسفانه در دوسال گذشته توجه کمتری به اردوهای جهادی دانشجویان در مناطق محروم شده درحالیکه کارهای بسیاری توسط این گروه‌ها در عرصه محرومیت‌زدایی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کوچکترین کاراجتماعی مانند ایجاد "دیوار مهربانی" با انعکاس بسیار رسانه‌ای روبه‌رو هستند اما اردوهای جهادی که نقش بسیاری درمحرومیت‌زدایی دارند مورد غفلت واقع می‌شوند به همین دلیل معتقدیم اردوهای جهادی نیاز به حمایت بیشتری از سوی دولت دارند.

مسئول "گروه جهادی شهید همت" گفت: افراد شرکت کننده در اردوهای جهادی دانشجویی در همین سال 96 توانسته‌اند نزدیک به 72 باب منزل مسکونی را برای محرومان بسازند اما اقدام خاصی از سوی صداوسیما ویا نهادهای دولتی برای انعکاس این اقدامات انجام نشده است.

وی درباره میزان استقبال دانشجویان از اردوهای جهادی نیز ابراز کرد: خوشبختانه استقبال در دانشگاه‎‌ها به اندازه‌ای است که ما مجبور می‌شویم برای برپایی این اردوها افراد ثبت نام کرده را گزینش کنیم.


وقتی جوانان همدانی دل به مناطق محروم ‌برای محرومیت‌زدایی می‌زنند

رنجبر با تشریح تاثیرات برگزاری اردوهای جهادی در دانشجویان افزود: دانشجویان با حضور در این اردوها از نزدیک با مشکلات و محرومیت‌هایی که مردم برخی مناطق با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند رو به رو می‌شوندو همین موضوع نیز توانسته اثربسیار خوبی در آنها بگذارد.

ادامه یافتن فعالیت‌های گروه‌های جهادی دانشجویی تا پایان شهریورماه در استان

حسین عابدی‌مهر با بیان اینکه 20 گروه جهادی در عرصه دانشجویی فعال هستند نیز اظهار داشت: با شروع فصل تابستان این تیم‌ها برای برگزاری اردوهای جهادی از 20 دانشگاه موجود در استان همدان فراخوان شده و به مناطق محروم اعزام می‌شوند.

وی افزود: این افراد در تابستان امسال 90 روستای محروم در سطح استان را پوشش داده و خدمات فرهنگی، آموزشی، عمرانی، بهداشتی، مهارتی و مذهبی را به مردم منطقه ارایه می‌دهند.

مسئول اردوهای جهادی بسیج دانشجویی همدان بیان کرد: شناسایی مناطق و آماده‌سازی گروه‌ها برای شرکت در اردوهای جهادی در ابتدای تیرماه انجام شده و عملا فعالیت آنها از 20 تیرماه آغاز و تا پایان شهریورماه نیز ادامه می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه در هریک از این گرو‌ه‌ها 30 نفر فعالیت می‌کنند تصریح کرد: اردوهای جهادی دانشجویی استان همدان 10 روزه بوده و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اردوهای جهادی امسال مقدمه‌ای برای استمرار فعالیت‌ها در مناطق محروم استان است.

عابدی‌مهر تشریح کرد: تیم جهادی دانشجویی در مناطق محروم استان خدماتی مانند ساخت منزل برای محرومان، ساخت فضاهای بازی و ورزشی در روستاهای دارای زمین مناسب، برگزاری کلاس‌های قرآنی، عقیدتی، جشن تکلیف، یادواره شهدا، نماز جماعت، کلاس‌های مهارت‌های زندگی، روانشناسی، تربیت فرزند و غیره ارایه می‌دهند.

وی در ادامه گفت: برگزاری دوره‌های مهارتی برای آمادگی ورود به عرصه اشتغال با حضور اساتید فنی و حرفه‌ای در مناطق محروم، اجرای پروژه غربالگری بیماری‌ها در منطقه، توزیع اقلام بهداشتی و آموزش‌های بهداشت فردی از دیگر برنامه‌های تیم جهادی دانشجویان در مناطق محروم است.

مسئول اردوهای جهادی بسیج دانشجویی همدان تاکید کرد: برگزاری کلاس‌هایی مانند صنایع دستی و فنی و حرفه‌ای در راستای اشتغال‌آفرینی و با تکیه بر ترویج اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم استان همدان اجرا می‎شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضرمرحله اجرایی 17 پروژه عمرانی در مناطق محروم استان آغاز شده و 3 پروژه نیز در شهریورماه امسال آغاز می‌شود.

عابدی‌مهر افزود: باتوجه به اینکه محور کار در اردوهای جهادی امسال بسیج دانشجویی فعالیت‌های عمرانی قرار داده شده است هفت پروژه در کبودرآهنگ، 4 پروژه در ملایر، 2 پروژه در نهاوند، یک پروژه در تویسرکان، سه پروژه در اسدآباد و یک پروژه نیز در شهرستان رزن پیش‌بینی شده که تا پایان شهریورماه امسال ساخت آنها محقق می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

ابر کلید واژه

دانشجو همدان اردو اعتماد جهاد محرومیت محروم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان