عوارض پستانک برای نوزادان


عوارض پستانک برای نوزادان

پستانک به سهولت آلوده می شود و شیرخوار را بیمار می کند،

رایج ترین و بدترین راه آرام کردن شیرخوار دادن پستانک به اوست.

مکیدن از نیازها و غرایز طبیعی کودک است
شیر خوار این نیاز خود را با مکیدن پستان مادر ارضا می کند و اگر انگشتان دستش را بمکد خیلی بهتراز وابسته شدن به پستانک است. پستانک به سهولت آلوده می شود و شیرخوار را بیمار می کند، تمیز کردن و ضدعفونی کردن آن ساده نیست، در بلند مدت به شکل و حالت فک ودهان و دندان های کودک لطمه می زند.

برخی از عوارض پستانک و سرشیشه عبارتند از:
سردر گمی شیرخوار درمکیدن و امتناع او از گرفتن پستان مادر، به دلیل عدم تمایل به مکیدن و تحریک پستان و کاهش برداشت شیر سبب کوتاه شدن طول مدت مکیدن در شبانه روز، مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر و کل مدت تغذیه با شیر مادر و قطع شیردهی می گردد،افزایش احتمال حاملگی زودرس مادر و افزایش احتمال ماستیت و آبسه پستان در برخی مادران، عفونت گوش میانی(گوش درد)، عفونت قارچی دهان و برفک و پوسیدگی دندان و رشد دندانی نامناسب شیرخواران که برخی از این اثرات نامطلوب دائمی است و اصلاح پیامدهای آن در مراحل بعدی زندگی بی نهایت مشکل است.

کاهش دفعات تغذیه با شیرمادر و کندی افزایش وزن شیر خوار، اثر سوء بر هوش کودک،آثار زیانبار بر تکامل روانی اجتماعی و تکلم کودک، اثر سوء بر تمایل کودک برای تقلید صداها وهوشمندی او و باعث وابستگی مداوم می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی