توصیه هایی برای داشتن زندگی سالم سالمندی | فیلم


توصیه هایی برای داشتن زندگی سالم سالمندی | فیلم

...

ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

توصیه هایی برای داشتن زندگی سالم سالمندی | فیلم

فیلم حقایقی درباره چشم...

توصیه هایی برای داشتن زندگی سالم سالمندی | فیلم

گرمازدگی و راه های مقابله با آن | فیلم...

توصیه هایی برای داشتن زندگی سالم سالمندی | فیلم

خواص و نحوه مصرف روغن پونه | فیلم...

سلامت سالمندان:

سلامت سالمندان یکی از مسائل و مشکلات بهداشتی در اکثر جوامع است و مقابله با این مشکلات نیازمند سیاستگزاری و برنامه ریزی های دقیق و صحیح می باشد.نیاز های جسمانی در سنین پیری از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و مسائل روانی ناشی از سالمندی نیز تحولات بسیاری در روش زندگی این گروه به وجود می آورد.

در دوره سالمندی شخص ممکن است به دلیل محدودیتها ی مربوط به تغییرات پیری برای بر آورده کردن نیازهای اساسی به کمک دیگران نیاز داشته باشد.در این راستا آموزش بهداشت و شیوه زندگی سالم به سالمندان و افرادخانواده آنان امر مهمی است که می تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تغییرات پیری را کنترل و یا به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ نماید.

همه ما با پیش روگرفتن شیوه زندگی سالم منزوی و گوشه گیر نمی شویم ،در فعالیتهای اجتماعی مشارکت خواهیم داشت و قادر خواهیم بود اطرافیان را هر چه بیشتر از تجربیات گرانبهای خود بهره مند سازیم .

توصیه های بسیار ساده اما مفید را برای یک زندگی سالم در مورد تغذیه و تمرینات بدنی ارائه نمائیم.

تغذیه

در تمام دوران زندگی، تغذیه بعنوان عامل تقویت کننده جسم و روح و موثر در حیات ارزش بسیار زیادی داشته است.در دوران کهولت نیاز به انرژی کاهش می یابد .این به علت بالا بودن سن و کمبود تحرکات جسمی و کم شدن انرژیهای اولیه بدن است.

بهبود رژیم غذایی و مراقبت تغذیهای امری بسیار ضروری و مهم است که بایدبه آن توجه شود تا :

۱- سلامت بدن حفظ شود و سالهای عمر با نشاط و راحتی بیشتری طی شود که ما حصل آن لذت بردن از زندگی است.

۲- از بیماریهایی که در اثر سوء تغذیه بوجود می آید پیشگیری شود.

۳- قدرت روحی و جسمی حفظ شود که این خود منجر به بهبود کیفیت زندگی و متعاقب آن افزایش امید به زندگی و طول عمر بیشتر است.

در دوران سالمندی تغییراتی در بدن ایجاد می شود که شما هیچگونه دخالتی در آن ندارید، ولی برخی عوامل می توانند بروز سالمندی را به تعویق اندازد و یا از شدت تغییرات ایجاد شده در بدن بکاهند.

تحقیقات تغذیه ای نشان داده است افرادی که از عمر طولانی تری برخوردارند دارای خصوصیات زیر هستند :

هر روز بطور مرتب صبحانه می خورند. همواره وزن ثابتی دارند (تغییر وزنشان کمتر است) . میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه آنها وجود دارد. چربی و مواد غذایی چرب کمتر مصرف می کنند. از مصرف نمک و مواد غذایی شور به مقدار زیاد ، خودداری می کنند. علاوه بر این موارد عوامل ارثی و ژنتیکی ، فعالیتهای بدنی منظم ، اجتماعی بودن ، معاشرتهای دوستانه و مسائل اقتصادی می توانند در افزایش طول عمر انسان موثر باشند.

تمرینات بدنی

با افزایش سن تغییرات متعددی در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود . قلب ، ریه ها ، سیستم عصبی ، عضلات و استخوان ها دچار تغییرات ناشی از افزایش سن می شوند.

تحرک و فعالیت بدنی منظم می تواند به شما کمک کند تا :

کارایی مفاصل افزایش یابد . از پوکی استخوانها جلوگیری شود . قدرت و توده عضلانی حفظ شود . از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری شود . فشار خون کاهش یابد . ظرفیت ریه برای جذب اکسیژن زیاد شود . وضعیت خواب بهتر شود . افسردگی و استرس کاهش یابد . اعتماد به نفس و عزت نفس افزایش یابد . از چاقی و اضافه وزن جلوگیری شود . از ابتلاء به دیابت ، سرطان و سکته مغزی جلوگیری شود و خونرسانی به اندام های بدن بهود یابد و…

سعی کنید تمرینات بدنی جزئی از زندگی و فعالیتهای روز مره شما باشد. بی حرکتی نه تنها بیماری های جسمی بسیاری را به دنبال خواهد داشت بلکه موجب تنهایی و افسردگی نیز خواهد شد .

مشکل دیگری که با بی حرکتی به وجود می آید ، عدم توانایی انجام کارهای روزمره و وابستگی به دیگران است .

عدم تحرک مهمترین عامل در ایجاد پیری زودرس است . دقت کنید که یکی از روشهای کند نمودن روند پیری ، ورزش و تمرینات بدنی منظم است که میتواند باعث سازگاری و افزایش دوره تحرک و فعالیت و همچنین افزایش سالهای موثر و مولد عمرگردد.

سالمندان عزیز : برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت آموزشهای لازم دوران سالمندی ومطالعه مجموعه کتابهای راهنمای بهبود شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی به مراکز بهداشتی درمانی در شهر و روستاها و خانه های بهداشتی مراجعه نمایید .

منبع: پزشکان بدون مرز

(۱)

دسته بندی : سلامت
برچسب ها : اخبار سلامت, پزشکی و سلامت, پیری زودرس, تغذیه سالمندان, سلامت سالمندان, نکات مهم سلامتی

1
بازدیدها
0

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دردسر جدید پرسپولیس؛ هر بازی یک اخراجی!