شتاب بانکی چیست؟


شتاب بانکی چیست؟

«آیا عضو شتاب است؟» این پرسشی است که بسیاری از شما از این و آن در جاهای متفاوت شنیده‌اید. وقتی می‌گویند بانک فلان عضو  شتاب است، منظورشان چیست؟ اصلاً  شتاب بانکی یعنی‌چه و چه کاری انجام می‌دهد؟ در این نوشته به پاسخ این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر خواهید رسید. با ایران بانکر همراه باشید. سیستم شتاب...

«آیا عضو شتاب است؟» این پرسشی است که بسیاری از شما از این و آن در جاهای متفاوت شنیده‌اید. وقتی می‌گویند بانک فلان عضو شتاب است، منظورشان چیست؟ اصلاً شتاب بانکی یعنی‌چه و چه کاری انجام می‌دهد؟ در این نوشته به پاسخ این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر خواهید رسید. با ایران بانکر همراه باشید.

سیستم شتاب بانکی

شتاب، مخفف عبارت «شبکه‌ی تبادل اطلاعات بین بانکی» است. این سیستم در سال ۱۳۸۱ به وسیله‌ی بانک مرکزی راه‌اندازی شد و هدف از ایجاد آن به وجود آوردن زمینه جهت انجام مبادلات بین بانک‌ها در ایران به صورت الکترونیکی بود. بانک‌ها جهت عضویت در این شبکه، بایستی مقررات مربوط به این شبکه را رعایت کنند.

مزایای سیستم شتاب بانکی

سیستم شتاب بانکی این امکان را به مردم می‌دهد که با استفاده از کارت بانکی خود از دستگاه خودپرداز تمامی بانک‌ها وجه دریافت کنند، پول انتقال دهند، شارژ دریافت کنند و سایر کارهایی که با استفاده از خودپرداز می‌توان انجام داد را انجام دهند.

علاوه بر این، با استفاده از کارت بانک‌هایی که عضو شبکه‌ی شتاب هستند می‌توان از تمامی پایانه‌های فروشی که به سیستم شتاب بانکی متصل هستند خرید کرد.

شتاب بانکی چیست؟

وظایف سیستم شتاب بانکی مدیریت شبکه و امنیت تسویه در پایان روز برای بانک‌های عضو در این سیستم امکان ارتباط با سوییچ بین بانکی در خارج از کشور ایجاد تراکنش اصلاحیه ( درصورتی که تراکنش اصلی انجام نگیرد) چند نکته

۱- سیستم شتاب بانکی، امنیت بسیار بالایی دارد. این شبکه، یک شبکه‌ی بسته بوده و کسی قادر به ورود به آن نیست.

۲- این سیستم، می‌تواند هکر را، حتی پس از پاک شدن نیز، ردیابی کند.

۳- بانک‌های عضو این شبکه، به سوییچ ملی اتصال می‌یابند و از آن طریق میان مبادلات بانکی، ارتباط برقرار می‌شود.

۴- سیستم شتاب بانکی توانست با ارائه‌ی بسیاری از خدمات بانکی به طور شبانه‌روزی، باعث کاهش مراجعه‌های بانکی شود.

۵- قرار است به زودی میان شتاب بانکی ایران با سیستم CUP در جنوب شرقی آسیا ارتباط برقرار شود. پیش‌تر نیز میان این سیستم و سیستم‌های کشورهای بحرین و قطر نیز ارتباط برقرار شده است. افزون بر این، قرار است با سایر کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس ارتباط برقرار شود.

شتاب بانکی چیست؟

بانک‌های عضو سیستم شتاب بانکی قرض‌الحسنه مهر ایران تجارت ملی ملت مسکن سپه کشاورزی صادرات اقتصاد نوین سامان قوامین آینده خاورمیانه توسعه تعاون دی انصار پاسارگاد پارسیان شهر سرمایه سینا حکمت ایرانیان گردشگری کارآفرین صنعت و معدن رفاه کارگران ایران زمین

از میان مؤسسه‌های مالی و اعتباری نیز، مؤسسه‌ی مالی و اعتباری کوثر و مؤسسه‌ی مالی و اعتباری نور در سیستم شتاب بانکی عضو هستند.

نویسنده: آرش شمسی

سایت عصر بانک

سایت بانکی

سیستم شتاب بانکی چیست - شبکه شتاب انتقال وجه - شبکه شتاب بانکی چیست - شبکه شتاب چیست - لیست بانکهای عضو شبکه شتاب - مزایای شبکه شتاب - وظایف شبکه شتاب

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین