بهار احزاب


میثم سعادت-گروه سیاسی
در دو روز گذشته، سه حزب اصلاح طلب کنگره خود را...
میثم سعادت-گروه سیاسی در دو روز گذشته، سه حزب اصلاح طلب کنگره خود را برگزار کردند. اتفاقی کم نظیر در تاریخ سیاسی ایران. به نظر می رسد با وجود همه نقدها به رفتارهای رحمانی فضلی در وزارت کشور، گشایش فضای سیاسی ایران سرعت گرفته است. در هر سه برنامه معلمان و مدرسان محور اصلی بودند و در هر سه برنامه محمدرضا عارف سخنران اصلی بود و هر سه...
بهار احزاب

میثم سعادت-گروه سیاسی

در دو روز گذشته، سه حزب اصلاح طلب کنگره خود را برگزار کردند. اتفاقی کم نظیر در تاریخ سیاسی ایران. به نظر می رسد با وجود همه نقدها به رفتارهای رحمانی فضلی در وزارت کشور، گشایش فضای سیاسی ایران سرعت گرفته است.
در هر سه برنامه معلمان و مدرسان محور اصلی بودند و در هر سه برنامه محمدرضا عارف سخنران اصلی بود و هر سه برنامه فرصتی بود تا دغدغه های اصلاح طلبانه مطرح شود. از جمله در کنگره انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه که همسر مهدی کروبی سخنرانی کرد و از وضعیت محصورین انقاد کرد.
وزیری که آمد، وزیری که نیامد
وزیر آموزش و پرورش در کنگره های احزاب اصلاح طلب معلمان حضور یافت با این حال جای خالی وزیر علوم که سابقه عضویت در انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه را دارد، در کنگره این حزب اصلاح طلب به چشم می آمد!
اخبار حصر!
فاطمه کروبی گفت حدود سه هزار روز از حصر می‌گذرد و این روند هرچه طولانی‌تر شود، خوراکی برای دشمنان خواهد بود. ما معتقدیم حصر نه اخلاقی و نه قانونی است. از بزرگان و مسئولان می‌خواهم برای یک بار هم شده شفاف در این مورد توضیح دهند. یک لحظه فرصت به آن‌ها داده نشد از خود دفاع کنند. چه پاسخی در آینده به ملت عزیز خواهند داد؟ عزت و ذلت دست خداوند است و این عزیزان در دل مردم هستند.
البته فاطمه کروبی خبرهای خوبی هم داشت: اخیرا فرزندان می‌توانند بروند و بیایند و همچنین دو نفر با آقای کروبی دیدار کردند و خانه از حضور ماموران خالی شده است.
عارف از تحزب و آزادی گفت
محمدرضا عارف نیز در سه سخنرانی در سه کنگره احزاب اصلاح طلب، به تبیین اصول اصلاح طلبانه پرداخت. عارف در کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی گفت ما وارد گام چهارم شده‌ایم و گام مهم بعدی ما اسفند ۹۸ است. باید برای مردمی که برای ما سنگ تمام گذاشته‌اند، کار کنیم. شوراهای شهر و روستا نهادهای مردمی بسیار مهمی هستند. مردم در زمان کوتاهی اثر این شوراها را درک می‌کنند. جفا است اگر کوتاهی کنیم…. شورای کلان شهرهارا تشکیل دادیم و در تهران ۴ نهاد مسؤل در توسعه و پیشرفت هماهنگ هستند. شورا شهر، شورای امید است، شهردار و استان‌دار اصلاح‌طلب هستند و حقیقتا این یک فرصت طلایی برای ما است…. بعداز انتخابات ما یک آسیب‌شناسی کردیم و از حدود ۶۰ نفر از نخبگان سیاسی که نقدهایی را داشتند نظرسنجی کردیم که نتایج تقریبا آماده است….باید به سمت حزب‌محوری گام برداریم و با محوریت احزاب در رویدادها حضور داشته باشیم و از منافع خودمان عبور کنیم، مهم برای ما اهداف ملی است.
عارف در کنگره انجمن اسلامی معلمان نیز از برخوردهای امنیتی با فعالان صنفی معلمان انتقاد کرد و گفت چرا باید پیگیری مطالبات صنفی از سوی معلمان با برچسب ضدامنیتی و ضد انقلاب روبه‌رو شود؟ پیگیری مطالبات صنفی حق طبیعی معلمان است.
اعضای جدید شورای مرکزی
در دورانی که اصلاح طلبان در نهادهای مختلف، اعتماد مردم را جلب کرده اند، عجیب نبود که کیفیت شورای مرکزی احزاب اصلاح طلب نیز با حضور شخصیت های سیاسی ارتقا یابد.
در شورای مرکزی مجمع فرهنگیان ایران اسلامی، به جز فرج کمیجانی که دبیر کل این تشکل اصلاح طلب است و چند باری احضار و بازداشت شده است، چند چهره شاخص دیگر هم حضور دارند. از جمله محمدعلی اکبری، (مدیر سابق آموزش و پرورش فارس و معاونت اقشار ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در فارس) محمد خرم، (مشاور وزیر ورزش و جوانان در امور ایثارگران)عادل عبدی(مشاور بطحائی وزیر فعلی آموزش و پرورش) اباذر کاظمی،(رئیس آموزش و پرورش جلفا) عبدالرسول عمادی(رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش) پانته‌آ دری،(رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۰ تهران) اردشیر شجاعی(معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان) اصغر حصیری (مشاور سابق وزیر آموزش و پرورش) طوفان محمدی(عضو شورای شهر اراک)
در کنار این افراد چهره های سیاسی و فعالان حزبی از جمله علی گودرزیان، فرهاد لیثی، زهرا بوذری، نجف علیجانی، مینو زمان، سید مختار موسوی، ابراهیم عاشوری‌فرد، اکبر ساوری، فریده بیرانوند، میترا تیموری،محمد خیرخواه، ابوالفضل رحمانی و حمیدرضا امینه اعضای شورای مرکزی جدید این حزب را تشکیل می دهند.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه و انجمن اسلامی معلمان اما با توجه به قانون جدید احزاب باید کنگره های سراسری برگزار می کردند تا ایرادات اساسنامه ای خود را برطرف کنند. در شورای مرکزی جدید انجمن نام چند چهره جدید به چشم می خورد که افراد نام آشنایی هستند. ابوالفضل شکوری (عضو شورای مرکزی اعتماد ملی) الهه کولایی (عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و مجمع نمایندگان ادوار) تقی ازاد ارمکی (جامعه شناس) حسین انصاری، علی محقر، ژاله حساس خواه، محمد رعایایی اردکانی، زهرا احمدی پور(رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی) و سید محمود حسینی اعضایی هستند که این دوره در شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین حضور دارند و ابراهیم شیخ هم که معاون نجفی در شهرداری تهران شده است، شاخص ترین چهره ای است که این دوره در شورای مرکزی حضور نخواهد داشت.
دیگر اعضای شورای مرکزی این حزب محمود صادقی(دبیرکل و نماینده تهران در مجلس) غلامرضا ظریفیان (عضو مجمع ایثارگران اصلاح طلب و معاون سابق وزارت علوم) محسن رهامی (دبیرکل سابق انجمن مدرسین) ولی اله شجاع پور( عضو سابق شورای شهر تهران) نجفقلی حبیبی (رئیس سابق دانشگاه علامه) جواد اطاعت (عضو شورای مرکزی اعتماد ملی) محمدرضا حاتمی، محمدکاظم کوهی(مدیرکل خوابگاههای دانشگاه تهران در ۱۸ تیر ۷۸)، علی محمد حاضری (دبیر کل سابق انجمن مدرسین) داوود سلیمانی (رئیس سابق کوی دانشگاه) مرضیه حاجی هاشمی و فرهاد درویش هستند.