اولین حضور”داعش”درعراق،اعلام حکومت وعراق وشام در”موصل”


اولین حضور”داعش”درعراق،اعلام حکومت وعراق وشام در”موصل”

اولین شهری که درعراق موردتهاجم “داعش” قرارگرفت”سامرا“بود  چرا داعش دنبال تصرف سامراست؟ “داعش” در روزهای اولیه تجاوز خود به عراق تلاش کرد تا شهر...

چرا داعش دنبال تصرف سامراست؟
“داعش” در روزهای اولیه تجاوز خود به عراق تلاش کرد تا شهر مقدس سامرا به اشغال خود در آورد.
شهر سامرا در ساحل شرقی نهر دجله قرار دارد و ۱۲۰ کیلومتر از شمال بغداد فاصله دارد، در سامرا حرم امام هادی و امام حسن عسکری و سرداب غیبت امام زمان (عج) قرار دارد، همچنین مسجد جامعی در این شهر قرار دارد که متوکل عباسی آن را احداث کرده و به بلندی مأذنه‌ها و وسعت معروف است.
داعش در این راستا در روز۵ ژوئن ۲۰۱۴ (پنجشنبه۱۵خرداد۱۳۹۳)بخش‌هایی از این شهر را در اختیار گرفت و دامنه درگیریها را به نزدیکی حرم مطهر امامین عسکریین کشاند. با این وجود دولت عراق چند ساعت بعد این عناصر را از اطراف شهر سامرا متفرق کرد. شاهدان عینی اعلام کردند که داعش بر مناطق المثنی و صلاح‌الدین و قادسیه و الافراد و الضباط اول و دوم و بخش هایی از حی المعلمین و دانشگاه سامرا و شهرداری سامرا و مسجد جامع الرزاق و برخی دیگر از مساجد شهر سامرا مسلط شدند. به این ترتیب می توان گفت که عناصر مسلح بخش‌های شرقی این شهر را به صورت کامل در دست داشتند.
منابع عراقی اعلام کردند که داعش در این حملات از نزدیک به ۵۰ خودرو زرهی با چرخ های بلدوزر استفاده کرده بود تا بتواند استحکامات بتنی شهر از جمله در اطراف حرم مطهر امامین عسکریین را تخریب کند. خودروهای سنگین و نیمه سنگین نفربر و توپ های سیار بر رو خودروها از دیگر تجهیزات تروریست ها در این حمله همه جانبه بود. در این حمله عناصر داعش از ۲۵۰ نفر از نیروهای خود استفاده کردند که تعدادی از آنها چچنی، افغان و یمنی بودند. ۸۰ نفر از این تروریست ها به دست ارتش عراق به هلاکت رسیدند.
با وجودی که ارتش عراق دو روز بعد تروریست‌های داعش را کاملا از این منطقه به عقب راند، اما این آخرین تلاش آن‌ها برای تسلط یا آسیب زدن به شهر سامرا نبود. در روزهای اخیر حملات موشکی به شهر سامرا همچنان ادامه دارد و چهارشنبه نیز ارتش عراق موفق شد یک کاروان زرهی از نیروهای داعش را در مسیر سامرا منهدم کند.
اهداف داعش از گسترش عرصه جنگ به سامرا
داعش در بررسی‌های خود از ارتش عراق به این نتیجه رسیده که در تقابل با ارتش عراق باید فکری به حال نیروهای ویژه این کشور بکند. یگان‌های نخبه ارتش عراق ۱۲ هزار نفر هستند که قدرت تهاجمی بالایی دارند. از این رو داعش با توجه به شاخص خود در سهولت انتقال معرکه‌ها به بخش‌های مختلف، سعی در تمرکز زدایی از نیروهای ویژه عراق و استهلاک آنها با توسعه جبهه‌های درگیری دارد.
از همین روست که برخی تحلیلگران اعتقاد دارند با وجود فراوانی کاروان زرهی تروریست‌ها در حمله های اخیر به سامرا تعداد نیروهای مهاجم به شهر سامرا در حمله اولیه در ۱۵ خرداد به اندازه ای نبود که بتوان هدف اشغال شهر را از این حمله متصور شد. به اعتقاد این کارشناسان، داعش بیشتر با هدف به چالش کشیدن نیروهای امنیتی در این شهر و بررسی واکنش افکار عمومی ساکنان سامرا به حمله احتمالی با هدف اشغال، این حمله را ترتیب داده است. این تحلیلگران گفته‌اند که حملات متعدد به سامرا می‌تواند با هدف کاستن از فشارهای موجود بر داعش در استان الانبار باشد.
اگر بخواهیم سناریوی تخریب حرم ائمه اطهار را رویکرد راهبردی تروریست های داعش بدانیم، طبیعی است که با توجه به موقعیت ژئوپلتیک و شرایط مردم شناختی شهر سامرا، این شهر و حرم امامین عسکریین در آن اولین هدف در راستای تحقق این طرح شوم باشد.
همراهی گروه معدودی از عشایر با داعش در سامرا، این تلقی را برای تروریست‌ها ایجاد کرد که با گسترش تفکر وهابی گری در سامرا شرایط برای پذیرش آنها در این شهر فراهم‌تر است. این در حالی بود که آن ها دیدند که مردم شهر با ورود تروریست های القاعده به شهرشان و تبدیل شدن شهر به معرکه ای برای جنگ نیروهای امنیتی دولت عراق با تروریست‌های چند ملیتی مخالف هستند.
اولین شهری که درعراق موردتهاجم داعش قرارگرفت”سامرا”بود
“داعش”در روزهای اولیه تجاوزخود به عراق تلاش کردتا شهر مقدس سامرا به اشغال خود در آورد.
داعش تلاش کرد با تصرف شهر سامرا این شهر را مرکز اقدامات خود پس از فلوجه قرار بدهد. از این رو، گردان های بسیار مجهز و حرفه ای متشکل از داعش و جریان پنهان بعثی و عناصر گارد سابق ریاست جمهوری عراق این عملیات همه جانبه را طراحی کردند./مشرق
***

حمله صبح امروز عناصر داعش به شهر سامرا

از ساعت ۴ بامداد امروز۱۵خرداد۹۳، شهر سامرا شاهد درگیریسلحانه تروریست‌های گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام»(داعش) با نیروهای امنیتی است. به نظر می رسد که تروریست‌ها قصد داشتند به مرقدهای امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) حمله کنند که تاکنون موفق نشده‌اند و نیروهای امنیتی این حمله تروریستی را خنثی کرده‌اند.

۵۱ نیروی امنیتی کشته شدند

یک مقام آگاه امنیتی عراق در این‌باره گفت که درگیری‌های مسلحانه‌ای که میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی عراق در شهر سامرا از صبح امروز روی داد تاکنون به کشته شدن ۵۱ نیروی ارتش و پلیس در سامرا منجر شده است و درگیری‌ها تا زمان تنظیم این خبر همچنان ادامه دارد.

برخی منابع اعلام می‌کنند که افراد مسلح ساختمان‌های دولتی در این شهر را به کنترل خود درآورده‌اند.

۵ محله سامرا در کنترل داعش

خبرگزاری کل‌العراق نیز نوشت: عناصر داعش ۵ محله شهر سامرا را تحت کنترل خود درآورده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که آنها توانسته‌اند دانشگاه سامرا را اشغال کنند.

اعلام حکومت نظامی و آماده باش در سامرا

نیروهای امنیتی عراق در پی حمله همه جانبه داعش به سامرا در استان «صلاح‌الدین» در این شهر حکومت نظامی اعلام کردند و تمامی راه‌های منتهی به مرقد دو امام عسکری (ع) را بستند.

پلیس استان صلاح‌الدین اعلام کرد که تمامی نیروهای امنیتی به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

داعش از بلندگوهای مساجد سامرا جوانان را به جهاد دعوت می‌کند

شاهدان عینی از جولان عناصر داعش در مناطق تحت سیطره‌شان در شهر سامرا خبر دادند و گفتند: خودروهای داعش در مناطق مختلف با پرچم‌های مخصوص این گروه تروریستی در حال جولان در شهر هستند و بلندگوهای مساجد نیز جوانان را به پیوستن به داعش و جهاد دعوت می‌کند.

حمله به منزل وزیر علوم و فناوری عراق در «سامرا»

در پی ناآرامی‌های خونین امروز در «سامرا»، افراد مسلح ناشناس به منزل وزیر علوم و فنآوری عراق در این شهر حمله کردند و ۳ محافظ او را کشتند.

به آتش کشیده شدن یک ایست‌ بازرسی در سامرا

داعش یک ایست بازرسی ارتش را در نزدیکی میدان اعتصاب در سامرا به آتش کشید.

ارسال کمک‌های نظامی ارتش و پلیس عراق به سامرا

کمک‌های نظامی ارتش و پلیس دولت فدرال عراق به شهر سامرا رسید و تمامی این نیروها در خارج از شهر سامرا مستقر شده‌اند و در عین حال نیروی هوایی ارتش عراق پروازهای منقطعی را بر فراز آسمان سامرا انجام می‌دهد.

نیروی هوایی ارتش عراق داعش را هدف قرار داد

جنگنده‌های ارتش عراق به کمک نیروهای امنیتی مستقر در شهر سامرا رفتند و با هدف قرار دادن خودروهای داعش تاکنون ۱۳ تروریست را کشته‌اند.

حکومت‌نظامی در «بیجی» و تخلیه تمامی ساختمان‌های دولتی

یک مقام مسئول امنیتی استان صلاح‌الدین از اعلام آماده باش در منطقه بیجی این استان و تخلیه تمامی ساختمان‌های دولتی خبر داد و اعلام کرد که این اقدام به دلیل آن صورت گرفت که پیش‌بینی می شود پس از درگیری‌های امروز داعش در سامرا، این منطقه نیز هدف بعدی داعش باشد. به همین دلیل در این منطقه حکومت‌نظامی اعلام شده است./۹۳/۰۳/۱۵خبرگزاری فارس بنقل ازعراقی “الاخباریه”

***

تروریست ها در ۸۰۰ متری حرم عسکریین
تروریستهای داعش پرچم سیاه خود را بر فراز چندین مسجد “سامراء” نصب کردند. آنان همچنین ساختمان مرکز جوانان شهر سامراء را نیز که در ۲ کیلومتری مرقد امامین عسکریین (ع) قرار دارد، تحت کنترل خود در آورده و پرچم خود را بر فراز آن قرار دادند. آنها در نهایت توانستند تا ۸۰۰ متری حرم پیش بروند اما دفاع محافظان حرم که با جانفشانی ۵۸ نفر از آنها همراه بود، راه حرامیان را سد کرد./۱۵خرداد۹۳

ساعت ۱۳:۲۵ حمله به حرم خنثی شد
با حمله نیروهای امنیتی مسئول محافظت از مراقد مطهر امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به حرامیان داعش، توطئه حمله به این دو مرقد شریف ناکام شد و تروریست‌ها از ۸۰۰ متری اطراف حرم فراری داده شدند.

ارتش عراق توانست درگیری‌ ایجاد شده در منطقه را به خوبی کنترل کند و نگذاشت هیچ یک از افراد مسلح وارد مرقدهای مطهر شوند. درب‌های حرم مطهر بسته شده و زائران ایرانی، عراقی، پاکستانی و … در آن حضور دارند.

دفاع “معجزه وار”ازحرم عسکریین

عناصر داعش می‌خواستند از خودروهای بمب‌گذاری شده در این شهر استفاده و مناطق متعددی را منفجر کنند که نیروهای امنیتی عراق این خودروها را کشف و بمبهای آنها را خنثی کردند. نیروهای داعش هنگامی که می‌خواستند یکی از این خودروها را بمبگذاری کنند به طور اشتباه این بمبها منفجر و باعث شد ۲۱ نفر از آنها که تلاش می‌کردند این خودروها را به شهر برسانند کشته شوند.

همدستی برخی عشایر سامرابا داعش
یک منبع آگاه عراقی در تشریح وضعیت شهر سامرا و حمله گروهک تروریستی داعش به این شهر گفت: داعش با ۵ هزار نیرو به شهر حمله کرده و برخی عشایر نیز با آن همکاری می‌کنند. این گروه از عشایر در همکاری با داعش به مراکز پلیس و ارتش حمله کرده و پلیس و ارتش را مشغول کردند تا نتواند از شهر دفاع کند.

عناصر داعش مجهز به انواع سلاح های سبک و سنگین و بولدوزر هستند. آنها از بلندگوهای مساجد، جوانان را به جهاد دعوت می کنند.

به گفته شاهدان: برخی مسؤولان شهر سامراء نیز با داعش همدستی کرده اند! اما مردم شهر با ارتش همکاری می کنند.

«اسماعیل خضیر» معاون شورای استانداری صلاح الدین گفت: عناصر داعش در برخی مناطق سامرا سنگر گرفته‌اند و از اهالی منطقه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

سازمان مبارزه با تروریسم عراق ساعت ۱۸:۴۵ به وقت تهران اعلام کرد که سامرا پاکسازی شده است.
مقررات منع رفت و آمد در سامرا همچنان ادامه دارد و منطقه المدینه القدیمه که حرم امامین عسکریین(ع) در آن واقع است همچنان بسته اعلام شده است.

اولین حضور”داعش”درعراق،اعلام حکومت وعراق وشام در”موصل”

سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق که امروز مسؤولیت پاکسازی شهر سامراء از وجود داعش به آن سپرده شد گفت: نیروهای امنیتی توانستند امروز همه مناطق سامراء را که عناصر گروه تروریستی داعش آنها را تحت کنترل در آورده بودند پاکسازی کنند و عملیات پاکسازی و آزاد سازی این مناطق به صورت کامل انجام شد.
«صباح النعمان» ادامه داد: در این عملیات ۴۰ تن از تروریستهای این گروه به هلاکت رسیدند. البته ادامه فعالیت یگانهای گشتی برای جستجو به دنبال باقیمانده عناصر داعش در شهر ادامه دارد.

رییس دیوان وقف شیعی عراق هم اکنون (ساعت ۲۳:۰۵ به وقت تهران) در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی العراقیه ضمن اعلام شکست عناصر داعش، از ارتش این کشور قدردانی کرد.
«صالح الحیدری» با تأکید بر اینکه هدف داعش از حمله به سامراء تخریب حرم مطهر بوده است، از مردمی که با نیروهای امنیتی همکاری کردند نیز تشکر کرد و گفت: عتبه مطهره عسکریه در قلب شهر سامراء قرار دارد و بسیاری از مردم این شهر خود را از اعقاب امامین عسکریین می دانند؛ لذا عجیب نیست که در دفاع از این مرقد با ارتش همکاری نمایند./منبع:جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳شبکه خبرتلویزیون ایران

***

مقابله پلیس و نیروهای امنیتی
نیروهای امنیتی عراق در مقابل این هجوم غافلگیرانه ایستادگی کردند . آنها در این شهر حکومت نظامی اعلام کردند و تمامی راه‌های منتهی به مرقد دو امام عسکری (ع) را بستند. پلیس استان صلاح‌الدین نیز تمامی نیروهای خود را به حالت آماده‌باش در آورد.
ارتش کوچک‌ترین جنبنده‌ مسلحی را هدف قرار می‌دهد اما ۹۰ درصد افراد داعش از گروه‌های بسیار آموزش دیده گارد ریاست جمهوری سابق و فدائیان صدام هستند و مقاومت می کنند..

***

حمله دوم داعش به سامرا۵ماه بعد ازحمله اول

گروه تروریستی داعش روزچهارشنبه۷آبان۱۳۹۴ – درشمال وغرب سامرا به حملات متعدد دست زد که با مقابله به موقع نیروهای عراقی خنثی شد، در عین حال عراق درصدد گشودن جبهه های جدید درالانبار علیه داعش است.
منابع امنیتی وبرخی رسانه های عراقی وابسته به گروه های مقاومت اسلامی روزچهارشنبه فاش کردند که تروریست های داعش با بهره بردن از شرایط بدی هوا و بارش شدید باران درمناطق آزاد شده شمال استان صلاح الدین از نیمه شب سه شنبه وطول روز چهارشنبه دست به حملات مختلف زدند که همگی این حملات خنثی شده و تعداد زیادی از عناصر داعش به قتل رسیدند.
سایت خبری ‘آفاق’ وابسته به ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که تروریست های داعش امروز به بزرگترین حمله تروریستی خود اززمان آزاد سازی شهرستان ‘ بیجی’ تاکنون دست زدند که با برخورد به موقع نیروهای مشترک پلیس مرکزی و مردمی، این حمله در منطقه ‘فتحه’ در شمال شهر بیجی ناکام ماند.
گزارش دیگر منابع امنیتی عراق حاکیست که تروریست های داعش نیمه شب سه شنبه از دو محور به منطقه ‘کوه های حمرین’ در شمال صلاح الدین حمله کردند که براثر مقابله نیروهای مشترک مردمی وارتش عراق، شش تن ازعناصر تروریستی کشته و در مقابل تنها سه تن از نیروهای عراقی زخمی شدند.
سایت خبری ‘ الاتجاه’ وابسته به گروه مقاومت اسلامی ‘کتائب حزب الله’ نیز امروز اعلام کرد که تروریست های داعش در صدد دست زدن به حمله ای گسترده ای در غرب شهر سامرا هستند.
این سایت خبری به نقل از منابع امنیتی عراق آورده است که تشکیلات تروریستی داعش هم اکنون در حال جمع آوری نیرو و خودروهای زرهی و ماشین آلات جنگی خود در منطقه ‘البعاج’ در غرب سامراست و برای دست زدن به یک حمله نظامی گسترده آماده می شود.
این گزارش در حالی منتشر شده که روز چهارشنبه نیروهای تروریستی داعش در منطقه ‘الجزیره’ در غرب سامرا در معرض یک حمله غافلگیرانه خمپاره ای و کاتیوشایی نیروهای مشترک مردمی و ارتش عراق قرار گرفته ویکی ازمهمترین سرکردگان داعش در این منطقه به همراه ۱۶ تن دیگر به قتل رسیدند.
منابع امنیتی به سایت خبری ‘الغدیر’ وابسته به سازمان بدر امروز گفتند که براثر حمله کاتیوشا و خمپاره به یکی از مخفیگاه های داعش در روستای ‘البوعلی’ در غرب سامرا ، ‘ابوطلحه القطری ‘ یکی از سردکردگان داعش به همراه ۱۶ تن دیگر به قتل رسیدند.
تشکیلات نیروهای داوطلب مردمی امروز با انتشار بیانیه ای که در اختیار ایرنا در بغداد قرارگرفت، خبر قتل ابوطلحه القطری را تایید کرد.
این درحالی است که منابع امنیتی فاش ساختند که در حمله گسترده دیگر عناصر داعش در شمال سامرا دستکم ۱۰ عنصر داعشی به قتل رسیدند.
سایت خبری ‘شفق نیوز’ امروز به نقل از منابع امنیتی عراق نوشت که نیروهای تروریستی داعش حمله گسترده ای را به منطقه ‘الحویش’ در شمال سامرا تدارک دیدند که با مقابله شدید نیروهای مشترک مردمی و ارتش عراق مواجه شده و ۱۰ تن از عناصر آنها به قتل رسید و تعدادی از خودروها و ماشین آلات آنها منهدم شد.
تروریست های داعش با پیش انداختن سه انتحاری و سپس پشتیبانی سه خودرو بمبگذاری شده به نیروهای عراقی مستقر در الحویش حمله بردند اما با هوشیاری نیروهای عراقی، این حمله ناکام ماند و عناصر داعشی کشته و ماشین آلات آنها منهدم شد.
برخی گزارش های غیر موثق نیز در روز چهارشنبه از وقوع حمله گسترده تروریست های داعش در منطقه ‘ثرثار’ در غرب سامرا خبر دادند و گزارش ها از کشته شدن ۶۰ تن از نیروهای عراقی و اسارت ۲۵ تن دیگر از این نیروها به دست تروریست های داعش حکایت داشت.
این خبر هنوز به تایید منابع رسمی عراق از جمله وزارت دفاع عراق یا تشکیلات داوطلب مردمی نرسیده است. با اینحال برخی شبکه های تلویزیونی نزدیک به گروه های الحشد الشعبی، در روز چهارشنبه از شهادت تعدادی از این نیروها در مناطق عملیاتی خبر دادند.
حملات بی نتیجه تروریست های داعش که به امید بازپس گرفتن مواضع از دست داده در شمال صلاح الدین و شمال و غرب سامرا صورت می گیرد در حالیست که گزارش ها از گشوده شدن جبهه جدید جنگی علیه تروریست های داعش در استان الانبار خبر می دهد.
منابع خبری امروز اعلام کردند که فرماندهی عملیات ‘الجزیره’ در استان الانبار بالغ بر ۲۸ مین دستی و ۵ منزل بمبگذاری شده را در منطقه ‘البغدادیه’ در غرب شهر رمادی مرکز استان الانبار منفجر کردند.
منابع رسانه ای پاکسازی این مناطق را از مین و مواد منفجره، به منزله زمینه سازی برای انجام عملیات جدید علیه تروریست های داعش در این استان دانستند.
گزارش ها حاکیست که عملیات اخیر نیروهای مشترک مردمی و نظامیان عراق در شمال صلاح الدین و بازپس گرفتن شهرستان و پالایشگاه بیجی ، به شدت روحیه تروریست های داعش را در هم شکسته و داعش درصدد دستیابی به پیروزهای محدود برای بالابردن روحیه عناصر خود است.
گزارش ها حاکی است که نیروهای مشترک مردمی ونظامی عراق بعد از آزاد سازی بیجی و منطقه ‘مکحول’ در شمال صلاح الدین اکنون در حال آماده شدن برای آزاد سازی شهرستان ‘شرقاط’ آخرین منطقه در صلاح الدین از تصرف داعش هستند./۰۷ آبان ۱۳۹۴ – تابناک بنقل از ایرنا
***
مدافعان حرم عسکریین گل کاشتند
دشمن تصمیم داشت در ایام نیمه شعبان با تصرف سامرا و نبش مزار و تخریب سرداب و جنایات دیگر به شیعه بگوید که اگر امام زمان دارید چرا از حرم و حریم خود و پدرش و ناموسش حراست نمی کند!
یک ﻭﻫﺎﺑﯽ ﺩﺭ ﻗﺒﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻘﯿﻊ ﺑﻪ آقای قرائتی ﮔﻔﺖ ﮐﻪ ﭼﺮﺍ ﺷﻤﺎ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﯾﺎ ﺣﺴﻦ ﯾﺎ ﺯﯾﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻣﯽ ﺯﻧﯿﺪ ﻭﻗﺘﯽ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﺎﮎ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ آن ﻭﻫﺎﺑﯽ که ﻣﯿﺨﻮﺍﺳﺖ ﺷﯿﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﺸﮑﻨد؛ ﯾﮏ ﻗﻠﻢ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﮔﻔﺖ ﺑﺒﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﻗﻠﻤﻪ، ﺁﯼ ﺷﯿﻌﻪ‌ﻫﺎ ﻣﻦ ﺍﯾﻦ ﻗﻠﻢ ﺭﻭ ‌ﻣﯿ‌‌‌‌ﻨﺪﺍﺯﻡ ﺯﻣﯿﻦ ﻭ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ ﺷﻤﺎ ﻣﯿﮕﯿﺪ ۴ ﺗﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺧﻮﺍﺑﯿﺪﻩ، ﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻗﻠﻢ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻩ؛ ﻧﺪﺍﺩ! ﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﯾﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﯾﻦ؛ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ؛ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ؛ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺯﻫﺮﺍ؛ ﻗﻠﻢ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻩ؛ ﻧﺪﺍﺩ! ﻭﻗﺘﯽ ﺍﯾﻨﺎ ﻧﻤﯿﺘﻮﻧﻦ ﯾﮏ ﻗﻠﻢ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻥ ﭘﺲ ﭼﻄﻮﺭ ﺷﻤﺎ ﻣﺘﻮﺳﻞ ﻣﯿ‌‌‌ﺸﯿﺪ؟ ﺍﯾﻨﺎ ﻣﺮﺩﻥ ﺗﻤﻮﻡ ﺷﺪ ﺩﯾﮕﻪ ﻫﯿﭻ ﻗﺪﺭﺗﯽ ﻧﺪﺍﺭﻥ، ﯾﮏ ﻗﻠﻢ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻧﺪﺍﺩﻥ. آقای قرائتی ﻫﻢ ﮔﻔﺖ ﺧﺐ ﻗﻠﻢ ﺭﻭ ﺣﺎﻻ ﺗﻮ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺪﻩ وﻗﻠﻢ ﺭﻭ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ ﺯﻣﯿﻦ و گفت: ﯾﺎلا، ﺧﺪﺍﯾﺎ ﻗﻠﻢ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺪﻩ! و اتفاقی نیفتاد. بعد به وهابی گفت: ﺩﯾﺪﯼ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺩ، پس با منطق شما ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﻣﺮﺩﻩ! ﻣﮕﻪ ﻫﺮﮐﺲ ﺯﻧﺪﻩ ﻫﺴﺖ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﻮﮐﺮ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﻪ؟! دشمن تصمیم داشت در ایام نیمه شعبان با تصرف سامرا و نبش مزار و تخریب سرداب و جنایات دیگر به شیعه بگوید که اگر امام زمان دارید چرا از حرم و حریم خود و پدرش و ناموسش حراست نمی کند! آنها میخواستند اعتقاد شیعه به امام زمان عج ومهدویت را به چالش بکشند؛ ولی اندک مدافعان حرم با صولت حیدری و هیبت مهدوی دماغ گرگهای خونخوار داعش را به خاک مالیدند. آفرین و درود بر مدافعان غیور حرمین عسکریین
***
اولین سلطه داعش درعراق”موصل“بود

«در واپسین ساعات ۹ ژوئن ۲۰۱۴ (شب ۲۰ خرداد ۱۳۹۳) نیروهای شبه نظامی “داعش” کنترل بیش‌تر مناطق شهر موصل مانند پادگان‌های نظامی و فرودگاه را به دست گرفتند. حدود ۱۳۰۰ نیروی شبه‌نظامی و مسلح در مقر دولتی استان نینوا مستقر شدند. در پی این حمله ۵۰۰ هزار نفر از ساکنین موصل خانه‌های خود را ترک کردند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق : تروریست‌ها با استفاده از توطئه‌هایی که در داخل انجام شد توانستند موصل را اشغال کنند

داعش گروهی مسلح با اندیشه‌های سلفی و جهادی است و در زمره گروه‌های تروریستی قرار دارد. سازمان‌دهندگان داعش هدف از عملیات‌های تروریستی خود را بازگشت به “خلافت اسلامی و اجرای شریعت” عنوان کردند و عراق و سوریه را به مرکز فعالیت و جولانگاه خود تبدیل نمودند.

داعش را می‌توان مولود نامبارک تهاجم نظامی ارتش آمریکا و انگلیس به عراق نامید که با شعار مبارزه با آمریکا تلاش کرد با دامن زدن به تبلیغات دروغین مذهبی و مظلوم‌نمایی، به عنوان جایگزین نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق به آمال خود مشروعیت و تاسیس دولت به اصطلاح اسلامی شام و عراق رسمیت ببخشد. خروج آمریکا از عراق، بحران سوریه، تغییر میدان فعالیت داعش از عراق به سوریه و نزدیکی دیدگاه‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی در خصوص دولت بشار اسد، فصل مشترکی در روابط این گروه تروریستی با این کشورها گشود.

داعش قدیمی‌ترین تشکیلات بین همه گروه‌های مسلح برجسته در سوریه و منطقه است. ریشه‌های تشکیل آن به سال ۲۰۰۴میلادی باز می‌گردد، زمانی که ابومصعب زرقاوی( أحمد فاضل النزال الخلایله ) تروریست بنیادگرای اردنی‌الاصل که در افغانستان اردویی برای تعلیم شبه‌نظامیان راه انداخت و سال ۲۰۰۶ به عراق رفت و گروهی به نام «جماعت توحید و جهاد» تشکیل داد.

مرگ زرقاوی توطئه امریکابود

زرقاوی که ریاست این گروه را به عهده داشت با القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن بیعت کرد و نماینده القاعده در این منطقه شد. اواخر سال ۲۰۰۶میلادی رسانه‌ها از تشکیل یک گروه نظامی با نام دولت اسلامی عراق به رهبری ابو عمر بغدادی خبر دادند که دربرگیرنده و نماد همه شبکه‌ها و تشکیلات بنیادگرای فعال در عراق بود. شبکه القاعده که در زمان اشغال عراق از سوی آمریکا به عنوان یک گروه جهادی ضد نیروهای آمریکایی مطرح بود، موفق شد با جذب تعداد زیادی از جوانان عراقی مخالف حضور آمریکا، قدرتمندترین گروه شبه‌نظامی را در عراق تاسیس نماید. زرقاوی در سال میلادی ۲۰۰۶ به دست نظامیان آمریکایی به قتل رسید و یکی از اعضای ارشد این گروه بنام «ابوحمزه مهاجر» رهبری این گروه را بدست گرفت.

ابوحمزه که یکی از اعضای حزب اخوان المسلمین بود، سال ۱۹۸۲ به جهاد اسلامی مصر پیوست و در سال ۱۹۹۹ میلادی به افغانستان رفت و تحت آموزش نیروهای القاعده، تولید مواد منفجره را فرا گرفت. المهاجر برای توسعه داعش تلاش فراوان کرد و عملیات‌های مختلفی علیه نیروهای آمریکایی طراحی کرد تا این که در آوریل ۲۰۱۰ در حمله مشترک نیروهای عراقی و آمریکایی همراه با «ابوعمر بغدادی» یکی دیگر از فرماندهان ارشد این گروه به قتل رسید.

شورای مشورتی دولت اسلامی عراق پس از گذشت ۱۰ روز، تشکیل جلسه داد و «ابوبکر بغدادی» را به ریاست گروه برگزید. ابوبکر بغدادی که نام اصلی آن ابراهیم بن‌عواد بن‌ابراهیم البدری است در سال ۱۹۷۱ میلادی در یک خانواده مذهبی دارای عقیده سلفی تکفیری در شهر سامرا به دنیا آمد.

بغدادی فارغ‌التحصیل دانشگاه اسلامی بغداد است و لیسانس و فوق‌لیسانس و دکترایش را در این دانشگاه گرفته است و با فرهنگ اسلام، علوم تاریخ، انساب، فقه و مباحث شرعی آشنایی کامل دارد. بغدادی فعالیت‌های خود را با تبلیغ و آموزش شروع کرد و بعدها به کار نظامی روی آورد و امروز به عنوان قطبی از قطب‌های سلفیه جهادی و از برجسته‌ترین نظریه‌پردازان سلفی در استان‌های دیاله و سامرای عراق به شمار می‌رود. وی فعالیت‌های خود را از مسجد امام احمد بن‌حنبل سامرا آغاز کرد و گروهی کوچک موسوم به «ارتش اهل سنت و جماعت» وارد فاز نظامی شد.

ابوبکربغدادی کیست؟

بغدادی“تا سال ۲۰۰۳ و پیش از حمله آمریکا به عراق، به کار «وعظ و موعظه» در مسجد امام احمد بن‌حنبل در “سامرا” مشغول بوده است،وی در سال ۱۹۷۲ در شهر سامرا به دنیا آمد،از قبیله بوبدری است

نیروهای آمریکایی در ماه فوریه سال ۲۰۰۴، البغدادی را بازداشت و پس از چندی بدون هیچ قید و شرطی او را آزاد می‌کنند. بغدادی در سال ۲۰۰۵ مجدداً توسط نیروهای آمریکایی دستگیر می‌شود و به مدت ۴ سال در اردوگاه بوکا واقع در جنوب عراق بازداشت می‌ماند تا این که در سال ۲۰۰۹ آزاد می‌شود،پس از آزادی از زندان مجدداً به گروه‌های تکفیری می‌پیوندد و به‌ عنوان معاون عمر البغدادی به فعالیت می‌پردازد. پس از کشته شدن ابو‌عمرالبغدادی در سال ۲۰۱۰ به‌جای وی به ریاست دولت اسلامی برگزیده می‌شود

بغدادی پس از طراحی و اجرای چندین عملیات تروریستی و شرکت در جنگ‌های خیابانی با همکاری برخی از شخصیت‌های بنیادگرا و هم‌سو با اندیشه‌هایش نخستین گروه تکفیری جهادی را تشکیل داد و فعالیت‌های گروهی خود را در بغداد، سامرا و دیاله توسعه داد. هنگامی که امواج بهار عربی پس از تونس، مصر‌، یمن و لیبی به سوریه رسید بغدادی از بحران و هرج‌ومرج در سوریه بهره‌برداری کرد و با شعار یاری اهل سنت سوریه، وارد خاک این کشور شد و مناطق وسیعی از شرق آن را اشغال کرد و ضمن همکاری با سایر گرو‌های تکفیری نظیر جبهه‌ی النصره و ارتش آزاد و برخوداری کامل از حمایت کشورهای غربی، آمریکا، اسرائیل، ترکیه و عربستان سعودی با دولت و مردم سوریه وارد جنگ شد.

مدیریت سایت-پیراسته فر:بغدادی ازسال۲۰۰۴میلادی تا۲۰۰۹درزندان امریکایی هابوده ،بعدازآزادی به معاونت تشکیلات خودارتقاء می یابد

امریکا وقتی از”زرقاوی“ناامیدشد اورا میکشد “ابوحمزه مهاجر“راسرکارآورد،وقتی “مهاجر”اهداف امریکارا پیش نبرد اوراهم بقتل میرساندوبرای رفع شبهات با باعراق مشنرکاً عملیات نظامی میکند.

امریکا درهمین فاصله به تربیت وپرورش نیروی موردنظرخود“بغدادی”پرداخت،بظاهر۴سال درزندان بوده است

وقتی “مهاجر“رامی کشند ،بفاصله ۱۰روز،شورای مشورتی دولت اسلامی عراق «ابوبکر بغدادی» را به ریاست گروه برمی گزینند،وی یکسال هم معاون ابو‌عمرالبغدادیبود./پایان

***

چراداعش درمناطق کردنشین وسنی نشین موفق بوده؟

*وجود اختلاف ریشه‌ای در مناطق سنی‌نشین با دولت مرکزی و اختلافات سیاسی میان سران احزاب و گروه‌ها و برخی شکاف‌های سیاسی و امنیتی در مناطق سنی‌نشین عراق.

* حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و رسانه‌ای و اطلاعاتی غرب و برخی کشورهای عربی منطقه از داعش.

* یکی از دلایل عقب نشینی سریع نیروهای ارتش عراق در موصل ترکیب جمعیتی ارتش مستقر در موصل است که ۸۰ درصد آنها از کردها هستند که به محض ورود نیروهای داعش به موصل، این سربازان صحنه را ترک کرده و به مناطق امن منطقه اقلیم کردستان عراق رفته‌اند.

* مهمترین عامل موثر در پیشروی داعش، برخوداری این گروه از کمک‌های عناصر نظامی بازمانده از زمان صدام و نیز برخی فرماندهان ارتشی غیر وفادار به دولت عراق بودند.

* داعش، بر پایه نقشه‌های از پیش تعیین شده عمل می‌کردند. عناصر مسلح تروریست توانستند ظرف مدت کوتاهی کنترل شهر تکریت، زادگاه صدام، ‌را به دست بگیرند و به سامرا نیز حمله نمایند. شهر تکریت بدون هیچ گونه درگیری و زد و خوردی از سوی تروریست‌ها اشغال شد. این اتفاق درباره شهرهای بیجی، الداور، سلیمان بیک و توز خرماتو نیز رخ داد.

همه این شهرها در استان صلاح‌الدین عراق قرار دارند. در واقع سقوط شهر تکریت، نه به دست عناصر اصلی تکفیری، بلکه از سوی نیروهای مسلحی انجام شده که به حزب بعث و همچنین گروه‌های مسلح وابسته به فرقه نقشبندیه تعلق داشته‌اند.

ازنکات قابل تأمل وتوجه هنگام تصرف تکریت

نقشبندیه به عزت‌الدوری، معاون صدام وابستگی دارند و در زمان تصرف تکریت نیز در کنار پرچم‌های گروه داعش، تصاویر صدام و الدوری را برافراشته بودند.

***

اولین حضور”داعش”درعراق،اعلام حکومت وعراق وشام درموصل

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:اولین حضورداعش درعراق-۱۵خرداد۱۳۹۳( ۵ ژوئن۲۰۱۴)بودکه منجربه تسخیرجاده کاظمین به سامر وتخریب وتفجیرساختمانهای اطراف جاده(مغازه ها ومنازل مسکونی)شدند وشدت عملشان درشهرشعیه نشین” بلد”بوده که در۵۰کیلومتری شهر”سنی نشین”سامرا قراردارد

“بلد“یکی ازشهرهای استان صلاح الدین می باشدباجمعیت حدود۶۰هزارتفرومرقد”سیدمحمد“برادربزرگ امام حسن عسکری(ع) درآن قرارداردآاکثریت مردم آن شیعه هستند -بلددرحدفاصل بین بغداد”کاظمین”-سامرقرارگرفته(بابغداد۷۰ وبا سامرا۵۰کیلومترفاصله دارد)کاظمین در۸کیلومتری بغداد است،درواقع جزءشهربغداداست ودرنقشه هم شهرکاظمین جداازپایتخت محسوب نمی شود.

داعش پس ازورودبه سامرا،باایجادرعب ووحشت ،شهررابه تصرف خوددرآوردندوچندنفطه شهررا (مسجدجامع الرزاق-دانشگاه وشهرداری-مناطق المثنی وصلاح الدین-قادسیه-الافرادوالضباط۱و۲ وقسمتی ازحی المعلمین)مستقرشدند

داعش دراین حمله با۲۵۰نفرنیروی مسلح زبده قصدحمله وتخریب حرم عسکریین راداشت و۵۰خودرو زرهی باچرخ های بلدوزر دراختیارداشت “خودروهای سنگین ونیمه سنگین دیگری هم داشتند.

این تکفیری های خبیث ازبلندگوهای مسجدتقاضای کمک میکردند،امامردم سامرا،حمایت چندانی نکردند که مجموعاً توانشتند با همکاری عده ای ازشیوخ ۴تا۵هزارنفری یارگیری کنند

وامادریک حادثه عجیب خودروهای بمگذاری شده را به حرم بکوبند در۸۰۰متری حرم “بمبهای یکی ازخودروهای بمبگذاری شده منفجرمی شودو۲۱نفرازداعشیان کشته می شوند وودرادامه بادفاع جانانه مدافعان حرم ۵۸نفرشهیدشدند وبا رسیدن نیروهای نظامی حشدالشعبی ودیگرنظامیان عراقی،مخصوصاً نیروی هوایی عراق،بابجاگذاشتن چندین کشته متواری شدند.

واما چندروزبعدباخیانت وحمایت، پس مانده های فرماندهان بعثی ،توانستند”موصل”راتصرف کنند(۲۱خرداد۱۳۹۳) واعلام حکومت”داعش”کنند وکم کم بعضی ازشهرهای عراق سلطه یابند وجنایات خودراآغازکنند./پایان توضیحات

یکی ازفرماندهان جنگ درعراق مرتضی حسین پور شلمانی بود

حمیدرضا مقدم‌فر مشاور رسانه‌ای و فرهنگی فرمانده کل سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، اعلام کرد مراسم ویژه چهلمین روز شهادت شهید «مرتضی حسین پور شلمانی» معروف به «حاج حسین قمی» پنج‌شنبه هفته جاری در سالن سیدالشهدا(ع) میدان هفت‌تیر تهران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شهید حسین پور از جمله‌ پدیده‌های کم‌نظیر سپاه پاسداران بود که در همان غائله منجر به اسارت شهید حججی به شهادت رسیده است، خاطرنشان کرد: این شهید عالیقدر فرمانده شهید محسن حججی بود و تدابیر او نقش بسیار مهمی در کاهش خسارات این واقعه داشته است.

اولین حضور”داعش”درعراق،اعلام حکومت وعراق وشام در”موصل”

مشاور رسانه‌ای و فرهنگی فرمانده کل سپاه در ادامه به ویژگی‌های منحصر به فرد مدیریتی، اخلاقی و منشی او اشاره کرد و گفت: اخلاص کم‌نظیر و غیرقابل باور برای بشر امروزی در جبهه‌های نبرد و در میان فرماندهان نبرد علیه تکفیری‌ها زبانزد بود؛ او به عنوان یک مستشار و یک فرمانده مدبّر کارهای بسیار بزرگی در طول نبرد چند سال اخیر علیه داعش و سایر گروه‌های تکفیری انجام داد اما همواره دوست داشت کارهای مثبتش به نام دیگران ثبت شود و نامی از خود او در میان نباشد.

اولین حضور”داعش”درعراق،اعلام حکومت وعراق وشام در”موصل”

وی ادامه داد: تا بعد از شهادت او نزدیکانش و حتی پدر و مادرش خبر نداشتند که او یکی از فرماندهان موثر و نامدار در جبهه نبرد علیه تکفیری‌هاست، به نوعی که خانواده ایشان بعد از شهادت حاج حسین می‌پرسیدند مگر او فرمانده بود؟

مقدم‌فر افزود: علیرغم اینکه برای یک مجاهد در میدان نبرد آنهم در روزهای داغ و سوزان تابستان در سرزمینی همچون عراق و سوریه، روزه گرفتن بسیار طاقت‌فرساست، اما این شهید عالیقدر غیر از ماه مبارک رمضان، تمام ایام ماه‌های رجب و شعبان را هم روزه می‌گرفت.

وی با اشاره به مجروحیت‌های مکرر شهید حسین‌پور و در عین حال استنکاف این شهید عالیقدر از بازگشت از میدان نبرد، خاطرنشان کرد: او شش بار در جبهه نبرد مجروح شده بود اما در هیچ مرحله‌ای حاضر نبود منطقه را به دلیل مجروحیت ترک کرده و به استراحت بپردازد؛ لذا دوران جراحت را در بیمارستان و نقاهت را در منطقه طی می‌کرد و مجددا به صحنه بازمیگشت و خانواده او نیز بیشتر اوقات به همین دلیل هیچگاه از مجروحیتهای او مطلع نمی‌شدند.

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان اینکه شهید مرتضی در طول نزدیک به ۴ سال حضور در جبهه‌های نبرد مقدس، تنها حدود چند ماه در کنار خانواده‌اش حضور داشته و باقی ایام را به صورت مستمر در حال مجاهدت بوده است، گفت: این جوان ۳۲ ساله که کمتر از سه سال از ازدواجش می‌گذرد، تنها فرزندش در راه است که انشاءالله ۴ ماه دیگر متولد خواهد شد و این در حالی است که هیچگاه پدر رشید و دلاورش را نخواهد دید.

اولین حضور”داعش”درعراق،اعلام حکومت وعراق وشام در”موصل”

مقدم‌فر با اشاره به سلوک عارفانه شهید حسین‌پور می‌گوید که در بین دوستان و همراهان مشهور بود که شهید حسین‌پور می‌گوید من قبل از اینکه از خدا بخواهم من را با شهادت از دنیا ببرد، از خدا می‌خواهم که توفیقی به من عنایت کند تا به جایگاه و مرحله‌ای برسم که خدا من را بخرد و ببرد و آسمانی‌ام کند.

وی در ادامه سخنان خود در تشریح ویژگی‌های شهید حسین‌پور تاکید کرد: ایشان به هوش‌ کم‌نظیر، تدابیر دقیق، اخلاص فوق‌العاده، شجاعت زاید‌الوصف و خستگی‌ناپذیری اشتهار داشت و ارزش و اهمیت او در صحنه جدال با تکفیری‌های آمریکایی به حدی بود که که

حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادت ایشان گفتند: “کاش من به جای او شهید می‌شدم”
“خلاقیت و ابتکار عمل و نبوغ او در طراحی عملیات‌ها و تدابیر ویژه ایشان به نوعی بود که برخی فرماندهان سپاه او را حسن باقری زمانه‌ی ما لقب می‌داند.”

شهید حسین‌پور جزو اولین نفراتی است که بعد از حمله داعش به همراه سایر فرماندهان به عنوان مستشار در بغداد حضور داشته است.

شهید حسین‌پور فرمانده عملیات سپاه حیدریون در عملیات شکستن حلقه محاصره بلد-سامرا بود.

توضیحات مدیرسایت-پیراسته فر:یکی ازفرماندهان عملیات آزادسازی جاده بلد-سامرا(سردار شهید حمید تقوی فر)بود

اولین حضور”داعش”درعراق،اعلام حکومت وعراق وشام در”موصل”

شهید تقوی فر(متولد ۱۳۳۷ اهواز)از فرماندهان قرارگاه رمضان در دوران دفاع مقدس بود که پدر و برادر گران‌قدر وی نیز در دوران جنگ تحمیلی به فیض عظیم شهادت نائل آمده بودند.این سرداراسلام ۶ دی ماه ۱۳۹۳ (۷ماه بعدازحضورداعش)در سامرا –منطقه عزیز-شهربلد– با تیر قناسه تک تیراندازهای داعش به شهادت رسید

سرهنگ پاسدار «مرتضی حسین پور شلمانی»متولد سال ۱۳۶۴ و اهل شهر شلمان لنگرود درتاریخ ۱۶مرداد ماه سال ۱۳۹۶ در عملیات مستشاری دردر شهر “دیرالزور” سوریه به دست منافقین تروریستی تکفیری داعش به شهادت رسید.وی از پاسداران نیروی قدس سپاه، اهل لنگرود و ساکن شهر قم بود./پایان توضیحات مدیرسایت


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا