چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین


چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین “غسان بن جدو” از خبرنگاران سابق شبکه الجزیره قطر، با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در بیروت، آغاز به کار شبکه خبری جدید تحت مدیریت خود را اعلام کرد. به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن، این شبکه خبری عربی جدید “المیادین”...

چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین

چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین

غسان بن جدو” از خبرنگاران سابق شبکه الجزیره قطر، با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در بیروت، آغاز به کار شبکه خبری جدید تحت مدیریت خود را اعلام کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن، این شبکه خبری عربی جدید “المیادین” نام دارد و با سرمایه گذاری های غیردولتی راه اندازی می شود.
شعار شبکه المیادین، ‘الواقع کما هو’ (واقعیت، همان طور که هست) انتخاب شده است. هم اکنون شبکه الجزیره شعار “الرای … و الرای الاخر” (این نظر و یک نظر دیگر) و شبکه العربیه هم شعار “ان تعرف اکثر”(برای این که بیشتر بدانی) را دارد. شبکه المیادین از روز دوشنبه آینده آغاز به کار می کند.

در این کنفرانس مطبوعاتی دهها نفر از روزنامه نگاران، برخی از سفرا و نمایندگان سفارتخانه های خارجی از جمله سفیر ونزوئلا، نماینده ای از سفارت آمریکا و وزیر اطلاع رسانی لبنان حضور داشتند.

غسان بن جدو خبرنگار سابق الجزیره و مدیر شبکه المیادین

چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین

“بن جدو” در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: شبکه المیادین، شبکه اخبار مسئله فلسطین است. هم اکنون رسانه های عربی در حال به فراموشی سپردن این مسئله هستند. این شبکه، سخنگوی حکومت سوریه یا ایران نیست بلکه ما شبکه کاملا مستقلی هستیم که واقعیت ها را همانطور که هستند منتقل می کنیم.

وی درباره رابطه اش با الجزیره هم گفت من به فعالیت در شبکه الجزیره افتخار می کنم. الجزیره، شبکه برجسته انقلاب در میان رسانه های عربی بود. شبکه المیادین برای ورود به رویارویی و درگیری با الجزیره و العربیه راه اندازی نشده است.

غسان بن جدو گفت که جهان عرب نیازمند بهار رسانه ای نیز هست.

زاهی وهبی” شاعر و روزنامه نگار لبنانی و از اعضای شبکه المیادین

چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین

قبل از این برخی رسانه های لبنانی از حمایت حزب الله لبنان از راه اندازی این شبکه، خبر داده بودند که بن جدو این موضوع را تکذیب کرد و گفت: حتی یک دلار از سید حسن نصرالله یا حزب الله دریافت نکرده ام.
او درباره حمایت ایران از این شبکه جدید هم گفت: سخن گفتن از ایران جدید نیست. برخی مردم درباره حمایت مالی سوریه، قطر، و حتی ترکیه از المیادین صحبت کرده اند.

لینا زهر الدین روزنامه نگار و مجری سابق الجزیره و عضو فعلی شبکه المیادین

چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین

بن جدو همچنین گفت که المیادین را با شفافیت مدیریت خواهیم کرد و به هیچ عنوان شریک خون ریزی نخواهیم بود. پرچم اصلاح و تسامح علیه افراط گری را بر می افرازیم و محیطی برای بیان همه نظرات ایجاد می کنیم.

وی درباره منابع تامین مالی این شبکه هم گفت: این رسانه تنها از سوی دو بازرگان، حمایت مالی می شود. این شبکه تنها به مدت سه تا پنج سال تامین مالی شده است. کارکنان این رسانه نیز بیش از ۳۰۰ نفر نخواهند بود.

سردبیر این شبکه جدید نیز “سامی کلیب” عضو سابق الجزیره است. کلیب که یک روزنامه نگار لبنانی دارای تابعیت فرانسه است در شبکه الجزیره، برنامه مصاحبه هفتگی (لقاء خاص) “دیدار ویژه” را برگزار می کرد.

در شبکه “المیادین” شماری از روزنامه نگاران و خبرنگاران باتجربه از جمله زاهی وهبی (شاعر و روزنامه نگار لبنانی) و لینا زهر الدین، (روزنامه نگار لبنانی و مجری برنامه ها در الجزیره ) و جرج گالوی نماینده پیشین پارلمان بریتانیا فعالیت خواهند کرد.

لونه الشبل مجری سابق الجزیره

چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین

روزنامه القدس العربی در این باره می نویسد: در این کنفرانس مطبوعاتی، خانم “لونه الشبل” مجری سابق شبکه الجزیره و مشاور رسانه ای بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در ردیف نخست این کنفرانس خبری نشسته بود. او همسر سردبیر شبکه المیادین است. الشبل در سال ۲۰۱۰ در اعتراض به سختگیری ها علیه پوشش مجری های الجزیره از این رسانه استعفا کرده بود.

ماموریت المیادین با وجود بیش از ۷۰۰ شبکه تلویزیونی ماهواره ای به زبان عربی، آسان نخواهد بود به ویژه که بسیاری از این رسانه ها مانند الجزیره، العربیه، بی بی سی، المنار، العالم، اسکای نیوز عربی، رسانه های خبری هستند.

سامی کلیب خبرنگار سابق الجزیره و سردبیر فعلی شبکه المیادین

چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین

غسان بن جدو متولد ۱۹۶۲ روزنامه نگار تونسی – لبنانی در سال ۲۰۱۱ در اعتراض به شیوه پوشش رسانه ای اعتراضات در سوریه، از شبکه الجزیره استعفا کرد.
وی در شبکه الجزیره خبرنگار، رئیس دفتر تهران و بیروت، مدیر منطقه ای و عضو هیئت گزینش این شبکه بود./۲۰ خرداد ۱۳۹۱عصرایران
***
انگیزه تأسیس شبکه المیادین
چگونگی شکل گیری شبکه خبری المیادین

محمدصادق الحسینی کارشناس ارشد مسائل استراتژیک است که این روزها رئیس دفتر تهران شبکه المیادین شده به همین بهانه -باشگاه خبرنگاران -در گفتگوی تفصیلی با وی به تحلیل وضعیت رسانه‌های عربی و آزادی بیان و همچنین بررسی تحولات مصر و سوریه در چارچوب نگاه رسانه پرداخت که متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

نام المیادین به چه منظور برای این شبکه انتخاب شد، درباره چگونگی تاسیس این شبکه توضیح مختصری بدهید؟

المیادین به دو معنی است، یکی به معنی جمع میدان است که میدان معمولاً محل تجمع مردم برای بیان حرف‌هایشان است، مانند میدان التحریر و میدان آزادی تهران که محل حضور مردم عظیم‌الشأن ایران در ۳۴ سال پیش بود که با تجمع خود در این میادین معادلات منطقه‌ای جهان را تغییر دادند و یک زلزله در جغرافیای سیاسی جهان ایجاد کردند. بنابراین اسم المیادین را بر سایر اسامی ترجیح دادیم تا اخبار، تحلیل و نظریات و آرای ما بر گرفته از حس شور و شعور و بیان تفکر عموم مردم در میادین باشد.

معنی دومی که ما را نسبت به انتخاب این اسم تشویق کرد این بود که المیادین به معنی”الف لام میم یادین» بود که این امر نیز بر گرفته از هویت دینی منطقه است که این هویت دینی با زندگی غالب و اکثریت مردم همراه شده است؛ بنابراین این دو امر باعث شد که نام المیادین را برای شبکه انتخاب کنیم.

انگیزه تاسیس شبکه المیادین چه بوده است و آیا عملکرد شبکه‌هایی مانند العربیه و الجزیره تاثیری در تاسیس المیادین داشته است؟

انگیزه اصلی تاسیس شبکه المیادین که توسط برادرم غصان‌بن‌الجدو که آن زمان رییس دفتر الجزیره در بیروت بودند صورت گرفت، احساس کردیم که شبکه الجزیره و شبکه‌های همگرا مانند العربیه، در انتشار اخبارشان نیرنگی را به کار می‌برند و تبلیغاتشان را با تمرکز بر انعکاس نظریات اقشار خاصی از جامعه و با شعار “هم رای الاول، هم رای آخر” فعالیت می‌کنند که این طور به نظر می‌رسید که آنان در واقع نظر اندیشمندان را در کنار نظر مردم بازتاب می‌دهند؛ اما بعدها در عمل ثابت شد که این نیرنگی برای بازتاب بخشی از اخبار است. شدیدترین زمانی که ما با سیاست‌های دو گانه الجزیره روبه‌رو شدیم،

زمان اوج بیداری اسلامی و خیزش‌های اسلامی در منطقه بود که این شبکه‌ها علی‌رغم عدم پوشش مسائل بحرین، از نظام آل‌خلیفه حمایت می‌کردند و تمام تمرکز خود را در بدیل سازی در سوریه که در آن جا حق و باطل مخلوط شده بود به کار می‌بردند؛ حتی آنان با استفاده از نام مجعول بهار عربی خواستند انقلاب‌های مردمی را کوچک جلوه دهند؛ بنابراین مجموع این تحولات غصان‌بن‌الجدو را به همراه افرادی صاحب نظر و مستقل برآن داشت تا به تشکیل شبکه‌ای جدید و متفاوت با شبکه‌های عربی وابسته به قطر و عربستان دست بزنند.

مخاطب شما در شبکه المیادین کیست و رسالت و شعار اصلی المیادین بر چه پایه‌ای استوار است؟

هر چند مخالفان نمی‌خواستند شبکه‌ای انقلابی مانند شبکه‌های المنار و العالم به وجود آید، اما هدف ما تنویر افکار مخاطبانی بود که قشر خاکستری جامعه و کسانی که نمی‌دانند چگونه حق را چگونه از باطل تشخیص دهند، بود و براساس حدیث معروف پیامبر(ص) که می‌فرمایند: “خدا ما و اشیا و موضوعات را همان طوری که هست نشان بده و بعد از آن حق را همان طوری که هست نمایان کن و قدرت دفاع از حق را به من نشان بده تا بتوانم از آن دفاع کنم.” که این امر قاعده کلی ما برای شروع کار بود و بر این عقیده‌ایم که نشان دادن حقایق به طوری که هست، مقدم بر تبیین حق و باطل است؛ بنابراین شعار المیادین را “الواقع فی‌الموضوع ” قرار دادیم که بر این موضوع دلالت دارد که رسالت اولیه ما نشان دادن واقعیات و بعد از آن تبیین حق و باطل و مبارزه علیه باطل است. ۰۱ مهر ۱۳۹۱ باشگاه خبرنگاران

***

المیادین یک شبکهٔ تلویزیونی ماهواره‌ای عرب‌گراست که ۱۱ ژوئن ۲۰۱۲(دوشنبه۲۲ خرداد ۱۳۹۱) در بیروت لبنان تأسیس شد. المیادین شبکه‌ای با محتوای غالباً خبری است و در بیشتر کشورهای عرب خبرنگار دارد. رقبای این کانال در جهان رسانه‌ای عرب، الجزیره، العربیه، اسکای نیوز عربی و تلویزیون عربی بی‌بی‌سی هستند.

گفته می‌شود گردانندگان این شبکه برخی کاسبکاران عربی هستند، اما رسانه‌های غربی ادعاهایی دربارهٔ وابستگی این شبکه به ایران و حزب‌الله لبنان مطرح کرده‌اند./ویکی پدیا



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب