کالری چیست؟مقدارموردنیازروزانه-میزان مصرف کالری ازخوردن تاسکس


 کالری های مصرفی یک فرددرحالا ت مختلف ازغذاخوردن تاسکس کالری چیست؟ کالری (Calorie) برای اولین بار در سال 1824 میلادی توسط نیکلاس کلمان به عنوان واحدی از گرما تعریف شد. واژه کالری از واژه لاتین (calor) به معنی گرماگرفته شده است. کالری کوچک  (نماد:cal) که برابر است با مقدار انرژی مورد...

کالری های مصرفی یک فرددرحالا ت مختلف ازغذاخوردن تاسکس

کالری چیست؟

کالری (Calorie) برای اولین بار در سال ۱۸۲۴ میلادی توسط نیکلاس کلمان به عنوان واحدی از گرما تعریف شد. واژه کالری از واژه لاتین (calor) به معنی گرماگرفته شده است.

کالری کوچک

(نماد:cal) که برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای ۱ گرم آب در فشار هوای ۱ اتمسفر به اندازه ۱ درجه سلسیوس.

کالری بزرگ

(نماد: kcal) که همان کالری غذایی( food calorie) است و مقدار آن برابر است با مقدار انرژی مورد نیاز برای افزایش دمای °۱ سانتیگرادی ۱ کیلوگرم آب.

یک کالری بزرگ برابر است با ۱۰۰۰ کالری کوچک.(میزان انرژی غذایی که می‌خوریم با کیلوکالری اندازه‌گیری می‌شود)

SI ” ژول

۱ کالری کوچک تقریباً برابر است با ۴٫۲ ژول (به طور دقیق ۴٫۱۸۶۸ ژول)

۱ کالری بزرگ تقریباً برابر با ۴٫۲ کیلوژول می‌باشد.

یک کالری عبارت است از مقدار گرمای (انرژی) لازم برای اینکه دمای یک گرم آب را از ۱۴٫۵ درجه به ۱۵٫۵ درجه سلسیوس افزایش دهیم.

محاسبه مقدارکالری موردنیازبدن درکشورهای مختلف “متفاوت”است

آمریکا : مرد متوسط نیاز به ۲۷۰۰ کالری در روز و زن متوسط ۲۲۰۰ کالری در روز نیاز دارد

در حالی که NHS بریتانیا می گوید که باید به ترتیب ۲۵۰۰ و ۲۰۰۰ باشد.
فائو (سازمان خواربار و کشاورزی) از سازمان ملل می گوید فرد متوسط بالغ نباید کمتر از ۱۸۰۰ کالری در روز مصرف می کند.

موجودات زنده برای زنده ماندن، تنفس،حرکت، پمپ خون، به انرژی نیاز دارند و آنها این انرژی را از مواد غذایی به دست می آورند. تعداد کالری های موجود در مواد غذایی میزانی از انرژی پتانسیلی است که هر یک از مواد غذایی دارا هستند. یک گرم کربوهیدرات حاوی ۴ کالری انرژی، یک گرم پروتئین دارای ۴ کالری و یک گرم چربی حاوی ۹ کالری انرژی می باشد. غذاها تلفیقی از این ۳ جزء ساختاری می باشند. بنابراین اگر شما بدانید که چه مقدار کربوهیدرات، چربی و پروتئین در هر وعده غذایی وجود دارد ، می توانید میزان کالری یا مقدار انرژی غذاها را محاسبه کنید.

اگر ادعا شود که ماده غذایی حاوی ۱۶۰ کالری انرژی می باشد، این بدین معنی است که اگر ما این غذا را درون ظرفی بریزیم و روی حرارت بگذاریم و اجازه دهیم که کاملا بسوزد، این واکنش سوختن بایستی ۱۶۰ کالری انرژی تولید کند، یعنی انرژی لازم برای بالا بردن دمای ۱۶۰ کیلو گرم آب به اندازه ۱ درجه سانتی گراد. اگر نگاه دقیق تری به جدول ارزش غذایی این ماده غذایی بیاندازیم، می توانیم مقادیر کربوهیدرات، چربی و پروتئین موجود در آن را مشاهده کرد، فرض می کنیم که این ماده غذایی حاوی ۲ گرم چربی، ۴ گرم پروتئین و ۳۲ گرم کربوهیدرات باشد که در کل ۱۶۲ کالری انرژی تولید می کنند. از این ۱۶۲ کالری، ۱۸ کالری از چربی(۹ کالری × ۲ گرم)، ۱۶ کالری از پروتئین( ۴ کالری × ۴ گرم) و ۱۲۸ کالری از کربوهیدراتها(۴ کالری × ۳۲ گرم) تامین می شود.

بدن ما کالری این ماده غذایی را در فرایندهای سوخت و سازی یا متابولیک می سوزاند، با استفاده از آنزیم های ویژه که کربوهیدراتها را به گلوکز و دیگر قندها ، چربیها را به گلیسرول و اسیدهای چرب و پروتئین ها را به آمینو اسیدها شکسته و تجزیه می کنند. این ملکول ها سپس از طریق جریان خون به سلول ها رفته و در آنجا برای مصارف فوری جذب می شوند یا به مراحل نهایی متابولیسم فرستاده می شوند که در واکنش هایی با اکسیژن واکنش داده و انرژی ذخیره شده شان را آزاد می کنند

متابولیسم پایه (BMR): BMR میزان کالری است که بافعالیت هایی که روزانه در زمان استراحت (مثلاً خواب) می سوزانید. این میزان تقریباً ۶۰% از کالری هایی است که یک فرد متوسط در روز می سوزاند.

فعالیت های فیزیکی برای کالری سوزی: اینها کالری هایی هستند که با انجام فعالیت هایی که نیاز به حرکت و تکاپو دارد می سوزد، از راه رفتن تا دم یخچال یا شستن ظرف ها تا ورزش. به طور متوسط، افراد ۳۰% از کالری های مصرفی روزانه خود را از طریق فعالیت فیزیکی می سوزانند.

کالری سوزی با رژیم غذایی: کالری سوزی فرایندی است که در آن بدن با افزایش متابولیسم به بالاتر از حد نرمال، گرما یا انرژی تولید می کند. پس کالری سوزی با رژیم غذایی به این معنی است که کالری ها در فرایند خوردن غذا، هضم غذا، جذب غذا و مصرف آن سوخته می شوند.

جدول کالری سوزی

فعالیت کالری های مصرفی در ساعت
خوابیدن ۶۰
نشستن روی مبل ۷۵
خرید ازسوپر ۹۰
انجام کارهای سبک خانه ۹۵
صف ایستادن ۱۰۰
بازی کردن با سگ ۱۱۵
بازی کردن با بچه ها ۱۲۰
رانندگی ۱۲۰
راه رفتن ۱۳۰
خرید کردن ۱۳۵
غذا خوردن ۱۴۰
بازی بولینگ ۱۴۵
کارهای خانه (جارو یا تی کشیدن) ۲۲۵
یوگا ۲۳۰
باغبانی ۲۳۰
راه رفتن تند ۲۵۰
گلف (راندن ماشین گلف) ۲۵۰
بازی های توپی ۲۶۰
اسکیت کردن ۲۷۵
هرس کردن باغچه ۲۹۵
گلف ۳۰۰
کار با وزنه ۳۰۰
والیبال ۳۴۰
پیاده روی ۳۹۰
برف پارو کردن ۴۰۰
راه رفتن تند ۴۰۰
بسکتبال ۴۶۰
تنیس ۵۱۰
شنا کردن ۵۲۰
دوچرخه سواری کردن ۵۳۰
کار با وزنه چرخشی ۵۴۰
پله نوردی در باشگاه ۶۰۰
دو یدن (۸ کیلومتر در ساعت) ۶۰۰
دویدن ۷۰۰
دوچرخه زدن/ثابت ۷۱۰
ایروبیک در آب ۷۲۰
ایروبیک استپ ۷۵۰
اسپینینگ ۸۲۰
استفاده از دستگاه الیپتیکال ۸۵۰
طناب زدن ۹۰۰
دویدن (با سرعت بالا) ۱۰۰۰

در طول رابطه جنسی چقدر کالری مصرف می شود؟

که متوسط مصرف کالری در هنگام رابطه جنسی در یک تحقیق جدید در مجله plos one که اخیرا منتشر شده است اعداد و رقم های مشخصی میدهند و از رابطه جنسی به عنوان یک ورزش نام می برند. در این مطالعه ۲۱ زوج از میانگین سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در طول یک زندگی زناشویی دراز مدت مورد بررسی قرار گرفتند( این به نظر کار بسیار سختی می آید اما باید یکی آن را انجام دهد) که در زنجفیل از جزئیات آن خواهید خواند.. از این زوج ها خواسته شد که در رابطه زناشویی خود در ۴ حالت مشخص انجام دهند و رفتارهای جنسی عادی و روزانه خود را داشته باشند. این زوج ها نباید هیچ داروی افزایش میل جنسی از ویاگرا و … استفاده کنند و در طبیعی ترین حالت ممکن رابطه زناشویی داشته باشند.

در طول رابطه جنسی از زوج ها خواسته شده بود که بازوبندهای مخصوص که میزان انرژی مصرفی را نشان می دهد را به بازو ببندند. شرکت کنندگان باید قبل ازآغاز تماس جنسی از زمانی که تصمیم دارند رابطه را شروع کنند تا لحظه آخر تمام شدن رابطه جنسی بازوبند را به بازو داشته باشند. برای اینکه قدرت مقایسه داشته باشند همه زوج ها باید در روز برای مدت ۳۰ دقیقه دویدن یا راه رفتن سریع روی ترد میل بازو بند را داشته باشند تا آزمایش کنندگان تفاوت را متوجه شوند

به طور میانگین فعالیت های جنسی زوج ها حدود ۲۵ دقیقه طول می کشد.حداقل ۱۰ دقیقه و حداکثر ۵۷ دقیقه زمان مصرف شد، این اعداد از زمان شروع عشقبازی تا اورگاسم و پایان سکس.

در تمام این ۴ حالت رابطه جنسی که زوج ها باید انجام میدادند

مردها به طور میانگین ۱۰۰ کالری در هر بار( به طور متوسط ۴،۲ کالری در دقیقه )

زنان ۶۰ کالری (۳،۱ کالری در دقیقه) سوزانده اند.

در مقایسه شرکت کنندگان دو برابر بیشتر کالری روی تردمیل در سی دقیقه پیاده روی سریع یا دو آهسته می سوزانند.

مردها حدود ۲۷۶ کالری (۹.۲ کالری در دقیقه) و زن ها ۲۱۳ کالری (۷.۱ کالری در دقیقه)

***

کالریهاى مصرفى سوزانده شده طى یک ساعت براى انسان ۷۰ کیلوگرمى با احتساب سوخت پایه (B.M.R)

نوع فعالیت مقـــدار کالری مصرفی
شستشوی اتومبیل ۳۸۰ کالری
بیل زدن باغچه ۳۹۰ کالری
ورزش پرورش اندام ۴۰۰ کالری
پارو زدن در قایق ۴۰۰ کالری
شنا با سرعت آهسته ۴۰۰ کالری
دوچرخه سواری با سرعت متوسط ۴۰۰ کالری
کلنگ زدن ۴۲۰ کالری
اسب سواری سریع ۴۷۰ کالری
تنیس یک نفره ۴۷۰ کالری
قدم زدن تند ۴۸۰ کالری
بالا رفتن از پله ۵۰۰ کالری
شمشیر بازی ۵۰۰ کالری
کارهای سخت باغبانی ۵۰۰ کالری
هندبال ۵۵۰ کالری
فوتبال ۵۵۰ کالری
شنا با سرعت متوسط ۵۵۰ کالری
دوچرخه سواری سریع ۶۰۰ کالری
اسکی از بالای تپه به پایین ۶۰۰ کالری
یوگا ۶۵۰ کالری
اره کردن با دست ۶۹۰ کالری

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان